Spring naar bijdragen

Pastoor geschorst om eucharistie met protestanten


Aanbevolen berichten

[preview]De rooms-katholieke pastoor Bartholomée van de Haarlemse Moeder van de Verlosserskerk is door het bisdom tijdelijk geschorst omdat hij tijdens een oecumenische viering met protestanten de eucharistie vierde. Daarmee overtreedt de pastoor de regels van de Rooms-Katholieke Kerk, aldus het bisdom. [/preview]

Dat meldt RTV Noord-Holland. Volgens de protocollen van de Rooms-Katholieke Kerk zijn oecumenische vieringen met protestanten geen probleem, zolang er niet ter communie wordt gegaan.

Het parochiebestuur is verontwaardigd over het besluit van het bisdom Haarlem-Amsterdam en laat tegenover de regionale zender weten dat oecumenische vieringen al jaren op deze manier plaats vinden. Volgens het bisdom is er al eerder gewaarschuwd.

Bron: ANP

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ANP-zit ernaast. De heer Bartholomée is geen priester en kan dus niet de Eucharistie vieren. Omdat hij geen priester is, is hij per definitie ook geen pastoor. Hij is pastoraal werker (een theologisch opgeleide leek, met een zending van de bisschop). Hieronder het 'correctere' persbericht zoals dit op link stond. Onduidelijk is overigens hoe hij (zoals het persbericht vermeldt) 'tijdens een oecumenische viering als voorganger geconsacreerde wijn (heeft) gebruikt'. Deze mag namelijk niet bewaard worden maar dient in de Eucharistieviering zelf altijd volledig te worden genuttigd. Ook de verantwoordelijke pastoor kan dus worden aangesproken.

Bisschop Punt schorst pastoraal werker

Hilversum (Van onze redactie) 9 december 2010 - Bisschop Jos Punt van het bisdom Haarlem-Amsterdam heeft Alfons Bartholomée tijdelijk de bevoegdheid ontnomen voor te gaan in gebedsdiensten. De pastoraal werker had kerkelijke richtlijnen inzake oecumenische vieringen overtreden.

In dienst van bisdom

De pastoraal werker in kwestie is in dienst van het bisdom. In 2001 kreeg hij van de bisschop de zending om namens hem pastoraal leiding te geven aan de parochie 'Moeder van de Verlosser' in Haarlem.

Geconsacreerde wijn

Bartholomée heeft tijdens een oecumenische viering als voorganger geconsacreerde wijn gebruikt. “Er heeft dus een duidelijke vermenging plaatsgevonden van eucharistie en avondmaalâ€, aldus een bisdomwoordvoerder vandaag tegenover katholieknederland.nl.

Protestantse opvatting

Volgens de katholieke discipline is het verboden om de Heilige Eucharistie te gebruiken voor oecumenische doeleinden. Het protestantisme heeft namelijk een andere opvatting over de tegenwoordigheid van Christus in de eucharistie.

Niets tegen oecumenische vieringen

“Met oecumenische vieringen van Woord en Gebed heeft het bisdom geen enkele moeite, sterker nog dat wordt zeer bevorderdâ€, aldus de woordvoerder. Intercommunie, de vermenging van eucharistie en avondmaal, is echter ten strengste verboden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op donderdag 09 december 2010 08:20:37 schreef Bonaventura het volgende:

Terecht. Het moet maar eens afgelopen zijn met die onzin. De communie is einddoel van de oecumene en geen middel.

dus eigenlijk, lettende op bovenstaande zin, heeft oecumene als doel om protestanten katholiek te maken? het verwijt dat mensen binnen de RKK graag maken richting protestanten of vergis ik me nu helemaal?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op vrijdag 17 december 2010 11:00:59 schreef RaiN het volgende:

[...]

dus eigenlijk, lettende op bovenstaande zin, heeft oecumene als doel om protestanten katholiek te maken? het verwijt dat mensen binnen de RKK graag maken richting protestanten of vergis ik me nu helemaal?

Knap dat jij dat uit dat citaat kan halen. Daar is wel bijzonder veel inlegkunde voor nodig, en dan kun je het er nog niet uithalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op vrijdag 17 december 2010 02:57:08 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Knap dat jij dat uit dat citaat kan halen. Daar is wel bijzonder veel inlegkunde voor nodig, en dan kun je het er nog niet uithalen.

de communie is een katholiek gebruik, om ter communie te gaan, moet men eerst katholiek zijn, dus om het einddoel te bereiken, moet men eerst katholiek worden, anders kan het einddoel niet gehaald worden.

Zo moeilijk is dat niet uit het citaat te halen hoor, je moet het alleen willen zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zondag 19 december 2010 11:32:52 schreef RaiN het volgende:

[...]

de communie is een katholiek gebruik, om ter communie te gaan, moet men eerst katholiek zijn, dus om het einddoel te bereiken, moet men eerst katholiek worden, anders kan het einddoel niet gehaald worden.

Zo moeilijk is dat niet uit het citaat te halen hoor, je moet het alleen willen zien.

Allereerst is de communie niet voorbehouden aan de katholieke Kerk. Ook anglicaanse kerken, oud katholieke kerken en vooral oosters orthodoxe kerken kennen de communie.

Voor oecumene hoef je echt niet binnen nu en een paar generaties al het einddoel te bereiken. Daarnaast heeft de katholieke Kerk na Vat. II veel ingezet op oecumene en een ieder uitgenodigd om vrijblijvend te praten en aan te geven wat zij anders zouden willen zien. Tot op heden weinig tot geen reactie, vanuit Nederland heb ik eigenlijk enkel iets van een een PKN scriba vernomen dat hij dacht de paus wel even de les te kunnen lezen.

Je gaat veel en veel te kort door de bocht, maar indien je er verder over wil praten dan zie ik graag een nieuw topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor oecumene hoef je echt niet binnen nu en een paar generaties al het einddoel te bereiken.

maar het uiteindelijke doel is dus toch dat protestanten katholiek worden maak ik hieruit op, het hoeft alleen niet op zeer korte termijn, maar is wel de bedoeling.

dat is nu juist mijn punt, de protestanten willen niet katholiek worden, de katholieken niet protestant, als ze dat nu eens gewoon van elkaar accepteren zonder elkaar proberen te veranderen, zou al een stuk beter zijn, in plaats van over en weer lopen janken en verwijten dat de een de ander wil veranderen, ze proberen het namelijk allebei en janken er ongeveer net zo hard over, ook allebei.

Je gaat veel en veel te kort door de bocht, maar indien je er verder over wil praten dan zie ik graag een nieuw topic.

ik vrees dat als ik er een nieuw topic over open, deze gesloten wordt omdat er al een topic is die over zoiets gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 22 december 2010 10:41:20 schreef RaiN het volgende:

[...]

maar het uiteindelijke doel is dus toch dat protestanten katholiek worden maak ik hieruit op, het hoeft alleen niet op zeer korte termijn, maar is wel de bedoeling.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat katholieken en protestanten naar elkaar toegroeien en dat beiden groepen daarvoor zich moeten aanpassen. En dat heeft generaties nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 22 december 2010 10:51:27 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Uiteindelijk is het de bedoeling dat katholieken en protestanten naar elkaar toegroeien en dat beiden groepen daarvoor zich moeten aanpassen. En dat heeft generaties nodig.

maar de communie is het einddoel, de katholieke visie omtrent de communie is nogal verschillend met de manier waarop het avondmaal gevierd wordt in protestante kerken, ik denk, nee ik weet zeker, dat beiden niet van plan zijn om hun visie daarover te veranderen, men wil alleen elkaar veranderen.

in plaats van elkaar te willen veranderen, kan men ook kijken naar de overeenkomsten en die uitvergroten en van daaruit samen dingen te ondernemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid