Spring naar bijdragen

Te laat berouw hebben


Aanbevolen berichten

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:3 Toen heeft Judas, dien Hem verraden had, ziende, dat Hij veroordeeld was, berouw gehad, en heeft de dertig zilveren penningen den overpriesters en den ouderlingen wedergebracht


Verder lezen: Hebreeën 12:14-29

Het valse berouw van Judas, Esau, Achab en anderen in de Schrift dient als waarschuwingsbaken voor ons. Wat zijn de belangrijkste verschilpunten tussen waar en vals berouw? Boefenen gelovigen altijd waar berouw? Hoe kunnen wij, door de genade van de Geest, meer echt berouw voor God aankweken?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:3 Toen heeft Judas, dien Hem verraden had, ziende, dat Hij veroordeeld was, berouw gehad, en heeft de dertig zilveren penningen den overpriesters en den ouderlingen wedergebracht

Verder lezen: Hebreeën 12:14-29

Het valse berouw van Judas, Esau, Achab en anderen in de Schrift dient als waarschuwingsbaken voor ons. Wat zijn de belangrijkste verschilpunten tussen waar en vals berouw? Boefenen gelovigen altijd waar berouw? Hoe kunnen wij, door de genade van de Geest, meer echt berouw voor God aankweken?

Judas hing zich op en kon zichzelf niet vergeven en de vergeving van God niet aanvaarden, Petrus (die ook bedrogen had) had spijt en toonde berouw en nam Gods vergeving wel aan.

Berouw is iets in je hart, wat je niet moet kweken. Als je ergens oprecht spijt van hebt (en dat weet je in je hart) en je vraagt vergeving; dan zal God je vergeven. God kent je hart.

Berouw moet je niet kweken maar het is iets wat je hebt. Als je geen spijt hebt maar je wilt het wel hebben; dan kan je God om hulp vragen.

Geforceerd berouw of spijt hebben dat wil God niet. Oprecht spijt hebben is voldoende. Hij kent je hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Berouw moet je weer tot God brengen en je ertoe aanzetten je verantwoordelijkheid te nemen, je zonde te belijden en te herstellen wat hersteld kan worden. Zodra het berouw ervoor zorgt dat je God niet meer onder ogen durft of wilt komen, vanwege schaamte, of je zelfs drijft tot een grotere zonde als zelfmoord, dan is het berouw van de duivel. Berouw uit angst voor de hel hoeft echter niet zo'n groot probleem te zijn; hoewel het niet volmaakt is en dus geen schoonheidsprijs verdient, kan het je wel alsnog tot volmaakte berouw brengen, dus berouw omdat je God liefhebt.

En berouw kun je natuurlijk niet plannen. Je hebt het, of je hebt het niet. Je kunt toch ook niet plannen wanneer je precies spijt hebt over wat je je vriend of vriendin hebt aangedaan? "Ik ben nu vreemdgegaan, maar wees gerust mijn liefste, over drie weken zal ik er echt berouw over hebben..."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Berouw moet je weer tot God brengen en je ertoe aanzetten je verantwoordelijkheid te nemen, je zonde te belijden en te herstellen wat hersteld kan worden. Zodra het berouw ervoor zorgt dat je God niet meer onder ogen durft of wilt komen, vanwege schaamte, of je zelfs drijft tot een grotere zonde als zelfmoord, dan is het berouw van de duivel. Berouw uit angst voor de hel hoeft echter niet zo'n groot probleem te zijn; hoewel het niet volmaakt is en dus geen schoonheidsprijs verdient, kan het je wel alsnog tot volmaakte berouw brengen, dus berouw omdat je God liefhebt.

En berouw kun je natuurlijk niet plannen. Je hebt het, of je hebt het niet. Je kunt toch ook niet plannen wanneer je precies spijt hebt over wat je je vriend of vriendin hebt aangedaan? "Ik ben nu vreemdgegaan, maar wees gerust mijn liefste, over drie weken zal ik er echt berouw over hebben..."

Je kan wel plannen wanneer je erover na gaat denken, wanneer je echt diep in je hart dat berouw wilt tonen, en God om vergeving gaat vragen. Ik heb weleens een zonde gepleegd die ik maar gewoon wegduw, waarvan ik denk "gatver ik heb geen zin om me schuldig te voelen nu , doe ik later wel" .. toch een vorm van planning.

@wonderfull star; ja precies dat bedoel ik , dat lijkt me toch ook best wel "vals". Ik kan me namelijk niet voorstellen dat diegene écht nog nooit eerder heeft gehoord over de hel, toen had hij geen zin om erover na te denken. Als hij bijna dood gaat, ineens wel ...

@Bona; ja wel slim.. werkt dat echt zo dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt 2 soorten berouw:

1: Ik heb berouw van mijn fouten want nu wordt ik gestraft..

2. Ik heb berouw van mijn fouten want ik wil gewoon goed doen voor God..Ik haat de zonde..

Zo zie ik het..Esau had berouw omdat hij zijn zegeningen kwijt was..Niet omdat hij besefte dat hij een domme zet maakte door zijn eerstgeboorterecht te verkwanselen.

Een gevolg van stap 2 is dat je altijd terug naar God gaat om vergeving te vragen...Net als koning David..Die deed de raarste dingen af en toe maar keerde toch altijd terug naar God en ging door het stof..

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Bona; ja wel slim.. werkt dat echt zo dan?
Vanuit de katholieke en oosters-orthodoxe sacramentsopvatting wel. Maar in die tijd was het zo dat je als chirsten eigenlijk maar twee kansen kreeg. Je werd gedoopt en op één moment in je leven kon je boete doen (de biecht bestond toen niet) door openbaar je zonden te belijden en penitentie te doen. Als je na die kans toch weer zondigde werd je als verdoemd beschouwd.

Dit was nog een erfenis van de radicaliteit van de eerste christenen ten tijde van de Romeinse vervolging waar de ergste zonde de afvalligheid was omdat de afvalligen soms hun oude medebroeders verraden aan de vervolgers. Daarom werd de drempel tot het ontvangen van vergeving heel hoog gelegd.

Later werd hier ruimer over gedacht en kon men veel vaker vergeving ontvangen in de vorm van bijvoorbeeld de biecht. Het is nog wel gebruikelijk om vlak voor je dood nog een biecht te spreken. Je zou dat kunnen zien als een doorontwikkelde en wat meer ruime ontwikkeling vanuit dat idee van die vroege kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Bona; ja wel slim.. werkt dat echt zo dan?
Vanuit de katholieke en oosters-orthodoxe sacramentsopvatting wel. Maar in die tijd was het zo dat je als chirsten eigenlijk maar twee kansen kreeg. Je werd gedoopt en op één moment in je leven kon je boete doen (de biecht bestond toen niet) door openbaar je zonden te belijden en penitentie te doen. Als je na die kans toch weer zondigde werd je als verdoemd beschouwd.

Dit was nog een erfenis van de radicaliteit van de eerste christenen ten tijde van de Romeinse vervolging waar de ergste zonde de afvalligheid was omdat de afvalligen soms hun oude medebroeders verraden aan de vervolgers. Daarom werd de drempel tot het ontvangen van vergeving heel hoog gelegd.

Later werd hier ruimer over gedacht en kon men veel vaker vergeving ontvangen in de vorm van bijvoorbeeld de biecht. Het is nog wel gebruikelijk om vlak voor je dood nog een biecht te spreken. Je zou dat kunnen zien als een doorontwikkelde en wat meer ruime ontwikkeling vanuit dat idee van die vroege kerk.

Het Christendom is doorontwikkeld door de RKK? Werkte het niet goed dan bij de 1e christenen? Die in de bijbel bedoel ik dan? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
De katholieke Kerk bestond al vanaf het begin, is namelijk door Christus zelf opgericht en bevatte dus logischerwijs ook de eerste christenen.

Volgens mij vertelt de geschiedenis wat anders..Ik kan de meeste praktijken niet rijmen met de eerste gemeenten..(Priesters, Nonnen, beeldenverering, baby besprenkeling en ga zo maar door..)

Link naar bericht
Deel via andere websites
De katholieke Kerk bestond al vanaf het begin, is namelijk door Christus zelf opgericht en bevatte dus logischerwijs ook de eerste christenen.

Volgens mij vertelt de geschiedenis wat anders..

Nee, die zegt het ook dat de katholieke kerk er was. Vervolgens is die kerk wel doorontwikkeld natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het Christendom is doorontwikkeld door de RKK? Werkte het niet goed dan bij de 1e christenen? Die in de bijbel bedoel ik dan? :)
Doorontwikkeld in de katholieke kerk zou ik zeggen. RKK zou ik niet noemen want ik dat is slechts een naam om de Latijnse kerk in bepaalde delen van de wereld aan te duiden en is zeker maar een onderdeel van de katholieke kerk.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom is Judas' berouw vals? Hij pleegde nota bene zelfmoord uit berouw.

Ik hoopte dat de tekst uit Hebr. 12 daarin verhelderend zou zijn, maar dat is niet het geval.

Judas vervulde overigens ook nog eens een hele belangrijke rol. Zonder Judas de verrader was Jezus niet gekruisigd. Jezus moest worden gekruisigd. Dit hoorde bij het plan van God om zo de zonde te kunnen vergeven van de mensheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom is Judas' berouw vals? Hij pleegde nota bene zelfmoord uit berouw.

Ik hoopte dat de tekst uit Hebr. 12 daarin verhelderend zou zijn, maar dat is niet het geval.

Judas vervulde overigens ook nog eens een hele belangrijke rol. Zonder Judas de verrader was Jezus niet gekruisigd. Jezus moest worden gekruisigd. Dit hoorde bij het plan van God om zo de zonde te kunnen vergeven van de mensheid.

Verhip.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het hoefde niet te gebeuren.

Dat het niet hoefde gebeuren stamt lijkt mij toch uit de tijd voordat Jezus op aarde kwam? De mens had voor de zondeval of na de zondvloed de andere weg in kunnen slaan. Jezus moest sterven, dat staat denk ik wel buiten kijf. Hij kende die opdracht al heel lang, de vraag of hij verraden moest worden daar heb je misschien gelijk in: Hij had ook in het openbaar tijdens een preek opgepakt kunnen worden, maar Judas verkoos het geld boven zijn Heer. In die zin hoeven we Judas dan ook niet als positief voorbeeld te nemen. We kunnen echter wel leren uit het vervolg van Judas' leven dat geld ook niet zaligmakend is, het interesseerde Judas niks meer toen hij inzag dat hij verkeerd was.

Hij verraadde zijn Heer, maar kon vervolgens ook niet met zijn daden leven en pleegde zelfmoord. Ook dat is niet goed, hoewel zoiets pijnlijk is om te zeggen omdat ik in m'n omgeving wel een zelfmoord heb meegemaakt. Het is dus absoluut niet zo dat we een voorbeeld moeten nemen aan Judas nee. Overigens is het wel goed om te weten dat Judas zijn daden nog ongedaan probeerde te maken: Hij gaf zichzelf aan dat hij een onschuldige aangegeven had oid, daar stond de doodstraf op. Hij heeft gezegd dat niet Jezus, maar hij aan het kruis moest, maar de Hoogepriesters en rechters veegden dit alles zo van tafel.

Ik weet niet waarom, toch bekruipt mij ergens wel het gevoel dat Judas vergeven is, misschien naast de andere gekruisigde wel de tweede die van de genade heeft geprofiteerd. Hoe denken jullie daarover?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid