Spring naar bijdragen

Vechtsporten voor christenen


Aanbevolen berichten

Ik zat even met een vraag, wij willen dat ons zoontje op judo of een andere vechtsport gaat, maar staan er niet achter hoe het op sportscholen gaat (met mat groeten, achtergronden van de vechtsporten e.d.). Nu zijn we op zoek naar christelijke sportscholen of naar Christenen die les geven in een vechtsport. Weet iemand hier iets over? Wij wonen in de polder, dus iets in de buurt zou fijn zijn. Ben benieuwd, bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verschilt erg per dojo (dus school voor vechtsporten) in hoeverre oosterse elementen in de lessen begrepen zijn. Zelf heb ik als kind judo gedaan en qua rituelen beperkte men zich er tot het elkaar met een buiging groeten voor elk gevecht, en eenzelfde begroeting van leraar en leerlingen (dus niet de mat) aan het begin en het einde van de les. Daarmee druk je respect voor elkaar uit voor, tijdens en na het gevecht.

Ik denk dat er heel weinig echt christelijke dojo's zijn en dat het dan zomaar kan dat zo'n christelijke dojo toch ook een paar basisrituelen kan aanhouden, zoals het groeten wat ik net omschreef. Beter kun je bij dojo's in de buurt navragen in hoeverre zij oosterse rituelen integreren in de lessen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook met taekwondo heb je het groeten en dergelijke. Zelf ook even bij stil gestaan hoe ik hier nu precies over moet denken dus snap wat je bedoeld. Ken helaas geen christelijke sportscholen of dojo's, weet uberhaupt niet of die bestaan. Met betrekking tot het groeten heeft RobertF volgens mij wel gelijk.

Wat bedoel je eigenlijk met actergronden van vechtsport?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan er geen been in zien om naar elkaar te buigen en elkaar in het Japans te groeten. Als je dat al als occult ziet kun je dat ook zeggen van het schudden van elkaars hand of wel sociaal gebruik dan ook.

Nee daar is ook niks mis mee, anders kunnen Japanners ook geen Christen zijn :D

Maar het groeten van de mat (in de oude oosterse wereld, stond daar in de hoek een afgodsbeeld, @RvdB: dat bedoel ik o.a. met achtergrond) daar hebben we wel moeite mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb op jiujitsu gezeten. Een geweldige sport waarin je ook goed leert jezelf te beheersen. En ja, de leerkracht (sensei) wordt met respect benaderd, begroet en behandeld. In Japen toon je respect door te buigen, hier doen we het met een stevige handdruk. Er zitten wat cultuurverschillen in. De plaats waar het gaat gebeuren (de mat) wordt ook begroet en met respect behandeld. Ik zie er geen kwaad in allemaal en vind de reacties van sommige christenen die ik soms lees zwaar overtrokken. Overigens stond bij ons naast de mat ook een foto van de grootmeester (oid) en die begroete we ook, ook geen probleem.

Elke sport heeft bepaalde rituelen. Er is ook een joodse vechtsport geloof ik, wellicht kun je daar wat mee als het je allemaal wat te eng is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Elke sport heeft bepaalde rituelen. Er is ook een joodse vechtsport geloof ik, wellicht kun je daar wat mee als het je allemaal wat te eng is.

Jij bedoelt Krav Maga, dat is geen joodse maar een Israëlische vechtsport, die gebruikt wordt in het leger. Dit is wel even een ander verhaal dan judo, denk ook niet dat er lessen voor kinderen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Krav maga lijkt mij altijd ook nog wel wat om te doen. @HTV: ik verwacht dat er tegenwoordig (niet veel) meer zulke dingen gebeuren, met afgodsbeelden.

Het is hoe je er zelf naar kijkt denk ik. Ik heb voor mezelf bepaald dat als mijn hart bij God is, en ik groet de leraar en tegenstander bijvoorbeeld door te buigen, dat dat niet verkeerd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Krav maga lijkt mij inderdaad wel leuk, even wat meer over opzoeken, iig bedankt. Alleen voor ons zoontje zijn we nog op zoek... :)

Over de discussie over de achtergronden, wij laten ons gewoon liever daar niet mee in. Dat is natuurlijk voor ieder persoonlijk, maar feit is wel dat er oosterse godsdiensten met rituelen samenhangen met die sporten (al dan niet nog bedoeld). Om een ander voorbeeld te geven, mijn vrouw wil geen pandora armband (die populaire armband met de bedels) omdat het verwijst naar de griekse mythologie. Sommige vinden dit misschien overdreven en het is ook aan een ieder om in het reine te komen met God. Wij vinden zulke dingen zo onbelangrijk dat wij het het 'risico' niet waard vinden... Maar nogmaals, ieder moet daar zelf over beslissen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Elke sport heeft bepaalde rituelen. Er is ook een joodse vechtsport geloof ik, wellicht kun je daar wat mee als het je allemaal wat te eng is.

Jij bedoelt Krav Maga, dat is geen joodse maar een Israëlische vechtsport, die gebruikt wordt in het leger. Dit is wel even een ander verhaal dan judo, denk ook niet dat er lessen voor kinderen zijn.

Dat bedoel ik. Dank voor de verduidelijking.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee daar is ook niks mis mee, anders kunnen Japanners ook geen Christen zijn :D

Maar het groeten van de mat (in de oude oosterse wereld, stond daar in de hoek een afgodsbeeld, @RvdB: dat bedoel ik o.a. met achtergrond) daar hebben we wel moeite mee.

Ik denk dat het er ook maar net in ligt in hoeverre bepaald gedachtegoed overheerst in een dojo. Het groeten naar leraar en dergelijke hoort erbij, maar voor velen zal het groeten naar het afgodsbeeld allang niet meer in het achterhoofd zitten.

Ik ben ieder jaar ook echt uren (echt werkelijk waar, uren) bezig zijn met het opzetten van mijn kerstboom. Omdat ik er vreselijk vrolijk van wordt en het voor mij hoort bij kerst. Dat er ooit een heidens ritueel en gedachte achterzat, speelt voor mij geen rol (en vele andere christenen met mij ;))

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat het er ook maar net in ligt in hoeverre bepaald gedachtegoed overheerst in een dojo.

Inderdaad. Heel veel zaken in het dagelijks leven verwijzen wel weer naar heidense gebruiken. Onze namen van de week en de maanden, kerst. En het zal me niks verbazen als er in de huwelijks ceremonie allerlei Germaanse of Romeinse elementen zitten.

En dan heb ik het nog geen eens over de bijbel, waar ook diverse van oorsprong 'heidense' elementen zijn opgenomen.

Ik zie er zelf geen probleem in. Het gaat denk ik meer om de manier waarop.

Overigens vind ik het mooi te lezen hoe HTV haar eigen weg in die dingen zoekt. Dat is denk ik ook de beste oplossing: je te laten leiden door je geweten in dat soort zaken. Dan zit je in ieder geval goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben ieder jaar ook echt uren (echt werkelijk waar, uren) bezig zijn met het opzetten van mijn kerstboom. Omdat ik er vreselijk vrolijk van wordt en het voor mij hoort bij kerst. Dat er ooit een heidens ritueel en gedachte achterzat, speelt voor mij geen rol (en vele andere christenen met mij ;))

Nou ik weet een bijbeltekst van één der profeten waar je met veel gedraai en omwegen uit kunt halen dat kerstbomen AFGODERIJ zijn!! En het FEIT dat je er uren aan besteedt is overduidelijk een ZONDE tegen het EERSTE GEBOD!!1! (ja het is CAPSLOCK DAY)

Ontopic: als je je er niet lekker bij voelt, niet doen. Ik zou trouwens meer moeite hebben als christen met het 'vecht'-element van vechtsporten, ik zou het dan ook vooral doen als lichaamstraining en voor zelfverdediging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben ieder jaar ook echt uren (echt werkelijk waar, uren) bezig zijn met het opzetten van mijn kerstboom. Omdat ik er vreselijk vrolijk van wordt en het voor mij hoort bij kerst. Dat er ooit een heidens ritueel en gedachte achterzat, speelt voor mij geen rol (en vele andere christenen met mij ;))

Nou ik weet een bijbeltekst van één der profeten waar je met veel gedraai en omwegen uit kunt halen dat kerstbomen AFGODERIJ zijn!! En het FEIT dat je er uren aan besteedt is overduidelijk een ZONDE tegen het EERSTE GEBOD!!1! (ja het is CAPSLOCK DAY)

Zal ik er voor het gemak vanuit gaan dat je hier de knipoog smiley vergeten bent?

Al dat nieuwe volk hier, de tijd dat ik de reacties van iedere user kon inschatten ligt al weer mijlenver achter me

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij zijn echt nieuw lid haha.

@ assepoester en olorin, thanks en HTV is een afkorting van mijn naam en mijn vrouw, dus toch een hem en haar ;)

Mijn eerste proefles van Krav Maga erop zitten. Het is best heftig, maar het gaat mij inderdaad om conditie en zelfverdediging komt er ook bij. Ik vind het fijn om aan mijn conditie te werken en ik moet zeggen dat je wel conditie nodig hebt voor deze sport ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid