Spring naar bijdragen

Heeft God een naam?


Aanbevolen berichten

Hij heeft geen naam. Hij is die Hij is. Door dat geneuzel over die naam heb je dat blijkbaar niet eens begrepen.

Hmmm... Eerst zeg jij:

de God van de bijbel heet Elohim, de God.

Nu zeg jij Hij heeft geen naam.. Exodus 3:13-15 spreekt anders.. Maar een Bijbelse onderbouwing kan jij hier niet van geven. Het gaat mij niet om of jij vindt dat ik het begrepen heb. Ik heb het wel begrepen.....

Hehe, ok die is goed (no sarsasm)

Idd, God is zover boven ons bevattingsvermogen, hoe noem je jezelf als je er altijd al was en altijd zal zijn?

De alpha en de omega. Hij is gewoon, en God openbaart zich met vele namen in bijv het O.T door dingen die Hij doet of is.

God IS al Zijn eigenschappen.

Hoezo spreekt Bonaventura zich tegen? Dat doet hij niet. Elohim: betekent: Sterkte of macht! Dit zijn meer eigenschappen van God waarmee Hij benoemt wordt dan een echte naam zoals: Jezus! Dus in feite benoemt men slechts de eigenschappen van God waarmee men Hem aanspreekt in de bijbel! De onderbouwing vna Bonaventura is dus de letterlijke vertaling van de term: Elohim!

Jezus wordt ook wel: Sterke Rots genoemd, maar dat is nog niet zijn eigen naam, maar meer een eigenschap van Jezus die benoemt wordt en op hem duiden zodat iedereen weet dat de term: sterke rots op Jezus van toepassing is, maar daarmee is het nog niet Zijn eigen naam!!!

Dus God heeft geen naam????

Aangezien sommige alleen dingen beweren.. stromannen/drogredernaties gebruiken om 'hun stelling' te verdedigen.. Geen antwoord geven op de vragen die gesteld worden:

zou jij hier het antwoord op kunnen geven:

Bijbelcitaat Exodus 6:(6:2) Ik ben aan Abraham, Izak en Jakob verschenen als God de Almachtige, maar met Mijn Naam HEERE(YHWH) ben Ik hun niet bekend geweest.

Leg deze text eens uit?

Bijbelcitaat Jesaja 41:Ik doe Iemand opstaan uit het noorden en Hij zal komen: vanwaar de zon opkomt zal Hij Mijn Naam aanroepen;

Welke naam is dit? Dit is erg lastig als God geen Naam heeft..

Maar ik denk dat God zelf niet mee eens is.

Bijbelcitaat Jesaja 42:8 Ik ben de HEERE-dat is Mijn Naam; Mijn eer zal Ik aan geen ander geven, evenmin Mijn lof aan de afgods beelden

Ken jij voorbeelden dat God zegt: Mijn naam is Sterke Rots, mijn naam is... Elohiem, mijn Naam is....

Als God zich openbaart in de Geschriften.. met Zijn persoonlijke naam, dan gebruikt Hij: YHWH

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hij heeft geen naam inderdaad. Taal is een menselijk concept dat God niet kan omvatten.

Dan verschillen wij hier van mening..

Maar misschien kan je antwoord geven op de vragen die gesteld worden. Want dit is nieuw in Christelijk Nederland..

God die geen Naam heeft...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus God heeft geen naam????.

Waar beweer ik dat? Ik zeg alleen dat de volledige naam van God door de eeuwen heen verloren is gegaan. Op de plaats van de naam van God wordt in de hebreeuwse bijbel: YHWH gebruikt maar wat de correcte uitspraak is weet men niet. Sommige beweren Jaweh of Jehovah en zo zijn er nog meer varianten met toevoeging van klinkers.

Aangezien sommige alleen dingen beweren.. stromannen/drogredernaties gebruiken om 'hun stelling' te verdedigen.. Geen antwoord geven op de vragen die gesteld worden:.

Ik zie nergens drogredenaties of stromannen geponeerd worden om stellingen te verdedigen!

zou jij hier het antwoord op kunnen geven:

Ja dat kan ik!

Bijbelcitaat Exodus 6:(6:2) Ik ben aan Abraham, Izak en Jakob verschenen als God de Almachtige, maar met Mijn Naam HEERE(YHWH) ben Ik hun niet bekend geweest.

Heb ik uitgelegd hierboven, nergens beweer ik dat God in het OT geen naam zou hebben gehad, maar die naam is verloren gegaan. De volledige naam mocht niet opgeschreven noch uitgesproken worden(die naam vond men te Heilig) alleen de hogepriester scheen deze naam bij een speciale gelegenheid 1 keer per jaar in de tempel te mogen uitspreken. Maar het gewone volk kende de juiste uitspraak van Gods naam niet eens.

In de bijbel wordt ook voorspelt dat de oorspronkelijke naam van God verloren zou gaan:

Jeremia 23:25 Ik heb gehoord wat de profeten zeggen, die in mijn naam vals profeteren: Ik heb gedroomd, ik heb gedroomd! 26 Tot hoelang? is er iets in het hart van de profeten, die leugen profeteren en profeten zijn van de bedriegerij van hun hart; 27 die erop bedacht zijn mijn volk mijn naam te doen vergeten door hun dromen, die zij elkander vertellen, evenals hun vaderen mijn naam hebben vergeten door de Baäl?

Leg deze text eens uit?

Bijbelcitaat Jesaja 41:Ik doe Iemand opstaan uit het noorden en Hij zal komen: vanwaar de zon opkomt zal Hij Mijn Naam aanroepen;

Welke naam is dit? Dit is erg lastig als God geen Naam heeft..

Leuk spitsvondigheidje..maar dat soort opmerkingen daar prik ik snel doorheen. Nogmaals waar beweer ik dat God geen naam heeft? Ik ben in mijn vorige posting alleen ingegaan op de naam Elohim wat letterlijk in het hebreeuws: sterkte of macht betekent en daarmee geen eigen naam is van God maar meer een benaming van God waarin een aantal van de eigenschappen van God benoemd worden en met die eigenschappen wordt God aangeduid. Ga naar een Rabbijn en vraag wat de letterlijke vertaling vna Elohim naar het Nederlands is. En uiteraard weet een gelovige wie daarmee bedoeld wordt,maar het is niet Gods eigen naam!

Maar ik denk dat God zelf niet mee eens is.

Bijbelcitaat Jesaja 42:8 Ik ben de HEERE-dat is Mijn Naam; Mijn eer zal Ik aan geen ander geven, evenmin Mijn lof aan de afgods beelden

Ken jij voorbeelden dat God zegt: Mijn naam is Sterke Rots, mijn naam is... Elohiem, mijn Naam is....

Ook hier geldt dat in deze bijbelpassage de afkorting van Gods naam: YHWH wordt gebruikt omdat de oorspronkelijk volledige naam met klinkers verloren is gegaan!

Als God zich openbaart in de Geschriften.. met Zijn persoonlijke naam, dan gebruikt Hij: YHWH

Ja maar YHWH is niet de volledige naam van God maar slechts een afkorting met medeklinkers van Zijn oorspronkelijke naam. De klinkers zijn om de redenen die ik genoemd heb weggelaten. Vandaar dat men niet de juiste uitspraak van Gods naam kent

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hij heeft geen naam inderdaad. Taal is een menselijk concept dat God niet kan omvatten.

De gever van de taal is God zelf.. Ik denk dat je daar God te kort mee doet.

commentaar op Exodus 3:14

Mozes is nog niet overtuigd (vs.13). Hij stelt zich voor hoe hij bij de Israëlieten komt – het begin van het vers komt neer op ‘stel dat ik ga…’ (vgl. NBV) – en hij vreest dat hij zich voor een sceptisch volk moet verantwoorden. Zo’n sceptische reactie zou ook niet vreemd zijn: het volk leefde wel met de herinnering aan de God van de aartsvaders, maar ging nu al lange tijd gebukt onder het Egyptische juk, zonder dat God hier verandering in had gebracht.

Om zich te kunnen legitimeren, vraagt Mozes naar Gods naam. Door Gods naam te noemen, zou hij het bewijs kunnen leveren inderdaad door God gezonden te zijn. Kennis van iemands naam impliceert in de Bijbel immers kennis van de persoon zelf, zodat kennis van de naam van God eventuele sceptische Israëlieten ervan zou overtuigen dat Mozes inderdaad een openbaring van God ontvangen heeft. 12 Mozes’ vraag moet dan ook niet verstaan worden als een vraag naar Gods naam als zodanig, maar als een vraag naar wie God is. Dit blijkt ook uit Gods antwoord: voordat Hij zijn naam noemt (vs.15) openbaart Hij wie Hij is (vs.14). 13

God karakteriseert zichzelf als ‘Ik ben die Ik ben’ (of, zoals we ook kunnen vertalen, ‘Ik zal zijn die Ik zal zijn’). Uit een vergelijking met soortgelijke formuleringen (bv. Ex.33:19; Eze.12:25), blijkt dat dit een manier van zeggen is, die gelijkstaat aan een zeer nadrukkelijk ‘Ik ben’ (zie LXX: ‘Ik ben degene die is’; vgl. Op.1:8). Daarbij moet het werkwoord ‘zijn’ niet verstaan worden in abstracte zin (‘ik besta’) – een dergelijke filosofische invulling van het begrip ‘zijn’ was de Israëlieten vreemd – maar als een actieve aanwezigheid: Ik zal actief zijn, Ik ben de levende Heer en zal dat in mijn daden tonen (vgl. vs.12: ‘Ik ben met u’). Deze actieve aanwezigheid als wezenskenmerk van God wordt nog eens beklemtoond in het vervolg van dit vers, waar God Mozes nadrukkelijk opdraagt te zeggen: ‘“Ik ben†heeft mij tot u gezonden’. 14

Nu duidelijk is wie God is, noemt Hij ook zijn naam: JHWH (vs.15), 15 een naam die op dat moment vermoedelijk bekend was bij de Israëlieten (zie uitleg Ex.6:1-2), maar nu van een rijkere inhoud voorzien wordt. Hij is dezelfde God die de Israëlieten reeds kenden: ‘de God van uw vaderen, de God van Abraham, Isaak en Jakob’. De naam JHWH – die oorspronkelijk waarschijnlijk werd uitgesproken als Jahweh, maar later in de spreektaal werd vervangen door Adonai ‘Heer’ – is afgeleid van het zelfde werkwoord als het ‘Ik ben’ uit het vorige vers en hangt er ook blijkens de context nauw mee samen. 16 Dit is de naam die Mozes bij de Israëlieten moet noemen en dit is de naam waarmee God voor eeuwig gekend wil zijn (vgl. Ps.135:13).

(bron Studie bijbel)

Ps 135: 13 HEERE, Uw Naam bestaat voor eeuwig;

De gedachtenis aan U, HEERE, is van generatie op generatie.

Als God geen Naam heeft dan .. bestaat Hij niet... (zie hier de absurditeit van jou stelling dat God geen Naam heeft)

Wat voor betekenis heeft een naam in het Hebreeuws:

Een naam drukt het Wezen uit van wie iemand is. Daarom is naam des Heren vaak gelijk aan de Here zelf. Het drukte dus uit wie iemand is.

Zegt

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 Die zal voor Mijn Naam een huis bouwen, en Ik zal de troon van zijn koningschap voor eeuwig bevestigen.

Of

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:Zie, de Naam van de HEERE komt van ver,

Een naam geeft ook aan de reputatie die eraan vast zit.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:22(23)Ik zal Uw Naam mijn broeders vertellen,

in het midden van de gemeente zal ik U loven.

Deze Psalm wordt toegeschreven aan Jezus. (Hebr 2:11-12) Jezus die zegt: Ik zal Uw Naam aan Mijn broederen verkondigen:

Een Naam die God bekend heeft gemaakt aan Zijn Kinderen.

Heilige Vader, bewaar hen in Uw Naam.. bad Jezus... Bij Jezus was de Naam van God bekend.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:15 Want zo zegt de Hoge en Verhevene,

Die in de eeuwigheid woont en Wiens Naam heilig is:

Het grote verschil is tussen Elohiem en YHWH, is dat Elohiem geen naam is in de strikte zin van het woord. YHWH geeft God aan als een Persoon. Hij is de Elohiem en Hij Zijn Naam is YHWH.

De Shema zegt die niet:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:4 Luister, Israël! De YHWH, onze God, de YHWH is één!

5 Daarom zult u de YHWH, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw kracht.

De Shema zegt dus hier ook dat de naam van elohiem is: YHWH.

Tot zover:

Als God geen Naam heeft: Graag Bijbelse onderbouwing

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus God heeft geen naam????.

Waar beweer ik dat? Ik zeg alleen dat de volledige naam van God door de eeuwen heen verloren is gegaan. Op de plaats van de naam van God wordt in de hebreeuwse bijbel: YHWH gebruikt maar wat de correcte uitspraak is weet men niet. Sommige beweren Jaweh of Jehovah en zo zijn er nog meer varianten met toevoeging van klinkers.

Dat hoe de naam oorspronkelijk moet worden uitgesproken vergeten is, dat kunnen wij God niet kwalijk nemen. Iedereen die een klein beetje op de hoogte is weet hoe dit komt. Dat God geen naam heeft, dat beweert Bonaventure. Een uitspraak totaal voor zijn rekening.

Ik zie nergens drogredenaties of stromannen geponeerd worden om stellingen te verdedigen!

Dan moet je goed lezen hoe Bonaventura reageert..

zou jij hier het antwoord op kunnen geven:

Bijbelcitaat Exodus 6:(6:2) Ik ben aan Abraham, Izak en Jakob verschenen als God de Almachtige, maar met Mijn Naam HEERE(YHWH) ben Ik hun niet bekend geweest.

Heb ik uitgelegd hierboven, nergens beweer ik dat God in het OT geen naam zou hebben gehad, maar die naam is verloren gegaan. De volledige naam mocht niet opgeschreven noch uitgesproken worden(die naam vond men te Heilig) alleen de hogepriester scheen deze naam bij een speciale gelegenheid 1 keer per jaar in de tempel te mogen uitspreken. Maar het gewone volk kende de juiste uitspraak van Gods naam niet eens.

In de bijbel wordt ook voorspelt dat de oorspronkelijke naam van God verloren zou gaan:

Jeremia 23:25 Ik heb gehoord wat de profeten zeggen, die in mijn naam vals profeteren: Ik heb gedroomd, ik heb gedroomd! 26 Tot hoelang? is er iets in het hart van de profeten, die leugen profeteren en profeten zijn van de bedriegerij van hun hart; 27 die erop bedacht zijn mijn volk mijn naam te doen vergeten door hun dromen, die zij elkander vertellen, evenals hun vaderen mijn naam hebben vergeten door de Baäl?

In de tijd van Jeremia, was de naam van God nog bekend.. De context hier spreekt over degene die afgoden diende. Het feit dat men vergat hoe de naam van God werd uitgesproken is, doordat men deze naam vervangen heeft door Adonai. Men werd te bang, om de Naam van God te gebruiken. Te bang dat perongeluk de Naam van God misbruikt zou worden. Daarom besloot men de naam te vervangen door bv de Eeuwige, of de Ene. En Zijn Naam niet meer uit te spreken. Zowel de Talmudisten als de Masoreten, wisten niet meer hoe deze naam uitgesproken moest worden.. welke klinkers er gebruikt moesten worden. (Ds J. van Brugge, als ds Glashouwer hebben hier een stuk over geschreven)

Leg deze text eens uit?

Bijbelcitaat Jesaja 41:Ik doe Iemand opstaan uit het noorden en Hij zal komen: vanwaar de zon opkomt zal Hij Mijn Naam aanroepen;

Welke naam is dit? Dit is erg lastig als God geen Naam heeft..

Leuk spitsvondigheidje..maar dat soort opmerkingen daar prik ik snel doorheen. Nogmaals waar beweer ik dat God geen naam heeft? Ik ben in mijn vorige posting alleen ingegaan op de naam Elohim wat letterlijk in het hebreeuws: sterkte of macht betekent en daarmee geen eigen naam is van God maar meer een benaming van God waarin een aantal van de eigenschappen van God benoemd worden en met die eigenschappen wordt God aangeduid. Ga naar een Rabbijn en vraag wat de letterlijke vertaling vna Elohim naar het Nederlands is. En uiteraard weet een gelovige wie daarmee bedoeld wordt,maar het is niet Gods eigen naam!

Het gaat hier om de reactie die Bonaventure gaf. Het zou kunnen dat ik jou verkeerd begrepen heb. Vanuit jou reactie begreep ik dat jij hem mee eens was. Mijn excuus hier voor. Ik weet wat de letterlijke vertaling is van elohiem. Ik heb nooit beweerd dat dit Gods eigen naam is.

Met dit 'spitsvondigheidje' wil ik alleen de absurditeit aantonen dat God geen Naam zou hebben. Het antwoord is natuurlijk heel makkelijk.. als je weet dat God een Naam heeft.

Maar ik denk dat God zelf niet mee eens is.

Bijbelcitaat Jesaja 42:8 Ik ben de HEERE-dat is Mijn Naam; Mijn eer zal Ik aan geen ander geven, evenmin Mijn lof aan de afgods beelden

Ken jij voorbeelden dat God zegt: Mijn naam is Sterke Rots, mijn naam is... Elohiem, mijn Naam is....

Ook hier geldt dat in deze bijbelpassage de afkorting van Gods naam: YHWH wordt gebruikt omdat de oorspronkelijk volledige naam met klinkers verloren is gegaan!

Tot zover hebben wij geen grote verschil. ;)

Als God zich openbaart in de Geschriften.. met Zijn persoonlijke naam, dan gebruikt Hij: YHWH

Ja maar YHWH is niet de volledige naam van God maar slechts een afkorting met medeklinkers van Zijn oorspronkelijke naam. De klinkers zijn om de redenen die ik genoemd heb weggelaten. Vandaar dat men niet de juiste uitspraak van Gods naam kent

Daar ben ik het (niet helemaal) met jou eens. Maar dat is een klein detail.. Tot zover... zijn wij het eigenlijk wel eens denk ik :)

Ik ben wel heel benieuwd naar de Bijbelse onderbouwing.. mocht God geen naam hebben.. Tot nu heb ik dus geen Bijbelse onderbouwing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat hoe de naam oorspronkelijk moet worden uitgesproken vergeten is, dat kunnen wij God niet kwalijk nemen. Iedereen die een klein beetje op de hoogte is weet hoe dit komt. Dat God geen naam heeft, dat beweert Bonaventure. Een uitspraak totaal voor zijn rekening. ????.

Ik zou eerst moeten weten hoe Bonaventura die bedoeld heeft. Dat een menselijk concept als taal God niet kan omvatten daar zit wel een kern van waarheid in. Of dit de uitspraak rechtvaardigd dat God geen naam heeft moet blijken uit zijn toelichting hoe hij dit bedoeld. Ik zou eerst zijn postings moeten volgen en zijn uitleg moeten lezen om na te gaan hoe hij dit bedoeld!

Ik denk dat we het in grote lijnen eens zijn. Handig trouwens dat je een studiebijbel hebt(ik zag dat je daaruit geciteerd had!) Ik gebruik programma's met grondteksten(hebreeuws/grieks) woord voor woord vertaald naar het Nederlands.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn bedoeling is simpel: Gods naam is "Ik ben die is", met andere woorden hij heeft geen naam. Hij is mens geworden in Jezus Christus en zo heeft hij zichzelf ten volle doen kennen. De godsnaam komt geen enkele keer voor in het Nieuwe Testament en we hoeven die naam helemaal niet aan te roepen aangezien de tempel verwoest is en we geen Yom Kippoer meer nodig hebben. Jezus Christus is de enige naam die ons is gegeven (Hand. 4:12).

Wat ik bedoel met dat taal een mensending is: de mensen hebben taal nodig om met elkaar te communiceren en taal is een verzinsel van mensen. Uiteindelijk is God natuurlijk degene die het mogelijk maakt door de schepping maar daarmee blijft taal een geschapen ding. God kan nooit onderhevig zijn aan een geschapen ding dus ook niet aan de taal. Zeggen dat dat wel zo is, is stellen dat God onderhevig is aan de macht van de schepping.

Verder voer ik liever de discussie op de inhoud en niet door steeds de ander in de derde persoon te beschuldigen van drogredenen etc. Maar dat is wellicht een kwestie van goede smaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn bedoeling is simpel: Gods naam is "Ik ben die is", met andere woorden hij heeft geen naam. Hij is mens geworden in Jezus Christus en zo heeft hij zichzelf ten volle doen kennen. De godsnaam komt geen enkele keer voor in het Nieuwe Testament en we hoeven die naam helemaal niet aan te roepen aangezien de tempel verwoest is en we geen Yom Kippoer meer nodig hebben. Jezus Christus is de enige naam die ons is gegeven (Hand. 4:12).

Wat ik bedoel met dat taal een mensending is: de mensen hebben taal nodig om met elkaar te communiceren en taal is een verzinsel van mensen. Uiteindelijk is God natuurlijk degene die het mogelijk maakt door de schepping maar daarmee blijft taal een geschapen ding. God kan nooit onderhevig zijn aan een geschapen ding dus ook niet aan de taal. Zeggen dat dat wel zo is, is stellen dat God onderhevig is aan de macht van de schepping.

Verder voer ik liever de discussie op de inhoud en niet door steeds de ander in de derde persoon te beschuldigen van drogredenen etc. Maar dat is wellicht een kwestie van goede smaak.

Als jij je berichten terug lees, dan gebruik jij drogreden. Ik kan deze ook aanwijzen met de benaming erbij. Ik praat hier geen onzin.

Het feit dat de Gods Naam niet voorkomt in het Nieuwe Testament, wil niet zeggen dat Hij die niet heeft. Daarbij denk ik wel dat de Gods Naam voorkomt in het Nieuwe Testament...

Verder als jij eerst beweerd dat God in de Bijbel Elohiem heet.. vervolgens beweer jij diverse keren dat God geen naam heeft zonder enige Bijbelse onderbouwing. Nu beweer jij dat Hij toch een Naam heeft. Taal is geen verzinsel van mensen.. Het is een verzinsel van God. Lees je Bijbel.. Misschien ken je het verhaal wel van de toren van Babel.

Dat jij een discussie liever voert op inhoud kan ik uit jou opmerkingen niet zien.

Dit zijn jou inhoudelijke berichten:

Geneuzel. De God van de Koran heet Allah, de God, de God van de bijbel heet Elohim, de God. Hey wat raar. _O-

Let op: Hier heet Hij Elohiem 'de God'.. Idd inhoudelijk...

Volgende bericht: Op mijn vraag of jij kan aangeven waar God zegt: Ik heet Elohiem:

In de bijbel wordt God zowel God (Elohim) als Jahwe genoemd. In Exodus noemt hij zichzelf Jahwe. Dat weet ik ook wel.

Dit is idd een inhoudelijke reactie.. Een onderbouwing waar men iets mee kan... Ik denk dat ik tot dan erg fatsoenlijk en respectvol naar jou was.

volgende: Ik geef aan dat YHWH gebruikt wordt in een persoonlijke relatie.. (ik onderbouw het met teksten) en vraag opnieuw of jij kan aangeven waar in de Bijbel wordt aangegeven dat Elohiem de naam van God is. Ik vraag verder een aantal vragen..

Waaronder deze: Als God zegt,.. dat YHWH Zijn Naam is, die wij moeten herinneren, van generatie op generatie.. Wat is dan de naam van Elohiem?

En ik krijg weer een inhoudelijk antwoord terug nl:

Hij heeft geen naam. Hij is die Hij is. Door dat geneuzel over die naam heb je dat blijkbaar niet eens begrepen.

Dus weer een inhoudelijke reactie.. * dus niet* Het is nog beledigend ook.. Dit is een voorbeeld van drogredernatie. Geen voorbeelden geven.. maar een ander heeft het niet begrepen. Dus ga nu niet beweren dat ik onzin praat mbt drogredernatie.

Mijn conclussie is dat jij beweerd dat God geen Naam heeft... zie bericht van vandaag:

En dan kom jij weer met de 'inhoudelijk' antwoord:

Hij heeft geen naam inderdaad. Taal is een menselijk concept dat God niet kan omvatten.

Geef ik weer een Bijbelse onderbouwing... als antwoord en de vraag:Als God geen Naam heeft: Graag Bijbelse onderbouwing

En wat krijg ik als antwoord:

Mijn bedoeling is simpel: Gods naam is "Ik ben die is", met andere woorden hij heeft geen naam.

Ja dit is simpel... (H)Mijn schoen met simpel...

Ik confronteer jou even met jou uitspraken, omdat ik denk dat jij niet door hebt hoe jij reageert. Maar ik heb zelden zo'n discussie gevoerd. En ik zal het bij mij houden.. dat ik het niet snap...

Maar inhoudelijk reageren.. dat heb jij tot dus verrre niet gedaan. Als jij een andere mening bent toegedaan dan ben ik wel benieuwd.

Tevens ben ik er ook achter dat wij verschillen van mening mbt goede smaak ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat hoe de naam oorspronkelijk moet worden uitgesproken vergeten is, dat kunnen wij God niet kwalijk nemen. Iedereen die een klein beetje op de hoogte is weet hoe dit komt. Dat God geen naam heeft, dat beweert Bonaventure. Een uitspraak totaal voor zijn rekening. ????.

Ik zou eerst moeten weten hoe Bonaventura die bedoeld heeft. Dat een menselijk concept als taal God niet kan omvatten daar zit wel een kern van waarheid in. Of dit de uitspraak rechtvaardigd dat God geen naam heeft moet blijken uit zijn toelichting hoe hij dit bedoeld. Ik zou eerst zijn postings moeten volgen en zijn uitleg moeten lezen om na te gaan hoe hij dit bedoeld!

Ik denk dat we het in grote lijnen eens zijn. Handig trouwens dat je een studiebijbel hebt(ik zag dat je daaruit geciteerd had!) Ik gebruik programma's met grondteksten(hebreeuws/grieks) woord voor woord vertaald naar het Nederlands.

Ik heb net een samenvatting van zijn reacties gepost... Het gaat niet of taal God niet kan omvatten.. Of misschien wel het menselijk brein God niet kan omvatten.

Ik heb redelijk veel studie Bijbels.. Maar de online editie van CvB is prettig te gebruiken.. En ik kan hem je aanraden. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb net een samenvatting van zijn reacties gepost... Het gaat niet of taal God niet kan omvatten.. Of misschien wel het menselijk brein God niet kan omvatten.
Het is heel eenvoudig: taal is iets binnen de schepping. Iets dat binnen de schepping bestaat heeft geen autoriteit over degene die de schepping tot stand heeft gebracht. Als taal, een geschapen iets, macht zou hebben over de ongeschapen en eeuwige God zou dat betekenen dat de taal meer vermag dan God. Dat is een logisch onmogelijkheid.

Dit wordt door de Schrift bevestigd geen antwoord geeft op de vraag hoe Hij heet maar zegt "Ik ben die is". Met andere woorden: ik bén gewoon en er is geen menselijk woord dat dat omvat. De naam "Ik ben die is" is ook onvertaalbaar naar het Nederlands of welke taal ook aangezien het een woordspeling in het Hebreeuws is.

Namen als Jahwe, JHWH, Jehovah etc. betekenen verder niks. Het zijn gewoon woorden zonder betekenis of waarde voor de mens die echt gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat loop je nou te bazelen? Ik heb toch uitgelegd waarom ik vind wat ik vind. Waarschijnlijk begrijp je mijn argumenten gewoon niet.

Ik heb geen Bijbels argument gezien. Kan jij mij aanwijzen wat jou argumenten zijn?

BTW http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden Hier kan je terug vinden wat drogrederneringen zijn.

Argument: Zelfst. Naamw. Meervoud van argument goede reden `argumenten voor of tegen

En nee.. Ik begrijp jou niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat loop je nou te bazelen? Ik heb toch uitgelegd waarom ik vind wat ik vind. Waarschijnlijk begrijp je mijn argumenten gewoon niet.

Ik heb geen Bijbels argument gezien. Kan jij mij aanwijzen wat jou argumenten zijn?

Dat heb ik toch al tig keer gezegd. Mijn argumenten zijn de logica die bevestigd wordt door de bijbelse woordspeling "éhejé asjer éhejé" ("ik ben, die, ik ben") in Exodus 3. Dat lijkt me vrij duidelijk.
BTW http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden Hier kan je terug vinden wat drogrederneringen zijn.

Argument: Zelfst. Naamw. Meervoud van argument goede reden `argumenten voor of tegen

Ik ben blij dat je weet wat drogredenen zijn. Goed op wikipedia blijven lezen en dan leer je de betekenis van meer woordjes!
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb net een samenvatting van zijn reacties gepost... Het gaat niet of taal God niet kan omvatten.. Of misschien wel het menselijk brein God niet kan omvatten.
Het is heel eenvoudig: taal is iets binnen de schepping. Iets dat binnen de schepping bestaat heeft geen autoriteit over degene die de schepping tot stand heeft gebracht. Als taal, een geschapen iets, macht zou hebben over de ongeschapen en eeuwige God zou dat betekenen dat de taal meer vermag dan God. Dat is een logisch onmogelijkheid.

Dit wordt door de Schrift bevestigd geen antwoord geeft op de vraag hoe Hij heet maar zegt "Ik ben die is". Met andere woorden: ik bén gewoon en er is geen menselijk woord dat dat omvat. De naam "Ik ben die is" is ook onvertaalbaar naar het Nederlands of welke taal ook aangezien het een woordspeling in het Hebreeuws is.

Namen als Jahwe, JHWH, Jehovah etc. betekenen verder niks. Het zijn gewoon woorden zonder betekenis of waarde voor de mens die echt gelooft.

Dan is het misschien handig om een studie te belezen van o.a. Martin Büber.. Maar goed, wij zijn het dus niet met elkaar eens, dat is wel duidelijk ;)

Kan jij mij aangeven WAAR staat dat Hij Geen antwoord geeft? Ik ga ervanuit dat jij wijst op Ex 3:13-15.

[bijbel=Exodus 3]13 En Mozes zei tegen God: Zie, wanneer ik bij de Israëlieten kom en tegen hen zeg: De God van uw vaderen heeft mij naar u toe gezonden, en zij mij zeggen: Wat is Zijn Naam? Wat moet ik dan tegen hen zeggen?

14 En God zei tegen Mozes: IK BEN DIE IK BEN. Ook zei Hij: Dit moet u tegen de Israëlieten zeggen: IK BEN heeft mij naar u toe gezonden.

15 Toen zei God verder tegen Mozes: Dit moet u tegen de Israëlieten zeggen: De HEERE, de God van uw vaderen, de God van Abraham, de God van Izak en de God van Jakob, heeft mij naar u toe gezonden. Dit is voor eeuwig Mijn Naam, dit is Mijn Naam ter gedachtenis, van generatie op generatie.

Je ziet dus dat God hier zeker wel antwoord geeft...

Het feit dat dit misschien niet door iedereen gesnapt wordt, ligt niet aan het taalgebruik. Anders zou het ook onzinnig zijn. Maar ligt meer aan het bevattings vermogen van het menselijk brein.

Ik ben die Ik Zijn zal.. of Ik zal zijn.. die ik ben... of zoals een Joodse Filosoof zei:" Ik ben er voor jou".

tot zover...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch komt de combinatie 'Jah' of 'Jahwe' regelmatig in de Bijbel terug. Als God dus een naam heeft is dat het.

Het concept 'Naam' heeft in de Bijbel ook een grotere betekenis. Ik weet er het reine niet van, maar een naam staat vaak ook voor een reputatie, en voor wat diegene is (een titel of eigenschap). Iemand die daar meer over kan vertellen? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moet ik zeggen waar geen antwoord staat? Ik vrees dat de bijbel is geschreven voor mensen die enig gevoel hebben voor taal en waarbij niet staat tussen haakjes staat (DIT IS GEEN ANTWOORD MAAR EEN WOORDSPELING DIE ZEGT DAT HIJ GEEN MENSELIJKE NAAM HEEFT). Als je hebt besloten dat je enkel overtuigd zult worden met zo'n "bewijs" heb ik dat inderdaad niet.

Waarom moet ik een studie van Martin Büber lezen? Wat moet ik daaruit halen? Als je bij de tekst zelf wilt blijven staat er niets anders dan "ik ben die ik ben" en niet anders. Ik ben die ik zal zijn, zal zijn die ik ben, zal er zijn voor jou etc. staat er gewoon niet. Leuk voor een preek maar niet wat er staat. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toch komt de combinatie 'Jah' of 'Jahwe' regelmatig in de Bijbel terug. Als God dus een naam heeft is dat het.

Het concept 'Naam' heeft in de Bijbel ook een grotere betekenis. Ik weet er het reine niet van, maar een naam staat vaak ook voor een reputatie, en voor wat diegene is (een titel of eigenschap). Iemand die daar meer over kan vertellen? :)

Naam betekent in het bijbels taalgebruik ook vooral reputatie. Het groot maken van iemand zijn naam is ook iemand zijn reputatie vestigen op aarde. Dat hij in de bijbel JHWH wordt genoemd was me duidelijk. De vraag is echter of God in zichzelf een naam heeft. Ik geloof van niet. Bij de mensen heeft Hij natuurlijk veel namen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat loop je nou te bazelen? Ik heb toch uitgelegd waarom ik vind wat ik vind. Waarschijnlijk begrijp je mijn argumenten gewoon niet.

Ik heb geen Bijbels argument gezien. Kan jij mij aanwijzen wat jou argumenten zijn?

Dat heb ik toch al tig keer gezegd. Mijn argumenten zijn de logica die bevestigd wordt door de bijbelse woordspeling "éhejé asjer éhejé" ("ik ben, die, ik ben") in Exodus 3. Dat lijkt me vrij duidelijk.
BTW http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden Hier kan je terug vinden wat drogrederneringen zijn.

Argument: Zelfst. Naamw. Meervoud van argument goede reden `argumenten voor of tegen

Ik ben blij dat je weet wat drogredenen zijn. Goed op wikipedia blijven lezen en dan leer je de betekenis van meer woordjes!

Het vervelende is dat jij het schijnbaar niet weet. Dit is niet bedoeld om jou te narren.. Maar heeft wel invloed hoe jij discuseert.

Voor de rest denk ik dat het goed is dat ik de discussie hier stop met jou. Want op deze manier verder gaan heeft geen zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toch komt de combinatie 'Jah' of 'Jahwe' regelmatig in de Bijbel terug. Als God dus een naam heeft is dat het.

Het concept 'Naam' heeft in de Bijbel ook een grotere betekenis. Ik weet er het reine niet van, maar een naam staat vaak ook voor een reputatie, en voor wat diegene is (een titel of eigenschap). Iemand die daar meer over kan vertellen? :)

Ik kan er wel wat over vertellen.. Gaat mij nu niet meer lukken. :)... Ik zal proberen voor het weekend hier wat over te schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De naam JHWH was, voor zover ik begreep, vooral liturgisch een zeer belangrijke naam, die maar één keer per jaar uitgesproken werd op de dag van verzoening en verder uitsluitend opgeschreven in gewijde teksten. Las men zo'n tekst voor, dan zei men "Adonai" ofwel "Heer" waar JHWH stond. Daarom wordt die naam nu nog in bijbelvertalingen meestal met HEER(E) vertaald en kom je dat ook al in het Nieuwe Testament tegen bij het citeren van teksten uit het Oude Testament. Met deze naam werd zeer zorgvuldig omgesprongen, omdat daarin het wezen van God werd geuit. Net zoals men ook met de Tempel zeer zorgvuldig omging of om had moeten gaan, omdat daarin Gods Aanwezigheid woonde. De naam JHWH is echter daarmee niet dé enige, officiele naam van God, omdat Hij inderdaad niet in taal te vatten is. Ik denk dan ook dat het geen toeval is dat de uitspraak met de offerdienst verloren is gegaan, want die naam was dus onlosmakelijk daarmee verbonden.

Dat gegeven wordt duidelijker als je inderdaad je beseft wat in die tijd en cultuur een naam betekende. Je naam zei namelijk iets over jezelf en of over je toekomst. Je leest dan ook dat als iemand een radicaal andere weg ging, dat zijn naam dan werd veranderd, zoals bij Abram en Saraï, die Abraham en Sara werden, en bij Jakob, die Israël werd. Maar ook werden plaatsen genoemd of hernoemd naar bijzondere gebeurtenissen en daarmee dus geïdentificeerd. Zou God dus daadwerkelijk een naam hebben zoals wij, dan zou zijn wezen dus door ons te bevatten en te begrijpen zijn. En daarvoor is hij mijns inziens dus net iets teveel God, iets teveel "Ik ben die Ik ben." Ik sluit me verder daarom ook aan bij wat Bonaventura hier al uitlegde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toch komt de combinatie 'Jah' of 'Jahwe' regelmatig in de Bijbel terug. Als God dus een naam heeft is dat het.

Het concept 'Naam' heeft in de Bijbel ook een grotere betekenis. Ik weet er het reine niet van, maar een naam staat vaak ook voor een reputatie, en voor wat diegene is (een titel of eigenschap). Iemand die daar meer over kan vertellen? :)

Zoals ik al eerder heb beschreven over een naam(08 jul 2011 13:24) kan dit gaan over een reputatie. Een goede getuigenis hebben. Roem hebben. Zie Spr 22:1, Pred 7:1)

Maar dat is niet het enige: Een naam kan ook betekenen wie iemand is. Het drukt de identiteit uit van een persoon.

Een vb is Abraham: Abaraham (vader van vele volken) heette eerst Abram (verheven vader)

Genesis 17:5 U zult niet meer Abram heten, maar uw naam zal Abraham zijn, want Ik zal u vader van een menigte van volken maken.(zie ook bv Gen 32:26-29)

In Openbaring 2:17, 3:12 kunnen wij lezen dat er een nieuwe naam aan de gelovige wordt gegeven die volharden. Hier gaat het dus ook weer om een identiteit.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:21 Neem u voor hem in acht en luister naar hem, wees tegen hem niet wederspannig, want hij zal uw overtredingen niet vergeven, want mijn naam is in hem.

De identiteit van God was in deze engel. Niet de roem.

In 2Sm 7:13 kunnen wij lezen dat Naam van God woont in Zijn Heiligdom.

Ps 8:2 HEERE, onze Heere, hoe machtig is Uw Naam op de hele aarde! U Die Uw majesteit getoond hebt boven de hemel.

In appearance, Yhwh () is the third person singular imperfect "ḳal" of the verb ("to be"), meaning, therefore, "He is," or "He will be," or, perhaps, "He lives," the root idea of the word being,probably, "to blow," "to breathe," and hence, "to live." With this explanation agrees the meaning of the name given in Ex. iii. 14, where God is represented as speaking, and hence as using the first person—"I am" (, from , the later equivalent of the archaic stem ). The meaning would, therefore, be "He who is self-existing, self-sufficient," or, more concretely, "He who lives," the abstract conception of pure existence being foreign to Hebrew thought. There is no doubt that the idea of life was intimately connected with the name Yhwh from early times. He is the living God, as contrasted with the lifeless gods of the heathen, and He is the source and author of life (comp. I Kings xviii.; Isa. xli. 26-29, xliv. 6-20; Jer. x. 10, 14; Gen. ii. 7; etc.). So familiar is this conception of God to the Hebrew mind that it appears in the common formula of an oath, "ḥai Yhwh" (= "as Yhwh lives"; Ruth iii. 13; I Sam. xiv. 45; etc.).

Vlgns

he derivation is from the archaic chawah, "to be," better "to become," in Biblical Hebrew hayah; this archaic use of w for y appears also in derivatives of the similar chayah, "to live," e.g. chawwah in

(ISBE=International Stadard Bible Encyclopaedia)

Wanneeer God zich bekend maaakt in Exodus 3:13-15 met Zijn Naam.. Geeft Hij Zijn Persoon, Zijn identiteit/ Zijn Natuur weer.

De andere namen van God: El, El Shadday, Elohiem, Tsur, Elyon etc etc... geven een deel van Zijn identiteit weer.

Hij is God, de Almachtinge, De Rots, de Hoogste....etc etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid