Spring naar bijdragen

Stappen op zaterdagavond


Aanbevolen berichten

Dat mag/kan. Ben wel benieuwd naar jouw visie dan. :)
Mijn visie is dat goed is dat mensen op zondag naar de kerk gaan. Als ze met vier uur slapen toekomen en dan gaan ze naar de kerk zou ik niet weten waarom dat hypocriet zou zijn.

Daar kan ik me wel in vinden. Ik heb ook wel eens gehad dat ik 'dienst' had achter de beamer, maar de avond daarvoor de slaap niet goed kon vatten. Dan zit je met een niet al te wakker hoofd in de kerk, maar ja, je moet. Dat vind ik wel legitiem.

Allerlei vooronderstellingen als "je moet goed uitgeslapen zijn om oprecht naar de kerk te kunnen"

Nou ja, je moet een goede reden hebben om niet uitgeslapen in de kerk zitten. Stappen vind ik niet per se een goede reden. Dan gaat het me om belangen. Wat is belangrijk voor je? Lekker stappen en (veel) drinken of de kerkgang?

of "als je iets minder scherp bent ben je hypocriet"

Dat heb ik niet gezegd. Zie boven.

of "mensen die uit principe naar de kerk gaan zijn wettisch want je kunt alleen goed doen als je het ontzettend leuk vindt" deel ik niet.

Daar heb ik mezelf al iets gecorrigeerd, want ik weet ook dat onze zwakke menselijke natuur niet altijd 'zin' heeft om naar de kerk te gaan. Plicht kan dus ook goed werken. Sterker, ik zal blij zijn als een vervente kroegganger in de kerk zit en iets goeds opvangt. Maar dat is geen excuus om maar te stappen. Het kan er aan liggen dat ik de hele dorpscultuur van 'zaterdag stappen' gewoon niet gewend ben en het daarom vreemd vind. Maar ook als je daar wel meer affiniteit mee hebt moet je daar toch helder over na kunnen denken (pun intended). ;)

Kijk als mensen stomdronken binnen komen zetten zou dat iets anders zijn, maar dat zal wel niet vaak voorkomen denk ik.

Gelukkig niet nee (tenminste, in mijn contreien).

@ RobertF: is het dan ook niet zo dat de Mis 's avonds is en men daarna de kroeg in duikt?

Ik ga nu iets gevaarlijks zeggen: misschien is het voor katholieken minder erg omdat er van de kerkgangers minder betrokkenheid wordt gevraagd in de eredienst. Veel word immers namens jou gedaan? In de gereformeerde kerken is men vaak ook passief, maar is er wel enige concentratie vereist om de preek goed te volgen. De prediking is dan ook een belangrijk(er) element.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ursa, vroegah was de Mis enkel op zondagmorgen, zo had ik begrepen, en ook vandaag de dag is niet in elke parochie de Mis én op zaterdagavond én op zondag. Vaak wisselt dat af, dus dat je de ene week op zaterdagavond de Mis wordt opgedragen en de andere week op zondagmorgen.

Tijdens de Mis is het wel zo handig als je op het juiste moment de juiste antwoorden geeft, dat je op de juiste momenten gaat staan, zitten en evt. knielen en dat je natuurlijk vooral goed oplet tijdens de gebeden, lezingen en preek en ze je eigen maakt. Er wordt dus juist volop betrokkenheid gevraagd tijdens de Mis. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ga nu iets gevaarlijks zeggen: misschien is het voor katholieken minder erg omdat er van de kerkgangers minder betrokkenheid wordt gevraagd in de eredienst. Veel word immers namens jou gedaan? In de gereformeerde kerken is men vaak ook passief, maar is er wel enige concentratie vereist om de preek goed te volgen. De prediking is dan ook een belangrijk(er) element.
Nee.

Bovendien ben ik het met Robert eens. Bij de eucharistieviering is veel participatie van kerkgangers door meebidden, antwoorden geven etc. Terwijl gereformeerden ermee weg kunnen komen de hele dienst als zoutzakken in de banken te hangen en snoep te eten tijdens te preek. Het is niet voor niets dat ze als zo fanatiek pepermunt eten: dat maskeert de dranklucht in de adem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat gebeurt het hier vaak dat een discussie spontaan weer een afgeven op katholieken door gereformeerde uitlokt, en andersom. Jammer.

Ik zelf ga zowieso niet uit, dat heb makkelijk praten. Maar ik denk wel dat het naar de kerk gaan ´omdat het moet´ van de ouders ofzo, een negatieve werking kan hebben. Dus als je echt niet wilt, denk ik dat je ook niet moet gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Overigens denk ik dat het voor veel gereformeerde dorpsjeugd uit plaatsen als Urk geen probleem is om scherp te zijn tijdens de kerkdienst van zondagochtend. Meestal is de coke dan nog niet uitgewerkt en staan ze nog aardig stijf.

Misschien is dat een idee voor Rooms-Katholieke parochies? Krijgen ze ook nog een keertje wat jeugd binnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Overigens denk ik dat het voor veel gereformeerde dorpsjeugd uit plaatsen als Urk geen probleem is om scherp te zijn tijdens de kerkdienst van zondagochtend. Meestal is de coke dan nog niet uitgewerkt en staan ze nog aardig stijf.

Misschien is dat een idee voor Rooms-Katholieke parochies? Krijgen ze ook nog een keertje wat jeugd binnen.

Zo wanhopig zijn die parochies nu ook weer niet. Ze moeten wel minstens vier verschillende grootouders hebben. _O-
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga zelf nooit uit, omdat daar veel te veel dingen op het pad kunnen komen die niet echt goed zijn.

Denk aan: schaars geklede dames en veel alcohol. Bovendien kun je dan op zondagochtend niet meer goed opletten in de dienst.

Ik heb de keuze gemaakt niet uit te gaan omdat ik dan zeker weet niet in verkeerde patronen te vallen.

Wel houd ik van een leuk feestje bij vrienden thuis ofzo. Gewoon waar het relaxt gaat. Ik drink dan één of twee wijntjes, ga rond 0.00 uur weg, zodat ik de volgende ochtend zeker weet dat ik fris en uitgerust naar de kerk kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid