Spring naar bijdragen

De rrrrrrrrrrrrrr.


Aanbevolen berichten

Het is een plaag. Nederlanders beginnen steeds vaker de gooise rrrrrrr uit te sprrreken.

(Dat klinkt als dat je het op een Engelse manier de r uitspreekt in een Nederlands woord.)

Het klinkt bekakt, zoals men dat wel zegt.

Tot mijn schok hoorde ik in Amsterdam laatst een klein meisje niet met een Mokums accent praten, maar met de rrrrrr. Dat men dat op de uni doet was ik al gewend, maar het is steeds erger aan het worden.

Niet alleen in A'dam trouwens, maar overal, ook waar ik woon. Laatst ook weer, zat ik met vrienden te praten en betrapte ik iemand op die lelijke rrrrrrrrrr. Ik bleek het zelf te zijn... Rest van de avond bezig geweest een harde RRRRR uit te spreken.

Stelling: We moeten mensen met de rrrr heropvoeden in heropvoedingskampen naar Sovjet Russisch voorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 66
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Mij klinkt die 'r' trouwens als een 'rl' in de oren: 'aan hut einde van het semesterll'.

En idd, behoorrrlijk lelijk en bekakt. Maarl om nou mensen naarl de Goelag-Arrrchipel te sturrren lijkt me ook weerl Siberlische toestanden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Oranjes hebben weer hun eigen accent, klinkt weer anders dan dit.

Ik heb mezelf wel eens op die rrrl betrapt, terwijl ik het lelijk vind. Ik zie het niet als enkel aangeleerd, maar ook iets wat je op den duur onbewust gaat overnemen, ook al wil je dat helemaal niet.

Daarom ook dat er goelags moeten komen: heropvoeding op een strenge Sovjet manier. :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites

Juist, en liefst zo ver mogelijk weg van de bewoonde wereld. Schiermonnikoog, of Rottumerplaat o.i.d. (Siberië mag natuurlijk ook!) :#

En ook al die kids die menen Amsterdams met een marokkaans accent te moeten praten. En ongegeneerd er ook nog eens Surinaamse- en Antilliaanse woorden door gooien... Dit fenomeen doet zich zelfs in de provincie voor! Bah! -O-

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Gooische 'r' wordt geassocieerd met status en intelligentie, want met name de rijken der aarde in ons land spreken dat foeilelijke dialect. Denk ook aan de Oranjes, zelfs Maxima heeft zichzelf de befaamde 'r' aangeleerd.

Grappig, ik associeer het eerder met gebrek aan intelligentie, maar dat komt misschien ook door de gespreksonderwerpen die bij zo'n Gooische r lijken te horen: zeilen, skivakanties en golf, blond haar en Tommy Hilfiger.

Ik probeer de klank te vermijden, maar zoals Olorin al zei, je gaat soms per ongeluk overnemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En ook al die kids die menen Amsterdams met een marokkaans accent te moeten praten. En ongegeneerd er ook nog eens Surinaamse- en Antilliaanse woorden door gooien... Dit fenomeen doet zich zelfs in de provincie voor! Bah! -O-

Surinaames en Antilliaanse woorden vind ik prima, de straat tongah, maar dat accent,brrrrrrr ('brrrrrrrr' uitgesproken met bekakt Gooise GTST accent, uiteraard).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij op school heeft de rrl ook zijn intrede gedaan :( en ik moet helaas concluderen dat ik het wel een klein beetje overneem. Gelukkig woon in over een paar maanden in heropvoedingskamp Vlaanderen (Of mijn accent er normaler van wordt is wel de vraag natuurlijk...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben opgegroeid in een erg plezant dorpje (in het oosten des lands) en daar werd/wordt het ABN ook vaak aangevuld met de rrrrr. Ik kan het overigens zelf ook prima als ik me erop concentreer.

In de stad ernaast is de taal eigenlijk een stuk ordinairder doordat velen alle woorden inslikken. Zoals: lopuu (lopen). Kijkuu (kijken). Of wat te denken van het woord school wat geregeld uitgesproken wordt als skool.

Toen ik eens voor een paar maandjes in het westen werkzaam was (bij Utrecht) vond men mij overdreven netjes ABN praten. Ach ja, het is altijd wel wat. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid