Spring naar bijdragen

De lasten van anderen dragen


Aanbevolen berichten

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:2 Draag elkaars lasten, en vervul zo de wet van Christus.


Verder lezen: 1 Korinthe 13

Droevig genoeg raken wij eraan gewend te leven met zelfzuchtige harten in een zelfzuchtige maatschappij, terwijl wij zelden beseffen dat ware blijdschap voortvloeit uit een leven van dienst, waarin wij de lasten van anderen dragen. Toch is God geduldig met ons; Hij brengt de behoeftigen voortdurend op ons levenspad. Wat voor noodlijdende mensen heeft de Voorzienigheid op dit ogenblik op je weg geplaatst? Draag jij hun lasten in liefde, door voor hen te bidden, met hen mee te leven en iets voor hen te doen? Wat voor concrete daden zou je deze week kunnen ondernemen om de lasten van iemand anders te helpen dragen?
Link naar bericht
Deel via andere websites

buiten de "lasten" van een psyhisch zieke partner geef ik standaard aan elke deur of kerk collecte, hoogte verschilt in de financiele ruimte die we hebben, puur omdat ik vind dat als iedereen dat zou doen de wereld er anders uit zou zien. Daarnaast vangen we regelmatig mensen op uit onze omgeving die het in hun eigen thuissituatie niet trekken, een paar dagen of een weekje er tussen uit doet geen wonderen maar geeft wel even ademruimte. (weet niet of dat aankomende week zal plaatsvinden :) )

Wel zit ik dagelijks op een hulpverleningschat (voor eigen ventilatie en welzijn) en probeer ik op de moment dat het kan de kennis die ik heb gekregen te delen als er om gevraagd word en mezelf in de ander te verplaatsen, dit krijg je niet altijd terug van mensen, maar ook daar denk ik: als iedeereen dat zou doen zou de wereld er anders uit zien... Daarin probeer ik wel mijzelf niet te verliezen noch eigen gevoel voorop te stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
buiten de "lasten" van een psyhisch zieke partner geef ik standaard aan elke deur of kerk collecte, hoogte verschilt in de financiele ruimte die we hebben, puur omdat ik vind dat als iedereen dat zou doen de wereld er anders uit zou zien. Daarnaast vangen we regelmatig mensen op uit onze omgeving die het in hun eigen thuissituatie niet trekken, een paar dagen of een weekje er tussen uit doet geen wonderen maar geeft wel even ademruimte. (weet niet of dat aankomende week zal plaatsvinden :) )

Wel zit ik dagelijks op een hulpverleningschat (voor eigen ventilatie en welzijn) en probeer ik op de moment dat het kan de kennis die ik heb gekregen te delen als er om gevraagd word en mezelf in de ander te verplaatsen, dit krijg je niet altijd terug van mensen, maar ook daar denk ik: als iedeereen dat zou doen zou de wereld er anders uit zien... Daarin probeer ik wel mijzelf niet te verliezen noch eigen gevoel voorop te stellen.

petje af Dwarrel,

ik heb vanaf 1992 letterlijk en figuurlijk zorgen om eerst mijn vader, en daarna mijn moeder gehad, tot op heden.

als dat geen zware ' last ' is...

ik lees dat je partner psychisch ziek is, en dat je je verhaal vertelt op de chat.

sterkte daarmee. mijn vader was 5 jaar deppressief. Mocht je tips of anderzijds willen hebben. laat het weten.

ik zat 2 jaar geleden op www.psycholoog.net . wellicht iets voor jouw?

ik doe verder weinig voor de medemens, om eerlijk te zijn.

dit topic ze me aan het denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zorg voor mijn zieke vriendin, voor mijn hulpbehoevende ouders, voor mijn 4 kids waarvan 2 met leerproblemen (dyslexie), mijn man, ik pas op, op 2 jonge meisjes(waarvan 1 met leerproblemen en 1 met gedragsproblemen), houdt die 4 huishoudens volledig tot deels draaiend (stoffen, zuigen, wassen, strijken, soppen) doe voor 3 huishoudens de administratie, belastingaangifte, formulieren e.d. Ik hoef deze week a.j.b. geen extra dingen erbij, dank u. Heb net 3 weken van ziekenhuisopname van vriendin achter de rug waarin ik elke week 30 uur meer vrijwillig gewerkt heb dan normaal.

Mocht er nog iemand behoefte hebben aan concrete daden, dan mag ie mijn tuin wel onkruid vrij komen maken ;#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wellicht zijn wij laks en onverschillig geworden door de verzorgingsstaat. Immers de overheid zorgt voor alles, de verantwoordelijkheid is compleet weggevloeid van de individuele mensen naar de overheid.

Maar wat kan je dan doen om daarin een helpende hand te reiken aan de naaste?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar wat kan je dan doen om daarin een helpende hand te reiken aan de naaste?

Er zijn voor je naaste als die het moeilijk heeft. Ik denk dat daar juist wel nood voor is in een nogal individualistische samenleving. Maar ook goede doelen als geld geven voor de mensen in de hoorn van Afrika. Of dichter bij, daklozen bijvoorbeeld (al dan niet via het leger des heils). En ook betrokken zijn bij de kerk. Of andere organisaties, inclusief de staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wellicht zijn wij laks en onverschillig geworden door de verzorgingsstaat. Immers de overheid zorgt voor alles, de verantwoordelijkheid is compleet weggevloeid van de individuele mensen naar de overheid.

Maar wat kan je dan doen om daarin een helpende hand te reiken aan de naaste?

Alles wat je maar kan bedenken. Men denkt echter dat de overheid het wel doet en de overheid heeft zichzelf die taak ook toegeëigend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vergeet niet dat de brieven in de bijbel aan de gemeenten waren geschreven. Niet aan de hele wereld.

Paulus bedoelt dat de Christenen elkanders lasten moeten (ver)dragen om zo de wet van Christus te volbrengen.

Paulus heeft het hier niet over de gezondheidszorg of het Leger des Heils etc..

Vers ervoor geeft al aan waar het over gaat: Maak je niet druk om de problemen/fouten van iemand anders maar verdraagt/helpt deze persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vergeet niet dat de brieven in de bijbel aan de gemeenten waren geschreven. Niet aan de hele wereld.

Paulus bedoelt dat de Christenen elkanders lasten moeten (ver)dragen om zo de wet van Christus te volbrengen.

Paulus heeft het hier niet over de gezondheidszorg of het Leger des Heils etc..

Waarom zou Paulus het niet over gezondhuidszorg hebben? Het dragen van een last is dat alleen maar toebedeeld aan de gemeente om je heen? Het kan toch verder reiken dan dat om om te zien naar de naaste?

Vers ervoor geeft al aan waar het over gaat: Maak je niet druk om de problemen/fouten van iemand anders maar verdraagt/helpt deze persoon.

Toch kan je het verder trekken als je vers 4 leest, waarin Paulus schrijft om je daden te toetsen. Daarmee wekt hij de suggestie dat het verder reikt dan dat jij lijkt te willen beperken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Het mooie van anderen helpen is dat je terwijl je dat doet ook vaak jezelf kan helpen. Ik heb daar vandaag -God zij geprezen- een mooi voorbeeld van meegemaakt;

Ik zat in de trein naar mijn ouderlijk huis, op zo'n klapstoeltje vlakbij de treindeuren. De conducteur stapte op dat punt ook in. Een vrouw kwam naar hem toe met de vraag hoe ze bij het station van een bepaalde wijk in Zoetermeer kon komen. De conducteur vertelde haar dat ze op station Zoetermeer uit moest stappen om daar de randstadrail te nemen en ik merkte wat onzekerheden in het gesprek, aangezien de conducteur het ook niet precies wist. Ik heb een vrij emotionele dag gehad, waardoor ik niet zoveel behoefte had aan contact met anderen dus ik wachtte het gesprek even af. Ik vond dat ik haar, zeker als christen, toch moest helpen en aangezien de onzekerheden bleven bood ik aan dat ze met me mee kon reizen zodat ik haar naar de randstadrail kon brengen. De halte waar zij heen moest was immers de eerstvolgende na de mijne.

Zo geschiedde het en terwijl we op de randstadrail stonden te wachten raakten we wat in gesprek. Ze zei dat ze bij de halte waar ze heen moest met anderen in een touringcar naar de Silverdome zouden gaan. Ik vroeg waarom ze daar heen ging en ze zei dat ze naar een concert van Hillsong zou gaan. Die naam deed mij een belletje rinkelen aangezien ik het daar afgelopen zondag met andere mensen in de gemeente over had. Ze vroeg of ik Hillsong kende en ik zei dat ik ze van opwekking kende, aangezien opwekkingsliederen de Nederlandse versie van hun liederen zijn. Ze bleek dus ook christen te zijn.

In de randstadrail hadden we een prettig gesprek over het geloof, waarin ze precies de punten raakte waar ik een beetje mee zit/zat. Toen ik bij mijn halte kwam bedankte ze mij en ik bedankte haar ook. Ik zei dat ze precies op het goede moment was gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:2 Draag elkaars lasten, en vervul zo de wet van Christus.

Verder lezen: 1 Korinthe 13

Droevig genoeg raken wij eraan gewend te leven met zelfzuchtige harten in een zelfzuchtige maatschappij, terwijl wij zelden beseffen dat ware blijdschap voortvloeit uit een leven van dienst, waarin wij de lasten van anderen dragen. Toch is God geduldig met ons; Hij brengt de behoeftigen voortdurend op ons levenspad. Wat voor noodlijdende mensen heeft de Voorzienigheid op dit ogenblik op je weg geplaatst? Draag jij hun lasten in liefde, door voor hen te bidden, met hen mee te leven en iets voor hen te doen? Wat voor concrete daden zou je deze week kunnen ondernemen om de lasten van iemand anders te helpen dragen?

Ik moet zeggen dat ik voor anderen bidden wel moeilijk vind.

En ik kan zo ook niet zeggen welke daden ik deze week zou gaan doen.

Maar het dragen van lsten van anderen doe ik als het me ingegeven wordt; een zwerfer op straat, als iemand om hulp vraagt helpen als ik kan....

Als ik zie dat iemand hulp nodig heeft dan proberen te helpen... :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid