Spring naar bijdragen

Waarom was Jozef dood?


Aanbevolen berichten

Quote:

Als Jezus aan het kruis hangt lijkt het er sterk op dat moeder Maria weduwe is. Waarom was Jozef dood? Jezus heeft Lazarus uit de dood doen opstaan en een hoop anderen genezen, maar waarom niet bij stiefvader?

Daar zullen we nooit achterkomen, vermoed ik. (Op z'n katholieks noemen we de H. Jozef overigens voedstervader (= pleegvader). Lazarus is op een later moment ook een aardse dood gestorven.

De tekenen die Jezus gedaan heeft zijn een getuigenis van het feit dat de Vader Hem als de Christus gezonden heeft en ze nodigen ertoe uit om in Hem te geloven. Hij heeft vele mensen uit aardse ellende (als honger, onrecht, ziekte en dood) verlost door wonderen. Jezus is echter niet gekomen om alle kwaad op aarde op te heffen maar om de mensen te bevrijden van de slavernij van de zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is gekomen om alle kwaad op aarde op te heffen, maar het leven van een mens is afhankelijk van Gods plan met de mens.

Wat gebeurt is met Jozef weet ik niet. Wel stierven Stefanus en Johannes de Doper vroeg en later stierven nog meer apostelen, zoals Paulus.

Ook in onze tijd worden niet alle doden opgewekt. Soms wordt een dode opgewekt en soms keert de dode niet terug naar de aarde, maar blijft deze in de hemel bij God.

Gezondheid en genezing zijn altijd voor de mens beschikbaar, maar soms zit het plan (de bediening) van een mens erop en kan het de tijd zijn om naar de Vader te gaan.

Paulus wist in veel gevallen dat zijn tijd er nog niet op zat en dat hij het plan van God in zijn leven nog moest volbrengen. Daarom ging hij uit de gevangenis, stond op van de steniging, overleefde een schipbreuk en een slangenbeet enz. . Pas toen Gods plan met zijn leven voorbij was, verruilde hij het tijdelijke voor het eeuwige.

Als het plan van God met een mens nog niet ten einde is, hoeft die mens de aarde nog niet te verlaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo'n elf (doden)opwekkingen op een rijtje (OT en NT):

Hand. 14

19 Maar er kwamen Joden van Antiochië en Ikonium en zij praatten de scharen om en stenigden Paulus en sleepten hem de stad uit, menende, dat hij dood was. 20 Doch toen de discipelen hem omringd hadden, stond hij op en ging de stad binnen. En de volgende dag vertrok hij met Barnabas naar Derbe.

Hand. 20

9 En een zekere jonge man, genaamd Eutychus, zat in de vensterbank, en door een diepe slaap bevangen, viel hij, toen Paulus zo lang sprak, door de slaap overmand, van de derde verdieping naar beneden en werd dood opgenomen. 10 Doch Paulus kwam naar beneden, wierp zich op hem, en sloeg de armen om hem heen, en zeide: Maakt geen misbaar, want er is leven in hem. 11 En bovengekomen, brak hij brood en at, en hij sprak nog lang met hen, tot de morgenstond, en zo vertrok hij. 12 En zij brachten de jongen levend weg, en werden buitengewoon bemoedigd.

Quote:

Hand. 9

36 En er was te Joppe een discipelin, genaamd Tabita, hetgeen, vertaald, betekent Dorkas. Deze was overvloedig in goede werken en aalmoezen, die zij gaf. 37 En het geschiedde in die dagen, dat zij ziek werd en stierf; en na haar gewassen te hebben, legde men haar in een bovenzaal. 38 En daar Lydda dicht bij Joppe lag, zonden de discipelen, toen zij hoorden, dat Petrus daar was, twee mannen tot hem met het verzoek: Kom zonder dralen tot ons. 39 En Petrus stond op en ging met hen mede. Toen hij daar aangekomen was, bracht men hem naar de bovenzaal en al de weduwen kwamen bij hem staan, en lieten hem onder tranen al de lijfrokken en mantels zien, die Dorkas, toen zij nog bij hen was, gemaakt had. 40 Maar Petrus zond hen allen naar buiten en knielde neder en bad. En hij wendde zich tot het lichaam en zeide: Tabita, sta op! En zij opende haar ogen en zag Petrus en ging overeind zitten, 41 en hij gaf haar de hand en richtte haar op; toen riep hij de heiligen en de weduwen en stelde haar levend voor hen. 42 En het werd bekend door geheel Joppe en velen kwamen tot geloof in de Here.

Luc. 7

4 En naderbij gekomen raakte Hij de baar aan - de dragers stonden stil - en zeide: Jongeling, Ik zeg u, sta op! 15 En de dode ging overeind zitten en begon te spreken, en Hij gaf hem aan zijn moeder.

Quote:

Mar. 5

5 Terwijl Hij nog sprak, kwam men uit het huis van de overste der synagoge hem zeggen: Uw dochter is gestorven; waarom valt gij de Meester nog lastig? 36 Doch Jezus luisterde niet naar wat gezegd werd, maar Hij zeide tot de overste der synagoge: Wees niet bevreesd, geloof alleen. 37 En Hij stond niemand toe met Hem mede te gaan, behalve Petrus en Jakobus en Johannes, de broeder van Jakobus. 38 En zij kwamen in het huis van de overste der synagoge en Hij zag het misbaar en mensen, die luid weenden en weeklaagden. 39 En binnengekomen, zeide Hij tot hen: Waarom maakt gij misbaar en weent gij? Het kind is niet gestorven, maar het slaapt. 40 En zij lachten Hem uit. Doch Hij dreef hen allen het huis uit en nam de vader van het kind en de moeder en die bij Hem waren mede en Hij ging het vertrek binnen, waar het kind lag. 41 En Hij vatte de hand van het kind en zeide tot haar: Talita koem, hetgeen betekent: Meisje, ik zeg u, sta op! 42 En het meisje stond onmiddellijk op en het kon lopen; want het was twaalf jaar. En zij ontzetten zich terstond bovenmate.

Quote:

Matth. 27

51 En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot

beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52 en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. 53 En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.

Quote:

2 Kon 13,21       

Terwijl men eens bezig was iemand te begraven, zie, daar zagen zij een bende: toen wierpen zij de man in het graf van Elisa en liepen weg. En toen de man met het gebeente van Elisa in aanraking kwam, werd hij levend, en rees overeind op zijn voeten.

Quote:

2 Kon. 4

32 Daarna kwam Elisa het huis binnen en zie, daar lag de jongen dood op zijn bed. 33 Toen Elisa binnengegaan was, sloot hij de deur achter hen beiden en bad tot de HERE. 34 Daarna ging hij bovenop de knaap liggen; hij legde zijn mond op diens mond, zijn ogen op diens ogen, zijn handen op diens handen, en boog zich zo over hem heen. Daarop werd het lichaam van de knaap warm. 35 Daarna keerde hij terug en ging eenmaal het huis op en neer; dan ging hij naar boven en boog zich over hem heen. Toen niesde de jongen zevenmaal en opende zijn ogen. 36 En hij riep Gechazi en zeide: Roep deze Sunamitische. En toen deze haar geroepen had, kwam zij tot hem, en hij zeide: Neem uw zoon op. 37 Zij trad binnen, wierp zich aan zijn voeten en boog zich ter aarde neder. Daarop nam zij haar zoon en ging heen.

Quote:

1 Kon. 17

8 Toen zeide zij tot Elia: Hoe heb ik het met u, man Gods? Gij hebt bij mij intrek genomen om mijn ongerechtigheid in herinnering te brengen, en te maken, dat mijn zoon sterft. 19 Daarop zeide hij tot haar: Geef mij uw zoon. Toen nam hij hem uit haar schoot, droeg hem naar het bovenvertrek, waar hij verblijf hield, en legde hem op zijn bed. 20 Daarop riep hij tot de HERE en zeide: HERE, mijn God! Doet Gij zelfs de weduwe, bij wie ik als vreemdeling vertoef, het onheil aan, haar zoon te laten sterven? 21 Toen strekte hij zich driemaal uit bovenop het kind en riep tot de HERE en zeide: HERE, mijn God! Laat toch de ziel van dit kind in hem terugkeren. 22 En de HERE hoorde naar de stem van Elia, en de ziel van het kind keerde in hem terug, zodat het levend werd.

Verder natuurlijk de dodenopwekking van Lazarus en de opstanding van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja ok allen waarbij de dood symbolisch is als je het mij vraagt, een beetje in de zin van mesnsen die geen zin meer hebben of het hebben opgegeven...de wederopstanden ja logisch.

dan vindt ik de enigste die dicht bij de realiteit komt jezus opstand zelf howel ook dat symbolisch maar toch zeker dichter bij het werkelijke komen ten minste echt dood....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ja ok allen waarbij de dood symbolisch is als je het mij vraagt, een beetje in de zin van mesnsen die geen zin meer hebben of het hebben opgegeven...de wederopstanden ja logisch.

dan vindt ik de enigste die dicht bij de realiteit komt jezus opstand zelf howel ook dat symbolisch maar toch zeker dichter bij het werkelijke komen ten minste echt dood....

De verrijzenis van Jezus is geen symbolisch gebeuren geweest maar een reële gebeurtenis. Het verrijzen zelf heeft zich aan ieders waarneming onttrokken maar het feit dat Hij verrezen was konden zijn leerlingen vaststellen aan de ontmoetingen met Hem na die gebeurtenis.

De verrijzenis was ook iets anders dan met Lazarus gebeurde. Jezus stond op 'uit eigen kracht' en is blijven leven, na zijn verrijzenis met een verheerlijkt lichaam.

Jezus wekte Lazarus op uit de dood, dit wonder was dus een dodenopwekking. Lazarus stond niet op uit eigen kracht en is later opnieuw gestorven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zo'n elf (doden)opwekkingen op een rijtje (OT en NT):

Hand. 14

19 Maar er kwamen Joden van Antiochië en Ikonium en zij praatten de scharen om en stenigden Paulus en sleepten hem de stad uit, menende, dat hij dood was. 20 Doch toen de discipelen hem omringd hadden, stond hij op en ging de stad binnen. En de volgende dag vertrok hij met Barnabas naar Derbe.

In welke zin is hier sprake van een opwekking uit de doden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Prima. Ik heb geprobeerd een zo volledig mogelijk lijstje te maken van opwekkingen en dodenopwekkingen. Mensen mogen zelf weten wat ze met het lijstje doen en hoe ze het willen interpreteren.

Edit: over het dochtertje van Jaïrus staat er overigens ook niet dat ze dood was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

de rede waarom Jozef niet opgewekt was weten we natuurlijk niet zeker, maar waarom zou Jezus het moeten doen.

iedereen gaat dood, dat is een zekerheid, en wij hebben de neiging dat te zien als iets ergs, maar voor de gene die dood gaat, mits hij geloof natuurlijk, is het een bevrijding en mag hij naar God toe.

ik hoor vaak over mensen die even dood zijn, dan God zien, en dan uiteindelijk weer terugkomen, mij lijkt dat echt heel vervelend, maar als God wil dat je terug gaat dan dient dat een hoger doel.

voor je nabestaande is het natuurlijk zoiezo fijn als je terugkomt.

ik kan wel zeggen, al ben ik oud, en lig ik op sterven, wil ik niet dat mensen bidden dat ik niet dood ga, maar dat God's wil gedaan mag worden. ik ben 24 en verlang nu soms al op een gezonde manier naar de dood, het is dat ik mijn kind graag wil opvoeden, en mijn vrouw niet alleen wil laten.

anyway dat is hoe ik er naar kijk.

ps. thanks eulogia voor je lijstje

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ooit de verklaring gehoord dat Jezus niet vrijuit kon optreden zolang zijn vader nog leefde omdat het in die tijd en cultuur ongepast was. Dat is één van de zovele mogelijke verklaringen die ik gezien de Joodse cultuur mogelijk acht maar verder onbewezen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb ooit de verklaring gehoord dat Jezus niet vrijuit kon optreden zolang zijn vader nog leefde omdat het in die tijd en cultuur ongepast was. Dat is één van de zovele mogelijke verklaringen die ik gezien de Joodse cultuur mogelijk acht maar verder onbewezen is.

Kan dat de reden zijn dat Jezus pas in de laatste jaren van zijn leven op aarde echt actief bezig was?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kan dat de reden zijn dat Jezus pas in de laatste jaren van zijn leven op aarde echt actief bezig was?

Jezus werd actief vanaf Zijn waterdoop en het neerdalen van de Geest in de vorm van een duif. Waarom dat juist op dat moment gebeurde, blijft een vraag.

Op een of andere manier moet ik regelmatig als ik 2 Sam. 5 lees, denken aan Jezus' bediening als ik de getallen 30 en 33 lees. Maar misschien lees ik dan de Bijbel te traditioneel. En dat terzijde smile.gif

Quote:

2 Sam. 5

4 Dertig jaar was David oud, toen hij koning werd; veertig jaar heeft hij geregeerd. 5 In Hebron heeft hij zeven jaar en zes maanden geregeerd over Juda, en in Jeruzalem drieëndertig jaar over geheel Israël en Juda.

Quote:

Het is toch gewoon raar? Jezus kan iedereen redden, maar zijn familie blijkbaar niet. Vind ik gek.

Ik heb begrip voor je verwondering. Toch geloof ik dat Hij ook Jozef kon redden. Ten eerste staat volgens mij nergens dat hij doodging, maar ook als onomstotelijk vaststaat dat hij doodgegaan was, heeft Hij mogelijk zo Zijn redenen gehad om hem niet terug te halen (zoals ook niet gebeurde bij Johannes de Doper, Stefanus, apostelen enz.), zoals ook heden ten dage niet elke dode weer wordt opgewekt.

In de hemel is het beter dan op aarde, dus misschien wilde Jozef helemaal niet terug naar de aarde. Ik heb vaker van getuigenissen gehoord dat God mensen de keuze liet om naar hun geliefden op aarde terug te keren, of dat ze naar Hem wilden gaan. (Kan ik dat bewijzen? Nee. Het is een getuigenis en een getuigenis is er niet voor bedoeld om te bewijzen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij kon het vast wel maar om eerlijk te zijn zou ik eerder twijfelen aan de letterlijk-historische interpretatie van het Lazarusverhaal dan me afvragen waarom Jezus niet elke dode in Zijn omgeving weer wakker maakte en dwong nogmaals door de dood heen te gaan.

Is overigens geen sneer maar ik zit me gewoon te bedenken dat Hij Lazarus misschien wel helemaal niet zo'n dienst heeft bewezen met die actie. Hij zegt zelf trouwens ook dat Lazarus is opgewekt niet voor z'n eigen plezier, maar om Gods grootheid te laten zien, dus meer met het oog op die vooruitwijzing naar de Opstanding. Eigenlijk zou je Lazarus kunnen zien als een martelaar eerder dan als een bofkont.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb getuigen gehoord van mensen die verder mochten leven op aarde en daarna ontzettend dankbaar waren hier verder te mogen leven en voortaan genoten van elke minuut. Dat het niet voor Lazarus' eigen plezier was, lees ik nergens. Het plezier voor de mens en Gods wil hoeven elkaar niet uit te sluiten (integendeel).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb getuigen gehoord van mensen die verder mochten leven op aarde en daarna ontzettend dankbaar waren hier verder te mogen leven en voortaan genoten van elke minuut. Dat het niet voor Lazarus' eigen plezier was, lees ik nergens. Het plezier voor de mens en Gods wil hoeven elkaar niet uit te sluiten (integendeel).

Maar het gaat nu om de bijbel en over Jozef. Niet over wat jij allemaal wel of niet hebt gehoord. Dat lijkt me niet bijster relevant voor deze discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid