Spring naar bijdragen

Betrouwbaarheid zendingsacties


Aanbevolen berichten

Ik heb in ieder geval bewondering voor mensen die echt hun hele leven wijden aan de opvang en opvoeding van kinderen, de verzorging van zieken om ze een beter leven te geven. Dat zijn saaie projecten die tientallen jaren duren, maar wel de projecten waar met veel vallen en opstaan wat bereikt wordt, zonder de lokale gebruiken of geloven te overschreeuwen. Hierdoor ontstaat een basis van vertrouwen en vaak ook bewondering waarbij mensen tot gefundeerde inzichten komen en er echte verandering is en het ook voortgezet wordt als de initiatiefnemers zijn overleden of vertrokken.

Dat is inderdaad bewonderenswaardig, het is in mijn ogen een stukje opofferings gezindheid jegens de medemens. Moeder Theresa is in mijn ogen ook een voorbeeld hiervan. Door te laten zien waar je voor staat over een langere tijd kan je meer bereiken dan met korte acties. Het evangeliseren doet me denken aan de vergelijking van het zaad en wat verdort en wat geoogst zal worden. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
In evangelische blaadjes lees ik over grootste diensten waar duizenden hun hand opsteken als er wordt gevraagd wie zich bekeerd. In katholieke en protestantse blaadjes lees ik over mensen die gaan helpen in een kliniek of weeshuis dat al jaren wordt gesponsord door de gemeente.

Ik ken dergelijke projecten ook wel in evangelische kring. Een zendingskoppel dat voor de rest van hun leven zijn geëmigreerd en daar heel klein begonnen zijn en door de -tig jaren heen kerken en een ziekenhuis hebben gesticht.

Maar die projecten die ik ken zijn geen grote show en campagnes en worden vanuit de kerk ondersteund, dus vallen ze relatief minder op in vergelijking met zendingscampagnes met een groot mediacircus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We kunnen dus zo stilletjes aan wel concluderen dat evangelisatie bijzonder veel tijd, energie, betrokkenheid, opoffering, inzet enz enz vergt. Dat deze mensen of organisaties jaren lang, decennia lang en soms zelfs generaties lag bezig zijn om iets op te bouwen wat blijvend is. Dat deze mensen niet de grote media aandacht opzoeken maar veelal worden ondersteund door de kerk waardoor ze gezonden zijn.

Dat staat in schril contrast met zo'n bericht in de openingspost waarin organisatie x met veel tamtam wel even die heidense eilandbewoners gaat bekeren in een weekje (of 2). Om vervolgens spoedig met veel poeha terug te keren en te patsen met hoeveel mensen ze wel niet bekeerd hebben (en er soms van uitgaan dat radio luistercijfers en/of televisie kijkcijfers ook maar enige betekenis hebben).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien heb je hier iets aan?

Nee, het spijt me zeer. Ik blijf zeer sceptisch over dit soort verhalen die nooit bevestigd worden door een derde instantie.

Eulogia ga zelf eens naar Zambia of haiti of een ander willekeurig land en je zult merken dat het allemaal wat ingewikkelder in elkaar zit dan dit soort stompzinnige evangelie verhaaltjes doet voorkomen. Dit soort verhalen speelt enkel en alleen in op de goedgelovige rijke westerse christenen die nauwelijks een voet buiten hun eigen beschermde omgeving gezet hebben. Maar voor hun geestelijke zelfbevrediging slikken ze het als zoete koek en sponsoren ze vervolgens weer een ander nutteloos vakantie evangelisatie reisje.

Dit soort dingen worden bevestigd door mensen uit mijn gemeente die zelf in zulke landen dergelijke dingen meemaken. Paulus kwam ook op heerlijke vakantie-eilanden als Malta, Kreta, enz. , maar hij ging daar ook echt niet naartoe voor zijn plezier (hoewel het geweldig is om het evangelie te brengen en zieken te genezen), maar hij ging om Gods wil te doen.

ik vrees dat ik mij ook moet verontschuldigen, en ook sceptisch tegenover dit soort dingen sta,

Nu ben ik wel geen Christen, maar ben absoluut tegen het verspreiden van eender welke religie, geloofsvorm.

de reden is dat ik vindt dat dit soort dingen meestal gepaart gaan met verplichtingen en bangmakerij, waarbij zieltjes winnerij vaak voorop staat

het heeft, als ik de contributie van Eulogia, mag geloven , een hoog wc eend gehalte

concrete bewijzen zijn,, zoals Thorgrem al zegt,, noodzakelijk, in plaats van een horen zeggen verhaaltje

sorry, zo denk ik erover. :$

Link naar bericht
Deel via andere websites

Evangelisatie en zending kosten bijzonder veel energie, toewijding, geld en tijd, zowel wanneer het langdurige projecten zijn, als wanneer mensen door God geroepen worden om te reizen langs verschillende plaatsen, zoals Jezus, Paulus en vele anderen soms van plaats tot plaats gingen.

Paulus zegt ook dat de een plant, de ander begiet (1Kor. 3). Er zijn verschillende taken en iedereen moet doen waarvoor God hem/haar roept. Paulus bleef soms ergens langer, maar als de Geest hem bekendmaakte dat hij verder moest gaan, deed hij dat. Het is belangrijk naar Gods stem te luisteren, Hem gehoorzaam te zijn en geen eigen menselijke plannen te bedenken.

Ook de oogst van mensen in Haïti is niet uit de lucht komen vallen. We weten allemaal welke rampen het land hebben getroffen en helaas zitten veel mensen zo in elkaar dat ze zich pas overgeven aan God en zich door Hem laten redden, als hun eigen menselijke capaciteiten uitgeput zijn (. Het zelfde zag je in het rampgebied van de tsunami in Azië.). Ook zijn de kerken daar niet uit de lucht komen vallen, maar de kerken zitten er al eeuwen en nu is dan een tijd aangebroken dat een relatief grote oogst wordt binnengehaald.

De eer gaat niet naar de mensen die er al langer zitten en ook niet naar de mensen die deze oogst nu binnenhalen, maar de eer gaat naar God.

Het is in lijn met de Bijbel als er grote aantallen bekeerlingen per dag zijn.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:41 Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd.
Link naar bericht
Deel via andere websites

het heeft, als ik de contributie van Eulogia, mag geloven , een hoog wc eend gehalte

concrete bewijzen zijn,, zoals Thorgrem al zegt,, noodzakelijk, in plaats van een horen zeggen verhaaltje

Ook onderzoekers die op een wetenschappelijke manier werken, bevestigen de grote aantallen en de grote groei van de aantallen (charismatische) christenen wereldwijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

het heeft, als ik de contributie van Eulogia, mag geloven , een hoog wc eend gehalte

concrete bewijzen zijn,, zoals Thorgrem al zegt,, noodzakelijk, in plaats van een horen zeggen verhaaltje

Ook onderzoekers die op een wetenschappelijke manier werken, bevestigen de grote aantallen en de grote groei van de aantallen (charismatische) christenen wereldwijd.

op zich ben ik bereid mee te gaan in je visie, doch, kan je mij een onafhankelijke website geven die hetgeen je zegt ook bewijst?

Link naar bericht
Deel via andere websites

het heeft, als ik de contributie van Eulogia, mag geloven , een hoog wc eend gehalte

concrete bewijzen zijn,, zoals Thorgrem al zegt,, noodzakelijk, in plaats van een horen zeggen verhaaltje

Ook onderzoekers die op een wetenschappelijke manier werken, bevestigen de grote aantallen en de grote groei van de aantallen (charismatische) christenen wereldwijd.

op zich ben ik bereid mee te gaan in je visie, doch, kan je mij een onafhankelijke website geven die hetgeen je zegt ook bewijst?

Ik kan niet zo gauw een dergelijke site vinden, maar voorlopig kan ik je hiernaar verwijzen: link . Ik ken deze bron niet en ze noemen zichzelf onafhankelijk, maar ik kan zelf niet beoordelen in hoeverre ze onafhankelijk zijn, omdat ik ze niet ken. Ze zeggen overigens dingen die ik vele malen heb gelezen van christelijke en niet-christelijke bronnen. Als ik meer info heb, zal ik dat geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uit dat topic wordt duidelijk hoe ver veel traditionelen van de waarheid afstaan wat betreft genezing door God.

Charismatischen doen geen claims, maar God doet een claim, namelijk dat Hij Heelmeester is.

inderdaad niet alleen fysiek, maar ook geestelijk, de dorre charismatische/evangelische/wtg vlakte kan wat dat betreft wel een mals regenbuitje gebruiken, ik zal er voor bidden.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, jij weet ook precies hoe God is.

Van 'zelfbevredigende op de borst kloppen' is geen sprake. Alle eer gaat naar God. Geschreeuw en gejoel zijn geen opwekking, maar een opwekking kan wel gepaard gaan met geschreeuw en gejoel. Gelovigen in de Bijbel zijn ook bekend met schreeuwen en joelen voor God. God wordt geëerd met uitbundige lofprijs.

Een opwekking blijkt niet uit geschreew en gejoel, maar uit sterke groei van Gods gemeente, zoals in Handelingen ook te zien is. De wereld verbaast zich over de grote groei van de charismatische stroming.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, jij weet ook precies hoe God is.

Van 'zelfbevredigende op de borst kloppen' is geen sprake. Alle eer gaat naar God. Geschreeuw en gejoel zijn geen opwekking, maar een opwekking kan wel gepaard gaan met geschreeuw en gejoel. Gelovigen in de Bijbel zijn ook bekend met schreeuwen en joelen voor God. God wordt geëerd met uitbundige lofprijs.

Lieverd ik doelde niet LETTERLIJK op geschreeuw en gejoel maar ik vrees dat je dat nooit zult begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uit dat topic wordt duidelijk hoe ver veel traditionelen van de waarheid afstaan wat betreft genezing door God.

.

jammer dat je traditionele kerken afdoet als ver van de waarheid afstaan.

de site die je gaf eerder in dit topic heb ik geopend en proberen te lezen,, echter, wederom kwam, en komen zulke sites mij niet over als onafhankelijk.

ik gun je van harte je visie, en dat er veel mensen tot geloof komen, doch, zal mij moeten aansluiten bij Thorgrem

Eulogia

vraagje. Stel, ik,ga op vakantie naar Vietnam, en vertel dat ik daar groene mensen en paarse olifanten heb gezien.

dat neem je toch ook niet aan als waarheid? ik neem aan dat je dat eerst zelf wil uitzoeken.??

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uit dat topic wordt duidelijk hoe ver veel traditionelen van de waarheid afstaan wat betreft genezing door God.

.

jammer dat je traditionele kerken afdoet als ver van de waarheid afstaan.

de site die je gaf eerder in dit topic heb ik geopend en proberen te lezen,, echter, wederom kwam, en komen zulke sites mij niet over als onafhankelijk.

ik gun je van harte je visie, en dat er veel mensen tot geloof komen, doch, zal mij moeten aansluiten bij Thorgrem

Eulogia

vraagje. Stel, ik,ga op vakantie naar Vietnam, en vertel dat ik daar groene mensen en paarse olifanten heb gezien.

dat neem je toch ook niet aan als waarheid? ik neem aan dat je dat eerst zelf wil uitzoeken.??

Mijn reactie over de traditionele kerken was een reactie op een post van iemand die iets schreef over charismatische kerken.

Ik schreef dat ik die site niet ken, dus ook niet wist of die wel onafhankelijk was. Ik had de site maar heel vluchtig even bekeken, dus weet nu nog niets over de (on)afhankelijkheid ervan. Kun je ook aangeven waarom de site volgens jouw niet onafhankelijk is? Ik meen dat er nog wel een andere - journalistieke, onafhankelijke site is, maar ik heb vandaag nog geen tijd gehad om daar naar te zoeken. Zover ik weet, is de groei nogal algemeen bekend.

Of ik jou zou geloven wat betreft groene mensen en paarse olifanten, hangt af van hoe goed ik je ken en hoe goed ik je vertrouw. Ik zou je in ieder geval niet op voorhand al voor leugenaar en bedrieger uitmaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik schreef dat ik die site niet ken, dus ook niet wist of die wel onafhankelijk was. Ik had de site maar heel vluchtig even bekeken, dus weet nu nog niets over de (on)afhankelijkheid ervan. Kun je ook aangeven waarom de site volgens jouw niet onafhankelijk is? Ik meen dat er nog wel een andere - journalistieke, onafhankelijke site is, maar ik heb vandaag nog geen tijd gehad om daar naar te zoeken. Zover ik weet, is de groei nogal algemeen bekend.

neem je tijd in deze, doch, ik beweer dat de site NIET onafhankelijk is, daar het een christelijke site is. Bij openen zie je dat gelijk.

dan gaat er bij mij al een lichtje branden.

ik zie je antwoorden wel tegemoet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik schreef dat ik die site niet ken, dus ook niet wist of die wel onafhankelijk was. Ik had de site maar heel vluchtig even bekeken, dus weet nu nog niets over de (on)afhankelijkheid ervan. Kun je ook aangeven waarom de site volgens jouw niet onafhankelijk is? Ik meen dat er nog wel een andere - journalistieke, onafhankelijke site is, maar ik heb vandaag nog geen tijd gehad om daar naar te zoeken. Zover ik weet, is de groei nogal algemeen bekend.

neem je tijd in deze, doch, ik beweer dat de site NIET onafhankelijk is, daar het een christelijke site is. Bij openen zie je dat gelijk.

dan gaat er bij mij al een lichtje branden.

ik zie je antwoorden wel tegemoet

Dat het een christelijke site zou zijn, zie ik (nog) niet. Het komt op mij over als een onafhankelijk onderzoeksbureau dat onderzoek doet naar aantallen gelovigen, wat betreft moslims, christenen enz. en wat betreft verschillende onderwerpen. Zie bv.: link .

Hier staat er ook iets over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid