Spring naar bijdragen

Op welk punt eindigt de algemene openbaring?


Aanbevolen berichten

Op welk punt eindigt de algemene openbaring?

Over het algemeen geloven christenen dat de algemene openbaring van God gesloten is. Dus ná de bijbel is er geen algemene openbaring meer geweest.

Mijn vraag voor dit topic is: waar ligt die grens en waarom dan daar?

Note1: Ik maak onderscheid tussen algemene en privé openbaringen. Algemeen is geldig voor iedereen en maken als gevolg ook deel uit van het algemene christelijke geloof. Privé openbaringen zijn gericht aan individuen en bepaalde groepen en stichtelijk voor hun, maar hebben niet het gezag als de openbaringen van God uit de bijbel.

Note2: Als antwoord op waar 'de Bijbel', is m.i. Een verplaatsing van het probleem: Iets is namelijk niet algemene openbaring omdat het in de Bijbel zit, maar omdat het algemene openbaring is, zit het in de Bijbel. (Waarbij niet alles in de Bijbel openbaring is natuurlijk. Als bijv. Paulus zegt in Rome te zijn, dan komt dat omdat hij op dat moment in Rome zit.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij geloven dat Christus ons alles heeft geopenbaard. De grens ligt dus bij wat Christus ons geleerd heeft. En wat Hij ons geleerd heeft lezen wij in het Evangelie. De apostelen en daarna vele anderen binnen de Kerk hebben door de eeuwen heen die openbaring verder uitgediept, uitgekristalliseerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Joon,

Niet zozeer. Ik heb het concreet over de zogenaamde 'algemene openbaringen'. Er bestaan tot op de dag van vandaag de mogelijkheid dat je privé openbaringen ontvangt. Het verschil zit hem in dat privé openbaringen niet het gezag zullen hebben als wat in de Bijbel is geopenbaard en zal ook niet van noodzaak zijn voor je behoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wij geloven dat Christus ons alles heeft geopenbaard. De grens ligt dus bij wat Christus ons geleerd heeft. En wat Hij ons geleerd heeft lezen wij in het Evangelie. De apostelen en daarna vele anderen binnen de Kerk hebben door de eeuwen heen die openbaring verder uitgediept, uitgekristalliseerd.

Dat vind ik een mooie definitie. Maar, ik zit dan met een probleem: het bijbelboek Openbaring van Johannes.

Dit is als visioen gebracht waarin Jezus tot Johannes spreekt, maar wel na Zijn hemelvaart (wat we as. donderdag mogen vieren trouwens). Ik heb moeite met dat boek in je betoog te plaatsen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie de Apocalyps van Johannes dus ook als een apocalyptisch (duh) geschreven uitwerking van de geschiedenis en toekomst van Christus en zijn Kerk, opgetekend ten tijde van vervolgingen en tegenslagen. Er worden in beginsel geen nieuwe openbaringen toegevoegd, want Christus heeft ons in het Evangelie alles al geopenbaard (vgl. Mt 24-25) wat de Apocalyps dus op geheel eigen wijze duidt, met beelden uit het Oude Testament.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De bijbel bestaat uit geschiedenissen die zich herhalen. Er is niets nieuws onder de zon.

Prediker 1:9 * Wat er geweest is, dat zal er weer zijn. Wat er plaatsvindt, dat zal weer plaatsvinden. Er is niets nieuws onder de zon. 10 Is er iets waarvan men kan zeggen:

Kijk eens, dat is nieuw? In de eeuwen die voor ons geweest zijn, is het er al geweest.

In de bijbel speelt iets zich af op kleine schaal en gebeurt later opnieuw op grotere schaal, en wellicht een derde maal op een nog grotere schaal.

Het initiele verhaal heet het 'type' en de herhaling of de vervulling het 'antitype'.

Zo is de zondvloed een type voor het antitype het eindoordeel.

Het lam dat geslacht werd voor de zonden van Israel was een type voor het ware antitypische Lam Jezus Christus.

Mozes was een type voor antitype Jezus Christus.

Elias was een type voor Johannes de Doper en Johannes de doper was een type voor...

Hoezo was Elias een type voor Johannes de Doper? Dat zei Jezus zelf.

Mattheus 11:7 * Toen dezen weggingen, begon Jezus tegen de menigte te zeggen over Johannes: Waar bent u in de woestijn naar gaan kijken? Naar een riet dat door de wind heen en weer bewogen wordt?

8 Maar waar bent u dan naar gaan kijken? Naar iemand in kostbare kleding gekleed? Zie, zij die kostbare kleding dragen, zijn in de huizen van de koningen.

9 Maar waar bent u dan naar gaan kijken? Naar een profeet? Ja, Ik zeg u, zelfs naar veel meer dan een profeet.

10 Want hij is het over wie geschreven staat: * Zie, Ik zend Mijn engel voor Uw aangezicht, die voor U uit Uw weg gereed zal maken.

11 Voorwaar, Ik zeg u: Onder hen die uit vrouwen geboren zijn, is niemand opgestaan die groter is dan Johannes de Doper; maar wie de minste is in het Koninkrijk der hemelen, is groter dan hij.

12 * En van de dagen van Johannes de Doper af tot nu toe wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en geweldenaars grijpen het.

13 Want al de profeten en de Wet hebben tot Johannes toe geprofeteerd.

14 * En als u het wilt aannemen: hij is Elia, die komen zou.

15 Wie oren heeft om te horen, laat hij horen.

Naar welke tekst verwijst Jezus? Dat is Maleachi 4:5 Zie, Ik zend tot u de profeet * Elia,

voordat de dag van de HEERE komt, die grote en ontzagwekkende dag. 6 Hij zal het hart van de vaders tot de kinderen terugbrengen, en het hart van de kinderen tot hun vaders, opdat Ik niet zal komen en de aarde met de ban zal slaan.

Dus met deze Elia werd Johannes de doper bedoeld. Die kwam inderdaad aan om Jezus' komst aan te kondigen en tot bekering op te roepen. Maar was Jezus' komst ook de 'grote en ontzagwekkende dag van de Heere'? Doorgaans wordt hiermee ook de terugkomst van Jezus en het eindoordeel mee bedoeld.

Aangezien geschiedenis zich herhaalt, en we zien dat God steeds grote profeten stuurt om Zijn volk te leiden, op bekering naar Gods wet te wijzen, en Zijn komst aan te kondigen, kunnen we verwachten dat dit voor Jezus' terugkomst ook zal gebeuren, waarmee Maleachi's profetie in vervulling gaat. God laat de wereld niet in duisternis vlak voor Zijn terugkomst, maar zal zeker waarschuwen zoals Hij dat altijd deed, met Noach, Elijas, Johannes, enzovoorts.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aangezien geschiedenis zich herhaalt, en we zien dat God steeds grote profeten stuurt om Zijn volk te leiden, op bekering naar Gods wet te wijzen, en Zijn komst aan te kondigen, kunnen we verwachten dat dit voor Jezus' terugkomst ook zal gebeuren, waarmee Maleachi's profetie in vervulling gaat. God laat de wereld niet in duisternis vlak voor Zijn terugkomst, maar zal zeker waarschuwen zoals Hij dat altijd deed, met Noach, Elijas, Johannes, enzovoorts.

Ik geloof dat alles al geopenbaard is. Wat wel beloofd is, is dat de gedane openbaringen begrepen zullen worden. In Daniël 12:4,9,10 lees je bijvoorbeeld dat Daniël zijn eigen profetieën niet begreep. Er wordt gezegd dat de woorden verzegeld zouden blijven tot de eindtijd. En in die tijd zou er inzicht komen. Maar inzicht krijgen, is natuurlijk iets anders dan nieuwe openbaringen.

Ook zal "het evangelie van het Koninkrijk" over de gehele wereld gepredikt worden, voordat het einde komt. Maar de boodschap zelf vinden we in de Bijbel terug. Ook daar zijn geen nieuwe openbaringen voor nodig, wel inzicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aangezien geschiedenis zich herhaalt, en we zien dat God steeds grote profeten stuurt om Zijn volk te leiden, op bekering naar Gods wet te wijzen, en Zijn komst aan te kondigen, kunnen we verwachten dat dit voor Jezus' terugkomst ook zal gebeuren, waarmee Maleachi's profetie in vervulling gaat. God laat de wereld niet in duisternis vlak voor Zijn terugkomst, maar zal zeker waarschuwen zoals Hij dat altijd deed, met Noach, Elijas, Johannes, enzovoorts.

Ik geloof dat alles al geopenbaard is. Wat wel beloofd is, is dat de gedane openbaringen begrepen zullen worden. In Daniël 12:4,9,10 lees je bijvoorbeeld dat Daniël zijn eigen profetieën niet begreep. Er wordt gezegd dat de woorden verzegeld zouden blijven tot de eindtijd. En in die tijd zou er inzicht komen. Maar inzicht krijgen, is natuurlijk iets anders dan nieuwe openbaringen.

Ook zal "het evangelie van het Koninkrijk" over de gehele wereld gepredikt worden, voordat het einde komt. Maar de boodschap zelf vinden we in de Bijbel terug. Ook daar zijn geen nieuwe openbaringen voor nodig, wel inzicht.

Ja, dit klopt denk ik wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat alles al geopenbaard is. Wat wel beloofd is, is dat de gedane openbaringen begrepen zullen worden. In Daniël 12:4,9,10 lees je bijvoorbeeld dat Daniël zijn eigen profetieën niet begreep. Er wordt gezegd dat de woorden verzegeld zouden blijven tot de eindtijd. En in die tijd zou er inzicht komen. Maar inzicht krijgen, is natuurlijk iets anders dan nieuwe openbaringen.

Ook zal "het evangelie van het Koninkrijk" over de gehele wereld gepredikt worden, voordat het einde komt. Maar de boodschap zelf vinden we in de Bijbel terug. Ook daar zijn geen nieuwe openbaringen voor nodig, wel inzicht.

Hoe verkrijgen we dan inzicht?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat alles al geopenbaard is. Wat wel beloofd is, is dat de gedane openbaringen begrepen zullen worden. In Daniël 12:4,9,10 lees je bijvoorbeeld dat Daniël zijn eigen profetieën niet begreep. Er wordt gezegd dat de woorden verzegeld zouden blijven tot de eindtijd. En in die tijd zou er inzicht komen. Maar inzicht krijgen, is natuurlijk iets anders dan nieuwe openbaringen.

Ook zal "het evangelie van het Koninkrijk" over de gehele wereld gepredikt worden, voordat het einde komt. Maar de boodschap zelf vinden we in de Bijbel terug. Ook daar zijn geen nieuwe openbaringen voor nodig, wel inzicht.

Hoe verkrijgen we dan inzicht?

De hele Bijbel is door Gods geest geïnspireerd, dus als we de Bijbel willen begrijpen hebben we ook de heilige geest nodig. Daar mogen we om vragen. Jezus vestigde al de aandacht erop in Johannes 14:26. Door de heilige geest zouden zijn volgelingen "alle dingen leren". En de dingen die ze al hadden geleerd, zouden in hun herinnering worden teruggebracht".

Daarbij hebben we ook de juiste instelling nodig natuurlijk. De zogenaamde "wijzen en intellectuelen" uit Jezus tijd begrepen zijn boodschap niet. Maar de gewone man, om het zomaar te zeggen, die nederig genoeg was om te leren en toe te passen, begreep zijn boodschap wel. Jezus maakt het heel mooi duidelijk in een illustratie in Lukas 8:9-15. Of Gods woord als het ware kan wortelschieten in ons hart, hangt af van onze hartestoestand.

Verder kan God ervoor zorgen dat we persoonlijk hulp krijgen. In Handelingen 8:26-40 staat daar een voorbeeld van.

En natuurlijk krijgen we onderwijs, tekst en uitleg, in de christelijke gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God opent onze ogen, oren en verstand wanneer Hij dat wil.

dus m.a.w. als iemand niet gelooft kan hij/zij daar zelf niets aan doen?

dan is het zo voorbestemd?

Deze vraag slaat niet geheel op de context waarin ik mijn bericht plaatste. Die ging over het begrijpen van de schrift. Met betrekking tot het visioen van Daniel, wat pas in de tijd van het einde begrepen zal worden, is het God die ons verstand opent. Immers zegt de engel (Jezus):

Daniel 12:4 En gij, Daniël! sluit deze woorden toe, en verzegel dit boek, tot den tijd van het einde; velen zullen het naspeuren, en de wetenschap zal vermenigvuldigd worden.

5 En ik, Daniël, zag, en ziet, er stonden twee anderen, de een aan deze zijde van den oever der rivier, en de ander aan gene zijde van den oever der rivier.

6 En hij zeide tot den Man, bekleed met linnen, Die boven op het water der rivier was: Tot hoe lang zal het zijn, dat er een einde van deze wonderen zal wezen?

7 En ik hoorde dien Man, bekleed met linnen, Die boven op het water van de rivier was, en Hij hief Zijn rechter hand en Zijn linkerhand op naar den hemel, en zwoer bij Dien, Die eeuwiglijk leeft, dat na een bestemden tijd, bestemde tijden, en een helft, en als Hij zal voleind hebben te verstrooien de hand des heiligen volks, al deze dingen voleind zullen worden.

8 Dit hoorde ik, doch ik verstond het niet; en ik zeide: Mijn Heere! wat zal het einde zijn van deze dingen?

9 En Hij zeide: Ga henen, Daniël! want deze woorden zijn toegesloten en verzegeld tot den tijd van het einde.

Dus er is een boek verzegeld. Het zal pas later begrepen worden. Logischerwijs is het God die het boek doet begrijpen aan mensen. In openbaringen wordt er een boek geopend:

Openbaringen 10:

1 En ik zag een anderen sterken engel, afkomende van den hemel, die bekleed was met een wolk; en een regenboog was boven zijn hoofd; en zijn aangezicht was als de zon, en zijn voeten waren als pilaren van vuur.

2 En hij had in zijn hand een boeksken, dat geopend was; en hij zette zijn rechtervoet op de zee, en den linker op de aarde.

3 En hij riep met een grote stem, gelijkerwijs een leeuw brult; en als hij geroepen had, spraken de zeven donderslagen hun stemmen.

4 En toen de zeven donderslagen hun stemmen gesproken hadden, zo zou ik ze geschreven hebben; en ik hoorde een stem uit den hemel, die tot mij zeide: Verzegel hetgeen de zeven donderslagen gesproken hebben, en schrijf dat niet.

5 En de engel, dien ik zag staan op de zee, en op de aarde, hief zijn hand op naar den hemel.

6 En hij zwoer bij Dien, Die leeft in alle eeuwigheid, Die den hemel geschapen heeft en hetgeen daarin is, en de aarde en hetgeen daarin is, en de zee en hetgeen daarin is, dat er geen tijd meer zal zijn;

7 Maar in de dagen der stem des zevenden engels, wanneer hij bazuinen zal, zo zal de verborgenheid Gods vervuld worden, gelijk Hij Zijn dienstknechten, den profeten, verkondigd heeft.

8 En de stem, die ik gehoord had uit den hemel, sprak wederom met mij, en zeide: Ga henen, neem het boeksken, dat geopend en in de hand des engels is, die op de zee en op de aarde staat.

9 En ik ging henen tot den engel, zeggende tot hem: Geef mij dat boeksken. En hij zeide tot mij: Neem dat en eet het op; en het zal uw buik bitter maken, maar in uw mond zal het zoet zijn als honig.

10 En ik nam dat boeksken uit de hand des engels, en ik at dat op; en het was in mijn mond zoet als honig, en als ik het gegeten had, werd mijn buik bitter.

11 En hij zeide tot mij: Gij moet wederom profeteren voor vele volken, en natiën, en talen, en koningen.

Het boek moet 'gegeten' worden, dat wil zeggen gelezen, geinternaliseerd, begrepen, en gepredikt. Dit boekje is het boek van Daniel en tevens openbaringen aangezien die dezelfde geschiedenis vertellen. Dit is de vervulling van die profetie van de engel. Het is Gods werk.

Dit heeft dus niet echt iets te maken met of mensen tot geloof komen of niet. Het evangelie zegt:

Johannes 15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.

18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.

20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.

21 Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.

Dus wie ook gelooft, kan behouden worden. Maar waarom gelooft men niet? Omdat men de duisternis liever heeft dan het licht, want de werken zijn boos.

Hoe weten mensen of hun werken boos zijn of niet? Omdat we een geweten hebben gekregen van God.

Romeinen 2:13 (Want de hoorders der wet zijn niet rechtvaardig voor God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden;

14 Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, deze, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet;

15 Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen beschuldigende, of ook ontschuldigende).

Wat gebeurt er als je constant je geweten negeert?

1 Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,

2 Door geveinsdheid der leugensprekers, hebbende hun eigen geweten als met een brandijzer toegeschroeid;

'Als met een brandijzer toegeschroeid'. Wat gebeurt er als je iets verschroeit, je huid bijvoorbeeld? Die wordt ongevoelig. Als je steeds je geweten negeert en kwaad doet, hoor je het op een gegeven moment niet meer spreken. Je wordt ziende blind en horende doof, omdat het toegangskanaal voor de waarheid wat tot je bewustzijn kan spreken gesloten wordt.

Kan God dit opnieuw openenen? God kan alles, dus ook dat. Maar het verklaart waarom sommigen al open staan voor het accepteren van de waarheid, terwijl anderen vooralsnog gesloten zijn, totdat ze Gods genade accepteren in de vorm van waarheid die tot hen komt en die ze accepteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

De Openbaring aan Johannes was een Openbaring voor de mensen uit die tijd. Die wisten bijvoorbeeld direct wat met het wilde beest, de ruiters met borstharnassen, de sekte van Nikolaus enz. bedoeld werden. De betekenis zijn we in de loop de jaren kwijtgeraakt. Dus een nieuwe Openbaring zal begrijpbaar voor de mensen uit deze tijd moeten zijn. Ik vind dit een interessant onderwerp omdat ik in Bijbelse stijl kan schrijven, dus ook Openbaringen schrijf ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid