Spring naar bijdragen

Gods wet niet navolgen


Aanbevolen berichten

Er zijn wat situaties waarin je voor de keuze gesteld wordt om Gods wet na te leven of niet.

Stel, tijdens WOII klopt er een NSB'er bij je op de deur, je doet open en hij ziet dat je allemaal Joden in je huis hebt ondergedoken. Hij is van plan dit door te geven aan de Duitsers, en om dit verhinderen schiet je deze man dood.

De NSB'er sterft, maar je bespaart het leven van verschillende Joden.

Zijn dergelijke 'zonden' voor Gods wet te rechtvaardigen?

Is het moord\\doodslag? Zou je dit ook aangerekend worden? Kan dit altijd, of ligt er ergens een grens? Zoja, waar dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lees Mattheus 5 helemaal.

Het beste is met de NSB'er mee te gaan en in de tussen tijd kunnen de joden vertrekken en een ander onderkomen zoeken.

Tijdens de wandeling kun je hem aanspreken en een beroep doen op zijn geweten. Wees bereidt je leven aan De Heer aan te bieden als offer voor het leven van de Joden en bidt daar gedurende de weg naar het bureau voor. Ook Abraham bad aldurend voor zijn zoon op weg naar de offering van Izaak en zie er kwam een Godsbode en weerhield hem. Zo u oprecht bidt zal de Heer verhoren want de Heer gaf zelf zijn leven voor anderen en het offer werd waardig gevonden door De Vader en zo vraagt Jezus ons voor hetzelfde bereid te zijn. En u verheug u want als de Heer uw offer aan neemt zijt gij zeker van De Hemel.

+PAX

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lees Mattheus 5 helemaal.

Het beste is met de NSB'er mee te gaan en in de tussen tijd kunnen de joden vertrekken en een ander onderkomen zoeken.

Daarmee red je je eigen gezin niet.

Quote:
Tijdens de wandeling kun je hem aanspreken en een beroep doen op zijn geweten. Wees bereidt je leven aan De Heer aan te bieden als offer voor het leven van de Joden en bidt daar gedurende de weg naar het bureau voor. Ook Abraham bad aldurend voor zijn zoon op weg naar de offering van Izaak en zie er kwam een Godsbode en weerhield hem. Zo u oprecht bidt zal de Heer verhoren want de Heer gaf zelf zijn leven voor anderen en het offer werd waardig gevonden door De Vader en zo vraagt Jezus ons voor hetzelfde bereid te zijn. En u verheug u want als de Heer uw offer aan neemt zijt gij zeker van De Hemel.

+PAX

Zou het zinvol zijn om mee te gaan met de NSB'er, iemand die tot in zijn haarvaten overtuigd was van het gedachtegoed dat Joden alle schuld trof? Wat zou je bereiken met het meegaan met de NSB'er in tegenstelling tot het doodschieten van de NSB'er?

Link naar bericht
Deel via andere websites

k denk persoonlijk dat er een verschil is n jezelf verdedigen, en andere verdedigen.

die man dood schieten is natuurlijk niet de beste weg, maar om mee te gaan met de stelling dat je dat zou doen.

Iemand doden opzichzelf is geen zonde, want in de wet van mozes was er op verschillende dingen een doodstraf.

Het is het motief, wat het zondig maakt, en ik denk dat ter verdediging van een groep mensen die anders zonder reden afgeslacht worden, het motief niet verkeerd is.

in de bergrede spreekt Jezus over zelfverdediging, en over je andere wang toe keren, maar dat gaat over een belediging, of aanval op jezelf en niet over andere mensen.

Het beste is je leven geven zodat de andere kunnen leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er zijn wat situaties waarin je voor de keuze gesteld wordt om Gods wet na te leven of niet.

Stel, tijdens WOII klopt er een NSB'er bij je op de deur, je doet open en hij ziet dat je allemaal Joden in je huis hebt ondergedoken. Hij is van plan dit door te geven aan de Duitsers, en om dit verhinderen schiet je deze man dood.

De NSB'er sterft, maar je bespaart het leven van verschillende Joden.

Zijn dergelijke 'zonden' voor Gods wet te rechtvaardigen?

Is het moord\\doodslag? Zou je dit ook aangerekend worden? Kan dit altijd, of ligt er ergens een grens? Zoja, waar dan?

God weet wat zich in je hart afspeelt.. dus als Hij weet dat je dit enkel hebt gedaan om anderen te redden mag je erop vertrouwen dat Hij dat meeneemt in Zijn oordeel..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er zijn wat situaties waarin je voor de keuze gesteld wordt om Gods wet na te leven of niet.

Stel, tijdens WOII klopt er een NSB'er bij je op de deur, je doet open en hij ziet dat je allemaal Joden in je huis hebt ondergedoken. Hij is van plan dit door te geven aan de Duitsers, en om dit verhinderen schiet je deze man dood.

De NSB'er sterft, maar je bespaart het leven van verschillende Joden.

Zijn dergelijke 'zonden' voor Gods wet te rechtvaardigen?

Is het moord\\doodslag? Zou je dit ook aangerekend worden? Kan dit altijd, of ligt er ergens een grens? Zoja, waar dan?

Dat zijn lastige situaties, zeker omdat je het dan eigenlijk niet goed kunt doen. Toekijken en niks doen is namelijk ook weer niet zo ethisch. Ik denk dat je dan verschillende kwaden moet afwegen tegenover elkaar en te handelen naar je geweten. Uiteindelijk zal God oordelen. Maar ik denk dat als je met oprechte intenties en naar je geweten gehandeld hebt dat je je daar dan niet zoveel zorgen over hoeft te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je echter in elk geval er niet voor kiest de nazi te doden, dan mag je wel weten dat je dan ook niet zondigt. Je laat immers zowel hem als de ondergedoken joden leven. Híj is degene die vervolgens de joden wil aangeven, niet jij. Híj kan dan nog altijd de keuze maken de joden daar alsnog gewoon te laten zitten, want ook híj heeft een vrije wil.

Ik denk dan ook dat jij in zo'n situatie niet kunt zondigen. Jij kiest er immers niet voor om in zo'n situatie te zitten, maar die nazi wel. Weliswaar kies je ervoor om joden ondergedoken te houden, maar dat doe je enkel opdat ze niet gedood worden door die nazi. Dat is dus een goede daad, waarop je nooit afgerekend zou mogen worden. Oók als het naderhand misschien niet zo slim zou zijn geweest. Zouden de nazi's echter de joden gewoon met rust hebben gelaten, dan had jij ze niet hoeven laten onderduiken. Zíj veroorzaken dus het probleem en niet jij. Dus zij treffen schuld, niet jij.

Natuurlijk kun je wel zondigen door én de nazi én de joden af te schieten en ook door de joden te verraden, zodat je er zelf voor kiest de nazi uit te nodigen, maar daar is hier geen sprake van. Hier ben jij degene die het goede wil doen en is het de nazi die ervoor kiest het kwade te willen doen. Dat maakt dus dat jij sowieso geen schuld treft, maar die nazi mogelijk wel. Oók als je hem neer zou schieten om de joden te redden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zijn dergelijke 'zonden' voor Gods wet te rechtvaardigen?

Erg lastig, vermoed ik. Dat gezegd hebbend is het een kiezen tussen twee kwaden en is het waarschijnlijk de minst slechte optie.

Quote:

Is het moord\\doodslag?

Ja.

Quote:

Zou je dit ook aangerekend worden?

Dat hangt ervan af. Als wij in Christus gerechtvaardigt zijn niet, anders wel. Denk ik.

Quote:

Kan dit altijd, of ligt er ergens een grens? Zoja, waar dan?

De grens is helder en heeft God in Zijn Wet uiteengezet.


Samengevoegd:

Quote:

Als je echter in elk geval er niet voor kiest de nazi te doden, dan mag je wel weten dat je dan ook niet zondigt. Je laat immers zowel hem als de ondergedoken joden leven. Híj is degene die vervolgens de joden wil aangeven, niet jij. Híj kan dan nog altijd de keuze maken de joden daar alsnog gewoon te laten zitten, want ook híj heeft een vrije wil.

Ik denk dan ook dat jij in zo'n situatie niet kunt zondigen. Jij kiest er immers niet voor om in zo'n situatie te zitten, maar die nazi wel. Weliswaar kies je ervoor om joden ondergedoken te houden, maar dat doe je enkel opdat ze niet gedood worden door die nazi. Dat is dus een goede daad, waarop je nooit afgerekend zou mogen worden. Oók als het naderhand misschien niet zo slim zou zijn geweest. Zouden de nazi's echter de joden gewoon met rust hebben gelaten, dan had jij ze niet hoeven laten onderduiken. Zíj veroorzaken dus het probleem en niet jij. Dus zij treffen schuld, niet jij.

Natuurlijk kun je wel zondigen door én de nazi én de joden af te schieten en ook door de joden te verraden, zodat je er zelf voor kiest de nazi uit te nodigen, maar daar is hier geen sprake van. Hier ben jij degene die het goede wil doen en is het de nazi die ervoor kiest het kwade te willen doen. Dat maakt dus dat jij sowieso geen schuld treft, maar die nazi mogelijk wel. Oók als je hem neer zou schieten om de joden te redden.

Wat een onzinnige redenering. De nazi, met al zijn ongetwijfeld slechte bedoelingen, dwingt jou niet de trekker over te halen. Dwingt jou niet de overheid ongehoorzaam te zijn en dwingt jou niet om zo stom te zijn om een NSB'er je Joden te laten zien. Er is een eigen verantwoordelijkheid en die wordt niet tenietgedaan door omstandigheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zat hier net in de auto over na te denken.

Gewoon iets wat bij mij op kwam: Je eigen leven geven en God vragen of hij dat van de joden wil besparen? Geen idee of je daar mee de joden zou helpen, maar in het kader van 'What would Jesus do' dacht ik er opeens aan.

Als niet-christen zou ik zeggen: schiet de NSB-er neer. Maar ik hou er dan misschien ook andere normen en waarden op na dan de bedoeling is van het topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je ervoor kiest het goede te doen, Machiavelli, dan treft je geen schuld als iemand anders vervolgens bij jou het kwade wil doen. Natruurlijk treft je schuld als je geen verantwoordelijkheid neemt waar je dat zou moeten nemen, of als je iets nalaat wat je niet zou moeten nalaten, maar als je oprecht vanuit het goede wilt handelen, vanuit een goedgevormd geweten, dan zal je weinig tot geen schuld treffen. Dat bedoelde ik te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je ervoor kiest het goede te doen, Machiavelli, dan treft je geen schuld als iemand anders vervolgens bij jou het kwade wil doen.

En als je daar vervolgens met een kwaad; namelijk moord op reageerd is dat je eigen verantwoordelijkheid en hoezeer je ook meent dat de omstandigheden je daartoe dwingen, dat verandert er niets op.

Quote:

Natruurlijk treft je schuld als je geen verantwoordelijkheid neemt waar je dat zou moeten nemen, of als je iets nalaat wat je niet zou moeten nalaten, maar als je oprecht vanuit het goede wilt handelen, vanuit een goedgevormd geweten, dan zal je weinig tot geen schuld treffen. Dat bedoelde ik te zeggen.

Dat vind ik dus ook kul. De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Olorin,

je schrijft:

Quote:
Dat zijn lastige situaties, zeker omdat je het dan eigenlijk niet goed kunt doen.

je doet het schijnen als of er in zo'n geval geen keuze gelijk Jezus te maken is.

@Michiel

Quote:
Daarmee red je je eigen gezin niet.

Nooit gehoord van Mozes: [26] Toen sprak de heer tot Mozes: ‘Strek uw hand uit over de zee, dan zal het water terugstromen over de Egyptenaren, hun wagens en hun wagenmenners.’ [27] Mozes strekte zijn hand uit over de zee, en toen het licht begon te worden vloeide de zee naar haar gewone plaats terug. En omdat de Egyptenaren er tegenin vluchtten dreef de heer hen midden in de zee. [28] Het water dat terugvloeide overspoelde de wagens en de wagenmenners, heel de strijdmacht van de farao die de Israëlieten op de bodem van de zee achterna was gegaan. Er bleef er niet één gespaard.(exodus 13)

Elia([12] Elisa zag het en riep uit: ‘Vader*, vader, Israëls strijdwagens en zijn ruiterij!’ (2Koningen 2)

Hoezo kun je je gezin niet redden?

Ja, als men leert dat men geen wonderen kan doen......

+PAX

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus heeft iedereen lief in de zin dat Hij geen kwaad/onrecht zal doen.

Mijn grootmoeder heeft toen de 2e wereldoorlog begon met De Heer een deal gesloten dat zij alles zou dragen wat de Heer haar zond als de families die aan haar verbonden vrij van persoonlijk ongeluk door de oorlog zouden komen. Zij woonde naast een NSB'er en had onderduikers. Er zijn razzia's geweest en de NSB'er wist dat zij onderduikers had. Geen mens heeft zij geweigerd die aan haar deur klopte te helpen en allen zijn gevrijwaard door de oorlog gekomen. Aan het einde van de Oorlog kreeg zij reuma en wel van dien aard dat zij daarna 11 jaar bedlegerig was. En zoals beloofd heeft zij dat tot het einde met liefde gedragen.

De Heer zelf draagt van iedereen de zonde en boet ze uit opdat die zondigen vergeving kunnen verkrijgen en zo vraagt Jezus dat van ons evenzo te doen om anderen met Hem mee te rechtvaardigen want wie tegen één zondigt, zondigt tegen allemaal.

Ook Jezus liet een olijfboom verdorren en wie de boeken van Maria Valtorta leest was het niet als enige een Olijfboom.

Men kan dus met Jezus mee versterven en een gebed van een oprecht nederig van hart vermag zeer veel, het kan zelfs zover gaan dat dat de ander die kwaad in de zin heeft het zelf krijgt te dragen. Mozes, noch Elia, noch Samuel wensten kwaad aan een ander: zoals u niet wenst dat u geschied wenst dat ook een ander niet: Zij wensten de ander leven. De ander wensten de dood naar hen en als u heilig verblijft kan de dood geen intrede vinden bij u en keert daarop terug naar de wenser en heeft het zelf te dragen. Reflecteren heeft dat!

Het is dat men niet leert hoe te reflecteren, noch hoe men heilig kan verblijven, en dat men de wereld boven de Hemel verkiest dat men naar middelen grijpt die een kwaadaardig handelen met zich meebrengt en men denkt er zich gemakkelijk mee van af te komen.

Men kent de waarde niet van het harte gebed, noch de waarde van een offer en daarbij zelfcentrisch wordt opgevoed dat men geen verhoring verkrijgt als men bidt.

Iedereen kan het, niet iedereen wilt het, dan wel pas als men de dood in de ogen kijkt.

en laat u twee overwegingen mee geven:

H. Teresa van Avila (1515-1582), karmelietes, Kerkleraar

De weg van de volmaaktheid, H. 28, 9-11 (vert C. Noyen, Carmelitana)

"Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart is verre van Mij"

Beelden we ons in dat er in ons binnenste een paleis is onschatbaar

rijk, heel en al gebouwd van goud en edelgesteente. Kortom, het is zo'n

verheven Heer waardig. Maar de schoonheid van dit groots geheel hangt van

jou af. Het is waar. Want er bestaat geen mooier bouwwerk dan een zuivere

en deugdzame ziel. Hoe groter de deugden, hoe schitterender het

edelgesteente. In dit paleis woont deze grote Koning die je Vader wil zijn.

Hij zetelt op een kostbare troon en deze troon is je hart...

Misschien zul je me uitlachen en zeg je dat dit allerduidelijkst is.

Terecht. Maar voor mij was dit gedurende enkele tijd duister. Ik begreep

wel dat ik een ziel had, maar haar waarde en Wie haar bewoonde begreep ik

niet. Om dit te zien waren mijn ogen zeker dicht door ijdelheden van het

leven. Mij dunkt, had ik toen begrepen wat ik vandaag begrijp, hoe in dit

paleisje van mijn ziel zo'n grote Koning woont, ik zou Hem niet zo vaak

alleen gelaten hebben. Ik had Hem van tijd tot tijd gezelschap gehouden en

het nodige gedaan, opdat dit paleis minder vuil zou zijn geweest. Wat is

het toch wonderlijk om te bedenken dat Hij wiens Grootheid duizenden

werelden en nog meer zou kunnen vervullen, Zich wil opsluiten in zo'n klein

verblijf!

Afraat,( ?- rond 345), monnik en bisschop nabij Mossoel, heilige in de orthodoxe Kerk

Overwegingen, nr. 4

"Schep in mij een zuiver hart, mijn God" (Psalm 51,12)

De zuiverheid van hart is een beter gebed dan alle hardop

uitgesproken gebeden, en de stilte, toegevoegd aan een oprecht geweten,

overstemt de luide stem van de mens die roept. Geef dan nu mijn vriend, je

hart en je intelligentie: luister naar me hoe ik spreek over het zuivere

gebed, en zie hoe onze vaderen, de rechtvaardigen van weleer, het vermaard

hebben gemaakt door hun gebed voor God, en hoe deze voor hen een zuiver

offer werd.

Door het gebed immers worden de offers aanvaard. Zij heeft de

zondvloed laten stoppen, zij heeft de onvruchtbaarheid genezen, zij heeft

legers teruggeduwd, zij heeft mysteriën ontvouwd, zij heeft de zee

gespleten, zij heeft een weg in de Jordaan geopend, vastgehouden door zon

en maan, zij heeft de onzuiveren buitengesloten en het vuur uit de hemel

laten vallen, zij heeft de hemel teruggehouden, zij heeft uit de afgrond

gered, heeft van het vuur bevrijd en van de zee verlost. Haar kracht is

indrukwekkend, zoals ook de kracht van een zuiver vasten dat is...

Immers allereerst om reden van zuiverheid van hart heeft God het

offer van Abel aanvaard, terwijl die van Kaïn verworpen werd (Gn 4,4v)...

Het zijn de vruchten van het hart van de laatste die toonden en tegen hem

getuigden dat hij vol met listen zit, omdat hij zijn broer gedood heeft.

Wat immers zijn gedachten hebben ontvangen, dat hebben zijn handen gedaan;

maar de zuiverheid van het hart van Abel was zijn gebed.


Samengevoegd:

@Olorin,

om het nog iets verder uit te leggen:

Het probleem is viererlei:

1) men is protestants-katholiek(proteliek) gaan denken in Rome.

2) de scheppingsverhalen

3) Jezus zei op het kruis: het is volbracht.

4) Men doet niet meer aan vasten en bidden

ad1: Door het protestants-katholiek denken heeft men de waarde van de werken van gerechtigheid en barmhartigheid uit het oog verloren want men denkt dat alles genade is. Dus de aflaat gebeden worden niet meer gepropagandeerd en als het zo is, is het voor men zelf en die in het vagevuur zijn. Niet meer voor een ander levende! De pastoor van Ars deed niet anders voor anderen. Zo kreeg hij de omkeer/genezing van zijn dorp en anderen voor elkaar.

ad2) Men kent de oorsprong van Hen die in de tuin van Eden niet. daarmee komt De Directe afgeleide van de Wet op zand te staan. men snapt niets van de offer-religie en de waarde daarvan.

ad3) Men zegt dat Jezus alles heeft volbracht en heeft geen antwoord waarom er nog lijden is. Zou men de ware exegese van de scheppingsverhalen kennen dan zou men weten waarom!

ad4) als de apostelen een antwoord wilden op problemen dan wel verdieping van de exegese dan ging men in vasten en bidden tot de Heer verscheen. Dit is begonnen in ongebruik te geraken vanaf de 13e eeuw en doordat de inquisitie in handen kwam van "blinde" gelovigen ipv bij heiligen werd de mystiek meer en meer naar de kerker verbannen: gehoorzaamheid boven liefde om eenheid te bewaren!

Zo heeft men geen weet meer van Zielen lichten, Godsrechtspraak, Profetie/Wonderen doen en Reflecteren.

De Kerk is meer en meer een politieke staat geworden en heeft daardoor meer en meer aan goddelijke macht verloren. Terwijl het omgekeerd hoort te zijn. Het hoort een Hemelse Staat dat door de aarde gaat, te zijn. Wij zijn hier op doorreis, niet om te verblijven en ook niet om pas op het laatst de reis te aanvaarden als we gaan sterven. Men denkt dat Jezus als enigste bij zijn gevangenschap tot en met het kruis geleden heeft en niet Zijn gehele leven vanaf de val van satan, zijn leven op aarde en tot aan de dag des Oordeels!

De Katholieke Kerk hoort profetisch te zijn en met profetie beschermt Zij haar kinderen: ‘Vader*, vader, Israëls strijdwagens en zijn ruiterij!

Men weet niet meer hoe men strijdwagens en ruiterij kan zijn voor anderen en zichzelf!

Men denkt dat God profeten en heiligen en priesters afzonderlijk roept en men daar geen invloed op heeft! Net zoals men denkt dat een verwekking geen invloed heeft op een kind!

Ja en dan krijg je antwoorden als: tussen twee kwaden kiezen want men weet het geheel Goede niet meer te vinden, danwel wijst men het af als onmogelijk, te zwaar, niet volbreng baar, als enige voor door God afzonderlijk gekozen heiligen en dat zijn wij niet! Een soort predestinatie leer!

+PAX

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er zijn wat situaties waarin je voor de keuze gesteld wordt om Gods wet na te leven of niet.

Stel, tijdens WOII klopt er een NSB'er bij je op de deur, je doet open en hij ziet dat je allemaal Joden in je huis hebt ondergedoken. Hij is van plan dit door te geven aan de Duitsers, en om dit verhinderen schiet je deze man dood.

De NSB'er sterft, maar je bespaart het leven van verschillende Joden.

Zijn dergelijke 'zonden' voor Gods wet te rechtvaardigen?

Is het moord\\doodslag? Zou je dit ook aangerekend worden? Kan dit altijd, of ligt er ergens een grens? Zoja, waar dan?

Wat je hier schetst is een moreel dilemma, die vanuit een ethisch oogpunt een bepaalde oplossing kan vinden. Het is een moeilijk punt, want het oplossen aan de hand van de ethiek wil niet per direct zeggen dat je het dan ook zal doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid