Spring naar bijdragen

Bijbel Woordenboek


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 06 augustus 2004 22:14:33 schreef KneD het volgende:

Sinai is niet gelijk aan Sion. Maar ehm, heet die berg van de 10 geboden ook niet gewoon Sinai? In de woestijn Sin?

M.b.t Torah; dat is gewoon het hebreeuwse woord voor wet. Het kan zowel een wetboek omvatten, als 'de wet', en ook de 10 geboden.

torah betekent trouwens niet alleen "onderwijzing", maar ook "wet", het is een begrip.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Torah betekent meer "richtingaanwijzer" dan wet. De Joden noemen namelijk ook de onderwijzingen van de rabbijnen, de Profeten en de wijsheidsboeken (zoals Prediker, of Spreuken) ook "Torah". De Torah geeft de richting aan waarin de Joden moeten leven en daar horen inderdaad de wetten bij.

Eigenlijk zou het niet zo vreemd zijn als wij onze bijbel ook Torah zouden noemen. Ook deze is voor ons de richtingaanwijzer en Jezus noemde de Joodse bijbel ook Torah.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom John,

Dat weet ik en dat is ook de algemene aanduiding. Maar wat ik al zei staat Torah voor de Joden voor meer dan alleen die vijf boeken. Het staat voor het hele onderwijs dat ze van God krijgen, hetzij door de profeten, hetzij door de rabbijnen, etc.

Technisch gezien is het die vijf boeken met de wet. Maar geestelijker gezien staat het voor het gehele onderwijs dat ze van God krijgen, is het de richting die God aangeeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom John,

Bij het onderwijs van de rabbijnen hoort o.a. ook de Talmoed, ja. Die legt de wetten uit en is voor de meeste Joden gezaghebbend. Maar vergeet de Profeten niet, de Wijsheidsboeken zoals Prediker en Spreuken... het hele OT dus. Ook de traditie is in het Jodendom gezaghebbend. Maar als ik me weer eens schromelijk vergis, dan hoor ik het graag... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor zover ik weet staat de thora alleen voor de 5 boeken van Mozes (de wet) en gebruiken ze de thora en talmoed voor het onderwijs...

En de hele Bijbel wordt gevat in het woord Tenach:

Quote:
De bijbel (van biblia=boeken), van de joden, de Tenach, kwam tot stand gedurende een lange periode en kent een grote verscheidenheid in literaire vorm (geschiedschrijving, lofzang, spreuken).

De Thora (de "Wet") bevat de vijf oudste boeken (Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium), waarvan de oudste gedeelten nog op Mozes terug gaan. Van later datum zijn de boeken van de Profeten en de Psalmen. Rond 100 na Chr. groeide de behoefte om de boeken van de bijbel goed vast te leggen, ook als reactie tegen de nieuwe sekte van de Christenen die er immers ook gebruik van maakten. De grens werd gelegd bij de boeken die er al voor 500 v.Chr. geschreven waren (waarmee er een kloof ontstond met de Christengemeenten die ook later ontstane Joodse boeken erkenden).

De historische commentaren op de Joodse bijbel zijn verzameld in de Talmoed.

Bron: Jodendom

Quote:
Het Oude Testament van de christenen komt grotendeels overeen met het heilige boek van de joden, de tenach. De eerste vijf boeken daarvan noemt men de thora. De thora zegt de mensen hoe ze moeten leven. Op alle feesten wordt uit de thora voorgelezen.

Bron: Leer van het Jodendom

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad is de Torah synoniem voor de Pentateuch: de eerste vijf boeken van de Tenach. Toch mag ook de gehele Tenach Torah worden genoemd, als het geheel van religieuze geschriften; en zelfs de mondelinge overlevering wordt soms in Torah ge-includeerd.

De Talmud is (of beter gezegd zijn) Joodse commentaren op de Schriften, maar ook op (deuterocanonieke of apocriefe) vertellingen en sagen. ER is een Babylonisiche Talmud, en een Palestijnse

Later,

Jona

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 8 months later...

1) Selah: Komt ongeveer 70 maal voor. Het is kenmerkend voor de psalmen van David en zijn zangers. Asaf, Heman , en Jeduthun (vgl. Hab. 3). Het woord is afgeleid van ’Salah’, pauzeren of van ’Salal’, opheffen. Het kan dus beide betekenen. Het gebruik ervan staat in nauw verband met de opbouw van de psalmen en vestigt de aandacht op het belangrijke verband tussen hetgeen voorafgaat en wat volgt, hetzij door tegenstelling of uitbreiding (versterking). Het houdt zich meer bezig met de betekenis als met de muziek; het is meer een aanwijzing voor de hoorders als voor de zangers. Dikwijls maar niet altijd verdeelt het een psalm of een gedeelte in strofen, zie ook de opmerkingen bij Ps. 3

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn naslagwerk staat ook nog:

De Griekse Septuaginta geeft de term weer met di·a·psal´ma, dat als "een muzikaal tussenspel" wordt gedefinieerd.

Het woord Sela, dat altijd aan het eind van een zin of zinsdeel en gewoonlijk aan het eind van een strofe voorkomt, is steeds bij liederen te vinden waarvan het opschrift een muzikale aanwijzing of uitdrukking bevat.

In Psalm 9:16, waar het vergezeld gaat van de uitdrukking "Higgajon", zou het volgens sommigen op een tussenspel met de harp duiden.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid