Spring naar bijdragen

Algemeen kerkmuziek topic


Aanbevolen berichten

Waarom is muziek belangrijk in de kerk?

Welke kerkmuziek heeft je voorkeur? (Een bepaalde liedbundel bijvoorbeeld?) Is dat ook dezelfde als wat men in je gemeente zingt??

Wat voor begeleidende instrumenten hebben je voorkeur? (kerkorgel, geen, piano een band bestaande uit X, Y Z, etc.)

Van wat voor muziek ben je minder gecharmeerd en waarom?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de voorkeur voor de Psalmberijming van 1773 en de Enige Gezangen, ritmisch gezongen onder de begeleiding van een orgel. Dat is niet wat er gezongen wordt in de gemeente waar ik momenteel verblijf, maar wel waar ik mee ben opgegroeid.

Ik ben minder gecharmeerd van het Liedboek. De psalmberijming die daarin is opgenomen is een tikkeltje anders dan de oude berijming en dat irriteert mij mateloos. De gezangen daarin zijn soms erg mooi, vaak erg vaag en regelmatig compleet inhoudsloos en eenzijdig.

Opwekking is, met uitzondering van oude liederen die erin staan (zoals een Vaste Burcht), een rampenplan. Theologisch ver onder de aanvaardbare norm, muzikaal verschrikkelijk en niet geschikt voor orgelbegeleiding.

En bandjes... Pfff, we hebben diensten van Woord en Sacrament, geen diensten van een stel opgeschoten figuren die toevallig een instrument kunnen spelen en daarom graag de aandacht krijgen. Of niet goed genoeg zijn voor goede muziek en daarom maar worship spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En bandjes... Pfff, we hebben diensten van Woord en Sacrament, geen diensten van een stel opgeschoten figuren die toevallig een instrument kunnen spelen en daarom graag de aandacht krijgen. Of niet goed genoeg zijn voor goede muziek en daarom maar worship spelen.

_O- You just made my day :'(

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gregoriaans, liefst a capella, meerstemmig klassieke koorzang, bepaalde modernere liederen. Belangrijker daarbij is dat het koor van goede kwaliteit is en het orgel goed wordt bespeeld. Orgel heeft bij mij de voorkeur boven wel instrument ook, vooral als het mooi zacht en subtiel gespeeld wordt tijdens de gezangen, maar een orkest vind ik ook prachtig. Piano kan ook heel mooi zijn bij bepaalde liederen, maar haalt het toch niet bij een goed orgel. Een drumstel vind ik verschrikkelijk in de kerk en ook geen toegevoegde waarde hebben. Tijdens de Mis kan ik zowel koorzang, waarbij je zelf dus niet meezingt maar de teksten overweegt, als volkszang wel waarderen. Tenminste, als het volk dan wel fatsoenlijk meezingt, anders klinkt het nogal laf. Wel vind ik het belangrijk om het Credo en het Onze Vader mee te kunnen zingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En bandjes... Pfff, we hebben diensten van Woord en Sacrament, geen diensten van een stel opgeschoten figuren die toevallig een instrument kunnen spelen en daarom graag de aandacht krijgen
Muziek kan ook goed onder Woord vallen, zelfs zo dat er gemeenten zijn die slechts psalmen zingen (omdat dat het Woord ook is).

Zelfs een Sacrament in de Gereformeerde traditie is een 'Zichtbare Woordverkondiging'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind kerkmuziek nog steeds heel lastig.

Ga op dit moment naar een gemeente waar we ritmisch psalmen zingen in de oude berijming en sommige liederen uit het liedboek. Na 4 jaar dit meegemaakt te hebben, zit ik er sterk over te denken de psalmen in oude berijming maar stomweg uit mijn hoofd te gaan leren, aangezien anders ik nooit meer een beleving er bij heb.

Ben opgevoed met opwekking. Soms zijn de liederen wel heel mooi, maar vaak ook niet. En bandjes, toevallig heb ik wel een kwalitatief goede bandjes gespeeld, maar dan heb je weer het probleem, dat de spanningsboog die bij normale popconcerten in de muziek wordt gecreëerd als het werk van de Heilige Geest wordt gezien en allerhande emoties die daar bij horen, worden vergeestelijkt. Daarom heb ik op dit moment moeite met opwekking, ondanks dat ik er mee opgevoed ben.

Even een vraagje aan de die-hard refo's: ga ik die beleving bij de oude berijming ooit krijgen of moet ik het maar opgeven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Muziek kan ook goed onder Woord vallen, zelfs zo dat er gemeenten zijn die slechts psalmen zingen (omdat dat het Woord ook is).

En geen liederen uit Johannes de Heer, Worshipmuziek of opwekking (omdat dat niet het Woord is). Daarnaast is een band op het podium met gitaren, drumstel en flinke boxen niet echt de meest geschikte wijze om aandacht te trekken voor het Woord zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Even een vraagje aan de die-hard refo's: ga ik die beleving bij de oude berijming ooit krijgen of moet ik het maar opgeven?

Weet ik niet, zelf kan ik bij oude berijming en sommige gezangen emoties beleven van ontroering, vreugde. trots tot de rest van het spectrum, maar ben er wel in opgevoed dus ik weet niet of dat voor jou 'haalbaar' is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hetken het wel een beetje, Audacity. Zelf kom ik nu 3,5 jaar weer regelmatig in oude berijming kerken en ik begin te merken dat sommige oude berijmingpsalmen me gaan aanspreken. Maar vaak danst de vertaling van 1973 (LvdK) door m'n hoofd, waar ik mee ben opgegroeid..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Even een vraagje aan de die-hard refo's: ga ik die beleving bij de oude berijming ooit krijgen of moet ik het maar opgeven?
Antwoord van een postrefo ook goed? ;)

Voor mij persoonlijk is het een mengeling. In bepaalde gevallen vind ik het heel fijn om 1773 (Oude Berijming is bij ons Datheen) te zingen. Ik ken verder de berijming die ze gebruiken in de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt). Veel psalmen daar vind ik net zo goed vertaald, maar heb moeite met de ritme. Het is namelijk niet alleen het ritme wat daar anders is, maar het 'snel doorzingen na een komma'.

Bij ons (maar ook in kerken waar ze ritmisch 1773 zingen) zit er altijd een pauze aan het eind van de zin, ongeacht punt of komma. Technisch is het misschien meer juist, maar mijn beleving 'langzaam inademen, volle borst weer door' vind ik fijner dan rambambam, hap-adem, rambambam. Soms gaat het dusdanig snel dat ik de wijs totaal kwijt ben. Daarnaast merk ik dan in de GKv hier en daar aanpassingen zijn gedaan aan de melodie, vaak één noot naar beneden ipv van omhoog in bepaalde psalmen.

Bepaalde psalmen vind ik prachtig, vooral de tekst zelf, deels omdat het wat meer gedragen over komt en ik het beter kan lezen als 'losstaande poëzie' dan b.v. de berijming in de GKv. Bepaalde keuze voor woorden liggen mij niet.

Psalm 35

Twist met mijn twisters, hemelheer;

Ga mijn bestrijdren toch te keer;

Wil spies, rondas en schild gebruiken,

Om hun gevreesd geweld te fnuiken.

Belet hun d' optocht, treed vooruit;

Zo worden z' in hun loop gestuit.

Vertroost mijn ziel in haar geween,

En zeg haar "'k Ben uw heil alleen".

Psalm 68:10

Geloofd zij God met diepst ontzag!

Hij overlaadt ons, dag aan dag,

Met Zijne gunstbewijzen.

Die God is onze zaligheid;

Wie zou die hoogste Majesteit

Dan niet met eerbied prijzen?

Die God is ons een God van heil;

Hij schenkt, uit goedheid, zonder peil,

Ons 't eeuwig, zalig leven;

Hij kan, en wil, en zal in nood,

Zelfs bij het naadren van den dood,

Volkomen uitkomst geven.

11 Gewis, hoe hoog de nood mag gaan,

God zal Zijns vijands kop verslaan;

Dien haargen schedel vellen;

Die trots, wat heilig is, onteert,

En, daar hij schuld met schuld vermeert

Zich tegen Hem durft stellen.

De HEER' heeft Zelf ons toegezeid :

"'k Zal u door macht en wijs beleid,

Uit Bazan weer doen komen;

U zullen, als op Mozes, bee,

Wanneer uw pad loopt door de zee,

Geen golven overstromen."

12 "Dan moogt g' in zegepraal uw voet,

Ja, uwer honden tong, in 't bloed

Van elken vijand steken."

O grote God, geduchte HEER',

Uw gangen, zo vol roem en eer,

Zijn aan Uw volk gebleken;

De gangen van mijn God en Vorst,

Wien, schoon Hij 's werelds rijkskroon torst,

Deez' woningen behaagden.

De zangrei trad den speelrei voor,

In 't midden ging het vrolijk koor

Der trommelende maagden.

Het zijn niet direct favoriete psalmen van mij, wel om ze te zingen, tekstueel staan ze nogal ver bij mijn belevingswereld vandaan. De beleving van psalmen moet je denk ik aangeleerd krijgen of opbouwen.

Muziek kan ook goed onder Woord vallen, zelfs zo dat er gemeenten zijn die slechts psalmen zingen (omdat dat het Woord ook is).

En geen liederen uit Johannes de Heer, Worshipmuziek of opwekking (omdat dat niet het Woord is). Daarnaast is een band op het podium met gitaren, drumstel en flinke boxen niet echt de meest geschikte wijze om aandacht te trekken voor het Woord zelf.

Ik heb een sterke persoonlijke voorkeur, dat zijn Psalmen ende Gezangen (o.a. Johannes de Heer) en Engelse Hymns (Gatsby's en Christian Hymns, van de Evangelical Movement of Wales). Met Opwekking heb ik betrekkelijk weinig. Worship totaal niks. Een band mag van mij in de kerk, maar zanger/zangeres vind ik erg vervelend.

Stél dat ik een eigen kerk zou hebben dan was het ongeveer zo:

Predikant in (bij voorkeur zwarte) toga, mogelijk een beamer voor de liederen (geen Preek Powerpoints), maar voorkeur voor kerkboeken en Bijbels. Dienst in gewoon Nederlands, met Herziene Statenvertaling. Inleidend orgelspel (niet alleen Jan Zwart, maar ook Bach). Banken, geen stoeltjes. Samenzang begeleid door orgel en koorzang (mannengroep en een vrouwen groep).

Kinderdoop door onderdompeling. Zittend avondmaal.Samenzang uit 1773, Johannes de Heer en b.v. de E&R bundel, bepaalde dingen uit het Liedboek voor de Kerken en de Oud-Katholieke Gezangbundel. Om een gevoel te geven welke gezangen dan voelen jullie het wel aan:

Abide with me (Blijf bij mij Heer), As a deer (Als een hert), Een vaste burcht, Leer mij Uw weg, o Heer.

Elke zondagavond zingen we het Credo (De wijs die ik in mijn hoofd heb ik niet de katholieke) daarna in het Nederlands voorgedragen. Ook zaken als het Agnus Dei, Magnificat hebben een plaats.

Maar ja, dat heb ik niet. Het zou een Evangelicaal Gereformeerd iets zijn, met duidelijke traditionele symbolen (aan gezien die wat mij betreft meer belang hebben dan ze nu hebben in de gereformeerde traditie).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid