Spring naar bijdragen

Een derde wereldbevolking is christen


Aanbevolen berichten

wereld200.jpgOngeveer 2,8 miljard mensen op aarde zijn christen. Dat betekent dat bijna een derde van alle wereldbewoners een volgeling van Jezus Christus is, zo heeft het vooraanstaande Amerikaanse onderzoeksinstituut Pew Research Center berekend.

Een eeuw geleden was ook ongeveer een derde van de wereldbevolking christen, maar toen woonde twee derde van hen in Europa. Nu zijn de Verenigde Staten, Brazilië en Mexico de landen met de meeste christenen. In Europa kent Rusland de meeste christenen.

De helft van de christenen behoort tot de Rooms-Katholieke Kerk. Van alle christenen is 36,7 procent aangesloten bij protestantse kerken en bij orthodoxe kerken 11,9 procent. Pew Research Center heeft voor zijn maandag gepubliceerd onderzoek ongeveer 2400 bronnen gebruikt, waaronder bevolkingsonderzoeken.

Bron: ANP
Bron: Kerknieuws.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is lastig om een goed nummer van de aanhangers van religisch te krijgen. Volgens een aantal moslim sites zijn er 2.1 miljard moslims en 1.7-1.8 miljoen christenen.

Erg betrouwbaar vind ik deze bronnen echter niet.

http://islamicweb.com/begin/population.htm

100% moslims in Afghanistan, Bahrain, Lybia ect. Yeah right.

De meeste bronnen welke ik kan vinden geven inderdaad aan dat er meer christenen zijn dan moslims. Ook in 2000 en 2005 was ~33% van de bevolking christelijk. Wel appart dat de trend in 2000 was een dalend aantal christenen en stijgend aantal moslims.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wel appart dat de trend in 2000 was een dalend aantal christenen en stijgend aantal moslims.

Volgens dit artikel zou die trend er nu iig niet zijn, maar groeit het christendom juist sneller.

viewtopic.php?f=74&t=26713

Zo het schijnt.

Andere mogelijk punt. USA inwoners worden vaak standaard geacht als christenen. Echter is dit vaak genoeg niet het geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Enerzijds is het aantal christenen indrukwekkend, anderzijds zijn er volgens de Bijbel maar weinig mensen die behouden worden. Er bestaan veel 'naam-christenen', namelijk mensen die geboren worden uit (voor)ouders die al generaties lang uit gewoonte 'christen' heten, maar er weinig mee doen. Dat betekent niet dat er maar 144.000 ware gelovigen zijn, zoals Jehova's Getuigen beweren, maar zoals je kan zien aan het kleine aantal Israëlieten dat Kanaän binnen ging (en veel Israëlieten het Beloofde Land nooit zouden zien), bestaat maar een beperkt aantal mensen dat het eeuwige leven ingaat.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 Gaat in door de enge poort, want wijd is [de poort] en breed de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die daardoor ingaan; 14 want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Enerzijds is het aantal christenen indrukwekkend, anderzijds zijn er volgens de Bijbel maar weinig mensen die behouden worden. Er bestaan veel 'naam-christenen', namelijk mensen die geboren worden uit (voor)ouders die al generaties lang uit gewoonte 'christen' heten, maar er weinig mee doen. Dat betekent niet dat er maar 144.000 ware gelovigen zijn, zoals Jehova's Getuigen beweren, maar zoals je kan zien aan het kleine aantal Israëlieten dat Kanaän binnen ging (en veel Israëlieten het Beloofde Land nooit zouden zien), bestaat maar een beperkt aantal mensen dat het eeuwige leven ingaat.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 Gaat in door de enge poort, want wijd is [de poort] en breed de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die daardoor ingaan; 14 want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden.

Juist met een JG heb ik eens een discussie gehad over dit bijbelvers. Want staat er werkelijk dat er slechts weinigen zijn die behouden worden?

Er staat letterlijk dat er weinigen zijn die "die smalle weg" vinden (εὑÏίσκοντες - tegenwoordig deelwoord, actieve vorm)...

Zou je dat niet ook mogen lezen als een "verontruste uitspraak van een barmhartige God": wat ZIJN het weinig mensen die uit zichzelf (!) de weg naar Mij vinden!! En wat ZIJN het er veel die van Mij weglopen!!

Let wel dat de engelen blij zijn als er één verloren schaap gevonden wordt!! (Daar spreekt men terecht over 'veel', want 'waardevol', ook al wordt er het telwoord "één" gebruikt!!)

De tekst spreekt dus wellicht over weinigen die actief vinden (na gezocht te hebben). Dank aan onze God die Zich wil laten vinden... Het "geloven" in ons wil werken (Fil 2:13). Misschien dat er op die manier VEEL meer mensen binnengaan via die Nauwe Poort, die Smalle Weg (Wie zou dat anders kunnen zijn dan Christus??) dan dat er uit zichzelf mensen door naar binnen gaan!! Mensen die "gevonden worden" door die Weg i.p.v. dat ze die Weg vinden (na een actief zoekproces)...

En nog steeds zegt die tekst uit Matteus dan: "breed de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die daardoor ingaan"... Maar, is dat één mens die verloren dreigt te gaan, dan nog is dat in de ogen van God veel. En zijn het er twee, dan zijn het er al velen....

God verzucht immers:

“Zo waar ik leef – spreekt God, de HEER –, de dood van een slecht mens geeft me geen vreugde, ik wil dat hij een andere weg inslaat en in leven blijft". (Ezechiël 33,11)

De dood van een slecht mens (waarbij een veelzeggend enkelvoud wordt gebruikt!!! - de enkeling is al veel in Gods ogen!!) geeft geen vreugde... En bij de dood van twee slechte mensen zijn er al velen de weg richting verderf gegaan!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat betekent niet dat er maar 144.000 ware gelovigen zijn, zoals Jehova's Getuigen beweren.

Er zijn wereldwijd 7,5 miljoen Jehovah's Getuigen. Het zou toch wel vreemd zijn als ze dan zouden beweren dat er maar 144.000 ware gelovigen zouden zijn :? .

Nee, dit geloven JG niet!

Wij geloven dat er ware christenen zijn met een hemelse hoop op eeuwig leven en dat er ook ware christenen zijn met een aardse hoop op eeuwig leven. In Opb.5:9,10 lezen we wat personen die naar de hemel gaan, zullen doen. Ze zullen samen met Jezus als koningen en priesters gaan heersen. Als je koningen hebt die heersen, dan zijn er ook onderdanen.

In Opb.7:9,13,14 lees je dat er een grote schare die niemand tellen kan, uit de grote verdrukking komt. Jezus sprak over deze grote verdrukking toen hij het over de eindtijd had in Matth.24:21. Een niet van tevoren genoemd aantal mensen zal dus deze grote verdrukking overleven.

Wij geloven dat dan onder leiding van Jezus als koning in samenwerking met 144.000 andere koningen en priesters deze aarde weer tot een paradijs hersteld wordt. Dit was toch immers ook Gods oorspronkelijke voornemen toen hij de aarde en Adam en Eva had geschapen.

Deze belofte wordt ook mooi weergegeven in Ps. 37:11 en 29: "Maar de zachtmoedigen zullen de aarde bezitten en vreugde scheppen in grote vrede". "De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten en voor eeuwig daarop wonen".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat als je aan alle mensen ter wereld zou vragen of ze geloven dat Jezus Chistus de Zoon Gods is, en dat Hij naar de Wil van de Vader het Offerlam was, dat ons vrijkocht van den boze en ook de Gratie bewerkstelligde én de enige Weg tot de Vader is, dat je dan echt niet op 33% uit gaat komen, maar veel lager.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou het niet weten, ik heb ze alle 2,8 miljard niet gesproken. Wellicht ook dat niet iedereen alle theologische zaken precies op het juiste rijtje heeft zitten. Maar dat hoeft ze er niet minder christelijk op te maken.

Het gaat er niet om om theologische zaken precies op een rijtje te hebben. Als je aan veel mensen die zichzelf christen noemen, vraagt of ze behouden zijn, antwoorden ze met 'Misschien.' of 'Ik hoop het.', terwijl je moet geloven, dus 'zeker weten' dat je behouden bent en dat je anders in groot gevaar bent zolang je nog niet zeker weet of je behouden bent.

Volgens de Bijbel zal de Heilige Geest in je hart komen nadat je Jezus als Redder hebt aangenomen en daarna zal je zeker weten dat je behouden bent.

Daarnaast bestaat nog een verschil tussen de definitie die de Bijbel hanteert en de definitie die in het dagelijks taalgebruik wordt gehanteerd, maar dat is even een kanttekening. Volgens de Bijbel betekent 'christen': gezalfde. Niet elk gered persoon is ook 'gezalfd'; bekrachtigd met de Heilige Geest, zoals ook de gelovigen werden bekrachtigd met de Geest na de welbekende Pinksterdag waarna deze gelovigen spraken in tongen, profeteerden, mensen genazen, demonen uitdreven, wonderen en tekenen deden enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou het niet weten, ik heb ze alle 2,8 miljard niet gesproken. Wellicht ook dat niet iedereen alle theologische zaken precies op het juiste rijtje heeft zitten. Maar dat hoeft ze er niet minder christelijk op te maken.

Het gaat er niet om om theologische zaken precies op een rijtje te hebben. Als je aan veel mensen die zichzelf christen noemen, vraagt of ze behouden zijn, antwoorden ze met 'Misschien.' of 'Ik hoop het.', terwijl je moet geloven, dus 'zeker weten' dat je behouden bent en dat je anders in groot gevaar bent zolang je nog niet zeker weet of je behouden bent.

Eerst zeg je dat het niet om theologische zaken precies op een rijtje gaat om vervolgens jouw theologische visie te verheffen tot absolute waarheid waarin geloofd moet worden. Verhelderend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarnaast bestaat nog een verschil tussen de definitie die de Bijbel hanteert en de definitie die in het dagelijks taalgebruik wordt gehanteerd, maar dat is even een kanttekening. Volgens de Bijbel betekent 'christen': gezalfde. Niet elk gered persoon is ook 'gezalfd'; bekrachtigd met de Heilige Geest, zoals ook de gelovigen werden bekrachtigd met de Geest na de welbekende Pinksterdag waarna deze gelovigen spraken in tongen, profeteerden, mensen genazen, demonen uitdreven, wonderen en tekenen deden enz. .

Een vreemd onderscheid, kun je dit ook vanuit de Schrift onderbouwen? Christen is een term die slechts één keer (en dan nog in meervoudsvorm) wordt gebruikt in de Schrift en die slaat op de Discipelen die voor het eerst 'Christenen' worden genoemd in Antiochie. Geen enkele aanwijzing dat deze term slaat op het hebben van een zalving of redding. Geen enkele aanwijzing of deze term eerst een term die door de buitenwereld werdt gebruikt of intern. Het enige wat wij lezen is dat deze term eerst werd gebruikt voor de discipelen in Antiochie.

En aangezien we op grond van de Schrift niet tot de definitie kunnen komen die jij hier gebruikt lijkt mij dat we de meest voor de hand liggende definitie moeten gebruiken; namelijk iemand die Christus volgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou het niet weten, ik heb ze alle 2,8 miljard niet gesproken. Wellicht ook dat niet iedereen alle theologische zaken precies op het juiste rijtje heeft zitten. Maar dat hoeft ze er niet minder christelijk op te maken.

Het gaat er niet om om theologische zaken precies op een rijtje te hebben. Als je aan veel mensen die zichzelf christen noemen, vraagt of ze behouden zijn, antwoorden ze met 'Misschien.' of 'Ik hoop het.', terwijl je moet geloven, dus 'zeker weten' dat je behouden bent en dat je anders in groot gevaar bent zolang je nog niet zeker weet of je behouden bent.

Eerst zeg je dat het niet om theologische zaken precies op een rijtje gaat om vervolgens jouw theologische visie te verheffen tot absolute waarheid waarin geloofd moet worden. Verhelderend.

Ik verhef mijn theologische visie niet tot absolute waarheid waarin geloofd moet worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarnaast bestaat nog een verschil tussen de definitie die de Bijbel hanteert en de definitie die in het dagelijks taalgebruik wordt gehanteerd, maar dat is even een kanttekening. Volgens de Bijbel betekent 'christen': gezalfde. Niet elk gered persoon is ook 'gezalfd'; bekrachtigd met de Heilige Geest, zoals ook de gelovigen werden bekrachtigd met de Geest na de welbekende Pinksterdag waarna deze gelovigen spraken in tongen, profeteerden, mensen genazen, demonen uitdreven, wonderen en tekenen deden enz. .

Een vreemd onderscheid, kun je dit ook vanuit de Schrift onderbouwen? Christen is een term die slechts één keer (en dan nog in meervoudsvorm) wordt gebruikt in de Schrift en die slaat op de Discipelen die voor het eerst 'Christenen' worden genoemd in Antiochie. Geen enkele aanwijzing dat deze term slaat op het hebben van een zalving of redding. Geen enkele aanwijzing of deze term eerst een term die door de buitenwereld werdt gebruikt of intern. Het enige wat wij lezen is dat deze term eerst werd gebruikt voor de discipelen in Antiochie.

En aangezien we op grond van de Schrift niet tot de definitie kunnen komen die jij hier gebruikt lijkt mij dat we de meest voor de hand liggende definitie moeten gebruiken; namelijk iemand die Christus volgt.

In jouw Nederlandstalige Bijbel lees je dat misschien niet, maar in een Griekse Bijbel en met de kennis van Grieks kan je daar achter komen.

Het woord 'Christen' (in enkelvoud) komt trouwens ook enkele keren voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat er niet om om theologische zaken precies op een rijtje te hebben. Als je aan veel mensen die zichzelf christen noemen, vraagt of ze behouden zijn, antwoorden ze met 'Misschien.' of 'Ik hoop het.', terwijl je moet geloven, dus 'zeker weten' dat je behouden bent en dat je anders in groot gevaar bent zolang je nog niet zeker weet of je behouden bent.

Eerst zeg je dat het niet om theologische zaken precies op een rijtje gaat om vervolgens jouw theologische visie te verheffen tot absolute waarheid waarin geloofd moet worden. Verhelderend.

Ik verhef mijn theologische visie niet tot absolute waarheid waarin geloofd moet worden.

Wat deed je wel dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat er niet om om theologische zaken precies op een rijtje te hebben. Als je aan veel mensen die zichzelf christen noemen, vraagt of ze behouden zijn, antwoorden ze met 'Misschien.' of 'Ik hoop het.', terwijl JE MOET GELOVEN, dus 'zeker weten' dat je behouden bent en dat je anders in groot gevaar bent zolang je nog niet zeker weet of je behouden bent.

Eerst zeg je dat het niet om theologische zaken precies op een rijtje gaat om vervolgens jouw theologische visie te verheffen tot absolute waarheid waarin geloofd moet worden. Verhelderend.

Ik verhef mijn theologische visie niet tot absolute waarheid waarin geloofd moet worden.

Ik zou toch stellig zweren dat ik in de voorgaande post zie staan dat dat wel moet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerst zeg je dat het niet om theologische zaken precies op een rijtje gaat om vervolgens jouw theologische visie te verheffen tot absolute waarheid waarin geloofd moet worden. Verhelderend.

Ik verhef mijn theologische visie niet tot absolute waarheid waarin geloofd moet worden.

Ik zou toch stellig zweren dat ik in de voorgaande post zie staan dat dat wel moet...

Volgens mijn opinie is het wel erg slim om dat te geloven, maar ik heb vele malen op Credible aangegeven dat er volgens het christendom geen verplichtingen zijn. Mensen mogen hun eigen beslissingen nemen. Op de beslissingen volgen overigens consequenties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid