Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

We hebben hier vast wel al een topic over maar ik heb lekker zin om een nieuwe te starten e_53.gif

Welke talen vinden jullie mooi en waarom?

Ik spreek Nederlands, Engels en Russisch en Duits kan ik best goed en ik moet zeggen dat ze allemaal eigen mooie en zwakke kanten hebben. Engels vind ik een heel rijke taal, ook wat informele/scheldwoorden betreft. Zoals ze in South Park praten zeg maar, vind ik cool.

Ik weet niet of het slim is om te zeggen maar Russisch vind ik helemaal niet zo'n bijzondere taal qua woordenschat. Het is wel een mooie taal qua structuur. Het is een synthetische taal, dus met een complex systeem van naamvallen en vervoegingen. In syntactisch en morfologisch opzicht is het eigenlijk een tweelingzusje van Latijn, alleen Russisch is een veel modernere taal dus veel woordvolgordes zullen een beetje excentriek klinken. Maar foute woordvolgordes heb je bijna niet. Maar het heeft ook iets vermoeiends moet ik zeggen, dat het zo barok is.

Nederlands is een lekker mechanische en functionele taal. Het heeft niets wat ik bijzonder kan noemen, maar die ingetogenheid vind ik wel charmant.

En Duits vind ik een mooie taal om naar te luisteren. Ze praten met veel aspiratie, dus wij zeggen gewoon vader en zij zoiets als Vaathah. Dat vind ik mooi. Veel mensen vinden het een harde taal maar ik snap dat niet helemaal. Ik vind het juist uitgesproken en karaktervol.

Frans vind ik helemaal niet mooi, het klinkt alsof er te veel speeksel tussen je lippen zit nosmile.gif Sorry...

Trouwens, heeft iemand hier ervaring met Sanskrit? Ik heb daar ooit een boekje voor gekocht maar er niks mee gedaan, dat alfabet van hun schrikt me zo af... Maar het lijkt me wel mooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 123
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik neem aan dat je oud Grieks bedoelt Eulogía? Oud Grieks en nieuws Grieks verschilt nogal namelijk. Als jij met het oud-griekse woord vraagt waar de bewakers zijn, wordt je nl doorgestuurd naar een condoomautomaatpuh2.gif

Ik spreek zelf Nederlands en Engels, en een beetje Duits maar ik wou dat ik dat beter bijgehouden had want in een gesprek bak ik er niks van..

En zoals HelenaV het Nederlands omschrijft, vind ik ook dat het perfect past bij de Nederlanderswidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja.. Ik weet alleen niet helemaal meer welke talen daar ook alweer onder vallen.

indoeuro02c.jpg

Bijna alle Europese talen (behalve Fins, Hongaars en Ests, dat zijn Finn-Oegrische talen en het Baskisch). + Perzisch, Sanskrit en dat soort dingen.

Maar Russisch is dus gewoon verwant aan Nederlands, Frans, Latijn etc. Dat is ook iets wat me irriteert, mensen denken altijd dat Russisch helemaal exotisch is en anders dan anders, maar het verschil is eigenlijk heel banaal. Het heeft veel woorden gemeen met talen als Nederlands. En dan bedoel ik geen leenwoorden zoals automobiel, maar dagelijkse woorden die overgeërfd zijn uit het Proto-Indo-Europees.

Toen ik dat op mijn 14e merkte, dat Nederlands, Russisch en Latijn woorden gemeen hebben, was ik in een soort intellectueel extase.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Check Wiki smile.gif >> link (Oh, ongeveer tegelijk met HelenaV gepost.)

Quote:

Maar Russisch is dus gewoon verwant aan Nederlands, Frans, Latijn etc. Dat is ook iets wat me irriteert, mensen denken altijd dat Russisch helemaal exotisch is en anders dan anders, maar het verschil is eigenlijk heel banaal. Het heeft veel woorden gemeen met talen als Nederlands. En dan bedoel ik geen leenwoorden zoals automobiel, maar dagelijkse woorden die overgeërfd zijn uit het Proto-Indo-Europees.

Sinds ik me begon te interesseren voor het Grieks, leerde ik soms ook Russische woorden te ontcijferen, vanwege de letterovereenkomsten. Dan zag ik dat de Russische woorden inderdaad nogal eens gelijkenis hebben met Nederlandse woorden of met woorden uit andere westerse talen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Check Wiki
smile.gif
>>
(Oh, ongeveer tegelijk met HelenaV gepost.)

[...]Sinds ik me begon te interesseren voor het Grieks, leerde ik soms ook Russische woorden te ontcijferen, vanwege de letterovereenkomsten.

N... L... P... widegrin.gif


Samengevoegd:

Oh nee, wacht, de Russische N is de Griekse E. Pfff, domme Grieken...

Ik zou trouwens weleens een niet-Indo-Europese taal willen leren. Maar ik vraag me af welke. Japans misschien, dat klinkt altijd zo dramatisch. Ik zag een keer een Japanse politicus op tv praten, het klonk alsof het Hamlet speelde, maar het ging gewoon over het milieu... Dat moet ik leren!


Samengevoegd:

Of Koreaans! Ik ga tenslotte naar Noord-Korea. Dan kan ik de mensen persoonlijk vragen wat ze van Kim Jong Il vinden rofl.gif

Maar dat krijg ik toch niet in mijn kop voordat ik er naartoe ga.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik spreek Nederlands uiteraard vloeiend en Engels op CPE (Certificate of Proficiency in English; moedertaalniveau) en IELTS (International English Language Testing System; academisch Engels) niveau. Frans en Duits alleen op mavo-eindexamenniveau, en ik vind dat ook echt gruwelijk stomme talen. Misschien dat het inmiddels wat beter is, want ik kan wel wetenschappelijke artikelen in het Frans en Duits lezen. Maar dat is passief. Net als Latijn en Grieks, daar kan ik ook wel wat van bakken (grammaticaal ben ik best sterk), maar ik ben geen expert ofzo. En ik kan ook een beetje Tsjechisch en Portugees, maar net genoeg om bier te bestellen en te zeggen dat lastige figuren moeten opsodemieteren.


Samengevoegd:

Quote:

Hebben jullie weleens van de Indo-Europese taalfamilie gehoord trouwens?

Ja duh. En ook van PIE.

Pumpkin_Pie_lg.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, een topic naar mijn hartsmile.gif.

Ik spreek zelf Nederlands (Duh..), Engels, een beetje Duits en nog minder Frans en Italiaans. Fries kan ik volgen als het niet te snel gaat. Latijn en (oud-)Grieks kan ik redelijk lezen, ik houd wel van de grammaticale structuren en het wiskundige puzzeltje.

Ik vind Frans erg mooi en zangerig klinken, aan Duits heb ik een enorme hekel. Ik hoor bij de mensen die het hard vinden klinken, of knauwerig is een beter woord. Maar ik vind Nederlands dan ook niet zo heel erg mooi. En Duits lijkt me te veel op het Groningse accent, en dat verafschuw ik.

Ooit, als ik tijd heb, zou ik nog Spaans, Italiaans, Swahili en Arabisch willen leren. Vraag me overigens niet waarom nou juist die talenknipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik spreek Engels met een verschrikkelijk accent,

Dat is geen schande. Je bent tenslotte een Nederlander. Ik vind dat daar niet zo lullig over gedaan moet worden.

Ik heb Engels geleerd van a) de DJ Kat Show en B) een Roemeense die Engels had gestudeerd in Oxford. Het resultaat is dat ik Engels spreek als een doorsnee Britse 29-jarige met een accent dat tussen Oxbridge en Roemeens zweeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik spreek Engels met een verschrikkelijk accent, ben icm. uiterlijk daardoor ooit voor een of andere Afghaan aangezien, maar afgezien daarvan beheers ik het vrij goed. Het lezen van Engels is volstrekt geen probleem.

Leuk dat je over accenten begint, ik had daar zelf niet aan gedacht. Ik spreek Nederlands zonder accent, maar mensen zeggen wel altijd tegen me dat ik toch iets exotisch in mijn stem heb, geen accent maar een andere kleuring zeg maar. Als ik vertel dat ik uit Rusland kom, zeggen ze vaak: "oooh ja, ik dacht al, je praat zo vreemd". En ik heb al een paar keer gehoord dat ik een aangename stem heb, dus ik ben ben er blij mee.

Engels spreek ik wel met een Russisch accent nosmile.gif Maar geen zware gelukkig. Russen die Engels spreken kunnen mij weleens braakneigingen bezorgen.

Mijn moeder spreekt ook Engels zonder accent, alleen met een andere "kleuring". Voor Russen is dat best zeldzaam. Ze heeft Engels in St Petersburg gestudeerd. Ze zei tegen me dat zelfs de docenten geen goede uitspraak hadden. Toen ik vroeg hoe ze wel een goede uitspraak heeft geleerd, zei ze dat het van de bandjes komt die ze gebruikten.

En mijn vader heeft trouwens Oosterse talen gestudeerd. Chinees en Bengali enzo. Misschien dat ik daarom zo'n taalmens ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Latijn en (oud-)Grieks kan ik redelijk lezen, ik houd wel van de grammaticale structuren en het wiskundige puzzeltje.

Vertel daar eens iets over? Dat wiskundige? Ik heb mezelf wat Latijn geleerd en Grieks wilde ik doen, maar dat is nooit van de grond gekomen. Maar ik vind het wel interessant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is geen schande. Je bent tenslotte een Nederlander. Ik vind dat daar niet zo lullig over gedaan moet worden.

Nou, ik vind dat Nederlanders best trots mogen zijn op hoe ze Engels spreken, ook qua uitspraak. In Rusland kunnen ze daar maar van dromen. Mijn oom is geo-fysicus, een van de beste hersens van Rusland( ook al zijn dat er niet weinig, als gevolg van de Sovjetpolitiek om veel wetenschappers op te leiden. Maar kwalitatief gezien is het wel zo). Hij wilde in Eindhoven gaan werken maar zijn Engels... Hij kan het gewoon niet. Echt zonde. In Nederland kunnen mensen inmiddels lachen om "I always get my sin", in Rusland kunnen ze daar maar van dromen. Echt zonde, vind ik...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, Grieks en Latijn zitten erg goed in elkaar. Het is al wel een tijdje terug dat ik me er echt in verdiept heb (middelbare school, zo'n 3 jaar geleden..). Latijn heeft 5 naamvallen en Grieks heeft er 4. Je kan vrij precies herleiden wat welke naamval betekent (eerste is het onderwerp, vierde is lijdend voorwerp, etc.). Door al die naamvallen ook echt te vertalen zoals ze horen, krijgt een zin pas z'n echte betekenis en het is dus een beetje het logisch redeneren uit wiskunde.

Ander voorbeeld: door naar de uitgang van de werkwoorden te kijken, kan je heel exact terughalen welk werkwoord op welke persoon slaat.

tSchijnt overigens echt zo te zijn dat mensen die wiskundig wat sterker zijn, ook makkelijker Grieks en Latijn leren.

En respect dat je accentloos Nederlands spreekt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid