Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Zolang je nog niet promoveert tot de top van Shell ben je daardoor inderdaad niet medeplichtig.

Waarom niet? Ze is er zich bewust van en ondanks dat neemt ze nog steeds geld van Shell aan en helpt zij hen met het schenden van mensenrechten.

Wat mij betreft ben je inderdaad medeschuldig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zolang je nog niet promoveert tot de top van Shell ben je daardoor inderdaad niet medeplichtig.

Waarom niet? Ze is er zich bewust van en ondanks dat neemt ze nog steeds geld van Shell aan en helpt zij hen met het schenden van mensenrechten.

Wat mij betreft ben je inderdaad medeschuldig.

Vind ik dus ook. Net zoals iedereen in onze oliebeschaving.

Dus wat moet ik doen? Ontslag nemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zolang je nog niet promoveert tot de top van Shell ben je daardoor inderdaad niet medeplichtig.

Waarom niet? Ze is er zich bewust van en ondanks dat neemt ze nog steeds geld van Shell aan en helpt zij hen met het schenden van mensenrechten.

Wat mij betreft ben je inderdaad medeschuldig.

Vind ik dus ook. Net zoals iedereen in onze oliebeschaving.

Waarom vraag je het dan?

Dus wat moet ik doen? Ontslag nemen?

Nou .. Als je vindt dat je medeschuldig bent, ja dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In dat geval zijn alle mensen die bij Shell tanken ook medeschuldig.

Als zij zich hiervan bewust zijn en als het klopt wel ja. Of je dat vervolgens problematisch vind is een ander verhaal.

En mensen die bij Zeeman kopen.

En mensen die Apple producten kopen.

Wat ben ik eigenlijk een slecht mens... -O-

Ja:).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik werk dus voor Shell en vind het heel leuk, maar nu heb ik begrepen dat ze nogal slecht om kunnen gaan met mensenrechten

Ben ik daardoor niet medeplichtig?

Ja, dat ben je.

Jij niet alleen, ook degene die bij shell tankt, of voor mijn part iedereen die artikelen koopt van bedrijven die de mensenrechten schenden. Praktisch iedere westerling dus vrees ik, inclusief mezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vind ik dus ook. Net zoals iedereen in onze oliebeschaving.

Dus wat moet ik doen? Ontslag nemen?

Weet ik niet. Weegt dit gedrag van Shell voor jou zwaar genoeg om ontslag te nemen?

Dat vraag ik juist hier. Het probleem is dat onze hele beschaving op onderdrukking draait. Ontslag nemen bij Shell zou niets oplossen, noch voor de wereld, en zelfs mij zou het niet exculperen, omdat iedereen die in de Westerse werele leeft, schuldig is op deze manier.

Zie je, we kunnen wel heel leuk neerkijken op de mensen onder de nazi/stalinistische regime, hen lafaards en schurken noemen omdat ze conformeerden, maar zelf zijn we niet beter. Het is tenslotte ook niet mijn schuld dat ik in dit systeem leef en dat ik wel moet meedoen om een inkomen, sociaal leven etc te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In dat geval zijn alle mensen die bij Shell tanken ook medeschuldig.

Als zij zich hiervan bewust zijn en als het klopt wel ja. Of je dat vervolgens problematisch vind is een ander verhaal.

Dat geldt dan toch voor alle mensen die in een auto rijden? Uiteindelijk komt zo ongeveer alles wel bij Shell vandaan.

Buiten dat geloof ik niet echt dat andere bedrijven nou zo veel beter zijn (ik heb uberhaupt een wantrouwen tegen grote bedrijven).

En mensen die bij Zeeman kopen.

En mensen die Apple producten kopen.

Wat ben ik eigenlijk een slecht mens... -O-

Ja:).

Dank u voor de bevestiging :#

Overigens valt dat van die mensenrechten bij Zeeman wel mee, geloof ik (Apple niet maar die zouden er iets aan gaan doen.. Maar goed, ze beloven wel vaker wat..).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom vraag je het dan?

Ik vraag wat ik moet doen! Ik bedoel, we hebben allemaal geleerd dat we non-conformistische helden moeten zijn, zich tegen onrecht uitspreken enzo. Maar ik leef gewoon mijn leven, en dakloos worden om geen bijdrage te leveren aan het onrecht lijkt me wel erg onnatuurlijk en onproductief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat geldt dan toch voor alle mensen die in een auto rijden? Uiteindelijk komt zo ongeveer alles wel bij Shell vandaan.

Buiten dat geloof ik niet echt dat andere bedrijven nou zo veel beter zijn (ik heb uberhaupt een wantrouwen tegen grote bedrijven).

Dan zal dat voor de meeste mensen in een auto gelden en zijn zij allemaal schuldig aan het schenden van de rechten van mensen, aan milieuvernietiging, onderdrukking, moord en dictatuur.

Maar gelukkig, dat zijn we allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag wat ik moet doen! Ik bedoel, we hebben allemaal geleerd dat we non-conformistische helden moeten zijn, zich tegen onrecht uitspreken enzo. Maar ik leef gewoon mijn leven, en dakloos worden om geen bijdrage te leveren aan het onrecht lijkt me wel erg onnatuurlijk en onproductief.

Maar als iedereen zo denkt verandert er eveneens niets:).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Reageer je op mij, of is dat een algemene opmerking?

Een algemene opmerking die ook jij je mag aantrekken :).

Ok, dacht al want waaruit concludeer je dan "we hoeven ons vooral niet te schuldig voelen" in mijn posts? :)

Zal namelijk in strijd zijn met de bedoeling van mijn posts.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag wat ik moet doen! Ik bedoel, we hebben allemaal geleerd dat we non-conformistische helden moeten zijn, zich tegen onrecht uitspreken enzo. Maar ik leef gewoon mijn leven, en dakloos worden om geen bijdrage te leveren aan het onrecht lijkt me wel erg onnatuurlijk en onproductief.

Maar als iedereen zo denkt verandert er eveneens niets:).

Oké... VIVA LA REVOLUTION!!!!

(Ben ik al een beetje goed bezig?)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag wat ik moet doen! Ik bedoel, we hebben allemaal geleerd dat we non-conformistische helden moeten zijn, zich tegen onrecht uitspreken enzo. Maar ik leef gewoon mijn leven, en dakloos worden om geen bijdrage te leveren aan het onrecht lijkt me wel erg onnatuurlijk en onproductief.

Maar als iedereen zo denkt verandert er eveneens niets:).

Oké... VIVA LA REVOLUTION!!!!

(Ben ik al een beetje goed bezig?)

Wel als je je woorden vervolgens in daden omzet. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wel als je je woorden vervolgens in daden omzet. ;)

Welke daden? En als niemand meedoet, wat heeft het voor zin?

Mijn punt is dat dit een heel complexe kwestie is. Je kunt wel heel leuk knorren over onderdrukking en verzet, maar mensen in de Westerse landen leven ook gewoon hun levens. En je leven opgeven, niet je biologische bestaan bedoel ik, maar dat existentiële, voor een beter leven voor anderen, is dat niet een beetje contraproductief? Want wat doe ik nou werkelijk? Ik sta achter de kassa en maak schoon, vang er geld voor, en doe er normale menselijke dingen mee zoals kleding kopen, concerten bezoeken en reizen. Dus als ik dat opgeef, (zeker als dit moet via een gedwongen maatschappelijke verandering, zoiets als de Russische Revolutie), schendt dit niet ook mijn rechten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In een bureaucratie is niemand verantwoordelijk. We kunnen alle schuld weer op een ander afschuiven. Feit blijft dat er mensen worden uitgebuit door een systeem waar wij de radartjes in zijn. Het is juist enorm gevaarlijk om je daardoor niet meer verantwoordelijk te voelen. Ieder mens draagt verantwoordelijkheid voor zijn/haar daden. Machiavelli merkt volkomen terecht op dat het feit dat we met z'n allen schuldig zijn dat niet betekend dat je daarmee je eigen schuld teniet doet. Dat je uitbuiting niet in je eentje kunt stoppen legitimeert niet je bijdrage er aan.

Natuurlijk zijn er altijd afwegingen en zijn er verschillende 'kwaden' of id het dusdanig warrig. En uiteraard speelt het mee dat we lang niet altijd doen wat het juiste is (dat is geen excuses maar een constatering). Maar die zaken nemen niet weg dat je als individu je eigen schuld en eigen verantwoordelijkheid hebt. Het is goed daar bewust van te zijn en het ook aanzet tot handelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In een bureaucratie is niemand verantwoordelijk. We kunnen alle schuld weer op een ander afschuiven. Feit blijft dat er mensen worden uitgebuit door een systeem waar wij de radartjes in zijn. Het is juist enorm gevaarlijk om je daardoor niet meer verantwoordelijk te voelen. Ieder mens draagt verantwoordelijkheid voor zijn/haar daden. Machiavelli merkt volkomen terecht op dat het feit dat we met z'n allen schuldig zijn dat niet betekend dat je daarmee je eigen schuld teniet doet. Dat je uitbuiting niet in je eentje kunt stoppen legitimeert niet je bijdrage er aan.

Natuurlijk zijn er altijd afwegingen en zijn er verschillende 'kwaden' of id het dusdanig warrig. En uiteraard speelt het mee dat we lang niet altijd doen wat het juiste is (dat is geen excuses maar een constatering). Maar die zaken nemen niet weg dat je als individu je eigen schuld en eigen verantwoordelijkheid hebt. Het is goed daar bewust van te zijn en het ook aanzet tot handelen.

Maar is het ook niet gemeen voor mij, dat ik schuldig ben zonder iemand pijn te doen, gewoon door mijn leven te leven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Staat dit topic eigenlijk niet haaks op je signature, HelenaV?

Ik gebruik die titel niet zoals het door Shell is bedoeld. Het betekent gewoon dat i mijn werk leuk vind. Leuke collega's, leuke manager, leuke baas, en ik vind het romantisch dat het zo niet huiselijk is. Duizenden verschillende mensen op een dag, benzine, kogelvrij glas etc, vind ik allemaal geweldig.

Maar sinds ik me ben gaan bezighouden met dit gedoe betekent het denk ik ook dat ik dieper graaf en me dingen aantrek waar ik me eigenlijk niet mee zou moeten bezighouden. Of zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid