Spring naar bijdragen

Bijbel Woordenboek


Aanbevolen berichten

Heb jij een woord gelezen in de Bijbel en weet je niet wat het woord inhoudt? Niet getreurd, post het in dit topic en we zullen met z'n allen proberen er een verklaring voor te geven.

Dit topic zal dus gaan dienen als een Bijbels woordenboek, waarin diverse woorden door iedereen geplaatst kunnen woorden...

Succes!


Hier een lijst met woorden zodat je het hele topic niet door hoef te zoeken naar een antwoord:

Ark: boot (Noach) of kist

Goedertierenheid: een ouderwets woord voor Zijn alomvattende goedheid, zoals Zijn genade, liefde, barmhartigheid en rechtvaardigheid

Levieten: speciale Israelische stam die speciale taken in de Tempel verrichtte en geen eigen grond mocht hebben

Martelaar: iemand die voor een goede zaak, met name zijn geloof, veel lijdt of zelfs sterft, en daarmee tot symbool wordt van de strijd voor die zaak

Messias: gezalfde, ook Christus genoemd

Pascha: joods paasfeest met rituele maaltijd, Pesach, om de uittocht uit Egypte te herdenken

Sabbath: door God ingestelde vrije dag

Sela: Rustpunt in psalm. Deze wordt niet uitgesproken, maar er worden enkele tellen rust genomen.

Sion: berg waar God de Torah aan Mozes dicteerde, ook wel Sinai of Horus genoemd

Synagoge: joods gebedshuis

Tabernakel: voorloper van de Tempel, de ontmoetingstent

Verbolgen: Kwaad, ontstemd => boos

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Misschien kan ik alvast wat woorden uit de bijbel plaatsen met hun betekenissen?

* Oogje is gek op woordjes! puh2.gif

Sabbath: door God ingestelde vrije dag

Synagoge: joods gebedshuis

Tabernakel: voorloper van de Tempel, de ontmoetingstent

Ark: boot (Noach) of kist

Levieten: speciale Israelische stam die speciale taken in de Tempel verrichtte en geen eigen grond mocht hebben

Sion: berg waar God de Torah aan Mozes dicteerde, ook wel Sinai of Horus genoemd

Pascha: joods paasfeest met rituele maaltijd, Pesach, om de uittocht uit Egypte te herdenken

Messias: gezalfde, ook Christus genoemd

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 01 augustus 2004 22:28:12 schreef Oogje het volgende:

Misschien kan ik alvast wat woorden uit de bijbel plaatsen met hun betekenissen?

* Oogje is gek op woordjes!
puh2.gif

Sion:
berg waar God de Torah aan Mozes dicteerde, ook wel Sinai of Horus genoemd

Oei, niet helemaal juist, Oogje. Sion is de berg waarop Jeruzalem is gebouwd.

De berg waarop God de Tien geboden gaf (niet de gehele Torah, slechts de Tien geboden) werd ook wel Horeb genoemd (en dus niet Horus).

Later,

Jona

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Jona,

Dan heb ik me vergist wat betreft de naam Horus, maar verder niet. Op die berg kreeg Mozes het grootste deel van de Torah gedicteerd. Denk daarbij aan de wetten.

De 10 geboden kreeg hij niet gedicteerd. Die heeft God Zelf persoonlijk op twee stenen tafelen geschreven. Ook is Mozes vaker op die berg geweest, toen hij o.a. die wet kreeg.

En inderdaad is Sion (of Horeb) de berg waarop Jeruzalem ligt. Maar ook de berg waar Mozes met God verbleef.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 06 augustus 2004 17:38:54 schreef Oogje het volgende:

En inderdaad is Sion (of Horeb) de berg waarop Jeruzalem ligt. Maar ook de berg waar Mozes met God verbleef.

Ehm, dat is topografisch gezien enigszins onmogelijk. Jeruzalem ligt in het beloofde land en Mozes mocht dat land niet binnen. De berg waar Mozes de 10 Woorden van God kreeg is de Horeb en die ligt in het zuiden van de Sinaï woestijn. Jeruzalem ligt op de berg Sion, in het beloofde land.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 06 augustus 2004 17:38:54 schreef Oogje het volgende:

Sjaloom Jona,

Dan heb ik me vergist wat betreft de naam Horus, maar verder niet. Op die berg kreeg Mozes het grootste deel van de Torah gedicteerd. Denk daarbij aan de wetten.

De 10 geboden kreeg hij niet gedicteerd. Die heeft God Zelf persoonlijk op twee stenen tafelen geschreven. Ook is Mozes vaker op die berg geweest, toen hij o.a. die wet kreeg.

En inderdaad is Sion (of Horeb) de berg waarop Jeruzalem ligt. Maar ook de berg waar Mozes met God verbleef.

God heeft ook meteen een aangepaste versie gemaakt toen Mozes ze van de berg af knikkerde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Eric,

Wijziging: stukje tekst weggehaald.

Sion is de berg waar Jeruzalem op is gebouwd en waar God in het OT Zijn woonplaats, dus Zijn tempel, had. Sommigen geloven dat Christus ook op de berg Sion zal nederdalen als Hij terugkomt.

Joden die heel erg op Jeruzalem gesteld zijn worden dan ook Zionisten (Zion = Sion)genoemd. Deze berg speelt dus een belangrijke rol in de bijbel en zal dat wellicht in de toekomst ook doen.

Hopelijk geeft dit voldoende antwoord op je vraag. Als ik me (wederom) vergis, hoor ik het graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om Oogje bij te staan met twee bijbelcitaatjes:

Psalm 132:13-14 Want de HEERE heeft Sion verkoren, Hij heeft het begeerd tot Zijn woonplaats, zeggende:

Dit is Mijn rust tot in eeuwigheid, hier zal Ik wonen, want Ik heb ze begeerd.

God woont dus in Sion, en dus Jeruzalem:

Psalm 135:21 Geloofd zij de HEERE uit Sion, Die te Jeruzalem woont. Hallelujah!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 01 augustus 2004 21:31:18 schreef MikeDJ het volgende:

Heb jij een woord gelezen in de Bijbel en weet je niet wat het woord inhoudt? Niet getreurd, post het in dit topic en we zullen met z'n allen proberen er een verklaring voor te geven.

Dit topic zal dus gaan dienen als een Bijbels woordenboek, waarin diverse woorden door iedereen geplaatst kunnen woorden...

Succes!

jullie zijn nog bezig met sion, maar ik heb een woord die ik erg moeilijk vind, en die vaak voor komt in de bijbel: goedentierenheid. Ik vertaal het zelf meestal met goed(heid) maar volgens mij moet het meer betekenen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedertierenheid is een ouderwets woord voor Zijn alomvattende goedheid. Zijn genade, liefde, barmhartigheid en rechtvaardigheid kun je vatten onder het woord goedertierenheid. En Zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid.

Je moet begrijpen dat lange woorden niet altijd meteen heel veel hoeven te betekenen. In dit geval is dat wel zo, maar als je een woord als "voetgangersoversteekplaatsen" hebt, dan hoef je niet per se aan iets groots en ontzagwekkends te denken, toch? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid