Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik was bijbelstudie aan het doen en ik kwam op de volgende tekst en vraag uit.

2 Korintiërs 12:2-5

1 Er moet geroemd worden; het dient wel tot niets, maar ik zal komen op gezichten en openbaringen des Heren. 2 Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar is het geleden – of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel. 3 En ik weet van die persoon – of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – 4 dat hij weggevoerd werd naar het paradijs en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken. 5 Over die persoon zal ik roemen, maar over mijzelf zal ik niet roemen, of het moest zijn in mijn zwakheden.

Vraag: " Wat wordt er bedoeld met een derde hemel ? En bij die persoon daarna in de hemel, of is dat dezelfde persoon waar zij over spreken ? Of zijn het paradijs en de derde hemel twee verschillende dingen ? Wordt dit in de bijbel ergens anders misschien uitgelegd ?

Ben benieuwd hoe mede gelovigen hier tegenover staan en er over denken :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens de kanttekeningen bij de Statenvertaling:

tot in den derden hemel;

Dat is, in de woonplaats der engelen en heiligen zielen, die hij 2 Cor. 12:4 het paradijs noemt, bij gelijkenis genomen van het aardse paradijs. Zie Luk. 23:43; Openb. 2:7. De oorzaak waarom dit de derde hemel genaamd wordt, is omdat de lucht de eerste hemel gerekend wordt, de zichtbare hemelen, waar de sterren in zijn, de tweede, en de hemel boven al de hemelen de derde. Zie 1 Kon. 8:27.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor te reageren,ben nog wat aan het bestuderen, maar ik kom er nog niet helemaal uit. :?

Over welke 'persoon' heeft hij het eigenlijk ? :|

en waar lees je precies dat, waar de sterren zijn, als tweede hemel wordt gerekend ? en 'onze' hemel (lucht) als eerste ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik was bijbelstudie aan het doen en ik kwam op de volgende tekst en vraag uit.

2 Korintiërs 12:2-5

1 Er moet geroemd worden; het dient wel tot niets, maar ik zal komen op gezichten en openbaringen des Heren. 2 Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar is het geleden – of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel. 3 En ik weet van die persoon – of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – 4 dat hij weggevoerd werd naar het paradijs en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken. 5 Over die persoon zal ik roemen, maar over mijzelf zal ik niet roemen, of het moest zijn in mijn zwakheden.

Vraag: " Wat wordt er bedoeld met een derde hemel ? En bij die persoon daarna in de hemel, of is dat dezelfde persoon waar zij over spreken ? Of zijn het paradijs en de derde hemel twee verschillende dingen ? Wordt dit in de bijbel ergens anders misschien uitgelegd ?

Ben benieuwd hoe mede gelovigen hier tegenover staan en er over denken :)

Het was Paulus zelf die in geestelijke zin in een deel van de hemelen was waar hij buitensporige openbaringen kreeg. Om zichzelf niet op de borst te kloppen (niet over zichzelf te roemen) en om aan te geven dat hij er niet lichamelijk heenging maar 'in de geest' spreekt hij over een persoon.

Ook nu zijn er weleens christenen die uit hun lichaam treden en buitensporige en onuitsprekelijke visioenen ontvangen.

Johannes kreeg ook op Patmos uitzonderlijke openbaringen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 Hierna zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel. En de eerste stem die ik als van een bazuin met mij had horen spreken, zei: Kom hier, omhoog, en Ik zal u laten zien wat hierna moet geschieden.

2 En meteen raakte ik in geestvervoering. En zie, er stond een troon in de hemel, en op de troon zat Iemand.

Ook Johannes mocht niet alles wat hij hoorde, doorgeven aan anderen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:4 En toen de zeven donderslagen hun stemmen hadden laten horen, stond ik op het punt ze op te schrijven. Maar ik hoorde een stem uit de hemel tegen mij zeggen: Verzegel wat de zeven donderslagen gesproken hebben en schrijf dat niet op.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het idee van meerdere hemels stamt uit de Joodse traditie en is terug te vinden in de Talmud maar ik weet niet meer precies welk deel.
In denk dat de wortels te vinden zijn in het boek Henoch. De talmoed is van latere datum dan de brieven van Paulus en niet zo relevant om de bronnen van zijn denken te onderzoeken.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Eulogia schreef: Het was Paulus zelf die in geestelijke zin in een deel van de hemelen was waar hij buitensporige openbaringen kreeg. Om zichzelf niet op de borst te kloppen (niet over zichzelf te roemen) en om aan te geven dat hij er niet lichamelijk heenging maar 'in de geest' spreekt hij over een persoon.

Ook nu zijn er weleens christenen die uit hun lichaam treden en buitensporige en onuitsprekelijke visioenen ontvangen.

Johannes kreeg ook op Patmos uitzonderlijke openbaringen.

Zou je mij de bijbeltekst willen geven waar in staat dat Paulus in geestelijke zin in de hemelen was?

en heb je misschien voorbeelden van Christenen die uit hun lichaam treden en onuitsprekelijke visioenen ontvangen in de hedendaagse tijd?

Bonaventura schreef: In denk dat de wortels te vinden zijn in het boek Henoch. De talmoed is van latere datum dan de brieven van Paulus en niet zo relevant om de bronnen van zijn denken te onderzoeken.

Het boek Henoch staat niet in mijn bijbelvertaling (NBG)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het boek Henoch staat niet in mijn bijbelvertaling (NBG)

Het boek zelf staat niet in de bijbel, hoewel in de bijbel er overigens wel heel soms naar verwezen wordt.

Er wordt inderdaad naar Henoch verwezen (als naam) maar niet als boek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eulogia schreef: Het was Paulus zelf die in geestelijke zin in een deel van de hemelen was waar hij buitensporige openbaringen kreeg. Om zichzelf niet op de borst te kloppen (niet over zichzelf te roemen) en om aan te geven dat hij er niet lichamelijk heenging maar 'in de geest' spreekt hij over een persoon.

Ook nu zijn er weleens christenen die uit hun lichaam treden en buitensporige en onuitsprekelijke visioenen ontvangen.

Johannes kreeg ook op Patmos uitzonderlijke openbaringen.

Zou je mij de bijbeltekst willen geven waar in staat dat Paulus in geestelijke zin in de hemelen was?

en heb je misschien voorbeelden van Christenen die uit hun lichaam treden en onuitsprekelijke visioenen ontvangen in de hedendaagse tijd?

Nee, ik moet erop terugkomen. Vandaag las ik in een boek de tekst nogmaals en Paulus geeft uiteraard aan dat hij niet wist of hij er nu (alleen) geestelijk of lichamelijk was.

Zelf heb ik ook wel eens een openbaring gehad en ik ken nog wel mensen die visioenen hadden of die net als Filippus ineens ergens anders op aarde was (Hand. 8:39-40). Maar om hun privacy te bewaren, zal ik hier geen namen noemen.

Ik weet ook van John G. Lake die in de vorige eeuw leefde en in Zuid-Afrika uit zijn lichaam ging om in Engeland een meisje te genezen van een ziekte en daarna weer gewoon in Zuid-Afrika was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eulogia schreef: Het was Paulus zelf die in geestelijke zin in een deel van de hemelen was waar hij buitensporige openbaringen kreeg. Om zichzelf niet op de borst te kloppen (niet over zichzelf te roemen) en om aan te geven dat hij er niet lichamelijk heenging maar 'in de geest' spreekt hij over een persoon.

Ook nu zijn er weleens christenen die uit hun lichaam treden en buitensporige en onuitsprekelijke visioenen ontvangen.

Johannes kreeg ook op Patmos uitzonderlijke openbaringen.

Zou je mij de bijbeltekst willen geven waar in staat dat Paulus in geestelijke zin in de hemelen was?

en heb je misschien voorbeelden van Christenen die uit hun lichaam treden en onuitsprekelijke visioenen ontvangen in de hedendaagse tijd?

Nee, ik moet erop terugkomen. Vandaag las ik in een boek de tekst nogmaals en Paulus geeft uiteraard aan dat hij niet wist of hij er nu (alleen) geestelijk of lichamelijk was.

Zelf heb ik ook wel eens een openbaring gehad en ik ken nog wel mensen die visioenen hadden of die net als Filippus ineens ergens anders op aarde was (Hand. 8:39-40). Maar om hun privacy te bewaren, zal ik hier geen namen noemen.

Ik weet ook van John G. Lake die in de vorige eeuw leefde en in Zuid-Afrika uit zijn lichaam ging om in Engeland een meisje te genezen van een ziekte en daarna weer gewoon in Zuid-Afrika was.

Ja ik dacht het al, want ik vond er niks van, van Paulus. :)

Ik ben wel sceptisch over verhalen die buiten lichamelijke ervaringen beschrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben wel sceptisch over verhalen die buiten lichamelijke ervaringen beschrijven.

Dat is niet erg, want het komt niet heel veel voor en het is ook goed om waakzaam te blijven. In de niet-christelijke wereld (NewAge enzo) komt het ook voor, dus het is niet goed om ook zomaar elk verhaal aan te nemen en er in mee te gaan. Het christelijk geloof draait ook niet om bovennatuurlijke ervaringen, maar om Jezus Christus, maar bovennatuurlijke ervaringen kunnen alleen soms een gevolg zijn van een relatie met Jezus. (In een boek wat ik op dit moment lees, wordt verwezen naar Ez. 3:14, 8:3, 11:1,24 , 37:1, 40:2, Dan. 7:9-10 als het over dit onderwerp gaat.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het boek Henoch staat niet in mijn bijbelvertaling (NBG)

Het boek zelf staat niet in de bijbel, hoewel in de bijbel er overigens wel heel soms naar verwezen wordt.

Er wordt inderdaad naar Henoch verwezen (als naam) maar niet als boek.

In Judas 1:14-15 en 2 Petrus 2:4 citeren de schrijvers uit het boek Henoch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Denk dat de derde hemel onder de termen vallen waar we nu niet direct een Bijbels antwoord op kunnne geven in de vorm van een defenitie.

Sommige dingen blijven een geheimenis tot de dag van de Here.( 1 Kor 13,12

Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben. )

Al wat er dan van komt voor de tijd is speculatie en christelijke cowboyverhalen waar de wens de vader van de gedachte is.

bij de bijzondere openbaringen die Johannes op Patmos kreeg werd er ook duidelijk door de engel bij verteld dat hij niet alles mocht zeggen/opschrijven.

deut 29:

29 De verborgen dingen zijn voor de HERE, onze God, maar de geopenbaarde zijn voor ons en onze kinderen voor altijd, opdat wij al de woorden dezer wet volbrengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De hele Bijbel staat vol met meerdere hemelen. Wij weten het alleen niet omdat de vertalers het Hebreeuwse woord שָ××žÖ·Ö«×™Ö´× (shamayim) vertaalt hebben met hemel ipv hemelen. In de engelse versies van de Bijbel staat het wel vertaalt met heavens. (zie link)

Hoeveel het er precies zijn weten we niet... Er zijn er in ieder geval drie.

In de Kabbalah (Joodse mystiek) kennen ze 7 hemelen. In het 2e boek van Henoch worden er 10 genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid