Spring naar bijdragen

Bijbel Woordenboek


Aanbevolen berichten

Quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 22:16:01 schreef diejana het volgende:

Wat is het verschil tussen de ziel en de geest? Wat betekeken deze woorden precies en dan graag concreet uitgelegd...

Is de ziel niet gericht op het aardse, de materiele dingen in het leven en voor de relatie met mensen.

De Geest is gericht op het onderbewuste je innerlijk, de relatie met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

ja maar je kan door een hersenbeschadiging zodanig veranderen,van optimist naar pessimist;dat je bv een andere denkwijze krijgt bv zoals die van een atheist.en je gelooft niet meer enzo...waar is je ziel dan nog?want het is trouwens je schuld niet dat je hersens beschadigd zijn.dus je emoties veranderen,en je wil en dus ook verstand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je te veel drinkt of drugs gebruikt dan kan je ook opeens veel veranderen, of als je christen wordt kun je ook zomaar gaan veranderen.

Ik denk dat je ziel een aantal capaciteiten heeft die zou moeten worden aangestuurd door je geest. Wanneer dit niet gebeurd blijft de ziel deze capaciteiten hebben, maar kan door beschadigingen veranderen. Vergelijk het met een been, deze is uitermate geschikt om mee te lopen, echter wanneer je deze breekt moet je ineens gaan kruipen, dan zeg je toch ook niet waar is je lichaam dan nog?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal even proberen te schetsen wat ik versta onder ziel en lichaam en geest:

ziel: je ware ik, zoals God je bedoeld heeft. Als je sterft, blijft je lichaam hier op aarde, maar je ziel gaat naar de Schepper. Je ziel blijft Eeuwig Leven. Je ziel is helemaal van God.

Je lichaam is het omhulsel dat je ouders je hebben gegeven. Het is gemaakt uit stof en zal tot stof wederkeren - je lichaam zal afsterven.

Je geest is het beste te vergelijken met je verstand en met je hart. Het is hoe jij bent, hoe jij doet. Dat kan dus helemaal het tegenovergestelde zijn van je ziel, maar als Christen probeer je te leven volgens Gods Geest - zoals God jou wil hebben...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt - zit God niet ook in je hersenen?

Het schijnt zelfs wetenschappelijk aangetoont te zijn dat ieder mens een apart gedeelte van zijn hersenen heeft gereseveerd voor religie (en dus God).

Als het goed is, ken je God ook met je verstand. Dat is trouwens wat je vaker op de been helpt...als je twijfelt en je denkt terug aan wat Hij allemaal heeft gedaan, dan werkt je verstand (denken = verstand).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Graag weer een beetje back on topic ... en gaarne kort maar krachtig!

Quote:
Op zondag 01 augustus 2004 21:31:18 schreef MikeDJ het volgende:

Heb jij een woord gelezen in de Bijbel en weet je niet wat het woord inhoudt? Niet getreurd, post het in dit topic en we zullen met z'n allen proberen er een verklaring voor te geven.

Dit topic zal dus gaan dienen als een Bijbels woordenboek, waarin diverse woorden door iedereen geplaatst kunnen woorden...

Succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 03 september 2004 14:55:47 schreef Engelientje het volgende:

Vraagje: In een aantal Psalmen staat
sela
Wat betekend dat? Waar staat het voor?

Volgens mij is het een rustteken. Ik dacht dat het niet uitgesproken hoort te worden, maar dat er een paar tellen rust wordt genomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 03 september 2004 15:21:21 schreef Erna het volgende:

[...]

Volgens mij is het een rustteken. Ik dacht dat het niet uitgesproken hoort te worden, maar dat er een paar tellen rust wordt genomen.

Klopt, het is een soort rustteken. Als je bij het voorlezen dit woordje tegenkomt, moet je hem dus niet uitspreken, maar even enkele tellen rust nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:
Op vrijdag 06 augustus 2004 22:14:33 schreef KneD het volgende:

Sinai is niet gelijk aan Sion. Maar ehm, heet die berg van de 10 geboden ook niet gewoon Sinai? In de woestijn Sin?

Sinaï is de tastelijke berg in Arabië, deze ligt overigens niet ver van Medina. En Sion is de ontastelijke berg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid