Spring naar bijdragen

verschil geloof-religie


Aanbevolen berichten

Zie onderstaande quote uit het korte vragen topic:

Een klein vraagje, als het een discussie word maak ik er een apart topic voor: klopt de redenering dat religie en geloof niet het zelfde zijn? Er is me weleens vertelt dat geloof een overtuiging is, en religie een lijst regels waar je je aan moet houden. Wat zijn de voor- en nadelen van deze redenering?

Er zijn in het korte vragen topic al enkele antwoorden gegeven:

Religie is godsdienst, dus de wijze waarop je je geloof uitoefent in normen en waarden, rituelen, kunstuitingen, etc. Iedereen die gelooft en dat geloof enigszins handen en voeten geeft doet aan religie. Het is dus eigenlijk gewoon de praktische kant van de zaak.

Sommigen gebruiken het woord religie als scheldwoord op alles wat zij niet bijbels vinden, met uiteraard de bewering dat zij voorál niet aan [vies gezicht] religie [/vies gezicht] doen, waardoor ze alleen maar verwarring scheppen. Hou je altijd natuurlijk.

Wat Robert zegt. Soms kom je het wel tegen dat mensen hun religie dan geen 'religie' noemen, omdat ze bij religie vooral een hoop negatieve gevoelens hebben. Het zou me niks verbazen als het komt door het beeld wat de seculiere samenleving heeft van religie.

Dan klinkt het mooi om te zeggen dat je geen religie aanhangt, maar gewoon Jezus. Of dat je tegen georganiseerde religie bent, maar wel elke week op een vast tijdstip naar de kerk gaat. Of dat je niet naar de kerk gaat, maar naar een gemeente of samenkomst. Of dat je niet bij een stroming hoort maar gewoon christen bent die naar een gemeente gaat die anderen precies in een bepaalde stroming kunnen indelen. ;)

Wat Robert zegt. Soms kom je het wel tegen dat mensen hun religie dan geen 'religie' noemen, omdat ze bij religie vooral een hoop negatieve gevoelens hebben. Het zou me niks verbazen als het komt door het beeld wat de seculiere samenleving heeft van religie.

Dan klinkt het mooi om te zeggen dat je geen religie aanhangt, maar gewoon Jezus. Of dat je tegen georganiseerde religie bent, maar wel elke week op een vast tijdstip naar de kerk gaat. Of dat je niet naar de kerk gaat, maar naar een gemeente of samenkomst. Of dat je niet bij een stroming hoort maar gewoon christen bent die naar een gemeente gaat die anderen precies in een bepaalde stroming kunnen indelen. ;)

Religie is dát waar de Here Jezus is gestorven aan het vloekhout (kruis) en daarmee de wet volbracht heeft, als Zoon des mensen, door de schuld op Zich te nemen, zoals in de wet staat dat een ander de schuld kan dragen, bijvoorbeeld als een vader de schuld van zijn zoon die een overtreding heeft begaan de straf wil uitzitten, degene die dat geloven zijn gelovigen, maar de religieuzen zeggen.. hoho, dat gaat zomaar niet.. met andere woorden, die hebben een andere mening en 'geloven' niet dat de zonde is weggedaan en dat er toch aan de 10 geboden eer moet gegeven ondanks dat de Heer heeft gezegd met een vergelijking van de barmhartige Sameritaan, dat er maar twee wetten overblijven, en dat is God liefhebben met heel je hart en ziel, en jezelf als je naaste, waarbij de naaste dan wordt gelinkt met een vers uit Leviticus waar staat wie of je naaste is, in deze is dat de Here Jezus Christus en degenen die in Hem zijn gezet, d.i. die gelovigen zijn in Zijn volbracht werk, dus het teniet doen van de wet. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben?

Religie zie ik als gelijk aan overlevering. Er zijn volgens de Bijbel goede overleveringen, namelijk de zowel menselijke als Goddelijke overleveringen van Paulus en er zijn overleveringen die Gods woord van kracht beroven omdat het menselijke overleveringen zijn die tegen Gods woord ingaan. (Mat. 15:6)

Religie op zichzelf is niet verkeerd, als het maar in lijn is met de Bijbel.

Een klein vraagje, als het een discussie word maak ik er een apart topic voor: klopt de redenering dat religie en geloof niet het zelfde zijn?

Je ziet dat het al een hoop discussie oplevert. Het is dus geen eenduidige vraag. Ik zie religie als de organisatie van het geloof. Voor geloven heb je in principe niks nodig. Religie is er echter wel om het één en ander in goede banen te leiden.

Er is me weleens vertelt dat geloof een overtuiging is, en religie een lijst regels waar je je aan moet houden. Wat zijn de voor- en nadelen van deze redenering?

Dat is misschien wat te zwart-wit. Dan krijg je een tegenstelling waarin je je afzet tegen wat je ziet als religie of traditie, maar een geloof zonder enige achtergrond heeft de neiging alle kanten op te gaan.

Voordeel lijkt me dat je weet onderscheid te maken tussen dat wat van God komt en wat al te menselijk is.

Niet inhoudelijke opmerkingen rondom dit onderwerp in het korte vragen-topic heb ik niet gequoted. Hier mag de discussie verdergaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is geloof niet hetzelfde als religie.

Geloof zit in mijn hart, geloof maakt dat ik niet wil zondigen en meer op Jezus wil lijken.

Religie is, wanneer geloof wettisch wordt. Wanneer je aan bepaalde tradities, normen en waarden die je worden opgelegd door kerk of door jezelf, MOET voldoen.

Onderstaande filmpje legt voor mij heel duidelijk het verschil uit en heet "religion versus Jesus".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het christendom is religie. Wanneer je naar de betekenis in onze taal kijkt van dat woord, dan is er ook helemaal niks mis mee met het woord. De meest eenvoudige woordenboek betekenis van religie is godsdienst: het dienen van God, het volgen van Jezus. In de bredere betekenis hoort er ook bij dat een religie normen en waarden heeft. In de bergreden van Jezus komen die ook duidelijk naar voren. Nog een aspect is dat religie een zekere organisatie kent, zoals we heel mooi in het boek Handelingen en de brieven van Paulus terug zien komen. Geloof en religie gaan in het christendom hand in hand. Als je zegt in Jezus te geloven is dat geloof, als je zegt dat Jezus het Woord van God is en dat je samen met je broeders en zusters Hem wilt volgen en God wilt aanbidden, dan is dat religie.

Ik ben daarom ook tegen onjuiste tegenstellingen zoals geloof vs religie, of religie vs Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het filmpje is méér dan duidelijk... dan doe ik zoveel moeite om juist hier antwoord met dit filmpje waar ik minstens een paar uur aan heb gewerkt om het te maken en te uploaden op te geven.. en dan wordt het zomaar, alsof het niks is, gewist!

Ik vind dit buitengewoon ondankbaar en onbeschoft, als ik zo vrij mag zijn dit te zeggen. :@

Link naar bericht
Deel via andere websites
Doe relax, als het goed is ken je de regels van het forum, als je je er niet aan houdt wordt er tegen opgetreden, zo simpel is het. Dat je er veel energie in hebt gestopt is je eigen verantwoordelijkheid.
Zeg je dat ook tegen de Heere Jezus Die voor jou aan het vloekhout is gestorven?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Die heeft geen youtube filmpjes op een forum gepost die duidelijk in het reglement heeft staan dat argumenting by link niet toegestaan is.
Klopt Hij hanteert andere methoden, Die Hij overigens zal doen bij Zijn komst op de Dag des Heeren. Reden om je te verheugen... of misschien tóch niet?? :?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Rutger, Olorin en Hansvosgezang, als dit gesprek zich verder gaat ontpoppen, zouden jullie dat dan niet hier in dit topic willen doen? Het gaat hier nog steeds over het verschil tussen geloof en religie. Bij voorbaat dank, heren!
Ik zwijg verder.. ik ben niet zo gecharmeerd van lauwe christenen, that's why!
Link naar bericht
Deel via andere websites

Poging tot ontopicheid.

Voor mij is geloof niet hetzelfde als religie.

Geloof zit in mijn hart, geloof maakt dat ik niet wil zondigen en meer op Jezus wil lijken.

Religie is, wanneer geloof wettisch wordt. Wanneer je aan bepaalde tradities, normen en waarden die je worden opgelegd door kerk of door jezelf, MOET voldoen.

Onderstaande filmpje legt voor mij heel duidelijk het verschil uit en heet "religion versus Jesus".

Zo'n filmpje daar kan ik niks mee. Veel te zwart-wit gesteld. Religie en geloof horen bij elkaar. Het is geloof dat je doet bidden, het is religie dat je dat doet met ogen dicht, handen gevouwen of juist naar boven. Religie is de cultuur van geloven. Neemt niet weg dat religie kan ontsporen, zoals jij zegt (geloof kan overigens ook ontsporen). Maar dat is geen reden om dan maar gelijk religie weg te doen. Ik denk dat je je dan op glad ijs begeeft.

Jezus had vaak scherpe kritiek op de farizeeën. Hij sprak hen aan op hun verantwoordelijkheid. Maar Hij erkende wel hun gezag als godsdienstige leiders van het volk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus ging ook naar de tempel, naar de synagoge, hield zich aan de Joodse wetten, plaatste zich in de Joodse traditie en stelden zelf de Christelijke riten en gebruiken in. Wat juist bijzonder was, want hij is God.

Zijn kritiek op farizeeën was niet dat ze zich aan de Joodse tradities hielden, maar vooral de hypocrisie (iemand op de splinter in zijn oog wijzen en zelf er een balk in hebben zitten) of juist door extreem vroom te doen, terwijl de intenties verkeerd zitten. Uiterlijk vertoon en status.

Ik vind de bijbel trouwens niet echt negatief over farizeeën doet. Het waren hele vrome gelovigen en hadden daarom des te harder een veeg uit de pan nodig. Juist aan hen werden hogere eisen gesteld en moesten ze flink wakker geschud worden. Immers die tollenaars wisten wel dat ze fout bezig waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De definitie van religie vindt zich inderdaad in godsdienst.

Maar voor mij zit er wel een degelijk verschil in geloven en religieus zijn.

Geloven wordt religieus op het moment dat regeltjes, je aan de wet houden, vroom zijn, belangrijker wordt dan jouw persoonlijke relatie met God, en die uiteindelijk ook in de weg komt te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En wat nu als mensen het woord 'religie' buiten de oorspronkelijke context gebruiken?Ik heb het gevoel dat in sommige evangelische kringen het woord 'religie' een betekenis heeft gekregen die het van oorsprong niet had.Dat is op zich niet bijzonder, dat gebeurt wel vaker met woorden.

Daardoor krijg je een vreemd soort spraakverwarring.Ik ben een christen, dat houd dus in dat ik aan religie doe.In sommige kringen word die term geassocieerd met een inhoudsloos geloof, dat niet doorleefd is.

Je krijgt altijd van die leuke taalspelletjes van dit soort discussies.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi,

De betekenis van Religie is iewat lastig te traceren maar het komt ongeveer op onderstaande neer:

Eerbied voor God of de goden, zorgvuldig nadenken over de goddelijke dingen etc.

Dit is dus heel generiek, heel algemeen.

Het woord geloof wordt tegenwoordig ook gebruikt als algemeen woord om een religie aan te duiden of hetgeen iemand geloofd echter in de bijbel betekent het net iets anders:

Strongs: (Faith 4102)

1) conviction of the truth of anything, belief; in the NT of a conviction or belief respecting man's relationship to God and divine things, generally with the included idea of trust and holy fervour born of faith and joined with it

a) relating to God

1) the conviction that God exists and is the creator and ruler of all things, the provider and bestower of eternal salvation through Christ

B) relating to Christ

1) a strong and welcome conviction or belief that Jesus is the Messiah, through whom we obtain eternal salvation in the kingdom of God

c) the religious beliefs of Christians

d) belief with the predominate idea of trust (or confidence) whether in God or in Christ, springing from faith in the same

2) fidelity, faithfulness

a) the character of one who can be relied on

Geloof hier betekent wanneer alles opgeteld: Zekerheid, vertrouwen, overtuiging etc.

Ik Hebreeën 11 wordt uitgelegd wat geloof precies is: God vertrouwen en dat laten zien door je acties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloof is intuitie. Niet zo zeer in de zin van gevoel, maar in de zin van geinspireerd worden door wat dan ook, dan je intellect gebruiken om het te interpreteren en vervolgens je keuzes te maken die dan op zijn best aannames, richtingen zijn. Religie kan zeker een inspiratiebron zijn, maar we weten dat ook de schriftgeleerden de tempel uitgejaagd werden door Hem. Ik denk dat God ons de vrije wil gegeven heeft om onze eigen richtingen in het leven te bepalen en als je te vast houdt aan de leefregels van de religie waarin je geboren en opgevoed bent, dat je jezelf dan beperkt om over je eigen horizon heen te kijken. Er zijn natuurlijk vele gevaren en verleidingen, maar geloof, hoop en bovenalles liefde (die je kunt afmeten aan de afwezigheid van angst), zullen je altijd weer de volgende stap laten zetten. Liet Jezus zijn voeten dan niet wassen door een vrouw van lichte zeden? Wat is nu werkelijk het oudste beroep van de mensheid? Prostitueren of bepalen wie welke steen waarom mag gooien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geloof is intuitie. Niet zo zeer in de zin van gevoel, maar in de zin van geinspireerd worden door wat dan ook, dan je intellect gebruiken om het te interpreteren en vervolgens je keuzes te maken die dan op zijn best aannames, richtingen zijn. Religie kan zeker een inspiratiebron zijn, maar we weten dat ook de schriftgeleerden de tempel uitgejaagd werden door Hem. Ik denk dat God ons de vrije wil gegeven heeft om onze eigen richtingen in het leven te bepalen en als je te vast houdt aan de leefregels van de religie waarin je geboren en opgevoed bent, dat je jezelf dan beperkt om over je eigen horizon heen te kijken. Er zijn natuurlijk vele gevaren en verleidingen, maar geloof, hoop en bovenalles liefde (die je kunt afmeten aan de afwezigheid van angst), zullen je altijd weer de volgende stap laten zetten. Liet Jezus zijn voeten dan niet wassen door een vrouw van lichte zeden? Wat is nu werkelijk het oudste beroep van de mensheid? Prostitueren of bepalen wie welke steen waarom mag gooien?

mooi omschreven.

geloof is universeel en zonder beperkingen en opgelegde regels en religie bepaalt de regels [dogma's en doctrines opgesteld tijdens de concilies ] waarin je moet geloven.

Jezus liet zijn voeten wassen door Maria Magdalena, waar De Kerk een hoer van haar gemaakt heeft in het mannenbolwerk wat De Kerk was.

vrouwen werden als ondergeschikt bestempeld en als slecht afgeschilderd. [Eva]

was zij wellicht een apostel van Jezus en een heel belangrijke apostel?

zag zij niet als eerste het lege graf?>

verder waste Jezus ook de voeten van de apostelen, terwijl heel veel christenen elkaar liever de oren wassen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid