Spring naar bijdragen

Marcus 3:29


Aanbevolen berichten

Hoi Paul,

ik vind zo gauw twee eerder topics over dit onderwerp:

viewtopic.php?t=4211

viewtopic.php?t=7014

Kun je je eerst even inlezen. :)

Mijn oude dominee zei altijd: 'Als je je zorgen maakt of je de zonde tegen de Heilige Geest hebt begaan, heb je het niet gedaan.' Ik denk dat het is: bewust afstand nemen van God, oftewel het werk van de Heilige Geest in jezelf te verloochenen.

PS. Als het al te theologisch wordt zet ik 'm wel in Theologie. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
'..., maar wie gelasterd heeft tegen de heilige Geest, heeft geen vergeving in eeuwigheid, maar staat schuldig aan eeuwige zonde.'

Op welke manieren kun je lasteren tegen de Heilige Geest?

(ik ga er vanuit, mods, dat ik dit goed heb neergezet. Tenzij hij beter bij Geloof Algemeen past volgens jullie...)

Als iemand zegt dat iemand handelt vanuit een demonische macht, maar in werkelijkheid handelt vanuit de Heilige Geest, lastert diegene tegen de Heilige Geest. Je zegt dan in feite dat de Heilige Geest een demoon is, wat het ergste is dat je kan doen. Ik geloof bijvoorbeeld dat wanneer je zegt dat iemand als Jan Zijlstra of Mattheüs van der Steen vanuit een verkeerde bron handelt, daarvoor geen vergeving is.

Toevallig ging het kort geleden in de prediking in mijn kerk daarover. Het volgende werd gezegd en geloof ik ook. Er is op dat punt geen totale onvergevelijkheid. Als je op dat punt lastert, is er geen vergeving, maar als je je bekeert van het lasteren, is die vergeving er wel. Als je dus bijvoorbeeld eerst zegt dat de werken van mensen als Jan Zijlstra en Mattheüs van der Steen uit een verkeerde bron komen en je daarna tot erkentenis van de waarheid komt en je je bekeert van je eerdere uitlatingen, is er de overvloedige genade van God en zal je door Zijn liefde worden aangenomen in Zijn heerlijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jan zijlstra en mattheus van der steen zijn mensen die handelen uit maar 1 bron en dat is de bron van zelfverrijking en eigen belang.

overigens snap ik niet wat je voorbeeld met dit topic te maken heeft anders dan dit soort reactie uit te lokken en de discussie van de echte vraag van topic starter af te leiden. Hoeveel mensen heb(ben) je/jullie hier nu al weggejaagd en hoeveel topics heb je nu al omzeep geholpen. Ik snap nog steeds niet waarom de beheerders van dit forum je niet een permanente ban gegeven hebben en je/jullie laten doorgaan met elke topic verzieken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik geloof bijvoorbeeld dat wanneer je zegt dat iemand als Jan Zijlstra of Mattheüs van der Steen vanuit een verkeerde bron handelt, daarvoor geen vergeving is.

Dus als je je twijfels uit over een stel zeer, zeer discutabele figuren uit een bepaalde uithoek in het christendom dan laster je tegen de heilige Geest....

Dat is net zoiets als extremistische moslims die de gematigde moslims onder de duim houden met allerlei extremistische uitspraken van haat-imams/ayatollahs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is gemakkelijk om dat Schriftgedeelte op mensen toe te passen: "Als je aan die en die twijfelt, dan bega je de onvergeeflijke zonde." Zo kun je trachten mensen aan je te binden en met voldoende charisma ervoor zorgen dat ze je gangen niet al te kritisch nagaan. Want dan zondigen ze immers tegen de heilige Geest. Een sekte is dan gemakkelijk geboren. Dit Schriftgedeelte gaat echter niet over mensen, maar over Jezus.

Laten we echter eens het héle verhaal lezen:

Hij ging naar huis. En weer stroomde de menigte samen, zodat ze niet eens de gelegenheid kregen om brood te eten. Zijn familie, die over Hem gehoord had, ging eropuit om Hem in bedwang te houden; want ze zeiden dat Hij zichzelf niet was. Ook de schriftgeleerden die uit Jeruzalem waren gekomen, zeiden: ‘Hij is in de macht van Beëlzebul’ en ‘Het is door de opperdemon dat Hij de demonen uitdrijft.’ Hij riep hen bij zich en sprak hen toe met vergelijkingen: ‘Hoe kan de satan de satan uitdrijven? Als een koninkrijk innerlijk verdeeld raakt, kan dat koninkrijk niet standhouden. Als een familie innerlijk verdeeld raakt, kan die familie niet standhouden. Als de satan tegen zichzelf opstaat en verdeeld raakt, kan hij niet standhouden, maar is dat zijn einde. Bovendien kan niemand het huis van een sterke binnendringen en de inboedel weghalen, als hij niet eerst die sterke vastbindt; pas dan kan hij zijn huis leeghalen. Ik verzeker u, alles zal de mensenkinderen vergeven worden, hun zonden en de lastertaal die ze gesproken hebben. Maar wie de heilige Geest lastert, krijgt in eeuwigheid geen vergeving, maar is schuldig aan een eeuwige zonde.’ Dit omdat ze zeiden: ‘Hij is in de macht van een onreine geest.’ (Marcus 3,20-30)

Uit het verhaal blijkt dat de zonde tegen de heilige Geest heel eenvoudig inhoudt dat je aan de werken van Jezus een demonische invloed toeschrijft. De schriftgeleerden meenden dat Hij in de macht van de duivel was en daarop reageert Jezus. Het gaat dus niet over mensen, hoe gewijd of gezalfd ook, maar over Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De gemiddelde charismatische voorganger lijkt natuurlijk een beetje op Jezus (of was het andersom?). Enfin, behoorlijk ziek om deze verzen toe te passen op een voorganger. Lijkt me iets te veel op David Maasbach-achtige toestanden: 'de Heer staat achter de dienstknecht des Heren'. Oftewel, kritik ist verboten!! Tot slot een vervorming van de Bijbeltekst. Heeft niks meer te maken met God bewust lasteren, zoals Jezus gebeurde.

Maar laten we het verder ontopic houden inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
'..., maar wie gelasterd heeft tegen de heilige Geest, heeft geen vergeving in eeuwigheid, maar staat schuldig aan eeuwige zonde.'

Op welke manieren kun je lasteren tegen de Heilige Geest?

(ik ga er vanuit, mods, dat ik dit goed heb neergezet. Tenzij hij beter bij Geloof Algemeen past volgens jullie...)

Het betekend alleen maar 'ongeloof'.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid