Spring naar bijdragen

Belang van kerk/gemeente-bezoek


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

ik heb samen met de rest van 't gezin, gedurende een lange tijd (vanaf mijn geboorte) elke zondag (of later om de éne zondag) een kerk bezocht in Amsterdam-Noord, maar 2/3 jaar geleden ben ik daar mee gestopt omdat dit te ver van mijn huis was, de kosten voor het openbaar vervoer (mijn moeder reed destijds geen auto) te hoog op liepen en de diensten te lang duurden.

Nu ik na een tijd van niet praktiseren weer praktiserend christen wil worden, wil ik dus weer, desnoods om de zondag, naar de kerk. Verder heb ik het daarnaast ook nog druk met school (en de vele bijbehorende zaken), en hobby's. Ik ben bang dat ik het volgende schooljaar misschien niet ga redden; dus wilde ik even weten wat het belang van kerkbezoek is. Wat is jullie mening hierover, wat zijn de Bijbelse feiten enzovoorts...

Ik had als een reactie gehad in een andere topic van mij, maar natuurlijk kan ik er ook wat meer gebruiken.

Alvast bedankt :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een paar gedachten..

Iedere christen zou zich kunnen afvragen Wie/wat het belangrijkste in het leven is. Is dat voetbal, muziek, uitgaan, lezen, enz. enz. . Waaraan besteed je je geld? Zijn dat dingen of hobbies, of is dat God en het meemaken van de samenkomst met gelovigen en God?

Daarnaast: volgens mij is er altijd wel een kerk in de buurt. Misschien kan je moeite doen om een kerk te bezoeken van je eigen gezindte, die wat verder weg is, of misschien is er een andere kerk in de buurt waar ook het woord van God op de juiste manier wordt verkondigt. Het is beter naar een kerk te gaan, dan helemaal niet naar een kerk te gaan. Daarnaast is het belangrijk een gemeente te bezoeken waar de hele waarheid van het evangelie wordt verkondigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat de Kerk een fundamenteel aspect is van het Christendom. De Kerk is het lichaam van Christus. Het is door Christus ingesteld. In de Kerk zijn de gelovigen verbonden met elkaar en met Jezus. Gods koninkrijk openbaart zich door de Kerk heen. De Kerk heeft het evangelie overlevert. Zoals de bijbel getuigt van Christus, getuigt de Kerk van Christus, immers de bijbel is de overlevering van de Kerk. De Kerk getuigt, onderwijst en Gods genade werkt door de sacramenten van de Kerk.

De kerk neemt ook een hele prominente plaats in van het nieuwe testament. Ze komt door het nieuwe testament, zoals brieven die gericht zijn aan plaatselijke gemeenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen de Kerk vier je in eenheid met medegelovigen het christelijk geloof, wordt het Evangelie verkondigd en worden in sacrament en of teken geestelijke gaven toegediend, wordt je gecorrigeerd als je dwaalt in je denkwijzen en terechtgewezen als je halsstarrig blijft, leer je medegelovigen liefhebben zoals ze écht zijn en niet zoals je denkt dat ze zouden moeten zijn, leer je je bescheiden op te stellen omdat niet alles naar jouw zin zal gaan, leer je echte gehoorzaamheid aan je medegelovigen en niet enkel aan hetgene waar jij je in kunt vinden, wordt je geconfronteerd met je eigen gaven en gebreken, kun je indien mogelijk praktisch bijdragen aan de verkondiging en de naastenliefde door vrijwilligerswerk aldaar en leer je door dit alles wat trouw en echte liefde is. De Kerk is het Lichaam van Christus en je kunt niet iemand beminnen, maar diens lichaam afwijzen. Zo kun je ook niet Christus beminnen, maar zijn Kerk afwijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog ter aanvulling: God wil en zal het je mogelijk maken om een juiste gemeente te bezoeken, als je dat gelooft. Zelfs als het niet mogelijk lijkt -zelfs nog op de dag van de kerkdienst- zal Hij ervoor zorgen dat het alsnog mogelijk wordt de gemeente te bezoeken, soms op een manier die heel gewoon lijkt, soms door een wonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jullie hebben mij geïnspireerd actief op zoek te gaan naar een kerk in de buurt en waarvan de dienst tijden mij goed uitkomen.

Eén klein vraagje: zit er nog veel verschil tussen een vol evangelische gemeente, evangelische gemeente en pinkstergemeente?

Ik weet niet heel goed hoe het zit. Zelf ga ik naar een christengemeente die qua stroming wel 'charismatische pinkstergemeente' wordt genoemd. Ik denk dat 'vol evangelische'-gemeente en 'pinkstergemeente' niet zoveel van elkaar verschillen. Ik denk dat een evangelische gemeente nog wel wat kan verschillen. Dat zijn soms ietwat traditionele protestantse gemeenten met een wat evangelische inslag.

Het is de vraag wat je zoekt. Zoek je een gemeente waar ze de 'Doop in de Heilige Geest' kennen en de charismata als 'tongentaal', 'profetie', 'genezingen', 'demoonuitdrijvingen' enz. en/of waar de vijfvoudige bediening (Ef. 4:11) bestaat (apostel, profeet, evangelist, herder, leraar), of zoek je een iets meer rustige gemeente die ietwat traditioneel-protestants is, maar waar ze wel uit de Opwekkingsbundel of van Hill Songs zingen?

(Ik weet trouwens in en om Amsterdam wel een aantal goede gemeenten. Er moeten daar volgens mij voldoende mogelijkheden voor je zijn om een goede gemeente te vinden en te bezoeken. Laat het maar weten als je voorbeelden van mij wil weten van gemeenten in die omgeving.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eén klein vraagje: zit er nog veel verschil tussen een vol evangelische gemeente, evangelische gemeente en pinkstergemeente?

Niet echt. 'Evangelische gemeente' is meer een algemene naam. Een vol evangeliegemeente zou zich ook evangelische gemeente kunnen noemen. Maar er vallen ook wel andere evangelische tromingen onder die wel wat kunnen verschillen.

En het verschil tussen vol evangelische gemeente en pinkstergemeente is er ook niet echt. Ze hebben verschillende ontstaansgeschiedenissen, maar verschillen niet echt van elkaar. Zo heb je tegenwoordig bijvoorbeeld de VPE, een kerkgenootschap dat een fusie is tussen pinkster en vol evangelie gemeenten. Het verschil tussen die twee is niet groter dan er tussen twee pinkstergemeenten kan zijn. En die kunnen trouwens best van elkaar verschillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eén klein vraagje: zit er nog veel verschil tussen een vol evangelische gemeente, evangelische gemeente en pinkstergemeente?

Niet echt. 'Evangelische gemeente' is meer een algemene naam. Een vol evangeliegemeente zou zich ook evangelische gemeente kunnen noemen. Maar er vallen ook wel andere evangelische tromingen onder die wel wat kunnen verschillen.

En het verschil tussen vol evangelische gemeente en pinkstergemeente is er ook niet echt. Ze hebben verschillende ontstaansgeschiedenissen, maar verschillen niet echt van elkaar. Zo heb je tegenwoordig bijvoorbeeld de VPE, een kerkgenootschap dat een fusie is tussen pinkster en vol evangelie gemeenten. Het verschil tussen die twee is niet groter dan er tussen twee pinkstergemeenten kan zijn. En die kunnen trouwens best van elkaar verschillen.

Mee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben meer op zoek naar het eerste, volgens mij is dat dan de vol-evangelische gemeente / pinkstergemeente soort van kerk.

Alleen mij 'oude' kerk (vol-evangelisch) had je niet de gebeurtenissen als demoonuitdrijving en vijfvoudige bediening (wat ik overigens niet eens ken), dus ik weet niet precies als ik specifiek naar een vol-evangelische gemeente op zoek ben, of dat ik mijn identiteit ook terug kan vinden in een evangelische kerk.

Ik denk dat 't het beste is om aan verschillende gemeenten bezoekjes te brengen en te kijken waar ik thuishoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het er niet om gaat of je nu wel of niet naar de kerk gaat. Zolang je je maar met God bezighoudt en de Schrift. Je kunt zelf ook bijbelstudie doen. Op die manier blijf je je bezighouden met God en daar heb je niet perse een kerk voor nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat het er niet om gaat of je nu wel of niet naar de kerk gaat. Zolang je je maar met God bezighoudt en de Schrift. Je kunt zelf ook bijbelstudie doen. Op die manier blijf je je bezighouden met God en daar heb je niet perse een kerk voor nodig.

Christendom is verbonden met de kerk. Ondericht gaat door de kerk heen. Het nieuwe testament gaat voor een groot deel over de kerk en de bijbel is totstand gekomen door de Kerk (als lichaam van Christus).

Christendom zonder de Kerk bestaat m.i. niet. Wel geloof ik dat de Kerk verder sterkt dan wat zichtbaar is en dat onkerkelijke christenen veel meer met de kerk van doen hebben dan ze zelf beseffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat het er niet om gaat of je nu wel of niet naar de kerk gaat. Zolang je je maar met God bezighoudt en de Schrift. Je kunt zelf ook bijbelstudie doen. Op die manier blijf je je bezighouden met God en daar heb je niet perse een kerk voor nodig.

Christendom is verbonden met de kerk. Ondericht gaat door de kerk heen. Het nieuwe testament gaat voor een groot deel over de kerk en de bijbel is totstand gekomen door de Kerk (als lichaam van Christus).

Christendom zonder de Kerk bestaat m.i. niet. Wel geloof ik dat de Kerk verder sterkt dan wat zichtbaar is en dat onkerkelijke christenen veel meer met de kerk van doen hebben dan ze zelf beseffen.

Sorry, maar ik ben het toch niet helemaal met je eens. Maar je hebt inderdaad gelijk dat het christendom verbonden is met de kerk. Het belangrijkste is dat je een relatie met God behoudt en dat is door zijn Woord te lezen en blijven bestuderen en bidden. Sommige mensen hebben hier geen dicipline in en gaan daarom naar de kerk. God zegt zelf in Zijn Woord ‘Want waar twee of drie mensen in

Mijn naam samen zijn, ben Ik in hun midden' Je kunt inprincipe al met je gezin een soort van 'samenzijn' creeëren en aandacht aan Gods woord besteden. En elke kerk is weer anders er zijn echt zoveel christelijke stromingen en de één leert het net weer iets anders dan de ander. Het enige houvast dat we hebben is aan God's Woord. Ook zijn er veel mensen die zondag naar de kerk gaan en de rest van de week zich helemaal niet met God's woord of met God bezighouden. Dan heeft één keer per week naar de kerk gaan ook niet altijd zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over dat laatste zal iedereen het wel eens zijn, maar dan nog is iemand die één keer per week naar de kerk gaat en verder niets doet, waarschijnlijk nog net iets beter af dan iemand die helemaal niet naar de kerk gaat en verder ook niets doet. Want die kerkganger wordt in elk geval nog geconfronteerd met het Evangelie en dat is altijd beter dan er niet mee geconfronteerd te worden. Daarom moeten we nooit afwijzend oordelen over de incidentele kerkganger. Laat hem maar; God zal er wel verder voor zorgen als Hij dat nodig acht.

Het is dan ook zeker niet naar de Schrift om te denken dat de kerk niet belangrijk zou zijn. Vrijwel alle bijbelboeken zijn aan of voor de joodse gemeenschap of aan christelijke gemeentes geschreven. Dat zaken als gebed, ook in het gezin, naastenliefde en het dagelijks navolgen van Christus net zo onmisbaar zijn, betekent niet dat de kerk daarom maar minder van belang zou zijn. Integendeel, Christus nodigt je uit om dat alles te doen én elke week naar de kerk te gaan. Het is niet of-of, maar en-en. En al zouden er belangrijkere zaken dan de kerk zijn, dan nóg betekent dat dat de kerk wel belangrijk genoeg is om bij te horen. Het minder belangrijke is immers ook belangrijk en zorgt er des te meer voor dat je het belangrijkste niet vergeet. Wie immers in het kleinere trouw is, zal het grotere toevertrouwd worden, maar wie het kleinere minacht, zal het grotere ook niet krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sorry, maar ik ben het toch niet helemaal met je eens.

Hoe je geen sorry voor te zeggen. ;)

Maar je hebt inderdaad gelijk dat het christendom verbonden is met de kerk. Het belangrijkste is dat je een relatie met God behoudt en dat is door zijn Woord te lezen en blijven bestuderen en bidden. Sommige mensen hebben hier geen dicipline in en gaan daarom naar de kerk. God zegt zelf in Zijn Woord ‘Want waar twee of drie mensen in

Mijn naam samen zijn, ben Ik in hun midden' Je kunt inprincipe al met je gezin een soort van 'samenzijn' creeëren en aandacht aan Gods woord besteden. En elke kerk is weer anders er zijn echt zoveel christelijke stromingen en de één leert het net weer iets anders dan de ander. Het enige houvast dat we hebben is aan God's Woord. Ook zijn er veel mensen die zondag naar de kerk gaan en de rest van de week zich helemaal niet met God's woord of met God bezighouden. Dan heeft één keer per week naar de kerk gaan ook niet altijd zin.

In het christendom is de gemeenschap erg van belang. Niet alleen de relatie tot God, maar ook de relatie met elkaar en God. Samen zijn we het lichaam van Christus en vullen we elkaar aan zoals Paulus zegt. In de bijbel komt ook dat samenzijn zeer sterk ter sprake. Het grootste deel van de bijbel wordt de gemeenschap van christenen aangesproken, niet losse individuen, maar mensen in de kerk.

Het heeft ook wat mij betreft niks met discipline te maken (sterker nog, naar de kerk gaan vraagt ook discipline). Het gaat er om dat we bidden met alkaar als gemeenschap. Het gaat er ook om dat we onderricht krijgen in de kerk. De bijbel is door de Kerk, als Gods dienaar, tot stand gekomen. En God heeft in de Kerk leraren aangesteld te onderwijzen in het geloof. Om maar niet te spreken over de bediening van de sacramenten in de Kerk (doop, Avondmaal).

Juist op grond van de bijbel geloof ik zelf dat de Kerk een fundamenteel aspect is van het geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om even ergens op in te haken.

Het christendom als religie is ontstaan uit een vermenging van "het Evangelie der voorhuid" met "het Evangelie der besnijdenis". Een mix van enerzijds een beetje Paulus en anderzijds een beetje Jacobus, Petrus en Johannes.

Petrus wordt door honderden miljoenen christenen beschouwd als het hoofd van de heidenkerk.Terwijl de Schrift hem juist "apostel der besnijdenis" noemt.

Petrus' brieven zijn gericht aan de "vreemdelingen in de verstrooiing". Aan Joden in de diaspora. Hij noemt hen een ''uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie...". Slechts Israël komt voor deze kwalificaties in aanmerking. Jacobus, Petrus en Johannes schreven geen algemene (katholieke) brieven zoals sommige schijnen te denken, maar besnijdenis-geschriften. Documenten voor Israël en de synagoge.

Dus waar is de christelijke kerk dan op gebasseerd?

Er zijn ook zogenaamde 'leraren' in de kerk die misleiden en God's bedieding niet serieus nemen. God zegt ook zelf ook heel duidelijk in Zijn woord dat je zelf de Schrift er op moet na slaan. Ik spreek nu uit eigen ervaring dat ik in een kerk heb gezeten waar het Woord van God uit zijn verband werd getrokken.

Naar mijn mening is de indivduele relatie met God ook erg belangrijk. God heeft een plan met ieders leven, ieder individuele leven en niet met een groepje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat klinkt allemaal erg strootman achtig. In mijn oren als complete lariekoek dus, maar wellicht kan jij het aannemelijker maken en wel onderbouwen.

Ik kan het helaas niet aannemelijker maken. Als jij dit completen lariekoek vindt kan ik daar weinig aan veranderen. Jij denkt hier wellicht anders over dan ik en dat kan. Ik zou het echter wel nog duidelijker en beter kunnen onderbouwen. Dit is wat ik uit het Woord haal. Een ander kan het weer heel anders interpreteren. Op die manier krijg je ook andere stromingen en andere manieren van denken over het Woord. Je kunt daar eindeloze discussie over hebben en mijn excuses dan voor de onduidelijkheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Handelingen 2 gingen de mensen zelfs dagelijks naar de samenkomst van de gelovigen. Dat betrof ook geen individuele bezigheid en individueel geloof.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:44 En allen, die tot het geloof gekomen en bijeenvergaderd waren, hadden alles gemeenschappelijk; 45 en telkens waren er, die hun bezittingen en have verkochten en ze uitdeelden aan allen, die er behoefte aan hadden; 46 en voortdurend waren zij elke dag eendrachtig in de tempel, braken het brood aan huis en gebruikten hun maaltijden met blijdschap en eenvoud des harten, 47 en zij loofden God en stonden in de gunst bij het gehele volk. En de Here voegde dagelijks toe aan de kring, die behouden werden.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid