Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Is ook een van de achterliggende gedachten achter de 95 vragen wmb, hoe fundy is iemand.

Voor de echte "doosjesdenkers" een doordenker:

Als ik mezelf als "grefo-fundy" beschouw, past dan deze C-factor (nog zo'n "fundytestje", maar dan van wat langer geleden en meer uit "eigen kringen") dan wel bij me?

Mijn score destijds... Hij zal niet zo veel veranderd zijn:

Test je C-Factor 69%

Je hebt calvinistische trekken. Je leven staat in een calvinistisch licht, maar de harde kantjes zijn er wel wat afgesleten. Hard werken is prima, maar tegenover anderen hoeven we ons niet per se zwart-wit op te stellen. Matigheid voert de boventoon, maar daarbinnen past ook heel goed een uitspatting nu en dan.

Categorie Score Commentaar

Soberheid 50% Voor een leven als calvinist ben je niet in de wieg gelegd. Katholicisme past je beter - een tikje hedonistisch, los en emotioneel.

Relaties 33% In je relaties ben je weinig gereserveerd. Zeg maar: oncalvinistisch. Daarvoor laat je je te gemakkelijk gaan.

Rechtlijnigheid 80% Je hebt iets rechtlijnigs, zoals wel meer calvinisten hebben. Voordeel is dat men op je aankan, nadeel dat genieten niet je sterkste kant is. Laat eens wat van je afglijden. Onnuttige zaken maken het leven aangenamer!

Geloof 100% Zwaarmoedig hoef je zeker niet te zijn, maar het geloofsgoed van Calvijn zit tot in je genen.

Arbeid 57% Jij hebt het calvinistische arbeidsethos . Je werkt nooit hard genoeg ; het is voor jou een dure plicht. Je bent gewild op de arbeidsmarkt, maar het evenwicht tussen werk en privé kan zoekraken.

Conclusie: moeten we wel in "doosjes" willen denken?? Misschien is de ene fundy de andere niet... Deze Gereformeerde jongen blijkt niet in alle "Calvinistische doosjes" te passen... :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 239
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Om even klassikaal re reageren, ik heb diverse christelijke/islamitische vrienden/kennissen/collega's.

Die zijn wel degelijk menselijk.

Maar heel toevallig zijn ze alle niet zo streng meer in de leer.

Een ervan was niet te genieten toen hij nog wel streng in de leer was, pas na zijn afscheid van die sekte, wat daar kwam het op neer, vermenselijkte hij.

Een moslimcollega heb ik er ooit uit gezet omdat met die haatbaard niet te werken viel.

Het was altijd een ander zijn schuld en ik was maar een kaffir.

Ik had wel de leiding, dat hij eruit lag deugde ik geheel voor de honden niet meer.

Misschien is mijn plaatje wat gekleurd, maar de ervaring (mijn ervaring) leert mij dat hoe meer fundy iemand is, hoe onaangenamer tov ander/niet gelovige.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Om even klassikaal re reageren, ik heb diverse christelijke/islamitische vrienden/kennissen/collega's.

Die zijn wel degelijk menselijk.

Maar heel toevallig zijn ze alle niet zo streng meer in de leer.

Een ervan was niet te genieten toen hij nog wel streng in de leer was, pas na zijn afscheid van die sekte, wat daar kwam het op neer, vermenselijkte hij.

Een moslimcollega heb ik er ooit uit gezet omdat met die haatbaard niet te werken viel.

Het was altijd een ander zijn schuld en ik was maar een kaffir.

Ik had wel de leiding, dat hij eruit lag deugde ik geheel voor de honden niet meer.

Misschien is mijn plaatje wat gekleurd, maar de ervaring (mijn ervaring) leert mij dat hoe meer fundy iemand is, hoe onaangenamer tov ander/niet gelovige.

Maar op welk "deelaspect" van het leven was men dan "fundy"?

Soberheid?

Relaties?

Rechtlijnigheid?

Geloof?

Arbeid?

NB: het externaliseren van problemen zie ik ook bij "niet-religieuzen" - hooguit de vorm waarin e.e.a. gegoten wordt verschilt misschien van persoon tot persoon... Misschien had die moslimcollega van je wel meer dan 1 "probleem"??? (Ongelukkig in de liefde?? Kl**e-baan??)

Link naar bericht
Deel via andere websites

op een gegeven moment kon ik me niet meer vinden in de visie van die website, en het optreden van de moderators.

een ban was het resultaat.

efin, hier vindt ik de censuur wel meevallen. Als je je negatief over Jezus uitlaat zal je op eender welk christelijk forum eraf geknikkert worden.

Mijn off-topic gedrag zal me wel aangerekend worden. Maar elk forum heeft zijn eigen identiteit en daar mogen grenzen gesteld worden. Bij "ons" mag ook niet alles. Laatst is een evangelist verwijderd omdat hij steeds maar weer dreigde met de hel. Nu zitten er weinig mensen tussen die hier in geloven, maar het voegt weinig toe. Dus na drie waarschuwingen mocht hij terug naar zijn eigen blog. Mijn eerste indruk van credible is gematigd positief. Ik heb gelijk open kaart gespeeld en dat kan zijn nadelen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben wel benieuwd naar het vervolg van het verhaal van Pipi. Het topic begint met een dikke cliffhanger en vervolgens horen we er niets meer van.

Overigens is het topic op Freethinker te grappig voor woorden. Zichzelf freethinkers noemen maar indien iemand buiten het gangbare kader aldaar reageert blijkt het toch een bekrompen zooitje bij elkaar te zijn.

Zal ik je eerlijk zeggen, dat ik de draad een beetje kwijt ben. In eerste instantie zat ik te denken aan het woord God. In hoeverre word hier op voortgeborduurd. Is het een eigen leven gaan leiden. Mensen dichten eigenschappen toe en plaatsen persoonlijke ervaringen erbij. Is religie veel spoenk? Hele volksstammen filosoferen er maar op los. Maar dan lopen er talloze lijnen naar datgene waar ik geen aandacht aan zou moeten schenken. Maar veel mensen van credible wel uitnodigt tot discussie. Ik word geconfronteerd met zaken die op een ander forum plaatsvinden. Momenteel zie ik het meer als voorstellen. De culturele bagage wordt uitgepakt en iedereen graait in de hoop. En ik doe natuurlijk mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Om even klassikaal re reageren, ik heb diverse christelijke/islamitische vrienden/kennissen/collega's.

Die zijn wel degelijk menselijk.

Maar heel toevallig zijn ze alle niet zo streng meer in de leer.

Een ervan was niet te genieten toen hij nog wel streng in de leer was, pas na zijn afscheid van die sekte, wat daar kwam het op neer, vermenselijkte hij.

Een moslimcollega heb ik er ooit uit gezet omdat met die haatbaard niet te werken viel.

Het was altijd een ander zijn schuld en ik was maar een kaffir.

Ik had wel de leiding, dat hij eruit lag deugde ik geheel voor de honden niet meer.

Misschien is mijn plaatje wat gekleurd, maar de ervaring (mijn ervaring) leert mij dat hoe meer fundy iemand is, hoe onaangenamer tov ander/niet gelovige.

Volgens het christendom is iemand fundamentalistisch als iemand radicaal is in liefde.

Jezus Christus is de grootste christelijke fundamentalist, namelijk Hij was het meest radicaal in het tonen van liefde door Zijn leven op te offeren voor anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Pippi verzint het woord "spoenk" terwijl ze kijkt naar een magisch bloemetje in een glas water. Ze vindt het woord zo mooi dat het wel iets MOET betekenen. Vervolgens begint ze aan een zoektocht naar de betekenis van haar creatieve hersenspinsel.... En dat is nu net waar wij ons iedere dag mee bezig houden.

Is God ook een creatief hersenspinsel. Waar mensen zich iedere dag mee bezig houden. Heeft hier iemand een idee waar God vandaan komt; waar God uit bestaat. Ik stel deze vraag omdat ik in discussies met gelovigen met regelmaat het vertrekpunt van de gelovige moet omarmen. Doe ik dat niet dan ontbreekt het mij aan voorstellingsvermogen en hangt mijn lot aan een denkbeeldig zijden draadje. Vanuit het gezichtspunt van de gelovige.

Mvg,

PietV.

Wij vanuit ons menselijk denken hebben bij alles eigenlijk een begin en een eind. Maar God heeft geen begin nog einde. Hij is ook niet van deze wereld. Hij IS, WAS, en zal ZIJN. Waar God uit bestaat ? Het is geen schepsel, hoe Hij eruit ziet weten wij niet. Wij zijn God immers niet.

Wat je aanhaalt van 'Spoenk', en dat vergelijkt met God, nee dat is het niet hetzelfde. Want wel apart dat er zoveel dan hetzelfde hersenspinsel God hebben ;)

Pippi was de enige met Spoenk :+

Link naar bericht
Deel via andere websites

De aardse werkelijkheid is enkel "objectief" benaderbaar vanuit menselijke interactie: de gedeelde ervaring objectiveert als het ware de subjectieve werkelijkheid om ons heen (samen vormen we begrippen en gezamenlijk definiëren het tastbare, waarneembare om ons heen...)

,,,,,,

En dan is een 2x "nee" eigenlijk gewoon voldoende...

Goed geformuleerde uitleg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De aardse werkelijkheid is enkel "objectief" benaderbaar vanuit menselijke interactie: de gedeelde ervaring objectiveert als het ware de subjectieve werkelijkheid om ons heen (samen vormen we begrippen en gezamenlijk definiëren het tastbare, waarneembare om ons heen...)

,,,,,,

En dan is een 2x "nee" eigenlijk gewoon voldoende...

Goed geformuleerde uitleg.

"Goed" geknipt en geplakt, zeg! Maar zei ik dit ook???

Link naar bericht
Deel via andere websites
@JimRea je was al enige tijd gespot als komende van FT maar zolang je je hier aan de FAQ houdt, ben je gewoon welkom.

Ik had niet anders verwacht.

Zolang ik geen andere naam aanneem is het vrij gemakkelijk natuurlijk.

Laat ik het zo zeggen, ik gedraag me net zo als ik van onze bezoekers ook graag zou willen zien.

Voldoende?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weer klassikaal, men was fundy in de geloofsleer, ik dacht dat dat wel duidelijk zou zijn. (ik kan hier @%*$) geen smily's vinden)

Die moslimcollega was bij mijn weten 'een gezegend man' om maar eens een uitdrukking te gebruiken, maar was zwaar ongelukkig dat een kaffir (ik dus) de lakens uit deelde.

Daarbij zat hij net even te vaak in de moskee dan goed was voor zijn geestelijke gezondheid naar mijn idee en hij lag elke dag regelmatig neus naar het oosten op zijn knietjes.

En dat alles moest ik maar respect voor opbrengen.

Er zat ook geen initiatief in.

Met een ploeg hard werkende mensen ontstaat dan irritatie tussen de collega's.

Ook bij de gematigder moslim collega's overigens, dat werden na enige tijd ook kaffirs.

Nogmaals, met de gematigden heb ik nooit probleem, heb met een moslimcollega een (klein) flesje wijn na werktijd soldaat gemaakt.

Samen.

Heel gezellig.

Net als mijn katholieke schoonfamilie, prima lui.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die moslimcollega was bij mijn weten 'een gezegend man' om maar eens een uitdrukking te gebruiken, maar was zwaar ongelukkig dat een kaffir (ik dus) de lakens uit deelde.

Daarbij zat hij net even te vaak in de moskee dan goed was voor zijn geestelijke gezondheid naar mijn idee en hij lag elke dag regelmatig neus naar het oosten op zijn knietjes.

En dat alles moest ik maar respect voor opbrengen.

Er zat ook geen initiatief in.

Met een ploeg hard werkende mensen ontstaat dan irritatie tussen de collega's.

Ook bij de gematigder moslim collega's overigens, dat werden na enige tijd ook kaffirs.

Nogmaals, met de gematigden heb ik nooit probleem, heb met een moslimcollega een (klein) flesje wijn na werktijd soldaat gemaakt.

Samen.

Heel gezellig.

Net als mijn katholieke schoonfamilie, prima lui.

Tsja, met sommige fundi-moslims zijn er problemen, tussen hen en gematigde moslims, christenen en niet-christenen.

(Overigens kunnen er andere fundi-moslims zijn die wel initiatief tonen en hard werken.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Overigens kunnen er andere fundi-moslims zijn die wel initiatief tonen en hard werken.)

Uiteraard.

Ik houd er alleen niet van om voor kaffir uitgemaakt te worden.

Maar religie moet een privezaak zijn, en sommige fundy's trekken het door.

Daar heb ik dan problemen mee.

Misschien moeten we ook eens 95 vragen aan een moslim maken. :)

Ik druk overigens op snel reageren, dit forum loopt niet lekker in Opera.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag is ook 'wat is een fundi'. Want IMHO is een fundi niet zozeer een 'ware christen' of 'ware moslim' maar meer mensen die een bepaalde invulling aan hun geloof geven van wetticisme (regeltjes) en intolerantie (alles moet zuiver en puur, geloofsgenoten die relaxter zijn worden afgeschoten). Volgens mij ga je dan, zeker als christen, voorbij aan de centrale waarden van het christendom. Fundamentalisme heeft al gauw te maken met angst, angst voor de invloed van anderen, angst voor de boze buitenwereld. De liefde kent geen angst.

@Jimrea: bij 'Volledige bewerker' of d.m.v. codes vind je een selectie aan emoticons. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
De vraag is ook 'wat is een fundi'. Want IMHO is een fundi niet zozeer een 'ware christen' of 'ware moslim' maar meer mensen die een bepaalde invulling aan hun geloof geven van wetticisme (regeltjes) en intolerantie (alles moet zuiver en puur, geloofsgenoten die relaxter zijn worden afgeschoten). Volgens mij ga je dan, zeker als christen, voorbij aan de centrale waarden van het christendom. Fundamentalisme heeft al gauw te maken met angst, angst voor de invloed van anderen, angst voor de boze buitenwereld. De liefde kent geen angst.

Ik heb al wel vaker op dit forum onderscheid gemaakt tussen radicalisme vanuit het vlees en radicalisme vanuit de Geest. Jezus, de discipelen, Paulus enz. waren radicaal naar de Geest, wat inhield dat ze vaak een (martel)dood stierven vanuit liefde. Vóór Saulus' bekering was hij radicaal in het vlees. Ook Petrus was radicaal in het vlees toen hij een oor afsloeg bij iemand die Jezus gevangen wilde nemen. Ten tijde van Jezus' veroordeling was het Sanhedrin radicaal in het vlees. Radicalen naar de Geest voeren een geestelijke strijd, radicalen in het vlees voeren een strijd tegen vlees en bloed. Radicalen in het vlees zoeken de dood van prostituees en homo's, terwijl radicalen naar de Geest het leven zoeken voor prostituees en homo's. Radicalisme in het vlees kan ontaarden in een aanslag zoals we in Scandinavië hebben gezien. Radicalisme in het vlees zie ik ook in enigerlei mate terug bij de PVV en bij wetticistische groeperingen. In mijn ogen bestaat een voedingsbodem voor radicalisme in het vlees bij de SGP. Ik schrijf bewust 'voedingsbodem', want die radicaliteit hoeft er nu niet te bestaan, maar in mijn ogen is het risico er wel dat die daar zal ontstaan. Je ziet het al als er SGP-jongeren zijn die problemen hebben met allochtonen in hun woonplaats. Hou je van zulke allochtonen vanuit Jezus' liefde, of wil je hen zo gauw mogelijk verjaagd hebben? Niet alleen bij de SGP bestaat zo'n voedingsbodem. Ook bij bepaalde evangelicalen (met name in de VS) zie je soms zo'n neiging tot het verbranden van de Koran, het verbranden van abortusklinieken en het bedreigen van abortusartsen, het verbranden van moskeeën en emigratie naar een Israëlische kolonistennederzetting om te vechten tegen Arabieren/moslims. Ook in het katholicisme (met name in het verleden) zie je het terug, wat betreft strijd tegen joden, moslims en protestanten en tegen heksen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid