Spring naar bijdragen

Betrouwbaarheid zendingsacties


Aanbevolen berichten

Tienduizenden Haïtianen aanvaarden Christus

God is in Haïti op wonderlijke wijze bezig, laat Bill Conard weten. "We hebben duizenden mensen tot geloof in Christus zien komen. Toen we het land verlieten zeiden we: 'Alleen God kan dit mogelijk maken. Dit is Zijn werk en een antwoord op ons gebed'," zegt de vice-voorzitter van de organisatie Billy Graham Evangelistic Association (BGEA). Door media-uitzendingen van 'My Hope Haiti' hebben tienduizenden mensen Christus aanvaard.

De uitzendingen bereiken de Haïtianen via tv, radio en draagbare projectors. Het evangelie is op twintig verschillende radiostations te horen. Verder werd het programma getoond op zeven nationale en lokale tv-zenders. Maar de meeste huizen hebben geen tv, zodat in afgelegen gebieden is gekozen voor mini-projectoren. Deze mini-projectoren hebben ongeveer dezelfde grote als een smartphone. Conard: "God heeft op prachtige manieren gewerkt, ver boven onze verwachtingen en hoop. Het project werd veel groter dan verwacht."

Zambia

Onder de naam 'My Hope Zambia' vindt in Zambia hetzelfde plaats. "Mensen denken dit een tv-project is, maar dat is niet zo," voegt Conard toe. "Tv is het medium, maar waar het project op gebaseerd is, zijn de persoonlijke getuigenissen van christenen." Mensen in Zambia nodigen vrienden, familie en buren uit om het programma te bekijken en delen vervolgens hun eigen getuigenis, zodat mensen Jezus Christus aanvaarden als hun Verlosser.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eulogia ga zelf eens naar Zambia of haiti of een ander willekeurig land en je zult merken dat het allemaal wat ingewikkelder in elkaar zit dan dit soort stompzinnige evangelie verhaaltjes doet voorkomen. Dit soort verhalen speelt enkel en alleen in op de goedgelovige rijke westerse christenen die nauwelijks een voet buiten hun eigen beschermde omgeving gezet hebben. Maar voor hun geestelijke zelfbevrediging slikken ze het als zoete koek en sponsoren ze vervolgens weer een ander nutteloos vakantie evangelisatie reisje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eulogia ga zelf eens naar Zambia of haiti of een ander willekeurig land en je zult merken dat het allemaal wat ingewikkelder in elkaar zit dan dit soort stompzinnige evangelie verhaaltjes doet voorkomen. Dit soort verhalen speelt enkel en alleen in op de goedgelovige rijke westerse christenen die nauwelijks een voet buiten hun eigen beschermde omgeving gezet hebben. Maar voor hun geestelijke zelfbevrediging slikken ze het als zoete koek en sponsoren ze vervolgens weer een ander nutteloos vakantie evangelisatie reisje.

Dit soort dingen worden bevestigd door mensen uit mijn gemeente die zelf in zulke landen dergelijke dingen meemaken. Paulus kwam ook op heerlijke vakantie-eilanden als Malta, Kreta, enz. , maar hij ging daar ook echt niet naartoe voor zijn plezier (hoewel het geweldig is om het evangelie te brengen en zieken te genezen), maar hij ging om Gods wil te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ik bevestig je, niet de eerste keer trouwens, dat de meeste evangelisatie verhalen complete onzin zin zijn. Maar goed wie ben ik jaren, in Afrika gewoond, tientallen mensen die jarenlang soms zelfs decennia in Afrika gewerkt/geëvangeliseerd hebben verhalen horen vertellen over hoe het werkelijk in elkaar zit en hoe moeizaam het proces verloopt om er iets te bereiken zowel op economisch als geloofsgebied.

2 jaar terug nog bij katholieke nonnen geweest die al decennia kinderen opvangen en lesgeven midden in Afrika en na veel tegenslagen uiteindelijk WEL een goede basis gelegd hebben voor het christelijk geloof. En weet je waarom! door gewoon echt iets te doen en te laten zien waar ze voor staan. In plaats van die nutteloze.. owwww kijk we hebben tienmiljoenmiljard mensen in een oogwenk christus laten aanvaarden omdat wij dat zeggen en ons verhaal op tienmiljoenmiljard verschillende radiozenders hebben laten horen en we dat zelf eigenlijk wel goed vinden en ons daar ook op allerlei vage christelijke nieuwssites over laten complimenteren. (ijdelheid)

Link naar bericht
Deel via andere websites
En ik bevestig je, niet de eerste keer trouwens, dat de meeste evangelisatie verhalen complete onzin zin zijn. Maar goed wie ben ik jaren, in Afrika gewoond, tientallen mensen die jarenlang soms zelfs decennia in Afrika gewerkt/geëvangeliseerd hebben verhalen horen vertellen over hoe het werkelijk in elkaar zit en hoe moeizaam het proces verloopt om er iets te bereiken zowel op economisch als geloofsgebied.

2 jaar terug nog bij katholieke nonnen geweest die al decennia kinderen opvangen en lesgeven midden in Afrika en na veel tegenslagen uiteindelijk WEL een goede basis gelegd hebben voor het christelijk geloof. En weet je waarom! door gewoon echt iets te doen en te laten zien waar ze voor staan. In plaats van die nutteloze.. owwww kijk we hebben tienmiljoenmiljard mensen in een oogwenk christus laten aanvaarden omdat wij dat zeggen en ons verhaal op tienmiljoenmiljard verschillende radiozenders hebben laten horen en we dat zelf eigenlijk wel goed vinden en ons daar ook op allerlei vage christelijke nieuwssites over laten complimenteren. (ijdelheid)

Al in een van onze eerste discussies kwam het erop neer dat jij een bepaalde ervaring had in Afrika en dat je daar je mening op baseert, terwijl ik toen al zei dat jouw verhaal niet alle zendingsgebieden op aarde hoeven te betreffen. Daarnaast vraag ik me af of die situatie op Haïti geen samenwerking betreft tussen katholieken, traditionele protestanten en evangelischen. Als ik het artikel lees, komt het op mij over als een groot project van vele verschillende kerken en hoeft het niet per definitie om evangelischen te gaan. Tot slot hebben de succesverhalen niets te maken met ijdelheid, maar met lofprijs aan God, vanwege de grote dingen die Hij op aarde doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verschil is dat je met de kortstondige zendingsacties als bij Eulogía vrijwel al het zaad ziet opkomen, maar dat je niet ziet welk zaad verdort en verschroeit. Het zijn de lange termijn evangelisatieacties (nonnenscholen ed) waarbij nog hard wordt gewerkt en het verdorrende/verschroeiende plantje levend te houden. Niets ten nadele van de evangelischen hoor Eulogía, maar die grootschalige acties die ik ken als typisch evangelisch zijn niet echt vaak lange termijn acties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In islamitische landen werkt het juist tegen het christendom. Mensen komen op een evangelisatie vakantie even langs om de eeuwenlange verhoudingen overhoop te gooien. Vertrekken vervolgens snel weer en de christenen die er al generaties wonen mogen zich opmaken voor een nieuwe golf van islamitisch geweld.

Maar goed schijnbaar denkt men nog steeds dat je het evangelie verspreid met het uitdelen van een paar duizend Bijbels.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het verschil is dat je met de kortstondige zendingsacties als bij Eulogía vrijwel al het zaad ziet opkomen, maar dat je niet ziet welk zaad verdort en verschroeit. Het zijn de lange termijn evangelisatieacties (nonnenscholen ed) waarbij nog hard wordt gewerkt en het verdorrende/verschroeiende plantje levend te houden. Niets ten nadele van de evangelischen hoor Eulogía, maar die grootschalige acties die ik ken als typisch evangelisch zijn niet echt vaak lange termijn acties.

Evangelischen worden over een kam geschoren en er worden karikaturen geschetst. Ten eerste weten en erkennen evangelischen op grond van de Bijbel (Luc. 8) dat niet elke gelovige altijd gelovig blijft. Daarnaast zijn er vele evangelischen die decennialange evangelisatieprojecten onderhouden, lokale gelovigen opleiden tot predikers en voor stabiele en blijvende kerkstructuren zorgen. Ook vergeten mensen vaak dat mensen als Paulus niet altijd jarenlang ergens bleef, maar ook vaak bliksembezoeken bracht aan heidenen waarbij ze zich bekeerden en Paulus weer razendsnel verder ging.

De artikelen gaan alleen maar over de geweldige dingen die God doet, maar evangelischen weten dat het daarna aan de mensen zelf is om al dan niet een stabiele en blijvende relatie met God te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In islamitische landen werkt het juist tegen het christendom. Mensen komen op een evangelisatie vakantie even langs om de eeuwenlange verhoudingen overhoop te gooien. Vertrekken vervolgens snel weer en de christenen die er al generaties wonen mogen zich opmaken voor een nieuwe golf van islamitisch geweld.

Waarom denk je dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het verschil is dat je met de kortstondige zendingsacties als bij Eulogía vrijwel al het zaad ziet opkomen, maar dat je niet ziet welk zaad verdort en verschroeit. Het zijn de lange termijn evangelisatieacties (nonnenscholen ed) waarbij nog hard wordt gewerkt en het verdorrende/verschroeiende plantje levend te houden. Niets ten nadele van de evangelischen hoor Eulogía, maar die grootschalige acties die ik ken als typisch evangelisch zijn niet echt vaak lange termijn acties.

Evangelischen worden over een kam geschoren en er worden karikaturen geschetst. Ten eerste weten en erkennen evangelischen op grond van de Bijbel (Luc. 8) dat niet elke gelovige altijd gelovig blijft. Daarnaast zijn er vele evangelischen die decennialange evangelisatieprojecten onderhouden, lokale gelovigen opleiden tot predikers en voor stabiele en blijvende kerkstructuren zorgen. Ook vergeten mensen vaak dat mensen als Paulus niet altijd jarenlang ergens bleef, maar ook vaak bliksembezoeken bracht aan heidenen waarbij ze zich bekeerden en Paulus weer razendsnel verder ging.

De artikelen gaan alleen maar over de geweldige dingen die God doet, maar evangelischen weten dat het daarna aan de mensen zelf is om al dan niet een stabiele en blijvende relatie met God te houden.

Waarom ga je gelijk zo in de aanval? Volgens mij heb ik nergens dingen neergezet als feit. Daarbij ken jij mij ook al wel langer dan vandaag en weet je best dat ik geen evangelo basher ben, dus waarom je nu ineens zo fel uit je slof schiet is me een raadsel. Het gaat mij puur om de statistieken. In evangelische blaadjes lees ik over grootste diensten waar duizenden hun hand opsteken als er wordt gevraagd wie zich bekeerd. In katholieke en protestantse blaadjes lees ik over mensen die gaan helpen in een kliniek of weeshuis dat al jaren wordt gesponsord door de gemeente. Feit blijft dat je in het eerste geval niet nog even kunt corrigeren na een half jaar, waardoor het lijkt alsof er gigantische aantallen mensen tot geloof zijn gekomen. In het tweede geval kan dat wel. En ik ken maar één evangelisch decennialang project en de leider daarvan wordt gezocht in Nederland vanwege fraude xD Dus das nu niet bepaald goede reclame.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het verschil is dat je met de kortstondige zendingsacties als bij Eulogía vrijwel al het zaad ziet opkomen, maar dat je niet ziet welk zaad verdort en verschroeit. Het zijn de lange termijn evangelisatieacties (nonnenscholen ed) waarbij nog hard wordt gewerkt en het verdorrende/verschroeiende plantje levend te houden. Niets ten nadele van de evangelischen hoor Eulogía, maar die grootschalige acties die ik ken als typisch evangelisch zijn niet echt vaak lange termijn acties.

Evangelischen worden over een kam geschoren en er worden karikaturen geschetst. Ten eerste weten en erkennen evangelischen op grond van de Bijbel (Luc. 8) dat niet elke gelovige altijd gelovig blijft. Daarnaast zijn er vele evangelischen die decennialange evangelisatieprojecten onderhouden, lokale gelovigen opleiden tot predikers en voor stabiele en blijvende kerkstructuren zorgen. Ook vergeten mensen vaak dat mensen als Paulus niet altijd jarenlang ergens bleef, maar ook vaak bliksembezoeken bracht aan heidenen waarbij ze zich bekeerden en Paulus weer razendsnel verder ging.

De artikelen gaan alleen maar over de geweldige dingen die God doet, maar evangelischen weten dat het daarna aan de mensen zelf is om al dan niet een stabiele en blijvende relatie met God te houden.

Waarom ga je gelijk zo in de aanval? Volgens mij heb ik nergens dingen neergezet als feit. Daarbij ken jij mij ook al wel langer dan vandaag en weet je best dat ik geen evangelo basher ben, dus waarom je nu ineens zo fel uit je slof schiet is me een raadsel. Het gaat mij puur om de statistieken. In evangelische blaadjes lees ik over grootste diensten waar duizenden hun hand opsteken als er wordt gevraagd wie zich bekeerd. In katholieke en protestantse blaadjes lees ik over mensen die gaan helpen in een kliniek of weeshuis dat al jaren wordt gesponsord door de gemeente. Feit blijft dat je in het eerste geval niet nog even kunt corrigeren na een half jaar, waardoor het lijkt alsof er gigantische aantallen mensen tot geloof zijn gekomen. In het tweede geval kan dat wel. En ik ken maar één evangelisch decennialang project en de leider daarvan wordt gezocht in Nederland vanwege fraude xD Dus das nu niet bepaald goede reclame.

Van een aanval of fel uit de slof schieten is geen sprake.

Van evangelischen lees ik zowel artikelen waarbij miljoenen tegelijk tot geloof komen en dat vele buitengewone wonderen plaatsvinden en hele dorpen tot geloof komen en de evangelist weer verder trekt, als projecten waarbij evangelischen decennialang blijven, ziekenhuizen en oogklinieken starten enz., weeskinderen helpen, agrarische kennis overbrengen, kerken blijven ondersteunen enz. . Ik weet van zulke projecten in Indonesië, Haïti, vele andere landen en Afrika.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In islamitische landen werkt het juist tegen het christendom. Mensen komen op een evangelisatie vakantie even langs om de eeuwenlange verhoudingen overhoop te gooien. Vertrekken vervolgens snel weer en de christenen die er al generaties wonen mogen zich opmaken voor een nieuwe golf van islamitisch geweld.

Waarom denk je dat?

Omdat het eens in het nieuws geweest is (en nee het was geen vaag siteje). Daarnaast heb ik wel eens een en ander opgevangen in interviews die ik afnam.

Maar volgens mij is dit allemaal wel eens besproken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In islamitische landen werkt het juist tegen het christendom. Mensen komen op een evangelisatie vakantie even langs om de eeuwenlange verhoudingen overhoop te gooien. Vertrekken vervolgens snel weer en de christenen die er al generaties wonen mogen zich opmaken voor een nieuwe golf van islamitisch geweld.

Waarom denk je dat?

Omdat het eens in het nieuws geweest is (en nee het was geen vaag siteje). Daarnaast heb ik wel eens een en ander opgevangen in interviews die ik afnam.

Maar volgens mij is dit allemaal wel eens besproken.

Oh, ik ken zulke verhalen niet. Daarnaast zouden ze dan in goed gezelschap verkeren. Door evangelieverkondiging en -werken werden de eeuwenlange verhoudingen in Israël overhoop gegooid, waarna vervolging ontstond.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 En er ontstond te dien dage een zware vervolging tegen de gemeente te Jeruzalem; en allen werden verstrooid over de streken van Judea en Samaria, met uitzondering van de apostelen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het wel degelijk interessant. Ik ben echter zo naïef om te denken dat een gesprek met Barbapapa daadwerkelijk zinvol kan zijn. Mijn fout. Ik zal voortaan Deze persoon trachten te negeren op het forum. Gesprekken worden namelijk een stuk minder interessant wanneer een deelnemer net doet of zijn neus bloed, hij een ander woordenboek hanteert of de Bijbel tracht te manipuleren voor eigen gebruik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb in ieder geval bewondering voor mensen die echt hun hele leven wijden aan de opvang en opvoeding van kinderen, de verzorging van zieken om ze een beter leven te geven. Dat zijn saaie projecten die tientallen jaren duren, maar wel de projecten waar met veel vallen en opstaan wat bereikt wordt, zonder de lokale gebruiken of geloven te overschreeuwen. Hierdoor ontstaat een basis van vertrouwen en vaak ook bewondering waarbij mensen tot gefundeerde inzichten komen en er echte verandering is en het ook voortgezet wordt als de initiatiefnemers zijn overleden of vertrokken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het wel degelijk interessant. Ik ben echter zo naïef om te denken dat een gesprek met Barbapapa daadwerkelijk zinvol kan zijn. Mijn fout. Ik zal voortaan Deze persoon trachten te negeren op het forum. Gesprekken worden namelijk een stuk minder interessant wanneer een deelnemer net doet of zijn neus bloed, hij een ander woordenboek hanteert of de Bijbel tracht te manipuleren voor eigen gebruik.

BOT?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid