Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Binnenkort gaat het zoontje (8) van de vriendin van de vader van mijn stiefkinderen ter communie in de RK-kerk. Mijn stiefkinderen 'moeten' daar bij zijn. Als protestantevangelicaal heb ik eigenlijk geen goed beeld van de inhoud, achtergrond en uitvoering van dat sacrament.

Kan één van de dominante katholieken hier mij in J&J-taal uitleggen wat communie precies inhoudt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar waarom gebeurt dat al op zo'n jonge leeftijd, itt bv de meeste protestante kerken?
Wil je een vraag stellen of wil je onze gebruiken betwisten en weer een discussie opstarten waarbij we eindeloos op basis van subjectieve criteria elkaar afkraken? In het eerste geval ben ik je graag van dienste, in het tweede geval vertrek ik weer uit dit topic.

Ik heb er een hekel aan om goedbedoeld een vraag te beantwoorden en een seconde later alweer in een verdedigende positie te worden gedwongen.

En moeten die kinderen dan ook nog iets doen?
Ja, die kinderen eten dus het geconsecreerde Brood, waarvan Christus heeft gezegd dat het Zijn lichaam is.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, Bonaventura, ik heb oprechte belangstelling, wil gewoon graag weten wat dat inhoudt, om het ook mijn stiefkinderen uit te kunnen leggen. Ze krijgen het daar nl niet uitgelegd.

Sorry, voor het geval ik afkrakend overkom. En je hoeft je echt naar mij niet te verdedigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom ze zo jong ter communie gaan: dat is zo gegroeid in de geschiedenis van het geloof en op een gegeven moment vastgesteld. Het hangt denk ik samen met het feit dat de voorbereiding op sacramenten op een gegeven moment steeds vaker werd gedaan door de katholieke scholen die het zo hebben ingepast in hun lesprogramma.

Waarschijnlijk omdat die kinderen op dat moment in staat zijn om (natuurlijk op een kinderlijk niveau maar toch) te leren en onthouden wat ze vieren en ontvangen. Jezus heeft zelf gezegd "Laat de kinderen tot Mij komen".

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Jip en Janneke-taal: http://www.isidorusweb.nl/asp/default.a ... ow&ID=1631

Een kind moet hier idd wat voor doen. Het wordt tijdens enkele bijeenkomsten voorbereid op de gebeurtenis. Het kind moet die bijeenkomsten bijwonen en het te onderschrijven voor zover ik mij kan herinneren.

Persoonlijk beschouw ik de eucharistie als een van de belangrijkste dingen, zo niet de belangrijkste, van mijn geloofsleven. Voor belijdend katholieken is het van zeer essentiële waarde. Voor de wat minder zichtbaar belijdende katholieken is het nog steeds een belangrijk moment wat ze hun kinderen mee willen geven en waar veelal een feest van gemaakt wordt achteraf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom ze zo jong ter communie gaan: dat is zo gegroeid in de geschiedenis van het geloof en op een gegeven moment vastgesteld. Het hangt denk ik samen met het feit dat de voorbereiding op sacramenten op een gegeven moment steeds vaker werd gedaan door de katholieke scholen die het zo hebben ingepast in hun lesprogramma.

Waarschijnlijk omdat die kinderen op dat moment in staat zijn om (natuurlijk op een kinderlijk niveau maar toch) te leren en onthouden wat ze vieren en ontvangen. Jezus heeft zelf gezegd "Laat de kinderen tot Mij komen".

Wanneer is die leeftijd eigenlijk vastgesteld dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dan bestaat er ook een tweede communie toch? Wat houdt dat in? :)

Ik had, toen ik op de katholieke basisschool zat, een vriendinnetje die eerste communie deed en daarna de tweede.

En ik heb nooit geweten wat het inhield.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De tweede communie als feestdag bestaat volgens mij niet. De tweede communie doe je weer gewoon tijdens de zondagse (of doordeweekse) Mis, net zoals de derde, de vierde, de vijfde, etc. Misschien dacht diegene wel aan het Heilig Vormsel, waarmee het kind aan het begin van de puberteit de heilige Geest krijgt uitgedeeld door handoplegging door de bisschop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De tweede communie als feestdag bestaat volgens mij niet. De tweede communie doe je weer gewoon tijdens de zondagse (of doordeweekse) Mis, net zoals de derde, de vierde, de vijfde, etc. Misschien dacht diegene wel aan het Heilig Vormsel, waarmee het kind aan het begin van de puberteit de heilige Geest krijgt uitgedeeld door handoplegging door de bisschop.

Dat zou kunnen ja. Ik kan me nog herinneren dat het bij haar wel degelijk een feestdag was, dus misschien is het het Heilig Vormsel geweest dan. :) Ze noemde het zelf de tweede communie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wanneer is die leeftijd eigenlijk vastgesteld dan?

De huidige leeftijd is 7 a 8 jaar wat men ook wel het begin van de jaren van verstand noemt. Dat is in 1910 vastgesteld door paus Pius X in de apostolische constitutie: Quam Singulari.

En daarvóór deden kinderen dus op een latere leeftijd hun eerste H. Communie.

Theologisch gezien, zou het Vormsel aan de eerste H. Communie vooraf moeten gaan. Het Vormsel is een bekrachtiging en voltooiing van het Doopsel.

Maar daar gaat het in dit topic niet om.

Het besluit van paus Pius X is genomen in een tijd dat katholieke kinderen in een katholieke omgeving opgroeiden. Als we echter nu kijken hoeveel kinderen hun eerste H. Communie doen en hoeveel kinderen we in de wekelijkse eucharistievieringen in de daaropvolgende zondagen terugzien, dan zou dit toch vragen kunnen oproepen. Is de catechetische voorbereiding van kinderen en ouders niet voldoende geweest, hechten de ouders geen belang aan het praktiseren van het katholieke geloof. Ik noem maar wat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid