Spring naar bijdragen

Christendom en de Natuur


Aanbevolen berichten

Beste bezoeker,

Graag wil ik je de komende weken een aantal stellingen voorleggen over het christendom en de natuur. Jouw reactie zal gebruikt worden voor mijn afstudeeronderzoek. Mocht je dus wel willen reageren maar niet willen dat de onderzoeksresultaten gebruikt worden, vermeld dit dan bij je reactie. Ik hoop dat mijn stellingen prikkelend genoeg zijn voor veel reacties.

De stelling van deze week is: mensen mogen doen met de schepping wat ze willen omdat het onze opdracht is de natuur te onderwerpen aan ons gezag. (Genesis 1:26-28)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oneens.

Verschillende vertalingen spreken wel van 'heersen', maar ik zou er liever 'beheren' van maken. De schepping is nog altijd van God; tegenover Hem hebben we verantwoordelijkheid de aarde te beheren. Deze aarde is in bruikleen. Dat noemt men wel 'rentmeesterschap', en dat lijkt me een gezonde gedachte.

Overigens, ook als wij geroepen zijn te heersen betekent dat nog niet dat we kunnen doen wat we willen. Onze opdracht is goed met de natuur om te gaan, zoals een rechtvaardig vorst goed met zijn onderdanen omgaat.

PS. Welkom op Credible, leuk initiatief!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Overigens, ook als wij geroepen zijn te heersen betekent dat nog niet dat we kunnen doen wat we willen.

Precies. Helaas zijn er echter genoeg mensen die niet respectvol met de natuur omgaan. Maar God zal dit niet voor altijd toelaten. In Openbaring 11:15 lezen we over het moment dat Jezus als koning over de aarde gaat regeren. In 11:18 staat dat hij getrouwe aanbidders zal belonen, maar ook komt hij dan "om te verderven die de aarde verderven". Hieruit blijkt dat hoe wij met de aarde omgaan een hele ernstige kwestie is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

- vooral proberen mede Christenen er van proberen te overtuigen dat we/ze de bal laten liggen en ze er op te wijzen dat we als vegatier geschapen zijn en in t Koninkrijk weer zullen zijn.

- paar keer tevegergeefs bij de kerk 'geleurd' om het als onderwerp op de tafel te krijgen (bijv in een dienst)

- als ik mijn vrouw had mee kunnen krijgen was ik pescetarier (geen vlees, wel vis) geworden. Nu probeer ik zo weinig mogelijk vlees te eten en (als ik t koop iig altijd) met Eko keurmerk

- doneren aan een aantal relevante organisaties

- proberen ook niet-Christenen van t nut van dierenwelzijn en bescherming van deze planeet te overtuigen

Dit is NIET om te laten zien hoe fantastisch ik wel niet ben, maar als evt tips voor anderen (!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

- proberen ook niet-Christenen van t nut van dierenwelzijn en bescherming van deze planeet te overtuigen

Veel Pagans zijn dat al. Velen zijn zelfs lid van diverse goede doelen voor mens en dier. Dus veelal is het dan een beetje: Preaching to the choir :)|P

Dit is NIET om te laten zien hoe fantastisch ik wel niet ben, maar als evt tips voor anderen (!)

Ik zal de laatste zijn die je daarvan beschuldigd. En zo bedoel ik onderstaande ook :) tips voor de volgende.

Zelf ben ik o.a. lid van het WWF, de locale fair trade organisaties, amnesty international (de mens ik tenslotte ook een dier), gebruik kringloop papier, doneer aan diverse bomenplant initiatieven.

Wellicht dat deze link een idee geeft van wat je gebruikt

http://www.carbonfootprint.com/calculator.aspx

Het heeft bij mij de ogen goed geopend

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel Pagans zijn dat al. Velen zijn zelfs lid van diverse goede doelen voor mens en dier. Dus veelal is het dan een beetje: Preaching to the choir :)|P

Om alle niet-Cristenen 'pagans' te noemen gaat wel een beetje ver he ;) En om te suggereren dat een significant aantal van hen lid zijn van goede doelen ook. Of je moet literatuur hebben die aantoont dat dit bijv meer is dan 'niet-pagans' (atheisten en monotheisten?)?

Zelf ben ik o.a. lid van het WWF, de locale fair trade organisaties, amnesty international (de mens ik tenslotte ook een dier), gebruik kringloop papier, doneer aan diverse bomenplant initiatieven.

Mooi!! :)
Wellicht dat deze link een idee geeft van wat je gebruikt

http://www.carbonfootprint.com/calculator.aspx

Het heeft bij mij de ogen goed geopend

Thanks zal m eens bekijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@MysticNetherlands: daar heb je een punt. Ik weet alleen hoe pagans er tegenaan kijken uit de diverse fora waar ik me bevind. De strijd tegen dierenleed staat vrij hoog in het vaandel bij ons. Hoe dat zit in verhouding tot de atheïsten en de monotheïsten weet ik niet. Dus ja ik deed een aanname uit eigen ervaring

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is het juiste woord niet 'natuurreligie'? Paganisme klinkt zo heidens.

is er wat mis met 'heidens'?

heb je nog nooit gehoord van Paganisme?

Paulus schrijft: "Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet, immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten mede getuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus." (Romeinen 2:14-16)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ursa: Je kan ze wat mij betreft door elkaar gebruiken. Voor mij zijn ze ook gelijk.

@MysticNetherlands: Zo kwam het over, maar dat ter zijde.

Ik denk zelf dat de mens vergeten is dat we zelf ook een onderdeel zijn van de natuur. Maar dat is inderdaad een ander topic.

Zelf zie ik ook het goede in de religies die ik ken. Ik ben daarom ook verbaasd dat we elkaar op geloofsreden weten te ver-/beoordelen. Maar ook dat is weer een ander topic.

@maran: bedankt voor de bijval :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paulus gebruikt daar waarschijnlijk het woord voor 'volken' (ethnos bijv.)

Probleem met de begrippen 'heiden' en 'pagaan' zijn dat het oorspronkelijk een soort van scheldwoorden zijn. Een 'heiden' is een boertje, iemand van buiten de stad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Paulus gebruikt daar waarschijnlijk het woord voor 'volken' (ethnos bijv.)

Probleem met de begrippen 'heiden' en 'pagaan' zijn dat het oorspronkelijk een soort van scheldwoorden zijn. Een 'heiden' is een boertje, iemand van buiten de stad.

een pagaan is van oorsprong een plattelandsbewoner en een heiden was iemand die op de heide woonde.

dat het scheldwoorden zijn [of liever gezegd: zijn geworden] is ontstaan door hoe De kerk ertegenaan keek. :(

terwijl het ook een godsdienst is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid