Michiel 14 Geplaatst 1 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 1 augustus 2004 Heb jij een woord gelezen in de Bijbel en weet je niet wat het woord inhoudt? Niet getreurd, post het in dit topic en we zullen met z'n allen proberen er een verklaring voor te geven. Dit topic zal dus gaan dienen als een Bijbels woordenboek, waarin diverse woorden door iedereen geplaatst kunnen woorden... Succes! Hier een lijst met woorden zodat je het hele topic niet door hoef te zoeken naar een antwoord: Ark: boot (Noach) of kist Goedertierenheid: een ouderwets woord voor Zijn alomvattende goedheid, zoals Zijn genade, liefde, barmhartigheid en rechtvaardigheid Levieten: speciale Israelische stam die speciale taken in de Tempel verrichtte en geen eigen grond mocht hebben Martelaar: iemand die voor een goede zaak, met name zijn geloof, veel lijdt of zelfs sterft, en daarmee tot symbool wordt van de strijd voor die zaak Messias: gezalfde, ook Christus genoemd Pascha: joods paasfeest met rituele maaltijd, Pesach, om de uittocht uit Egypte te herdenken Sabbath: door God ingestelde vrije dag Sela: Rustpunt in psalm. Deze wordt niet uitgesproken, maar er worden enkele tellen rust genomen. Sion: berg waar God de Torah aan Mozes dicteerde, ook wel Sinai of Horus genoemd Synagoge: joods gebedshuis Tabernakel: voorloper van de Tempel, de ontmoetingstent Verbolgen: Kwaad, ontstemd => boos Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 1 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 1 augustus 2004 Misschien kan ik alvast wat woorden uit de bijbel plaatsen met hun betekenissen? * Oogje is gek op woordjes! Sabbath: door God ingestelde vrije dag Synagoge: joods gebedshuis Tabernakel: voorloper van de Tempel, de ontmoetingstent Ark: boot (Noach) of kist Levieten: speciale Israelische stam die speciale taken in de Tempel verrichtte en geen eigen grond mocht hebben Sion: berg waar God de Torah aan Mozes dicteerde, ook wel Sinai of Horus genoemd Pascha: joods paasfeest met rituele maaltijd, Pesach, om de uittocht uit Egypte te herdenken Messias: gezalfde, ook Christus genoemd Link naar bericht Deel via andere websites
Joëlle 0 Geplaatst 1 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 1 augustus 2004 Oké, vraagje, wat is verbolgenheid? Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 1 augustus 2004 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 augustus 2004 Dat is oud Nederlands Verbolgen: Kwaad, ontstemd => boos Link naar bericht Deel via andere websites
Sander200 0 Geplaatst 1 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 1 augustus 2004 kijk dit lijkt mij een heel handige topic (A) Link naar bericht Deel via andere websites
Jona 0 Geplaatst 6 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2004 Quote: Op zondag 01 augustus 2004 22:28:12 schreef Oogje het volgende: Misschien kan ik alvast wat woorden uit de bijbel plaatsen met hun betekenissen? * Oogje is gek op woordjes! Sion: berg waar God de Torah aan Mozes dicteerde, ook wel Sinai of Horus genoemd Oei, niet helemaal juist, Oogje. Sion is de berg waarop Jeruzalem is gebouwd. De berg waarop God de Tien geboden gaf (niet de gehele Torah, slechts de Tien geboden) werd ook wel Horeb genoemd (en dus niet Horus). Later, Jona Link naar bericht Deel via andere websites
Eru Iluvatar 0 Geplaatst 6 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2004 De Torah kan ook alleen de Tien Geboden betekenen, maar Horus is een Egyptische god. (Niet ECHT, natuurlijk) Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 6 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2004 Sjaloom Jona, Dan heb ik me vergist wat betreft de naam Horus, maar verder niet. Op die berg kreeg Mozes het grootste deel van de Torah gedicteerd. Denk daarbij aan de wetten. De 10 geboden kreeg hij niet gedicteerd. Die heeft God Zelf persoonlijk op twee stenen tafelen geschreven. Ook is Mozes vaker op die berg geweest, toen hij o.a. die wet kreeg. En inderdaad is Sion (of Horeb) de berg waarop Jeruzalem ligt. Maar ook de berg waar Mozes met God verbleef. Link naar bericht Deel via andere websites
Erna 0 Geplaatst 6 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2004 Quote: Op vrijdag 06 augustus 2004 17:38:54 schreef Oogje het volgende: En inderdaad is Sion (of Horeb) de berg waarop Jeruzalem ligt. Maar ook de berg waar Mozes met God verbleef. Ehm, dat is topografisch gezien enigszins onmogelijk. Jeruzalem ligt in het beloofde land en Mozes mocht dat land niet binnen. De berg waar Mozes de 10 Woorden van God kreeg is de Horeb en die ligt in het zuiden van de Sinaï woestijn. Jeruzalem ligt op de berg Sion, in het beloofde land. Link naar bericht Deel via andere websites
JanP 0 Geplaatst 6 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2004 Quote: Op vrijdag 06 augustus 2004 17:38:54 schreef Oogje het volgende: Sjaloom Jona, Dan heb ik me vergist wat betreft de naam Horus, maar verder niet. Op die berg kreeg Mozes het grootste deel van de Torah gedicteerd. Denk daarbij aan de wetten. De 10 geboden kreeg hij niet gedicteerd. Die heeft God Zelf persoonlijk op twee stenen tafelen geschreven. Ook is Mozes vaker op die berg geweest, toen hij o.a. die wet kreeg. En inderdaad is Sion (of Horeb) de berg waarop Jeruzalem ligt. Maar ook de berg waar Mozes met God verbleef. God heeft ook meteen een aangepaste versie gemaakt toen Mozes ze van de berg af knikkerde. Link naar bericht Deel via andere websites
JanP 0 Geplaatst 6 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2004 Quote: Op vrijdag 06 augustus 2004 17:06:16 schreef Eru Iluvatar het volgende: De Torah kan ook alleen de Tien Geboden betekenen, maar Horus is een Egyptische god. (Niet ECHT, natuurlijk) De naam van de berg Horeb komt van een Farao en God. Hor(emh)eb. Link naar bericht Deel via andere websites
Alexej 0 Geplaatst 6 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2004 Sinai is niet gelijk aan Sion. Maar ehm, heet die berg van de 10 geboden ook niet gewoon Sinai? In de woestijn Sin? M.b.t Torah; dat is gewoon het hebreeuwse woord voor wet. Het kan zowel een wetboek omvatten, als 'de wet', en ook de 10 geboden. Link naar bericht Deel via andere websites
Erna 0 Geplaatst 6 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2004 De berg waar Mozes de 10 Woorden kreeg heet idd zowel Sinaï als Horeb. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 6 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 6 augustus 2004 Dan geloof ik dat ik me gewoon vergist heb... Link naar bericht Deel via andere websites
Eric 0 Geplaatst 7 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2004 ik heb in de openingspost een lijst met woorden neergezet zodat men niet hoeft te zoeken. Graag zou ik willen vragen om nog 1 keer de werkelijke betekenis van Sion te verklaren. Ik kom er iig niet uit Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 7 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2004 Sjaloom Eric, Wijziging: stukje tekst weggehaald. Sion is de berg waar Jeruzalem op is gebouwd en waar God in het OT Zijn woonplaats, dus Zijn tempel, had. Sommigen geloven dat Christus ook op de berg Sion zal nederdalen als Hij terugkomt. Joden die heel erg op Jeruzalem gesteld zijn worden dan ook Zionisten (Zion = Sion)genoemd. Deze berg speelt dus een belangrijke rol in de bijbel en zal dat wellicht in de toekomst ook doen. Hopelijk geeft dit voldoende antwoord op je vraag. Als ik me (wederom) vergis, hoor ik het graag. Link naar bericht Deel via andere websites
Alexej 0 Geplaatst 7 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2004 Om Oogje bij te staan met twee bijbelcitaatjes: Psalm 132:13-14 Want de HEERE heeft Sion verkoren, Hij heeft het begeerd tot Zijn woonplaats, zeggende: Dit is Mijn rust tot in eeuwigheid, hier zal Ik wonen, want Ik heb ze begeerd. God woont dus in Sion, en dus Jeruzalem: Psalm 135:21 Geloofd zij de HEERE uit Sion, Die te Jeruzalem woont. Hallelujah! Link naar bericht Deel via andere websites
gabriël 1 Geplaatst 14 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2004 sion: verdroogde plaats Link naar bericht Deel via andere websites
Aviator 0 Geplaatst 14 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2004 Wat is het verschil tussen de ziel en de geest? Wat betekeken deze woorden precies en dan graag concreet uitgelegd... Link naar bericht Deel via andere websites
gabriël 1 Geplaatst 14 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 14 augustus 2004 Hoe concreet het is moet je zelf maar bepalen, mawar in het kort zie ik het zo: de ziel is de zetel van onze persoonlijkheid. Het bestaat uit een aantal delen, namelijk emotie/wil/verstand je geest is bestaat ook uit drie delen intuitie/geweten/contactorgaan met God Link naar bericht Deel via andere websites
krokeledokus 0 Geplaatst 15 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2004 Quote: Op zondag 01 augustus 2004 21:31:18 schreef MikeDJ het volgende: Heb jij een woord gelezen in de Bijbel en weet je niet wat het woord inhoudt? Niet getreurd, post het in dit topic en we zullen met z'n allen proberen er een verklaring voor te geven. Dit topic zal dus gaan dienen als een Bijbels woordenboek, waarin diverse woorden door iedereen geplaatst kunnen woorden... Succes! jullie zijn nog bezig met sion, maar ik heb een woord die ik erg moeilijk vind, en die vaak voor komt in de bijbel: goedentierenheid. Ik vertaal het zelf meestal met goed(heid) maar volgens mij moet het meer betekenen... Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 15 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2004 Goedertierenheid is een ouderwets woord voor Zijn alomvattende goedheid. Zijn genade, liefde, barmhartigheid en rechtvaardigheid kun je vatten onder het woord goedertierenheid. En Zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid. Je moet begrijpen dat lange woorden niet altijd meteen heel veel hoeven te betekenen. In dit geval is dat wel zo, maar als je een woord als "voetgangersoversteekplaatsen" hebt, dan hoef je niet per se aan iets groots en ontzagwekkends te denken, toch? Link naar bericht Deel via andere websites
gabriël 1 Geplaatst 15 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2004 tip: vergelijk hetzelfde vers eens met een andere bijbelvertaling, of een engelse bijbel. Link naar bericht Deel via andere websites
Alexej 0 Geplaatst 15 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2004 Goedertierenheid is beter te begrijpen door het engelse woord wat er voor gebruikt wordt: mercy. Het hangt dus tussen vergeving/goedheid/het geven van mooie goede dingen. Het is een beetje een woord voor de goede dingen die God doet. Link naar bericht Deel via andere websites
krokeledokus 0 Geplaatst 15 augustus 2004 Rapport Share Geplaatst 15 augustus 2004 dank je voor de vertaling. Inderdaad meestal gebruik ik meerdere vertalingen als ik bijbel lees. Dan worden dit soort woorden duidelijker... (off topic) @ KneD: mooie signature!!! (on topic) Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten