Spring naar bijdragen

Protestanten moeten paus erkennen.


Aanbevolen berichten

Ik denk niet dat Protestanten de Paus zouden moeten erkennen. Volgens mij doen de Protestanten dat al door de zondag te vieren! Bovendien wordt de Paus al ook ondersteund met adviezen en raadgevingen van en door Protestantse geestelijken, volgens Prof. Dr. W. Veith, die daar onderzoek naar gedaan heeft. Maar de vraag is, wat schieten we er mee op, helemaal niets, want alles wat in deze wereld is zal het Koninkrijk niet binnen komen.

De ware Kerk vinden we dus volgens mij nergens anders, dan hier:

"Want niemand mag een ander fundament plaatsen, dan wat gelegd is: en dat is Jezus Christus" 1 Kor. 3:11

En naar mijn mening heeft de RK Kerk een ander fundament, als zou je alleen maar zijn omdat de geboden die zij openbaren, anders samengesteld zijn dan die welke Jezus Christus toont, als grondwet van een Hemels Koninkrijk. Bovendien zeggen de woordvoerders van die Geloofsgemeenschap dat zelf ook!

Want wie zijn de leden van de ware Kerk in Christus?

a) Zij die de wil van Christus doen:

Want wie de wil van Mijn Vader volbrengt, die in de hemelen is, hij is mijn broeder en zuster en moeder" Mattheus 12:50

B) zij die getrouw zijn aan Zijn geloofsleer gehecht blijven:

" ...Zo gij in Mijn woord volhardt, zijt gij waarlijk mijn leerlingen; dan zult gij de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden" Johannes 8:31,32

c) al de ware gelovige volgelingen van Christus:

" Een vol jaarbleven ze in deze gemeente bij elkaar, gaven ze onderricht aan een talrijke schare. Te Antiochië werden de leerlingen voor het eerst Christenen genoemd Handelingen 11:26

d) en de kinderen van de leven de God

"

En op de plaats war hun gezegd was: " Mijn volk zijt gij niet, daar zullen ze genoemd worden: Kinderen van de levende God Romeinen 9:26
en
"Zijn wij kinderen, dan zijn wij erfgenamen tevens; erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus"zo we met Hem lijden, om ook met Hem verheerlijkt te worden Romeinen 8:17

Geen enkele reden dus, volgens mij, om de Paus te erkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik denk dat dit lastig wordt! Ik erken de paus bijvoorbeeld niet als hoofd van de kerk. Ook kijk ik heel anders aan tegen de interpretatie van het vers waarin RK het pausambt op baseren. Ik ben het daar inhoudelijk al niet mee eens.

Uiteraard wil ik hier geen inhoudelijke discussie over dit bijbelcitaat voeren, en hebben RK medechristenen het recht dit op hun eigen manier te interpreteren. Maar wel geeft het al aan dat het voor protestanten dan moeilijk wordt om de paus te erkennen als men het op grond van de schriftuurlijke verklaring waarop dit pausambt gebaseert is men het inhoudelijk al niet eens is!

En uiteraard spelen ook kerkelijke tradities een rol in dit pausambt.Protestanten zijn ook al heel wat eeuwen van die kerkelije tradities rondom dat pausambt losgeweekt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid