Spring naar bijdragen

Christen & moslim relatie, kan dat?


Aanbevolen berichten

Ejo, klinkt leuk allemaal, maar geloof me: je moet jezelf kunnen zijn. Het gaat er niet om dat je afstand van je eigen identiteit doet, maar dat beide de ander kunnen nemen zoals hij/zij is. Als je jezelf gaat ontkennen, of als je de ander gaat ontkennen, dan is dat het begin van het einde. Je identiteit is niet een 'stempel' in negatieve zin, zoals jij het beschrijft, maar je wezen, zoals je jezelf ervaart. Als je niet meer kunt zijn wie je bent - en dat geldt voor beide partners - dan wordt het steeds moeilijker. Elkaar accepteren zoals je bent: in die zin moet je naar elkaar kunnen groeien - en dat is niet zo gemakkelijk. Je moet niet naar elkaar groeien door je eigen of de ander zijn/haar identiteit of persoonlijkheid te ontkennen! Dat is geestelijke moord cq zelfmoord.

Daar komt nog bij dat ook de sociale omgeving (ouders, vrienden, etc.) ondersteuning moet bieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
  • Antwoorden 147
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

ik heb dit onderwerp ook aangekaart maar dan bij een ander topic.

Ik vind het ook beter dat mensen bij hun eigen geloof moeten blijven

Ik heb het zelf ook meegemaakt dat ik met een moslim jongen omging we vonden elkaar leuk enzo... tot dat hij over mijn geloof ging zeuren: dat hij dat niet wilt, en als ik met hem zal gaan toch wel moest bekeren tot de Islam,

ook vond hij het een soort 'schande'omdat mijn vader moslim is, dus was ik een 'schande'voor mij familie..

Toen wist ik wat nou belangrijker was, mijn geloof of een liefe, en dat was dus het geloof ! Ik was dankbaar dat ik niet werd geacepteerd, omdat ik een volgeling van Jezus ben, en daar ben ik trots op !!!

Maar 1 ding : nooit iets beginnen met een moslim: ze willen je altijd bekeren !!!

Vrede met jullie

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Volgens de islam mag alleen een christenvrouw of jodin een huwleijk hebben met een moslim. Andersom is verboden omdat anders de kinderen geen islamitische opvoeding krijgen.

Dit geeft meteen al aan waarom een relatie met een moslim geen verstandig idee is, tenzij hij zich bekeert tot Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Erg genoeg, zou ik zeggen. Bovendien is het niet waar wat je zegt. Ooit gehoord van bloedwraak of eerwraak? Dat gebeurt vaak genoeg. En in Canada proberen moslims al voet aan de grond te krijgen door, in het kader van vrijheid nota bene, te eisen dat de Sharia voor moslims moet gelden! Met betrekking tot het familierecht zijn er daar al ontwikkelingen in die richting. Beetje off-topic, maar wel in relatie met het topic: we moeten uitkijken voor dit soort uitwassen die onze rechtsstaat ondermijnen. Er zijn nog steeds teveel mensen die hun ogen dicht hebben zitten of hun hoofd in het zand steken in het kader van zogenaamde tolerantie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 12:24:23 schreef janis het volgende:

hoi, wat vinden jullie ervan. Kan je als christen een relatie met een moslim hebben?

Ik vind het niks.

Maar ik ben dan ook niet gelovig.

Maar voor een christen:

Je zal lekker onderdanig moeten zijn, maar dat is bij christenen ook al zo, vrouw gehoorzaamd de man.

Hoofddoekje op je kop, in de bijbel staat geloof ik ook dat een vrouw haar hoofd moet bedekken, dus dat is ook bekend.

Probleem is misschien, een moslim man heeft vaak wel sex voor zijn huwelijk.

En uiteindelijk willen hij en zijn famillie dat hij toch een moslim vrouw trouwt.

Wat zullen je kinderen dan worden, christen of moslim? Waarschijnlijk moslim, want hij en zijn famillie beslissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja alleen als je verder leest zie je dat er ook gezegd wordt in de bijbel dat het lange haar van een vrouw een natuurlijke sluier is.

Wat betreft de onderdanigheid, een man moet zijn vrouw met respect behandelen en liefhebben. Bij de moslims is het al snel dat een man minder respect heeft voor een vrouw.

en idd, je zal moslim moeten worden en je kinderen worden ook moslim.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Lucas 5:36

Hij vertelde hun ook een gelijkenis: 'Niemand scheurt een lap van een nieuwe mantel om daarmee een oude mantel te verstellen,want dan scheurt hij de nieuwe, terwijl de lap niet bij de oude past.

En niemand giet jonge wijn in oude leren zakken, want dan scheuren de zakken door de jonge wijn en wordt de wijn verspild, terwijl de zakken verloren gaan. Jonge wijn moet in nieuwe zakken worden gedaan.

Maar niemand die oude wijn gedronken heeft, wil jonge; hij zegt immers: "De oude wijn is goed!"

Een christen is die nieuwe lap. Geen enkele oude lap past erbij. Vergeving in Jezus is namelijk niet te motiveren/uit te leggen met een oude lap.

Bruggen bouwen tussen christen en een moslim is erg moeilijk. Een moslim zie ik als een oude lap (werken voor je vergeving in plaats van gegeven in geloof in Gods Zoon)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 23 augustus 2005 10:57:16 schreef Meilander het volgende:

Bruggen bouwen tussen christen en een moslim is erg moeilijk.

Een brug bouwen tussen mannen en vrouwen is soms ook erg moeilijk. Of tussen stadsbewoners en plattelandsvolk. Of tussen friezen en limburgers. Of tussen voetballiefhebbers en kantenklosliefhebbers. Of tussen kattenliefhebbers en hondenliefhebbers. Of tussen VVD-ers en Groenlinksers. Of tussen dikke en dunne mensen.

Er zijn zat punten waar het mis op kan gaan, geloof is er maar eentje van. Hangt er helemaal af waar je in je relatie de nadruk op legt. Als het twistpunt (in dit geval geloof) geen primaire rol speelt in de relatie, dan zal zo'n relatie prima kunnen verlopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook met de bijbel en koran dicht lijkt het me logisch dat het niet gaat,want je valt toch het meest op mensen die op jou lijken, en dat zijn andere christenen, niet mensen met een ander geloof uit een ander continent. Tenzij een van beiden zich bekeert (zoals dat meestal ook gaat) loopt het denk ik met een scheiding en een beledigde schoonfamilie af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 11:59:31 schreef onemangang het volgende:

[...]

Een brug bouwen tussen mannen en vrouwen is soms ook erg moeilijk. Of tussen stadsbewoners en plattelandsvolk. Of tussen friezen en limburgers. Of tussen voetballiefhebbers en kantenklosliefhebbers. Of tussen kattenliefhebbers en hondenliefhebbers. Of tussen VVD-ers en Groenlinksers. Of tussen dikke en dunne mensen.

Er zijn zat punten waar het mis op kan gaan, geloof is er maar eentje van. Hangt er helemaal af waar je in je relatie de nadruk op legt. Als het twistpunt (in dit geval geloof) geen primaire rol speelt in de relatie, dan zal zo'n relatie prima kunnen verlopen.

Wat is primaire rol? Als je je geloof serieus neemt, krijg je op den duur toch problemen. Vind je het niet belangrijk, dan kun je je afvragen of er wel sprake is van geloof, en dus ook of er wel sprake is van een gemengd huwelijk.

Quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 12:09:12 schreef markvand het volgende:

Ook met de bijbel en koran dicht lijkt het me logisch dat het niet gaat,want je valt toch het meest op mensen die op jou lijken, en dat zijn andere christenen, niet mensen met een ander geloof uit een ander continent. Tenzij een van beiden zich bekeert (zoals dat meestal ook gaat) loopt het denk ik met een scheiding en een beledigde schoonfamilie af.

It takes two to tango, zegt men wel: het hangt van twee personen af. Nee, het hangt van nog veel meer personen af: de hele sociale omgeving, zoals vrienden en familie, die al dan niet het huwelijk ondersteunen en al dan niet een tweespalt of een echtscheiding bevorderen.

Zie bijvoorbeeld het volgende artikeltje dat ik al googlend vond en een aantal sociaal-culturele verschillen tussen partners analyseert. Het is een kort uittreksel uit een omvangrijker onderzoek.

http://www.nidi.knaw.nl/web/html/public/demos/dm03041.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je bedoelt tussen katholiek en protestant? Je moet je realiseren dat het wat oudere gegevens betreft, en nu de grenslijnen wellicht een beetje verschoven zijn. De islam zou bijvoorbeeld heden ten dage een belangrijk verschil kunnen opleveren - daar gaat het in dit topic ook over. Ik heb andere gegevens uit datzelfde onderzoek gezien (ben de link kwijt), waarin weliswaar de islam niet apart te onderscheiden is, maar wel indirect via etniciteit: huwelijken tussen Nederlanders en Marokkanen bijvoorbeeld, hadden een extreem hoog scheidingspercentage.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 14:28:53 schreef markvand het volgende:

Interessant artikel,
smile.gif
maar ik vind het wel vreemd dat een huwelijk tussen twee christenen zo snel blijkt te stranden.

Wat is daar zo vreemd aan? Het zijn toch ook mensen?

Die cijfers zeggen wel dat die huwelijken tussen gelijkgelovigen iets langer houdbaar zijn dan huwelijken tussen niet-gelovigen, maar daar kan je wel bij aantekenen dat de laatste groep geen geloofsredenen heeft om een slecht huwelijk in stand te houden. En dat geldt ook voor huwelijken tussen twee verschillende gelovigen. Met andere woorden, deze cijfers zeggen helemaal niet of dat de partners in een huwelijk tussen twee gelijksgelovigen gelukkiger zijn of niet. Ik denk dat er heel wat ongelukkig getrouwde christenen zijn die het huwelijk in stand houden vanwege het geloof...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. Dat is ook de verklaring van het verschil in echtscheidingspercentages tussen kerkleden en onkerkelijken. Maar dat neemt niet weg dat de nog hogere echtscheidingspercentages tussen gemengd gehuwden laten zien dat dit soort verschillen, net als een aantal andere, leidt tot een extra echtscheidingskans door het feit dat ze gemengd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid