Spring naar bijdragen

Ik zoek de waarheid


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo allemaal,

Ik ben (nog) geen christen, maar wel altijd op zoek geweest naar de waarheid. Ik ben ervan overtuigd dat God bestaat en ook dat Jezus heeft geleefd.

Waar ik (nog) niet van overtuigd ben is het christendom. Hoe weet ik dat het de waarheid is? Ik ben redelijk wetenschappelijk ingesteld dus ik zie graag bewijzen voordat ik iets aanneem.

Dus mijn vraag luidt: Wat is het concrete bewijs dat het christendom de waarheid is?

Let op!! Concreet bewijs, dus geen reacties van 'Ik ervaar een gevoel van rust als ik de bijbel lees of naar de kerk ga'. Want dat ervaren joden, hindoes en boeddhisten ook wanneer ze uit hun boeken lezen of naar de synagoge of tempel gaan.

Ik hoop oprecht dat jullie mij verder kunnen helpen.

Alvast bedankt,

H. de Vos

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Welkom op het forum!

Wat maakt het voor jou pas aanvaardbaar als het voor je ligt, waarom zou deze empirische houding de maatstaf zijn voor waarheid? Wanneer is een bewijs concreet genoeg voor je om God aan te nemen en te accepteren in je leven?

Je vragen doen me denken aan het boek Narnia, waarin de dwergen Aslan ook niet herkennen, ondanks datgene wat hij voor hen doet en aan hen toont. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vragen naar concreet bewijs van God en/of het christelijk geloof als waarheid is als een vis die aan de oceaan vraagt of deze bestaat. God is overal om je heen en als je je daarvoor openstelt dan zul je Hem zien maar als je een bliksemflits of een brandende braamstruik verwacht dan zul je in veel gevallen toch teleurgesteld worden.

Misschien is dit (ook) iets voor je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien moet je het boekje Brieven van een scepticus eens lezen. Het gaat over een zoon die schrijft met zijn ongelovige vader. G.A. Boyd is de schrijver. Ik vond het wel een mooi boekje, maar ik had het pas gelezen toen ik al geloofde.


Samengevoegd:

Of je gaat naar een alphadienst of alphacursus. Naar die eerste ben ik al een paar keer gegaan en ze spreken me erg aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jezus is opgestaan uit de dood.

Het probleem bij dit voorbeeld is dat TS wetenschappelijk bewijs hiervoor vraagt, dat maakt het nogal moeilijk.

Sommige dingen zijn gewoon niet wetenschappelijk te verklaren...


Samengevoegd:

Quote:

...en Hij geneest zieken en doet andere wonderen.

Ook hier zullen wetenschappers het kunnen gooien op "toeval".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het probleem bij dit voorbeeld is dat TS wetenschappelijk bewijs hiervoor vraagt, dat maakt het nogal moeilijk.

* Verschillende mensen hebben Jezus gezien na Zijn dood. Denk o.a. aan de apostel Thomas.

* Paulus schrijft aan de gemeente in Korinthe over 500 (!) getuigen waarvan de meeste nog in leven zijn op dat moment (1 Kor. 15). Het enige wat de Korinthiërs hadden hoeven doen is hun equivalent van ds. Marten Visser naar Jeruzalem sturen om te checken of het klopt.

Materiële bewijzen voor de opstanding zul je niet gauw vinden, aangezien Jezus' lichaam niet meer aanwezig is op aarde. Misschien dat men Jezus' lichaam zou vinden, dat zou het einde zijn van het christendom - wat Paulus zelf ook zegt. Dus, of hij speelt een hele grote bluf, of: het is waar. Lastig voor de hedendaagse mens is dan wellicht dat de getuigen nu in ieder geval niet meer leven. Wat dat betreft, als je in (een) God gelooft, zou je kunnen bidden of Hij zich wil laten zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal,

Ik ben (nog) geen christen, maar wel altijd op zoek geweest naar de waarheid. Ik ben ervan overtuigd dat God bestaat en ook dat Jezus heeft geleefd.

Waar ik (nog) niet van overtuigd ben is het christendom. Hoe weet ik dat het de waarheid is? Ik ben redelijk wetenschappelijk ingesteld dus ik zie graag bewijzen voordat ik iets aanneem.

Dus mijn vraag luidt: Wat is het concrete bewijs dat het christendom de waarheid is?

Let op!! Concreet bewijs, dus geen reacties van 'Ik ervaar een gevoel van rust als ik de bijbel lees of naar de kerk ga'. Want dat ervaren joden, hindoes en boeddhisten ook wanneer ze uit hun boeken lezen of naar de synagoge of tempel gaan.

Ik hoop oprecht dat jullie mij verder kunnen helpen.

Alvast bedankt,

H. de Vos

Bewijs in de zin van de exacte wetenschappen: dat gaat niet. De waarheid van het christelijk geloof is net zo waar als natuurwetenschappelijke feiten maar je kunt ze niet met het instrumentarium van die wetenschappen meten.

Als iemand zegt: 'Ik ben 1.75 meter, weegt 70 kg en heb blauwe ogen' dan kan dat als 'waar' aangenomen worden na toetsing met een meetlat, een weegschaal en visuele waarneming. Als iemand zegt (hetgeen door anderen, onafhankelijk van elkaar, bevestigd wordt): 'Ik ben geduldig, altijd hoopvol en heb vertrouwen in de medemens' dan is dat net zo waar. Zulke waarheid behoort echter niet tot het terrein van de exacte wetenschappen.

Het christelijk geloof is in ieder geval geen kwestie van het gevoel 'dat er wel iets moet zijn'. Want er hoeft niets te zijn, van wie zou dat moeten? Het bestaan van God is niet afhankelijk van ons geloof in God. Als er geen God is, zitten alle christenen ernaast (evenals alle joden en alle moslims). Geloven dat God bestaat is echter nog geen christelijk geloof, het is wel een begin daarvan.

Het gaat in de vraag specifiek om christelijk geloof. Als we een aantal punten uit de H. Schrift nemen: er zijn zeer veel punten die in het Oude Testament (dus vóór de geboorte van Jezus in Bethlehem) zijn voorspeld en in het Nieuwe Testament in Jezus Christus zijn uitgekomen, in Hem zijn vervuld. Als je nou één punt zou hebben, dan zou het toeval zijn. Maar dat valt niet vol te houden bij zoveel aanwijzingen. Ik zal er een aantal noemen met de vindplaats. De bovenste regel is steeds uit een boek uit het Oude Testament.

* Hij is van de stam van Juda Gen 49:8-10

Luc 3:23-33, Hebr 7:14

* Hij is van het nageslacht van David 2 Sam 7:16, Jer 23:5

Mat 1:1, Openb 22:16

* Hij is een nazaat van Isaï Jes 11:1-2

Mat 1:1+6

* Hij is de Zoon van God Psalm 2:7

Mat 3:17, Luc 1:32

* Hij is er ook voor de heidenen Jes 42:1, Jes 49:6

Mat 12:17-18, Hand 11:1, Hand 11:20-21

* Hij werd als kind geboren maar was ook God zelf Jesaja 9:5

Luc 2:6-7, Joh 1:1+14 Joh 20:28

* Hij werd geboren uit een maagd Jes 7:14

Mat 1:20b-23

* Hij werd geboren in Betlehem Micha 5:1

Mat 2:1, Luc 2:4-7

* Hij ontvangt de troon van David Jes 9:6

Luc 1:32-33

* Herodes probeerde Hem te doden door het vermoorden van alle jongetjes van 0 t/m 2 jaar Jer 31:15

Mat 2:16-18

* Hij werd naar Egypte meegenomen Hos 11:1

Mat 2:13-15

* Hij werd gezalfd met de Heilige Geest Jes 11:2

Mat 3:16-17

* Hij werd aangekondigd door de boodschapper van de Heer (Johannes de Doper) Jes 40:3-5, Mal 3:1

Mat 3:1-3, Mat 11:10, Mar 1:2-4, Luc 3:3-6, Luc 7:27

* Bereid de weg van de Heer Jes 40:3-5

Mat 3:1-3, Luc 3:3-6

* Hij ging naar Galilea om te prediken Jes 8:23b-9:1

Mat 4:12-17

* Hij verrichtte wonderen Jes 29:18, Jes 35:4-6

Luc 7:22, Mat 9:35

* Hij predikte goed nieuws Jes 61:1-2a

Luc 4:14-21

* Hij is nederig, vriendelijk en roemde zichzelf niet Jes 42:1-2

Mat 12:17-19, Mat 11:29a

* Hij geeft rust aan de mensen Jes 63:14b

Mat 11:28-30

* Hij zuiverde de tempel Mal 3:1

Mat 21:12-13

* Hij ging als koning op een ezel Jeruzalem binnen Zach 9:9

Mat 21:4-9

* Hij werd door de Joden afgewezen Psalm 118:22

1 Pet 2:7-8

* Hij werd verraden door een vriend Psalm 41:10

Luc 22:3-4, Joh 13:18-19, Joh 13:21-27

* Hij werd verraden voor 30 zilverstukken Zach 11:12

Mat 26:14-16

* Het verradersgeld was voor de pottenbakker Zach 11:13

Mat 27:5-7

* Arrestatie van Jezus met het zwaard Zach 13:7

Mat 26:55-56

* Hij zweeg tegen Zijn aanklagers Jes 53:7

Mat 27:12-14

* Hij werd bespot Psalm 22:8-9

Mat 27:28-31

* Hij werd geslagen Jes 52:14

Mat 26:67, Mat 27:29b-30, Marc 14:65, Marc 15:19, Luc 22:63-64, Joh 18:22

* Hij werd bespuugd Jes 50:6

Mat 26:67, Mat 27:29b-30, Marc 14:65, Marc 15:19

* Hij werd gegeseld Jes 53:5, Jes 50:6

Mat 27:26, Luc 23:22

* Hij werd gekruisigd (Merk op, dat toen Zacharia deze profetie deed, ± 500 jaar voor Christus, het niet gebruikelijk was dat de doodstraf door een kruisiging voltrokken werd. Volgens de Joodse Wet moest de doodstraf door steniging uitgevoerd worden (Zie Lev. 24:13-17, Deut 17:2-7, Deut 21:18-21). De dood door kruisiging werd door de Romeinen ingesteld, die pas ± 70 jaar voor Christus, 430 jaar later, Israël hebben bezet.) Zach 12:10

Mat 27:35, Joh 19:16-18, Joh 19:37

* Zijn handen en voeten werden doorboord Psalm 22:16

Luc 24:38-39a

* Hij werd tezamen met misdadigers gekruisigd Jes 53:12

Mat 27:38

* Hij bad voor Zijn vervolgers Jes 53:12

Luc 23:34a

* Hij gaf een roep van verlatenheid Psalm 22:2

Mat 27:46

* Hij beval Zijn Geest in Gods handen Psalm 31:6

Luc 23:46

* Zijn familie en vrienden stonden veraf Psalm 38:12

Luc 23:49

* Zijn zij werd doorboord Zach 12:10

Joh 19:34

* Hoe laat Hij dood ging Ex 12:6

Mat 27:45-50

* Er kwam duisternis over het land Amos 8:9

Mat 27:45

* Er werden geen botten van Hem gebroken Ex 12:46, Num 9:12, Psalm 34:20-21

Joh 19:32-36

* Hij werd begraven in de graftombe van een rijk man Jes 53:9

Mat 27:57-60

* Zijn kleding werd verdeeld en om Zijn rok (= mantel) werd gedobbeld Psalm 22:18-19

Mat 27:35, Joh 19:23-24

* Hij is uit de dood opgestaan Psalm 16:10

Mat 28:1-6, Marc 16:6, Hand 2:30-32, 1 Kor 15:3-9

* Hij is opgestaan na drie dagen (Hier zijn als extra ook twee profetieën uit het Nieuwe Testament opgenomen) Hos 6:2, Joh 2:18-21, Mat 12:38-41

Hand 10:39-41

* Hij steeg op naar de hemel Psalm 68:19

Luc 24:50-51, Hand 1:9-11, Ef 4:7-9

Het sterkste bewijs voor de waarheid van het christelijk geloof is de verrijzenis van Jezus Christus. Het verrijzen zelf heeft niemand gezien maar aan het feit dat anderen Hem, onafhankelijk van elkaar, ook na zijn dood aan het kruis levend gezien hebben (in een verheerlijkt lichaam, niet meer aan aardse beperkingen gebonden) is het bewijs.

Het feit dat de Kerk die Jezus Christus zelf heeft gesticht tot op de dag van vandaag bestaat (dus nu al bijna 2000 jaar) mag toch minstens als een ijzersterke aanwijzing voor de onzichtbare, maar goddelijke leiding van haar worden gezien dus voor de werking van de H. Geest in deze wereld. (Om discussies te voorkomen laat ik even de zichtbare leiding van de Kerk achterwege). Zou de Kerk alleen door mensen in stand zijn gehouden, dan zou ze al vroegtijdig in ruzies ten onder zijn gegaan. Want onenigheid met elkaar hebben, kunnen mensen niet nalaten.

Verder is een zeer sterk punt voor het christelijk geloof dat mensen in tijden van vervolging hun leven ervoor hebben gegeven. Dat is het hoogste offer dat iemand kan brengen.

De vraag is: durf je 'ja' te zeggen tegen God tegen die zich geopenbaard heeft aan de mens? Dat begin is gemaakt, want je gelooft in God. Je gelooft ook dat Jezus bestaan heeft. Dat kan overigens niet ontkend worden, want het 'bestaan hebben' van Jezus is een historisch feit. Het gaat echter verder; durf je te geloven dat diezelfde Jezus ook de Christus is en Gods Zoon? Durf je op Hem te vertrouwen en ernaar te leven, in te stemmen met de waarheid die Hij geopenbaard heeft? Geloof je dat God nog steeds werkzaam is in de wereld, door de H. Geest? Dat alles heeft te maken met geloof maar zoals je al gezien hebt: de waarheid bewijzen in de betekenis van natuurwetenschappelijk of juridisch bewijs: dat gaat niet.

Zo is ook de Drie-eenheid van God (Vader, Zoon en H. Geest) een mysterie van het geloof. Het gaat het verstand te boven. Tussen geloof en wetenschap kan echter nooit een tegenspraak zijn omdat beide hun oorsprong hebben in God. Het is dezelfde God die de mens zowel het licht van het verstand als ook het geloof schenkt. Maar durf je dat ook te geloven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het gaat in de vraag specifiek om christelijk geloof. Als we een aantal punten uit de H. Schrift nemen: er zijn zeer veel punten die in het Oude Testament (dus vóór de geboorte van Jezus in Bethlehem) zijn voorspeld en in het Nieuwe Testament in Jezus Christus zijn uitgekomen, in Hem zijn vervuld. Als je nou één punt zou hebben, dan zou het toeval zijn. Maar dat valt niet vol te houden bij zoveel aanwijzingen. Ik zal er een aantal noemen met de vindplaats. De bovenste regel is steeds uit een boek uit het Oude Testament.

Als je het Oude en Nieuwe testament naast elkaar legt, ziet het er idd uit dat zo'n beetje alle voorspellingen over Jezus uitgekomen zijn.

Maar er zijn in het OT veel meer voorspellingen die helemaal niet uitgekomen zijn.

Sommige beweringen liepen net even anders, en anderen slaan simpelweg nergens op.

Dat maakt het dat nou toevallig alles over Jezus wel is uitgekomen het wel heel erg verdacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar er zijn in het OT veel meer voorspellingen die helemaal niet uitgekomen zijn.

Sommige beweringen liepen net even anders, en anderen slaan simpelweg nergens op.

Heb je voorbeelden?

Quote:
Dat maakt het dat nou toevallig alles over Jezus wel is uitgekomen het wel heel erg verdacht.

Waarom?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Opzoek,

Er is geen wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van God, noch is er bewijs voor zijn niet-bestaan. De logica zal ook nooit God uitsluiten dan wel bewijzen. Oftewel, je hebt helemaal niets aan de rede. Wat mij betreft is de enige manier om te besluiten of God al dan niet bestaat je gevoel. Voel je zijn aanwezigheid niet? Waarom zou je er dan in geloven? Voel je z'n aanwezigheid wel? Dan staat het je vrij om te geloven. Om die reden is het overigens wat mij betreft kleingeestig om gelovigen van onredelijkheid te beschuldigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

misschien is het boek "bewijs genoeg" interessant.

het behandeld het bewijs materiaal voor en tegen de evangeliën.

Het boek leest wel makkelijk, moet er wel bij zeggen dat het waarschijnlijk niet helemaal objectief is geschreven.

Maar dat doet niemand, en ik denk dat er genoeg materiaal is te vinden op internet om de andere kant te onderzoeken, materiaal wat wellicht ook niet objectief is.

Ik vond het wel behulpzaam.

Ik ben wel benieuwd welke voorspellingen uit het oude testament je bedoelt, want ik weet er geen. maar ook ik wil de waarheid volgen, en niet iets wat gemaakt is door mensen, dus als ik iets gemist heb hoor ik het graag natuurlijk smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heb je voorbeelden?

Bijvoorbeeld:

- Damascus zou op een gegeven moment totaal vernietigd worden. (In werkelijkheid was alleen evacuatie noodzakelijk.) Damascus is tot op heden intact gebleven.

-Hetzelfde verhaal geld voor Jeruzalem.

-Het land Juda zou met God's zegen tot in de eeuwigheid bestaan, met het koninklijk huis van David als regering.

Totdat Nebukadnezar langs kwam en daar een eind aan maakte.

-Babylon zou ingenomen worden door de Meden, maar uiteindelijk kozen ze toch voor Ninive, zelfs in samenwerking met Babylon.

-Babylon zou ook nooit meer bewoond worden, maar Irak is al een tijdje bezig met de renovatie.

-Josia zou eerst niet tegen Egypte vechten, en deed dat later toch.

-De Nijl zou opdrogen, maar staat nog gewoon vol met water.

-De Babylonische Ballingschap zou 70 jaar duren, maar dat werd 60 jaar.

Quote:
Waarom?

Omdat het dan lijkt alsof het achteraf allemaal is ingevuld. Dat het zo aangepast is om het kloppend te krijgen.

Door allerlei details (op een ezel, 30 zilverstukken, precieze tijd van overlijden) word het nog ongeloofwaardiger.

Dus ofwel het leven van Jezus klopt zoals beschreven, en men heeft een overdaad aan voorspellingen later toegevoegd, ofwel de mythe-vorming van Jezus is gebaseerd op voorspellingen die wel uit moesten komen om hem de messias te laten zijn. (geboorte in Bethlehem uit een maagd bvb)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je misschien referenties en bronnen hierbij?


Samengevoegd:

hier zijn misschien wat antwoorden, ik ben helemaal geen expert hier in, maar misschien heb je er wat aan, en misschien klopt niet alles, ik zou zeggen onderzoek zelf en weeg af.

Stel de profetie over damascus uit Jesaja 17 is niet vervuld, het zou toch nog kunnen gebeuren. Dat betekent niet dat hij niet correct is.

Het land Juda zal voor eeuwig bestaan, en david koningshuis ook.

Ik denk dat je doelt op ezechiel 37

Wat belangrijk is om te weten, is dat de profeten kunstenaars waren, ze waren dichters.

En spreken veel in symboliek.

Zoiezo spreekt de profetie dat er een tijd komt dat het land voor eeuwig zal bestaan.

Die tijd begon toen Jezus kwam, Hij stichtte het nieuwe Israel dat voor eeuwig zal bestaan.

David is een voorafbeelding van Jezus, een symbool. Daarom word hier zijn naam gebruikt.

Niet iedereen is het er over eens dat de kerk het nieuwe israel is.

Maar dat is mijn kijk hier op.

Er zijn vast nog meer mogelijkheden hiervoor.

Maar als je het zo bekijkt is deze profetie al 2000 jaar in vervulling.

De meden hebben inderdaad samen met babylon nineve ingenomen. (612 b.c)

Maar dit was voor de profetie, na de profetie gebeurde het zoals gezegd.

dit was zo’n 70 jaar voordat de meden babylon binnenvielen. (539 b.c)

de babylonische ballingschap begon ongeveer in 606 v. Chr

en kwam rond rond 538 v.chr ten einde.

Dat is niet 60 jaar, maar 68 jaar, komt aardig in de buurt van 70

De profetie over de nijl ben ik niet zo bekend mee, staat in jesaja 19, zou nog kunnen uitkomen of is niet letterlijk bedoeld.

De suggestie gaat dat de profetieen achteraf ingevuld zijn gaat niet echt op, neem nou het boek jesaja, de oudste handschrift die we daarvan hebben dateert van een paar honderd jaar voor Christus.

de Joodse vertaling van het oude testament dateert ook van een paar honderd jaar voor christus, en als er een volk is wat graag zou willen dat Jezus niet de messias is, dan was het het joodse volk wel.

anyway ik hoop dat je er wat aan hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had zelf heel erg veel aan het boek: moderne wetenschap in de bijbel.

In de bijbel is het in het Oude Testament bijvoorbeeld heel belangrijk dat je baby's op de 8e dag na de geboorte besnijd, ook al valt het op de sabbat.

Nu hebben ze onderzoek gedaan en blijkt het dat het bloed op de 8e dag na de geboorte het snelst stolt.

Er staan allemaal van dit soort dingen in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is het boek "Jezus feit of fictie" van Josh McDowell iet voor je om te lezen ?

"In zijn verzet tegen het christendom stuitte Josh McDowell op argumenten die hij van zijn kant onmogelijk kon weerleggen en die tenslotte voor hem het overtuigende bewijs leverden dat Jezus inderdaad mens-geworden God was. In dit boek beschrijft Josh McDowell enkele van de meest doorslaggevende argumenten die ertoe geleid hebben zijn sceptische houding ten opzichte van de Godheid van Jezus Christus te herzien."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wellicht is dit een hulpmiddel. Ik ben het overigens niet eens met de leer die ze brengen maar de wetenschappelijk argumenten zijn ok:

link

Verder kun je in mijn profiel onze website vinden. Mocht je een persoonlijk bewijs willen hebben dat God bestaat dan kun je die krijgen. Dan hoor ik het vanzelf smile.gif Om wederom felle discussies te vermijden zal ik hier niet inhoudelijk op ingaan.

Gr,

Evert Huisman (Saint_eve)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Bedankt allemaal voor jullie reacties en inspanningen om mij verder te helpen!

Ik kan moeilijk op alle reacties één voor één reageren, maar ik wil graag het volgende verduidelijken.

Ik geloof in een schepper van de hemelen en de aarde en alles wat zich daartussen bevindt. Dat is ook wetenschappelijk bewezen overigens al hoeft men daar geen wetenschappelijk bewijs voor te hebben, logica volstaat ook.

Ik geloof dus in God, dat is niet het punt. Het punt is het concept van God. Er zijn namelijk meerdere religies met verschillende concepten van God. Ik kan dus kiezen. Waarom zou ik voor het christendom moeten kiezen ten opzichte van een andere godsdienst? Het gaat erom of de bijbel letterlijk het woord van God is of niet. Als men dat kan bewijzen bij wijze van redeneren of wat voor bewijs dan ook. Dan beschouw ik de bijbel van kaft tot kaft als 100% waarheid.

Hoe weet ik of de bijbel letterlijk het woord van God is of niet? Wat is daar het bewijs voor? Er zijn zoveel verschillende versies. Welke bijbel is de 'echte' bijbel?

Dus waarom zou ik kiezen voor het christendom en niet voor het jodendom of islam bijvoorbeeld?

Ik heb echter geen behoefte aan antwoorden als:

- Je zult de heilige geest ervaren

- Je zult hand in hand lopen met Jezus in de hemel

of iets in die richting. Dat is namelijk iets wat jullie christenen geloven, maar ik nog niet. Ik zoek naar een aanleiding om te geloven in wat jullie beweren over God, Jezus, het leven en hiernamaals etc.

Alvast bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat mij je dan uit de droom helpen. Je kan nìet bewijzen dat de Bijbel letterlijk het woord van God is. Dit geldt overigens ook voor de Koran. Immers, niemand die nu leeft is erbij geweest toen die boeken zijn geschreven. De enige manier waarop je kunt weten of zo'n boek het woord van God is, is als je al weet wàt het woord van God is zodat je kunt nagaan of wat er in het boek staat wel in overeenstemming is. Maar hoe kom je te weten wat het woord van God is zonder een boek te lezen waarvan beweerd wordt dat het het woord van God is? De enige manier is dus om te luisteren naar wat je innerlijk je ingeeft wat waar is, want er is gewoon geen logisch bewijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zal hier graag inhoudelijk op in gaan, maar heb daar nu nog geen tijd voor, ben aan het werk, maar ik heb hier een link, daar staan wat mp3tjes op, waaronder 18 uur aan lesmateriaal over de authoriteit en authenticiteit van de bijbel. dus mocht je daar zin in hebben, ik kan het je aanraden. je kan ook de lessen los van elkaar beluisteren. het behandeld volgens mij in les 11 ook Gods woord tegenover andere Godsdiensten.

link

ik wens je in iedergeval Gods zegen toe, en succes met je zoektocht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

@theblackmathematican (en de rest)

Er is misschien geen wetenschappelijk bewijs. Maar kan het niet zo zijn dat er aanwijzingen in zitten dat het het woord van God is?

Een aantal verzen waaruit blijkt dat de woorden wel van God moeten zijn of iets anders?

Er moet een duidelijke aanwijzingen zijn. Want de waarheid is duidelijk. Dat is een universele regel die je op bijna alles kan toepassen.

Laat ik mijn vraag dan aanpassen. Is er een objectief te benaderen aanwijzing om aan te nemen dat de bijbel het letterlijke woord van God is?

Dank jullie wel!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid