Spring naar bijdragen

Christen & moslim relatie, kan dat?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op zondag 29 augustus 2004 13:48:43 schreef janis het volgende:

(..) hij is
niet echt fanatiek ofzo
, bid niet altijd en geen moskee, drinkt en rookt. hij gelooft maar ook omdat ie zo is opgevoed

Dat zegt op zich niet zoveel Janis, of in ieder geval, zeker niet alles.

De Islam kent daar zelfs Koranteksten voor:

Soera 71 : 4. "Hij zal u uw zonden vergeven en u uitstel verlenen tot een bepaalde termijn; voorwaar, de termijn van Allah kan, wanneer hij komt, niet worden uitgesteld, als gij dit slechts wist!"

Bij meer traditionele 'gelovigen' kan zelfs de gedachte aangehangen dat een 'jongeling' niet onder de 'tucht van het geloof' valt, totdat hij z'n baard laat staan (volwassen is).

Daarnaast is het bijna ondenkbaar dat een gelovige zijn geloof verlaat (of ooit niet serieus zal oppakken). Over de gevolgen daarvan laten de Koran en de tradities (hadiths) immers niets aan de verbeelding te wensen over.

Ook vanwege de sociale druk binnen de familieverbanden is dat vrijwel uitgesloten.

Ook daarvan heb ik (jammer genoeg) een paar voorbeelden in m'n nabije omgeving: Jonge vrouwen die zich nu, na een lijdensweg, weer enigszins alleen op straat durven vertonen en met 1 of 2 kinderen weer samen met vader en moeder - na een langdurig verbroken contact - 's zondags de kerkbanken inschuiven.

Op de één of andere manier verandert er in die relaties vaak iets 'onverklaarbaar' op 't moment dat er kinderen geboren worden. (Als "De roep van de kudde" wordt dat nog wel eens betiteld).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 147
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik kan je een boek aanraden: "Binnennin Islam".

Quote:
Binnenin ISLAM

De ontmaskering en

het bereiken van

de wereld van de Islam

Reza Safa

Een fascinerend en leerrijk

boek, dat liefde voor de Moslim

en zijn wereld overbrengt.

De schrijver was zelf zijn

leven lang overtuigd moslim.

Hij schrijft uit ervaring en

met groot inzicht over wat

de kern van Islam is.

Een boek dat het grote gevaar

van Islam laat zien, maar

dat ook advies geeft hoe

we Moslims met liefde

en begrip de weg tot God

kunnen wijzen.

Dit boek bevat zeer

verrassende feiten.

en

Quote:
Geeft helder inzicht

in wat Islam is:

Wist je dat Islam

afstamt van aanbidding van

sterren en

de maan?

Wist je dat Allah

geen god, maar

een bloeddorstige

geest is?

Je kunt hem bestellen op: http://www.real-life.nl/shop/boeken/actueel.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb
verbaasd.gif bij mij thuis is mijn turkse moslim vader getrouwd met mijn nl moeder. mijn moeder is met hem meegegaan in het geloof maar nooit officieel een geloofsbelijdenis uitgevoerd. nu is mijn zus dus verloofd met een nederlander en ze is het huis uit gezet door mijn vader met als een van zijn argumenten mannen mogen wel en vrouwen niet. nu vind ik dit heel hypocriet omdat wij totaal niet heel gelovig opgevoed zijn. maar ja dat komt nu nog... hij gaat ons drieen (de rest van de kids) proberen heroptevoeden. hij weet alleen nog niet dat ik zelf ook al anderhalf jaar een relatie heb met een nederlandse christelijke jongen. het gaat dus niet alleen of het tussen hun lukt, want als je wilt kan dat maar het gaat erom of de ouders het uberhaupt wel goed vinden.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 17 oktober 2004 13:42:34 schreef blubvissie het volgende:

Het gaat dus niet alleen of het tussen hun lukt, want als je wilt kan dat, maar het gaat erom of de ouders het uberhaupt wel goed vinden.

Sterkte Blubvissie,

Zorg in ieder geval dat je altijd achter jouw eigen keuzes kunt blijven staan. En soms is dat echt niet makkelijk.

Ook jouw ouders zullen wellicht het beste met je voor hebben ..........

Moeilijk .........

Dus nogmaals, sterkte!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 17 oktober 2004 13:42:34 schreef blubvissie het volgende:

maar ja dat komt nu nog... hij gaat ons drieen (de rest van de kids) proberen heroptevoeden.

Helaas gebeurt dit maar al te vaak, ouders die hun kinderen een bepaald geloof op dwingen. Zo fout!

Wat betreft de relatie, ik zou het niet kunnen. Mijn geloof komt bij mij op de eerste plaats, ik zou het niet kunnen om mij voor te doen als een moslim en voor de buitenwereld God verloochenen omdat ik van iemand houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moslims mogen alleen trouwen met Ahl-ul-Kitaab (christenen en joden) op de voorwaarde dat ze alles zullen doen om hen te bekeren.

Waarom stellen jullie deze vragen eigenlijk nog! Is de Bijbel niet duidelijk genoeg! In vredesnaam!

Exodus 20:3

U zult geen andere goden hebben ten koste van Mij.

Dus ook geen Islamitische variant van God. Ken je het verhaal van Salomo niet? Die dacht ook dat hij vrouwen kon nemen die andere goden aanbaden, we weten allemaal wat ervan gekomen is!

Deuteronomium 7:3-4

U mag geen familiebanden met hen aanknopen: uw dochters mag u niet aan een van hun zonen geven, noch voor uw zoon een van hun dochters kiezen. 4 Zij zouden uw kinderen van mij vervreemden, omdat ze andere goden gaan vereren. En dan zou de toorn van de HEER tegen u ontbranden en zou Hij u spoedig vernietigen.

Natuurlijk wordt er over het algemeen binnen onze cultuur niet meer uitgehuwelijkt maar de strekking blijft hetzelfde. Ongelovige echtgenoten/lovers/vriendjes zorgen er vaak voor dat je God verlaat voor andere goden!

2 Korintiërs 6:14

Vorm geen ongelijk span met de ongelovigen. Wat heeft gerechtigheid te maken met wetteloosheid? Wat heeft licht uit te staan met duisternis?

Dit lijkt me wel duidelijk. Verbind jezelf niet met een ongelovige, dus zeker geen afgodendienaar! En dit zijn slechts enkele teksten.

Ken de bijbel. Door een gebrek aan bijbelkennis kun je ten onder gaan als christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

lieve broers en zussen,

Laat voor een keer de Bijbel dicht en denk eens logisch na over deze zaak.

Zal een passivist met een moordlustige millitair trouwen?

Zal een vegetariër met een slager/jager trouwen?

Zal een milieuactiviste met de directeur van Shell trouwen?

Waarom dan nog nadenken over het samenleven als christen met een niet-christen? Ik zeg niet dat het niet mag, maar denk je dat die passivist/vegetariër/milieactivsit goede gesprekken over hun passie kunnen voeren met hun partner? Wanneer je het mooiste in je leven niet kunt delen met je partner, waar bestaat je relatie dan uit? Nogmaals ik wil niemand veroordelen, maar ik begrijp het gewoonweg niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De bijbel raadt zeer sterk af om met iemand van een ander geloof te trouwen. Het wordt niet verboden, maar je moet wel heel goed weten wat je doet. Want jouw geloof mag onder geen beding lijden onder het huwelijk. Het kan niet zo zijn dat jij je geloof maar verborgen moet houden terwille van de ander.

God gaat voor en die andersgelovige partner zal zich wel moeten realiseren dat hij of zij niet helemaal op de eerste plaats staat. God is áltijd belangrijker. Natuurlijk hoef je dat niet steeds te laten merken, is niet echt romantisch, maar toch. Wat relaties met moslims betreft: ook dit kun je afraden, want de islam en het christendom verschillen ontzettend van elkaar, alleen al qua levenswijze en tradities.

Helemaal bijna onmogelijk wordt het als je kinderen krijgt. Je hebt als christen de verantwoordelijkheid je kinderen het christelijk geloof aan te leren. En wel op zoveel mogelijk momenten. Dat mag je niet verzaken. Anderzijds hebben moslims ook die plicht. Dit kan niet anders dan tot conflicten lijden. Want jouw geloof mag niet onderdoen voor die van de ander en je mag kinderen niet verwarren met twee religies. Neutraal opvoeden is, hoe moeilijk ook, ook geen optie.

Partners met twee religies moeten het uiteraard zelf weten, maar een huwelijk kan veel moeizamer verlopen en kan nog weleens minder één zijn dan dat ze van tevoren hadden kunnen bedenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom,

Een relatie van een ongelijk span is mogelijk, waarom zou dit op voorhand al uitgesloten worden? Tuurlijk is voor ieder het aspect geloof belangrijk, maar daarvoor zullen ze dan samen een oplossing moeten bedenken. Hiervoor zijn naar mijn idee drie mogelijke oplossingen voor te bedenken:

1) moslim wordt Christen

2) Chrsiten wordt moslim

3) Beide stappen van hun geloof af.

1&2, dan niet voor de schijn naar de buitenwereld, maar vol overtuiging en overgave aan de religie waarvoor beide kiezen

3, lijkt me de minste oplossing, want daarmee leg je toch wel een groot gedeelte van jezelf aan de kant.

De tekst uit 2 Korintiërs 6:14 is een tekst die wil vertellen, het is mogelijk, maar houd rekening met alle moeilijkheden die zullen ontstaan. Moeilijkheden in opvattingen, opvoeding, denkwijze en wat al niet meer.

Gabriël schrijft al een duidelijk voorbeeld en geeft in mijn ogen eigenlijk de tekst uit 2 Korintiërs 6:14 in een mooi jasje weer...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vrede aan allen,

Beste Michiel, dat klinkt allemaal heel logisch. De clou zit hem natuurlijk in het zich bekeren in volle overtuiging. Die overtuiging komt niet zomaar. Je kunt niet besluiten om nu maar eens met volle overtuiging als christen moslim te worden of omgekeerd. Daarom is het ook zo moeilijk. En dat ik denk dat het bijna onmogelijk is om zo'n christen-moslim relatie in geluk te volbrengen moge blijken uit mijn eerdere bijdrage http://forum.credible.nl/topic.php?id=2617)&singlepost=79870

Ik ben overigens blij met de objectieve visie, verwoord/redenerend vanuit twee kanten door bijvoorbeeld Oogje. Ik erger me altijd wanneer moslims het probleem alleen vanuit hun kant zien, uitgaande vanuit hun gelijk en vandaaruit de onmogelijkheid definiëren als de afwijking of het fout zijn van de andersdenkende, daarbij God aanhalend als bron van hun gelijk. Helaas gebruiken ook sommige christenen deze irritante aanmatigende manier van redeneren wel eens, zoals blijkt uit een van bovenstaande reacties. (Waarmee ik niet wil zeggen dat ik me daar nooit aan schuldig zou kunnen maken)

Pax Shalom Vrede Salam Mir Fred Frieden Paco Paix Irini Pace Paz Shanti Salama HePing Heiwa

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even als aanvulling op wat ik net schreef - ter verduidelijking:

Terecht hebben mensen in het verleden (Michiel ook geloof ik, maar in ieder geval Danny) geprotesteerd als door moslims de term 'ongelovige' door moslims aan christenen werd gegeven. Maar uit de bijdrage van Ichtus blijkt, dat ook christenen wel eens suggereren dat moslims ongelovigen of zelfs afgodendienaren zijn. Ongeacht wat men nu vind van deze stelling (of men het er mee eens of oneens is), als men elkaar zo beschuldigt en bestijdt, nogal wiedes dat de afstand tussen christenen en moslims alleen maar groter wordt, en de wederzijdse acceptatie minder. En in zo'n klimaat kan een christen-moslim relatie natuurlijk al helemaal geen stand houden. Want je staat niet alleen in de wereld en hebt steun uit je omgeving nodig. Dat blijkt ook al uit de bijdrage van Blubvissie!

Het succes of de mislukking van een religieus gemengde relatie staat of valt met (1) de acceptatie van de partners van elkaar; (2) de acceptatie en ondersteuning door de mensen die belangrijk voor hen zijn, in de eerste plaats de wederzijdse ouders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 18 oktober 2004 10:57:26 schreef Michiel het volgende:

Shalom,

Een relatie van een ongelijk span is mogelijk, waarom zou dit op voorhand al uitgesloten worden? Tuurlijk is voor ieder het aspect geloof belangrijk, maar daarvoor zullen ze dan samen een oplossing moeten bedenken. Hiervoor zijn naar mijn idee drie mogelijke oplossingen voor te bedenken:

1) moslim wordt Christen

2) Chrsiten wordt moslim

3) Beide stappen van hun geloof af.

Hai Michiel,

Tja ik ben het met je eens dat je het misschien niet op voorhand moet uitsluiten. Hoewel ik dat persoonlijk wel doe (denk ik). Ik weet dat ik niet van mijn geloof zou af willen stappen. Dus dan zou optie 2 en 3 voor mij al afvallen. Dan vind ik het wel een beetje oneerlijk om wel te verwachten dat mijn partner optie 1 ‘moet’ kiezen. Vanuit die gedachte wijs ik het dan op voorhand af… Hoewel ik ook wel open blijf staan in de zin dat ik nooit voor zo’n situatie gestaan heb, misschien dat ik dan mijn mening alsnog zou veranderen….

Quote:
1&2, dan niet voor de schijn naar de buitenwereld, maar vol overtuiging en overgave aan de religie waarvoor beide kiezen

Kan je ‘zomaar’ wisselen van je geloof?

Quote:
3, lijkt me de minste oplossing, want daarmee leg je toch wel een groot gedeelte van jezelf aan de kant.

Doe je dat bij 1 en 2 ook niet dan? Als ik als christen een moslim word omdat ik een relatie heb met een moslim, zet ik dan ook niet een gedeelte van mezelf aan de kant?

Groeten diana

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, vaak kunnen kleine verschillen in godsdienstige ideeën al leiden tot grote problemen in een relatie. De koran baseert zich naar horen-zeggen op de bijbel en in essentie hebben we het allemaal over de Ene God van Abraham, Isaak en Jakob. Maar juist verdere verschillen in het beeld van God, het beeld over Jezus en het al dan niet erkennen van Mohammed en heel veel andere verschillen, inclusief allerlei culturele, maken een relatie tussen een moslim en een christen erg moeilijk.

Deels komt dit door de botsingen die ontstaan door verschillende beelden, opvattingen, gewoonten van de partners. Voor een ander deel, zoals ik al eerder opmerkte, komt dit door het gebrek aan ondersteuning door de sociale omgeving, zoals ouders, vrienden, enz. Dit blijkt ook uit sociaal-wetenschappelijke studies. Je kunt zelf nog zo tolerant denken te zijn, maar het moet van twee kanten komen. Dat is de eerste voorwaarde. En als het al van twee kanten komt, dan moet de acceptatie ook nog eens uit de sociale omgeving komen. Een mens leeft niet alleen of met z'n tweeën. Dat is de tweede voorwaarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Er word zeer raar tegen aangekeken van beide kanten.

Zelf heb ik een vriend die moslim is.

Daarvoor had ik nog nooit wat met een moslim gehad en had ik precies hetzelfde gezegt als de meeste hier dat ik er niet aan zou beginnen. Maar we hebben al een half jaar een relatie en we kunnen heel erg goed overweg. Door hem heb ik heel veel geleert over zijn geloof en hij over het mijne, omdat we daar zeker wel ge intresseerd zijn. Dat dat niet zou kunnen is wel waar in sommige gevallen. Gelukkig is zijn familie hier niet zo moeilijk in. Ik heb wel een paarfamilie leden die er raar tegenaankijken. Maar hun respecteren het wel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hai Soulsista,

Het is goed om jouw verhaal te lezen! Zo kan je ook een andere kijk op het onderwerp krijgen... Doet mij goed te horen dat het in jouw relatie met je vriend goed gaat en dat het dus 'best' mogelijk issmile.gif

Hoe zie jij de toekomst in als je bv kijkt naar het krijgen van kinderen? Of is dat een vraag waar je nog helemaal niet mee bezig bent?

liefs diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Soulsista,

Ik vind het ook leuk en mooi om een positieve ervaring te lezen.

Wel Diana, nu wil ik de boel niet verpesten, maar het is bekend dat een groot deel van dergelijke relaties die in een huwelijk uitmonden ook weer in een echtscheiding eindigen. In dat geval kennen deze mensen elkaar vaak enkele jaren, gaan daarna trouwen en nog weer later weer uit elkaar. De relatie van Soulsista duurt nu een half jaar.

Hoe dan ook, Soulsista: als jullie er beide zeker van zijn en beide elkaars religie accepteren (en ook gelooft dat de omgeving dit doet), dan wens ik jullie veel succes en vooral veel liefde en geluk en Gods zegen toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niet het hele topic gevolgd & doorgelezen, maar ik wil hier even één ding over zeggen: Wanneer je elkaars geloof respecteert en elkaar niet probeert om te praten, zie ik geen redenen om een relatie tussen een christen & n moslim fout te keuren..

Omdat de één een ander geloof heeft? So what! Ik bedoel, heel Nederland bestaat uit massacultuur.. Zo veel verschillende geloven door elkaar. & dat kan toch ook? Je kunt toch ook best bevriend zijn met iemand van een ander geloof? Waarom kun je dan geen liefdesrelatie aangaan met iemand van een ander geloof?

Natuurlijk zul je dan andere (basis)principes hebben, je eigen gewoontes hebben. Maar wanneer je elkaars geloof respecteert hoeft dat totaal geen probleem te zijn. Lijkt mij!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 31 oktober 2004 10:17:57 schreef Vilya het volgende:

Ik heb niet het hele topic gevolgd & doorgelezen, maar ik wil hier even één ding over zeggen: Wanneer je elkaars geloof respecteert en elkaar niet probeert om te praten, zie ik geen redenen om een relatie tussen een christen & n moslim fout te keuren..

Omdat de één een ander geloof heeft? So what! Ik bedoel, heel Nederland bestaat uit massacultuur.. Zo veel verschillende geloven door elkaar. & dat kan toch ook? Je kunt toch ook best bevriend zijn met iemand van een ander geloof? Waarom kun je dan geen liefdesrelatie aangaan met iemand van een ander geloof?

Natuurlijk zul je dan andere (basis)principes hebben, je eigen gewoontes hebben. Maar wanneer je elkaars geloof respecteert hoeft dat totaal geen probleem te zijn. Lijkt mij!

Hoi Vilya,

Ik ben het ermee eens dat je niets af moet keuren of veroordelen. Maar het ging de meesten in deze discussie volgens mij ook niet om de vraag of je een dergelijke relatie moet afkeuren of veroordelen, maar of zo'n relatie mogelijk is, of je denkt dat zoiets stand kan houden of tot een gelukkige en gelijkwaardige relatie kan leiden. En daar liggen meer problemen op de weg dan je denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik ben net een relatie van 8 maanden met een moslim aan het uitmaken.

Ik heb een aantal dingen geleerd. Hij dacht, ondanks wat ik zei dat ik toch nog moslima zou worden misschien. Christen zijn is niet goed genoeg, voor zijn kinderen ( die moslim moeten worden, geen discussie). Mijn vriend (of ex..) is erg gematigd. Doet niets aan moskeebezoek, drinkt en rookt (hij trekt mij mee soms..) en is ooit wel van plan 'serieus' te worden maar nog niet nu. Van dit forum begrijp ik, dat de Qur'an die mogelijkheid biedt.

Ik heb geen spijt van de relatie. Het uitmaken brengt wel een opluchting. Ik hoef me niet meer schuldig te voelen tegenover de kerk en GOD. Dat was puur mijn gevoel maar toch..

Ik hoop en bid dat Nederland niet verhardt door de recente gebeurtenissen maar dialoog aangaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 05 november 2004 12:31:13 schreef Mirandat het volgende:

[...]

Ik heb een aantal dingen geleerd. Hij dacht, ondanks wat ik zei dat ik toch nog moslima zou worden misschien. Christen zijn is niet goed genoeg, voor zijn kinderen ( die moslim moeten worden, geen discussie). Mijn vriend (of ex..) is erg gematigd.

[...]

Beste Miranda,

Ik herken in jouw verhaal heel sterk wat ik over een ander paar schreef, eerder in dit onderwerp: http://forum.credible.nl/topic.php?id=2617)&singlepost=79870

En ook typisch dat ook degenen die wij of die zichzelf beschouwen als gematigd toch zulke denkbeelden kunnen hebben.

Sterkte verder!

Groetjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid