Spring naar bijdragen

"In muziek van Jan Smit zit een groot kwaad"


Aanbevolen berichten

Eind deze maand presenteert Stichting Jijdaar uit Doorn een nieuwe poplezing. Daarmee wil de stichting met name reformatorische jongeren keihard confronteren met de ware boodschap van de top 40 muziek waar ze naar luisteren. Afgelopen zaterdag was er een preview voor predikanten en oudsten. "Ik denk dat Reformatorisch Nederland op z'n kop zal staan", vertelt Koos de Jong.

Koos, die zelf ex-dj is, heef intensief meegewerkt aan de poplezing: "We laten door middel van filmpjes zien wat de ware boodschap nu eigenlijk is van veel artiesten. De filmpjes kunnen behoorlijk heftig en confronterend zijn. En dan heb ik het niet over Ramstein of andere duidelijke satantische groepen. Nee,ik heb het gewoon over Jan Smit, Lily Allen, Lady Gaga en K3. Die worden veel geluisterd door christelijke jongeren. We moeten de jongeren leren om radicaler te worden en te stoppen met hinken op twee gedachten. De duivel maakt zo'n enorme misbruik van deze muziek omdat we niet inzien dat het een totaal andere boodschap heeft dan de boodschap van God. Het is gewoon onmogelijk om te leven met Christus en tegelijkertijd te genieten van de zonde."

Volgens de Jong is er geen sprake van het 'zoeken naar verkeerde dingen' zoals het achterstevoren afdraaien van liedjes: "Het gaat gewoon om de boodschap in de liedjes. Wist je bijvoorbeeld dat Lily Allen het liedje 'Fuck you' naar christenen toezingt? Vinden we het normaal dat K3, die door duizenden kinderen worden gevolgd over seksuele gemeenschap praten als "Jij mag me verslinden, doe het heel zachtjes, geen kreetjes en geen lachjes"? Ga de nummers van Jan Smit eens beluisteren, ze staan vol van de erotiek en het 'pluk de dag' idee. Alles draait om seks en egoisme in de top 40 muziek. Dat is echt niet wat God van ons wil! We moeten weer radicaal voor Christus gaan leven en alles wat tegen Hem is, wat Hem negeert en wat een andere boodschap dan hem heeft uitbannen uit ons leven!"

De nieuwe poplezing zal op 27 december in Doorn, 29 december in Apeldoorn en 8 januari in Veenendaal plaatsvinden.

Bron: CIP.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dinsdag 21 december 2010 03:27:42 schreef RobertF het volgende:

Was die K3-tekst niet van toen K3 nog een gewone popband wilde zijn en dat K3 pas later kleuterpop ging zingen? En nu dus niet meer zulke teksten zingt?

(hoewel ik er natuurlijk niet aan twijfel dat K3 en Jan Smit een gevaar voor de volksgezondheid in het algemeen zijn clown.gif)

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik me nooit in K3 heb verdiept... puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dinsdag 21 december 2010 03:27:42 schreef RobertF het volgende:

Was die K3-tekst niet van toen K3 nog een gewone popband wilde zijn en dat K3 pas later kleuterpop ging zingen? En nu dus niet meer zulke teksten zingt?

Ja, was hun eerste hitje als ik het me goed herinner, toen wouden ze gewoon een leuke hippe meidenband zijn maar niemand boven de 10 vond hen leuk dus hebben ze de doelgroep en de liedjes wat aangepast. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dat van Jan Smit en K3 kan ik me enigszins in vinden, alhoewel ik bij de benaming 'groot kwaad' toch aan andere bands denk. In het geval van Lily Allen hebben ze het echter gewoon bij het verkeerde eind: er bestond het vermoeden dat zij het nummer F*** you naar George W. Bush zong, maar dit werd door haar onkracht. Het is dus vreemd dat dit gepubliceerd wordt, aangezien veel mensen het direct voor waar aannemen en zelf geen onderzoek doen naar eventuele foutjes. Zo krijgen we dus verkeerde beeldvorming in die discussie..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Whaha, dat plaatje erbij slaat nergens op.. Dat \m/ teken staat notabene op christelijke kunst van begin middeleeuwen, en is een teken dat naar God verwijst.. Ook werd het tot een jaar of 60 geleden iig nog in Italië (door katholieken!) gebruikt als beschermteken. Dat hele idee dat dat teken van de duivel is is onzin, en bedacht door een stelletje bange gristenen die íets moesten vinden om rock en metal toe te kunnen schrijven aan de duivel.

Ik zit er nu serieus over te denken die organisatie eens te schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid