Spring naar bijdragen

Theologie studeren


Aanbevolen berichten

Dit bedoel ik niet vervelend, maar ga eens naar een open dag van een universiteit of ga een dagje meelopen met een theologiestudent. Daar leer je toch echt het meest van.

Mij is overigens verteld dat je predikant of geestelijk werker kunt worden en daarna kwam er een onhandig verhaaltje uit dat veel banen alleen maar een academische titel vereisen, maakt niet eens uit welke.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat hangt er heel erg vanaf wat voor opleiding het precies is. Protestants of katholiek, specifiek gericht op enkel theologische vakken of meer naar de kant van de godsdienstwetenschappen, gericht op een kerkelijk ambt of met een breder perspectief, op universitair niveau of niet,... Ik heb zelf theologie gestudeerd aan een katholieke universiteit met een sterke insteek in de godsdienstwetenschappen, als dat een beetje de richting is die jij ook zoekt wil ik je er best meer over vertellen, maar ik weet niet of je daar veel aan zou hebben als jij aan een totaal andere opleiding zit te denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat hangt er heel erg vanaf wat voor opleiding het precies is. Protestants of katholiek, specifiek gericht op enkel theologische vakken of meer naar de kant van de godsdienstwetenschappen, gericht op een kerkelijk ambt of met een breder perspectief, op universitair niveau of niet,... Ik heb zelf theologie gestudeerd aan een katholieke universiteit met een sterke insteek in de godsdienstwetenschappen, als dat een beetje de richting is die jij ook zoekt wil ik je er best meer over vertellen, maar ik weet niet of je daar veel aan zou hebben als jij aan een totaal andere opleiding zit te denken.

Ik zelf ben Protestants vandaar dat ik waarschijnlijk dat zou doen moest ik voor theologie kiezen. Maar ik vraag mij af wat ik daar dan mee kan doen later...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook binnen protestantse opleidingen heb je voor zo ver ik begrepen heb wel onderscheid tussen opleidingen die er echt op gericht zijn je op te leiden als predikant, of opleidingen die een wat bredere basis geven waarbij je veel leert over religie zonder specifiek op één beroep voorbereid te worden. Dan kan je bijvoorbeeld ook terecht in het godsdienstonderwijs, in allerlei organisaties die met godsdienst te maken hebben, in onderzoeksfuncties binnen het vakgebied van de theologie, of gewoon in banen die niet specifiek met theologie te maken hebben maar waarin je wel terechtkan als je een diploma in de hoek van de geesteswetenschappen hebt. Wat je het beste kan doen, is voor jezelf bedenken wat je ongeveer zoekt. Protestants dus, maar op welk niveau en met welke insteek? En waar wil je gaan studeren, kan dat in heel Nederland zijn of heb je een bepaalde stad of streek in gedachten? Op die manier kan je een lijstje maken van theologie-opleidingen die mogelijk interessant voor jou zijn en eens kijken of ze geen studiegids online hebben staan, daarin vind je vaak veel informatie over het vakkenpakket en over wat je er later mee kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met welk niveau bedoel ik of je een universitaire studie zoekt (en in dat geval bachelor of aanvullende opleiding, ik weet niet hoe oud je bent en wat je vooropleiding is) of iets anders, met insteek bedoel ik of je een studie zoekt die meer concreet gericht is op bijvoorbeeld predikant worden of een studie die wat meer een theoretisch kader geeft waarmee je nog meerdere kanten op kan. Ik ben trouwens zelf ook Belg, ik heb aan de KULeuven theologie gestudeerd, maar tegenwoordig woon ik wel in Nederland. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Met welk niveau bedoel ik of je een universitaire studie zoekt (en in dat geval bachelor of aanvullende opleiding, ik weet niet hoe oud je bent en wat je vooropleiding is) of iets anders, met insteek bedoel ik of je een studie zoekt die meer concreet gericht is op bijvoorbeeld predikant worden of een studie die wat meer een theoretisch kader geeft waarmee je nog meerdere kanten op kan. Ik ben trouwens zelf ook Belg, ik heb aan de KULeuven theologie gestudeerd, maar tegenwoordig woon ik wel in Nederland.
smile.gif

Ik ben nog maar 17... maar zit nog maar in het 4e ASO humane wetenschappen (menswetenschappen van vroeger) nee, gene predikant... leerkrahct ofzo ik weet het niet echt..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Hej,

Ik studeer zelf theologie aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn, ook wel bekend als de TUA. Deze is verbonden aan de christelijke gereformeerde kerken in Nederland. De tip om een keer een dag mee te lopen is een hele goede, dan krijg je een leuke algemene indruk en kan je vragen stellen. Maar als je nog meer wil weten moet je het even laten horen, ik kan je wel wat info geven.

Groetjes

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik heb een tijdje Azusa gedaan, dat is een theologische hogeschool met leerstoel aan de VU. Zij hebben banden met de VPE, dus kom je daar vooral mensen uit evangelische en pinkster-hoeken tegen. Daar kon je voorganger mee worden, pastoraal werker en zendeling. Dat waren volgens mij de drie hoofd-richtingen. Het is een erg interessante opleiding, maar het moet maar net zijn wat je zoekt. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor zover ik weet werkt het in Leiden zo dat je eerst een bachelor Godgeleerdheid doet (zo heet theologie hier). Daarna kun je een predikantenmaster aan de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) doen. Vroeger kon dat in Leiden maar tegenwoordig niet meer geloof ik; nu moet je naar Utrecht. Via dat traject kun je predikant worden in de PKN. Je kunt ook een master aan de Universiteit Leiden doen en wat je daar mee kunt doen hangt helemaal af van je afstudeerrichting. Je kunt bijvoorbeeld een onderzoeksmaster doen, dan word je opgeleid tot onderzoeker. Je kunt ook een educatieve master doen waarmee je godsdienstleraar kunt worden. Zie ook: http://www.studereninleiden.nl/studies/ ... opleiding/

Hoe het elders gaat weet ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid