Spring naar bijdragen

Westerse christenen in actie?


Aanbevolen berichten

2 Timotheüs 3:12

12 En ook allen die godvruchtig willen leven in Christus Jezus, zullen vervolgd worden.

Markus 16:15-18

15 En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.

16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.

17 En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven; in vreemde talen zullen zij spreken;

18 slangen zullen zij oppakken; en als zij iets dodelijks zullen drinken, zal het hen beslist niet schaden; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden.

Wat doen wij westerse christenen met bovenstaande verzen?

Deze opdracht gold niet alleen voor de apostelen, dit geldt voor iedere individuele christen.

Als ik om mij heen kijk zie ik dat de meeste christenen liever in de kerkbanken blijven zitten en hun eigen geluk nastreven. Behalve dan enkele organisaties zoals het Leger des Heils, Open Doors, Compassion etc.

Hoe verantwoorden wij onze passiviteit? En hoe kom ik aan die 100% overgave aan Christus zodat ik daadwerkelijk Zijn wil ga doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Robertus schreef:

Markus 16:15-18

15 En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.

16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.

17 En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven; in vreemde talen zullen zij spreken;

18 slangen zullen zij oppakken; en als zij iets dodelijks zullen drinken, zal het hen beslist niet schaden; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden.

Wat doen wij westerse christenen met bovenstaande verzen?

het probleem is, dat Markus 16: 9-20 een veel latere kerkelijke toevoeging is en dus niet de woorden van jezus kunnen zijn.

de meeste bijbel onderzoekers en theologen zijn het daar er over eens.

o.a. de Engelstalige NIV Bijbel geeft aan dat deze teksten in de meest betrouwbare vroege manuscripten niet voorkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Strikt genomen geeft Jezus die opdracht enkel aan de apostelen. Er stonden geen andere mensen bij, dus hoeven we er niet automatisch vanuit te gaan dat de opdracht tóch tot iedereen gericht zou zijn. Dan zou Jezus ook niet enkel tot de apostelen gesproken hebben, net zoals Hij dat bij de bergrede ook niet deed.

Net zoals we er niet vanuit hoeven te gaan dat de meeste westerse christenen liever "in de kerkbanken blijven zitten en hun eigen geluk nastreven." Dat is een leuke stelling om zo jezelf als ware gelovige te profileren en de andere de maat te nemen, omdat jij dat natuurlijk eigenlijk niet wilt of doet en voor "echte radicaliteit" gaat, maar erg bescheiden is dat ook niet te noemen.

Niet iedereen is dan ook geroepen om te evangeliseren of de zending in te gaan. Wel is iedereen geroepen om in de buurt, op het werk of op school Christus te laten zien in je doen en laten en van Hem te getuigen als daarom gevraagd wordt. En de meeste christenen proberen wel degelijk verschil te maken in hun omgeving, maar slagen daar gewoon niet altijd even volmaakt in. We zijn immers niet in de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties. Dat van Markus 16: 9-20 wist ik niet, ik dacht dat het authentiek was.

Net zoals we er niet vanuit hoeven te gaan dat de meeste westerse christenen liever "in de kerkbanken blijven zitten en hun eigen geluk nastreven." Dat is een leuke stelling om zo jezelf als ware gelovige te profileren en de andere de maat te nemen, omdat jij dat natuurlijk eigenlijk niet wilt of doet en voor "echte radicaliteit" gaat, maar erg bescheiden is dat ook niet te noemen.

Robert, dat "de meeste westerse christenen liever in de kerkbanken blijven zitten en hun eigen geluk nastreven", was niet als oordeel bedoelt. Ik constateer dat in mijn omgeving. Zelf hoor ik ook bij die groep. Daarom vond ik vooral 2 Timoteüs 3:12 zo confronterend, en vroeg ik mij af hoe anderen dit in hun hoofd verantwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En hoe constateer jij dat dan, Robertus? Heb je diepgravend onderzoek verricht naar hun motieven en hun redenen om naar de kerk te gaan en heb je interviews afgelegd over wat zij het belangrijkst vonden in hun leven? Heb je ze dagelijks gevolgd doordeweeks en kon je zo dus nagaan wat zij thuis en op hun werk zoal deden? Is je een blik in hun harten gegund, zodat je hun diepste zieleroerselen te zien kreeg?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Herkenbaar hoor, het liever in de kerkbanken blijven zitten .Velen spreken het ook gewoon uit (geen idee of het de meeste christenen zijn of wat dan ook, kan enkel oordelen over wat ik heb gehoord en zie wel verschil in kerkgebouw (dus niet kerkgenootschap, want het wisselt per gemeente). Ze hebben weinig behoefte aan het uitspreken bij de buitenwereld, vinden dat het geloof iets van henzelf is enzovoort. Heb in meerdere kerken gezeten en dit werd regelmatig gezegd. Vind het geen veroordelende opmerking eigenlijk en ook niet zeggen of je een beter christen bent of wat dan ook... Zelf ben ik ook lang een kerkbankzittende christen geweest maar ben wel blij dat GOd me inmiddels uit die kerkbank heeft gehaald.

Sowieso, bestaat er een betere christen? Je hebt christenen en niet christenen naar mijn mening.

Ik denk altijd maar zo: we moeten het zoutende zout zijn, niet een klompje zout.

Tcoh denk ik dat er nog een hele groep zit tussen daadwerkelijk in de kerkbank zitten en bij open doors aan de slag gaan. Je hebt je buren, je naaste omgeving, het leven naar je christelijke geloof, doelen steunen (bijvoorbeeld adoptiekinderen enzovoort) praten in de supermarkt enzovoort enzovoort. En dan heb je projecten waar je nog aan mee kan werken voor tijdelijk bijvoorbeeld en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als elke christen regelmatig zo iets deed wordt God's werk al heel veel zichtbaar. En als je het doet met oprechte liefde voor God dan is daar weinig moeite voor nodig. Maar soms wel een flinke dosis vertrouwen op God omdat het ook eng of spannend kan zijn.

Ik denk dat kerken de laatste jaren ook veel meer binnen de kerkmuren zijn gebleven. Je merkt het ook aan de buitenwereld die ineens horen van christenen. 2 reacties hoor je. De reactie: hou het geloof voor jezelf, val me er neit mee lastig dan deden jullie hiervoor ook niet. OF ze vinden het prachtig wat mensen vertellen en doen.

Ikzelf denk dat het goed is dat de kerkmuren deels weer wegvallen. Het samen kerk zijn is belangrijk, maar we kunnen er ook nog wat mee doen. Prachtig!Ik geloof overigens ook dat we de handen mogen opleggen, demonen mogen uitdrijven en in vreemde talen mogen spreken. Ik zie niet een specifieke opdracht voor de apostelen eigenlijk... Daarbij zie ik dat ook om mij heen gebeuren in Jezus naam en het gebeurd daadwerkelijk.

Ik denk dat het belangrijk is dat een christen in actie is. MAAR ik denk tevens dat het heel belangrijk is dat iedere christen dat doet op de manier wat bij die persoon het meest geschikt is. Ben je geen openbaar spreker dan moet je niet op de EO jongerendag gaan staan. Help je liever in het klein dan moet je je niet verplicht voelen grootschalige dingen met stichtingen te gaan doen enzovoort. Je hebt je gaven en talenten gekregen, die heeft God niet voor niets gegeven. Evangeliseren gaat het beste als je het doet met de gaven en talenten die GOd je heeft gegeven, daar ben ik wel achter gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

het probleem is, dat Markus 16: 9-20 een veel latere kerkelijke toevoeging is

Het hele nieuwe nieuwe testament is een kerkelijke toevoeging.

en dus niet de woorden van jezus kunnen zijn.

En waarom zou dat niet kunnen? Het evangelie is daar niet ter plekke in viervoud opgeschreven, maar heeft eerst als mondelinge overlevering gecirculeerd. Pas later is het opgeschreven. Het kan dus best zijn dat het evangelie later aangevuld is met elementen uit de overlevering die daar ontbraken. Daar zijn trouwens ook wel "theorieën" over waarom het ontbrak.

En als we het er toch over hebben, dit evangelie maakt (samen met mt, en luc) deel uit van de synoptische evangeliën, het is dan wel aardig te noemen dat in Mt 28, 16-20 ook een dergelijke passage aanwezig is.

de meeste bijbel onderzoekers en theologen zijn het daar er over eens.

Ze zijn het er over eens dat het een toevoeging is, maar dat het niet de woorden van Jezus zouden zijn heb ik ze niet over gehoord dat ze het daar over eens zouden zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Olorin schreef:

En als we het er toch over hebben, dit evangelie maakt (samen met mt, en luc) deel uit van de synoptische evangeliën, het is dan wel aardig te noemen dat in Mt 28, 16-20 ook een dergelijke passage aanwezig is.

Mattheus 28:19 [de doopformule] - is na de concilies [Nicea] ook veranderd; het is dus niet de oorspronkelijke tekst.

in de grondtekst komt n.l. niet voor: dopen *in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest*.

verder werden de 4 evangeliën met elkaar in overeenstemming gebracht ivm. de leer, alhoewel er toch nog veel verschillen zijn, oftewel contradicties.

de overige ca. 60 evangeliën kwamen niet in aanmerking vanwege een andere visie dan de Kerk.

is algemeen bekend denk ik.

het lijkt me niet logisch dat 4 eeuwen na jezus dood er nog mensen zouden zijn, die zich precies zijn woorden herinneren.

ik ga er dan ook van uit dat er nogal wat woorden jezus in de mond gelegd zijn, anders gezegd: toegeschreven zijn aan jezus

a. om zijn belangrijkheid te benadrukken en zijn goddelijkheid

b. vanwege de vastgestelde dogma's en doctrines op de concilies.

er zijn inderdaad meerdere theorieën.

het is maar net wie de onderzoeken verrichten en wellicht is ook niet alles meer te achterhalen en gaat men speculeren.

maar goed, eigenlijk off topic.[sorry]

dat was de vraag niet van de TS.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mattheus 28:19 [de doopformule] - is na de concilies [Nicea] ook veranderd; het is dus niet de oorspronkelijke tekst.

in de grondtekst komt n.l. niet voor: dopen *in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest*.

verder werden de 4 evangeliën met elkaar in overeenstemming gebracht ivm. de leer, alhoewel er toch nog veel verschillen zijn, oftewel contradicties.

Bron? Over welke manuscripten heb je het? Dan zoeken we het even op. Want volgens mij is het onzin wat je hier zegt en zie ik dus graag de literatuur en nog liever over welke codex je het hebt.

de overige ca. 60 evangeliën kwamen niet in aanmerking vanwege een andere visie dan de Kerk.

is algemeen bekend denk ik.

Tuurlijk... Als ik nu even ter plekke het evangelie van de Romeinse soldaat die dobbelde over de mantel van Jezus zou schrijven, zou het ook niet in aanmerking komen. Wat een wonder...

Het gros van die zestig is pas eeuwen later geschreven...

het lijkt me niet logisch dat 4 eeuwen na jezus dood er nog mensen zouden zijn, die zich precies zijn woorden herinneren.

Wel als het bijvoorbeeld eeuwen daarvoor al op schrift gesteld is. En laat nou, in tegenstelling tot veel van die zestig gnostische teksten die je noemt, de vier evangeliën minder dan een eeuw na de dood en opstanding van Jezus op schrift gesteld zijn... Ja, lang voor het concilie in Nicea.

(Het zelfde overigens met brieven van de apostolische vaders, uit de tijd van het nieuwe testament en er vlak na, waar je al in leest dat Jezus als God wordt erkent. Maar ook dat is natuurlijk totaal offtopic.)

ik ga er dan ook van uit dat er nogal wat woorden jezus in de mond gelegd zijn, anders gezegd: toegeschreven zijn aan jezus

a. om zijn belangrijkheid te benadrukken en zijn goddelijkheid

b. vanwege de vastgestelde dogma's en doctrines op de concilies.

Daar mag je vanuit gaan. Handig is wel als je er bewijs voor hebt. Zoals Augustinus al zei, als je uit het evangelie dingen weg haalt die je niet bevalt, dan geloof je meer in jezelf dan in het evangelie.

er zijn inderdaad meerdere theorieën.

het is maar net wie de onderzoeken verrichten en wellicht is ook niet alles meer te achterhalen en gaat men speculeren.

Er zijn heel veel "theorieën". Niet allemaal zijn serieus te nemen trouwens, zeker niet als er geen bewijs voor is en al helemaal niet als empirisch bewijs het tegenspreekt. Zoals al die Dan Brown fictie rond Nicea.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat doen wij westerse christenen met bovenstaande verzen?

Deze opdracht gold niet alleen voor de apostelen, dit geldt voor iedere individuele christen.

Het is aan de apostelen gericht, ik denk wel dat het daarnaast ook een universele boodschap heeft. Maar dat zie ik dan eerder gericht tot de gemeente. Paulus zegt ook dat iedereen een plaats/rol heeft in het lichaam van Christus (de kerk).

Als ik om mij heen kijk zie ik dat de meeste christenen liever in de kerkbanken blijven zitten en hun eigen geluk nastreven. Behalve dan enkele organisaties zoals het Leger des Heils, Open Doors, Compassion etc.

Ik kan niet in de harten van mensen kijken. Ik denk dat iemand die stil in een hoekje zit en door de week zijn zieke oma veel liefde en bijstand geeft meer van het evangelie begrepen heeft dan iemand die met een spektakel allemaal wonderen laat zien en roept hoeveel mensen die wel bekeerd heeft en daar stiekem heel trots op is.

En natuurlijk heb je ook lakse mensen zoals ik die natuurlijk niets doen. ;)

Hoe verantwoorden wij onze passiviteit? En hoe kom ik aan die 100% overgave aan Christus zodat ik daadwerkelijk Zijn wil ga doen?

Is denk ik ook een groeiproces denk ik. Er op letten dat je niet gestopt bent met groeien. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Olorin schreef:

maran schreef:Mattheus 28:19 [de doopformule] - is na de concilies [Nicea] ook veranderd; het is dus niet de oorspronkelijke tekst.

in de grondtekst komt n.l. niet voor: dopen *in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest*.

verder werden de 4 evangeliën met elkaar in overeenstemming gebracht ivm. de leer, alhoewel er toch nog veel verschillen zijn, oftewel contradicties.

Bron? Over welke manuscripten heb je het? Dan zoeken we het even op. Want volgens mij is het onzin wat je hier zegt en zie ik dus graag de literatuur en nog liever over welke codex je het hebt.

http://www.goedbericht.nl/NT/Matteus/28 ... rmule.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het belangrijk is dat een christen in actie is. MAAR ik denk tevens dat het heel belangrijk is dat iedere christen dat doet op de manier wat bij die persoon het meest geschikt is. Ben je geen openbaar spreker dan moet je niet op de EO jongerendag gaan staan. Help je liever in het klein dan moet je je niet verplicht voelen grootschalige dingen met stichtingen te gaan doen enzovoort. Je hebt je gaven en talenten gekregen, die heeft God niet voor niets gegeven. Evangeliseren gaat het beste als je het doet met de gaven en talenten die GOd je heeft gegeven, daar ben ik wel achter gekomen.

Boterbloem, dank je voor je antwoord. Hier heb ik wat aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat het belangrijk is dat een christen in actie is. MAAR ik denk tevens dat het heel belangrijk is dat iedere christen dat doet op de manier wat bij die persoon het meest geschikt is. Ben je geen openbaar spreker dan moet je niet op de EO jongerendag gaan staan. Help je liever in het klein dan moet je je niet verplicht voelen grootschalige dingen met stichtingen te gaan doen enzovoort. Je hebt je gaven en talenten gekregen, die heeft God niet voor niets gegeven. Evangeliseren gaat het beste als je het doet met de gaven en talenten die GOd je heeft gegeven, daar ben ik wel achter gekomen.

Als we iets moeilijk vinden, is de kans wel heel groot dat we tegen onszelf zeggen dat we geen talent hebben. Mozes vond zichzelf ook totaal niet geschikt om naar Farao te gaan. En ook Jeremia protesteerde toen God hem aanstelde als profeet. Hij vond zichzelf veel te jong. En hij wist ook niet hoe hij moest spreken. Heel begrijpelijk toch?!

God gaf Jeremia wel een geruststelling; hij zei: "wees niet bevreesd vanwege hun gezichten, want ik ben met u om u te bevrijden" en ook: "Zie, ik heb mijn woorden in uw mond gelegd". Jeremia 1:8,9.

Door te doen wat we moeilijk vinden, kunnen we laten zien dat we op God vertrouwen en niet op onszelf. En wordt Gods kracht niet in "zwakheid tot volmaaktheid gebracht"?.- 2 korinthiers 12:9.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
En hoe kom ik aan die 100% overgave aan Christus zodat ik daadwerkelijk Zijn wil ga doen?
Wij zouden wassen tot zoonschap, d.i. eten.. oftewel Zijn Woord onderzoeken, Hem kennen! Wanneer je je vult met Hem, het Woord, God.. dan vul je je vat en hoe meer je het Woord tot je neemt, zal je vat overstromen.. of zoals mijn biologische zus zegt: 'Kun je nou nergens over praten?' Met andere woorden, waar je hart mee gevuld is stroomt je mond van over!
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid