Spring naar bijdragen

Nijkerkse Beroeringen


Aanbevolen berichten

Nav een artikel in Trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... lant.dhtml

'Nijkerkse Beroeringen': werk van Heilige Geest of drogerende plant?

Was in 1749 de Heilige Geest aan het werk in Nijkerk of verkeerden gelovigen onder invloed van geestverruimende middelen? Die vraag verdeelt het voormalige Zuiderzeestadje tot op vandaag. "Als je echt gelooft in de Heilige Geest, dan geloof je toch niet dat mensen blaffen als een hond?"

Rest van het artikel te lezen via de bovenstaande link.

Wie weet er wat meer van deze 'opwekking'? En wat denk je er van? Was het de Heilige Geest of waren het verdovende middelen, of kunnen we daar vandaag de dag geen uitspraken over doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zouden degenen die nu de Nijkerkse beroeringen verdedigen, het ook vandaag de dag accepteren wanneer iemand schreeuwt in de kerk tijdens een preek, of begint te blaffen als een hond? Kortom, zouden die kerkgangers dan ook nu nog openstaan voor charismatische uitingen en zou de dominee dan ook gewoon blijven doorpreken? Vind ik wel een interessante vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook uit artikel:

Sike Bax noemt die bevindingen 'quasiwetenschap' en 'de dictatuur van de wetenschappelijk denkende meerderheid'. "Wij leven in een tolerant land, toch?", schreef hij in de plaatselijke krant. "Die tolerantie lijkt in Nijkerk zijn beperkingen te krijgen als onder anderen De Boer gaat vertellen wat geloofd mag worden en wat we buiten de kerk zelfs moeten vinden."

Maar zelf wil hij wel anderen zijn mening opdringen:

En dat gebeurt, gelooft Bax, vandaag de dag nog steeds. Daarom vindt hij dat de Nijkerkse schooljeugd eigenlijk alleen de kerkelijke interpretatie van de Opwekking zou moeten kennen.
Sinds het verschijnen van de canon, dit voorjaar, voeren de bezwaarmakers een felle campagne in lokale media. De passage over hallucinaties moet worden geschrapt, schreven ze in huis-aan-huisblad De Stad Nijkerk (...)

Zie ik daar de (bekende) kerkelijke hypocrisie om het hoekje gluren?

EDIT: van 'de Nijkerkse Canon herschrijven:' naar 'anderen zijn mening opdringen:'

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Ik ben niet thuis in de Nijkerkse Beroerte, maar ik heb het wel eens in de colleges in verband getrokken zien worden met de Great Awakening (Edwards (gereformeerd), Whitefield (Anglicaan)) die in het Verenigd koninkrijk en de VS heeft plaats gevonden. Een nogal grote gebeurtenis en de nodige gevolgen. En hoe dat nou op verschillende plekken in de wereld op die schaal heeft kunnen plaats vinden heb ik toen geen volledig dekkende historische verklaring voor gekregen. Anyway, heb wel bronnen gelezen van gebeurtenissen die rond Whitefield plaats vonden en die doen best charismatisch aan soms. Zoals mensen die profeteren, vallen, en weet ik wat allemaal. Trouwens, ook gepaard gaande met een groot zondebesef en bekering.

Het piëtisme wordt wel met de great awakening in verband gebracht. En dat is weer een religieuze beweging waar zowel de bevindelijk gereformeerden als de evangelischen mee in verband te brengen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid