Spring naar bijdragen

Terug naar Rome?


Aanbevolen berichten

 

Terugkeren naar Rome? De hervormde theoloog Bram van Beek zit het wel zitten, maar doet het niet. "Er is geen reden om niet samen met de rooms-katholieken weer één kerk te zijn". EO-coryfee Andries Knevel moet er echter niet aan denken.
 
Dat zeggen beide mannen in een interview met het Nederlands Dagblad. "Er zijn veel gebreken aan de Rooms-Katholieke Kerk, in leer en leven", aldus Van Beek. "Protestanten kunnen ze makkelijk aanwijzen. Maar als de Rooms-Katholieke Kerk in de zestiende eeuw zo geweest zou zijn als nu, zou de Reformatie er nooit zijn gekomen". 
De hoogleraar aan de Vrije Universiteit heeft ook geen problemen met de paus: "Voor Melanchthon was de paus geen reden om Rome af te wijzen. Laat de bijzondere positie die de bisschop van Rome vanaf het eind van de eerste eeuw gehad heeft, rustig blijven en laten alle christenen hem steunen om herder van het kerkvolk te zijn. Protestanten hebben ook hun feilen en naar mijn oordeel groter dan Rome". 
 
Van Beek maakt de overstap echter niet omdat hij verantwoordelijkheid heeft richting zijn achterban. "Augustinus zei: als een bisschop van de donatisten (de afgescheiden kerk van zijn tijd) bij de kerk terug wil komen, mag dat alleen als hij zijn gemeente meebrengt."
 
Knevel heeft nog nooit gedacht aan een terugkeer naar Rome. De piëtistische traditie van het persoonlijke heil zit in zijn DNA. 
 
Het Nederlands Dagblad laat de twee mannen aan het woord naar aanleiding van Hervormingsdag (aanstaande maandag). Dan staat de gereformeerde wereld stil bij het startschot van de Reformatie: 31 oktober 1517, wanneer Maarten Luther zijn 95 stellingen tegen de Katholieke Kerk bekend maakt. 
 
Het vraagstuk van de terugkeer is niet nieuw. In Amerika zetten in de afgelopen jaren verschillende predikanten die stap. Anglicanen doen het sinds kort massaal en in Nederland klinkt af en toe de oproep om weer terug te keren in de 'moederkerk', onder andere van de bekende priester Antoine Bodar. 
 
Mocht het zover komen, dan zijn er twee opties, aldus het Nederlands Dagblad. Gereformeerden kunnen opgaan in de Rooms-Katholieke Kerk en verliezen daarbij hun eigen identiteit. Een onwaarschijnlijke stap: het is meer logischer dat de 'gereformeerde rite' een speciale plaats krijgt binnen de Rooms-Katholieke Kerk, net zoals is geregeld voor anglicanen. Die kunnen met behoud van hun anglicaanse identiteit de overstap maken. 
 
Maar ook het Nederlands Dagblad moet concluderen: die (massale) overstap komt niet binnenkort. 
 
Bron: IKON
 
Link naar bericht
Deel via andere websites

Die onwaarschijnlijke stap is wel bijzonder onwaarschijnlijk. Ik kan nu al met een aan zekerheid grenzende overtuiging zeggen dat dat niet gaat gebeuren. De Anglicaanse situatie is wezenlijk anders dan de gereformeerde situatie.

Verder wijst men in het begin van het artikel op de fouten (in leer en leven) van de katholieke Kerk en de katholieke gelovigen, maar mist een stukje zelfreflectie. Indien dat namelijk een argument is dan kunnen beide heren zichzelf beter direct uitschrijven bij hun kerkgenootschap en een eigen kerk beginnen en daar vooral niemand verder toe laten treden om het allemaal 'zuiver' te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Anglicaanse situatie is wezenlijk anders dan de gereformeerde situatie.
Anglicanen die katholiek worden hebben helemaal geen uitzonderingspositie maar worden gewoon katholiek zoals alle katholieken.

Er is in de UK wel het ordinariaat voor anglicaanse geestelijken maar dat is een kerkjuridisiche constructie om die geestelijken ergens onder te brengen zonder ze meteen in een bisdom te moeten incardineren omdat dat voor nogal wat praktische problemen zou zorgen. Van een "anglicaanse ritus" is absoluut geen sprake, dat bestaat simpelweg niet.

Een ordinariaat voor gereformeerde dominees die katholiek priester worden zou in theorie wel kunnen bestaan als er zich ineens een vrij massale toetreding van dominees tot de katholieke kerk zou voordoen. In dat hypothetische geval is er natuurlijk ook geen sprake van een "gereformeerde ritus".

Link naar bericht
Deel via andere websites
Goed. De situatie voor Anglicaanse geestelijken is wezenlijk anders dan die van gereformeerde geestelijken.
Er zijn zeker veel minder gereformeerde dominees die interesse hebben om katholiek te worden dan anglicaanse geestelijken.

Sacramenteel-theologisch en kerkjuridisch is er echter geen enkel verschil. Gereformeerde dominees die katholiek worden komen in exact hetzelfde proces terecht als anglicaanse geestelijken en maken evengoed aanspraak op de priesterwijding met vrijstelling van de verplichting om ongehuwd te leven. In Nederland zijn er, hoewel weinig, getrouwde katholieke priesters die eerder dominee waren.

Het Anglicaanse geloof zoals in de high church staat veel dichter bij het katholieke dan dat het gereformeerde bij het katholieke staat.
In elk geval in vorm.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Meer dan een gedachte-experiment van beide heren zal dit niet zijn inderdaad. Sterker, ik vrees dat Van der Beek eerder een lading stront over zich heen krijgt van de achterbaan. De papenhaat zit nog diep.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Meer dan een gedachte-experiment van beide heren zal dit niet zijn inderdaad. Sterker, ik vrees dat Van der Beek eerder een lading stront over zich heen krijgt van de achterbaan. De papenhaat zit nog diep.

Die zorg lijkt me een goede reden er om middels dergelijke gedachtenexperimenten achter te komen of er binnen de kerken mogelijk nog "Pavlovreacties" bestaan en om te onderzoeken of het inderdaad gaat om aangeleerde reflexen... Grote kans dat dit het geval blijkt te zijn...

Maar angst om een lading onwelriekende smurrie over je uitgestort te krijgen zou geen reden moeten zijn om je mond te houden als het gaat om het uitwerken van een gebod (dan wel wens) van onze Heer: één te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Terug naar Rome? Men bedoelt - zo neem ik aan- terug naar de katholieke Kerk.

Menselijkerwijs is de kans zeer klein dat het gebeurt. "Terug naar de katholieke Kerk" zou namelijk ook een erkenning door de 'terugkeerder' inhouden, dat de geloofsgemeenschap waarvan men tot dan toe deel uitmaakte er op geloofsgebied 'naast zat' (op die punten althans waarvan de geloofsleer binnen die geloofsgemeenschap afweek van wat in de katholieke Kerk altijd al deel heeft uitgemaakt van het geloof.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Terug naar Rome? Men bedoelt - zo neem ik aan- terug naar de katholieke Kerk.

Menselijkerwijs is de kans zeer klein dat het gebeurt. "Terug naar de katholieke Kerk" zou namelijk ook een erkenning door de 'terugkeerder' inhouden, dat de geloofsgemeenschap waarvan men tot dan toe deel uitmaakte er op geloofsgebied 'naast zat' (op die punten althans waarvan de geloofsleer binnen die geloofsgemeenschap afweek van wat in de katholieke Kerk altijd al deel heeft uitgemaakt van het geloof.)

Of een ( h )erkenning van de "terugkeerder" (als "mede-blijver"), natuurlijk... ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid