Spring naar bijdragen

Geschiedenis


Aanbevolen berichten

Ik heb begrepen dat hier nog meer vakidioten rondlopen, dus het leek me leuk om er een topic aan te wijden. Hier kunnen we dan historische onderwerpen bespreken.

Om maar even de spits af te bijten: er is onderzocht hoe Willem van Ornaje is gestorven. Het blijkt dat hij op slag dood was en dat hij zijn beroemde woorden niet heeft kunnen uitspreken. Wat vinden jullie van deze conclusie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, zo bedacht ik me ook al eens hoe wij weten dat de laatste woorden van

Jan van Speijk "dan liever de lucht in" waren toen hij zijn schip opblies. Wie zou dat gehoord kunnen hebben en dan nog na afloop leven? ;)

Nederland ziet deze extremistische zelfmoordterrorist als nationale held. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen idee waarop "men" baseert dat hij op slag dood was. Maar als je geraakt werd door een loden kogel zoals ze die toen maakte zei je hooguit Au in diverse gradaties en volume. Die zogenaamde "laatste woorden" hebben me altijd geromantiseerde onzin geleken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb begrepen dat hier nog meer vakidioten rondlopen, dus het leek me leuk om er een topic aan te wijden. Hier kunnen we dan historische onderwerpen bespreken.

Ja, leuk!

Om maar even de spits af te bijten: er is onderzocht hoe Willem van Ornaje is gestorven. Het blijkt dat hij op slag dood was en dat hij zijn beroemde woorden niet heeft kunnen uitspreken. Wat vinden jullie van deze conclusie?

Lijkt me vooral onderdeel van de nationale mythe dan. De Vader des Vaderlands die sterft voor zijn volk en Gods erbarming vraagt nu ze zonder hek verder moeten. Dat is iets om in te geloven, iets om voor te strijden! En passend in de vrome protestantse traditie.

Wel vervelend dat de geld niet uitgesproken Calvinistisch was. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Willem van Oranje streed wel voor het protestantisme toch? Vanuit Duitsland misschien meer Luthers, maar toch...

Ik vond de hele theorie onzin, tot ik hoorde dat ze ook het skelet in het onderzoek betrokken hadden... Toch weer even een illusie armer XD

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mja, zo bedacht ik me ook al eens hoe wij weten dat de laatste woorden van

Jan van Speijk "dan liever de lucht in" waren toen hij zijn schip opblies. Wie zou dat gehoord kunnen hebben en dan nog na afloop leven? ;)

Kan het niet nalaten even Jack Sparrow te quoten 'No one survives? Where do al the stories come from, I wonder...' :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Willem van Oranje streed wel voor het protestantisme toch? Vanuit Duitsland misschien meer Luthers, maar toch...

Willem van Oranje-Nassau kwam inderdaad uit een Lutherse familie. Als jongeling kwam hij echter op het Brusselse hof terecht, alwaar men geacht werd katholiek te zijn. Ik denk dat hij de Nederlandse opstand niet zag als een strijd van protestanten (met name Calvinisten) tegen katholieken. Misschien wel het merendeel van de edelen achter het 'smeekschrift der edelen' was gewoon katholiek. Die tegenstelling is er pas later ingeslopen, dat alles wat paaps was, fout was. Ik denk dat Willem zeker geen strijd tussen de verschillende stromingen beoogde en ook niet zozeer een kant koos, katholicisme of protestantisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat Willem zeker geen strijd tussen de verschillende stromingen beoogde en ook niet zozeer een kant koos, katholicisme of protestantisme.

Denk ik ook, hij was meen ik ook milder over religie dan de unie van Utrecht die toch minder voor godsdienstvrijheid was.

Willem komt me eigenlijk vooral wel pragmatisch over. De opstand van de edelen was volgens mij ook meer een machtskwestie. Philips wilde de macht meer centraliseren, zoals dat toch wel de mode was, lokale machten wilden juist hun oude machtspositie en rechten bewaren. Dat gold ook voor de omgang met protestanten, of de belastingbepalingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb geen idee waarop "men" baseert dat hij op slag dood was. Maar als je geraakt werd door een loden kogel zoals ze die toen maakte zei je hooguit Au in diverse gradaties en volume.

Ik zag laatst op tv dat het onderzoeksteam dat ook ontdekte dat de man waarschijnlijk op slag dood was, wel constateerden dat er een exit-wound zou zijn geweest. Die kogels vlogen dus dwars door hem heen in de muur. Overigens, de kogelgaten in de muur zijn niet meer origineel en ook veel te diep. De oorspronkelijke gaten molden slechts het pleisterwerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Ik heb begrepen dat hier nog meer vakidioten rondlopen, dus het leek me leuk om er een topic aan te wijden. Hier kunnen we dan historische onderwerpen bespreken.

Om maar even de spits af te bijten: er is onderzocht hoe Willem van Ornaje is gestorven. Het blijkt dat hij op slag dood was en dat hij zijn beroemde woorden niet heeft kunnen uitspreken. Wat vinden jullie van deze conclusie?

Pfft en dit lees je dan na een halve dag Nederlande Opstand leren... Mijn hele wereld valt in duigen :(:|

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is er een reden waarom we koninginnedag vieren op de sterfdag van Hitler?

Toeval, het was de verjaardag van toenmalig Koningin Juliana. Elke Nederlanse vorst heeft het recht om die datum te wijzigen. Koningin Beatrix zag daar van af. Wat Willem-Alexander doet als deze Koning is, is dan weer aan hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is er een reden waarom we koninginnedag vieren op de sterfdag van Hitler?

Toeval, het was de verjaardag van toenmalig Koningin Juliana. Elke Nederlanse vorst heeft het recht om die datum te wijzigen. Koningin Beatrix zag daar van af. Wat Willem-Alexander doet als deze Koning is, is dan weer aan hem.

30 april is het meestal ook wat mooier weer dan 31 januari. Maar was Wim-Lex niet in de zomer jarig? :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid