Spring naar bijdragen

Proefpersoon / medisch onderzoek


Aanbevolen berichten

Als centen-bij-elkaar-schrapend studentje komt het meedoen aan een medisch onderzoek voor een vergoeding regelmatig langs in de opties snel geld verdienen. Maar ja, er zitten wel (gevoelsmatig?) risico's aan.

Heeft er iemand hier ervaring met proefkonijn zijn? Zo nee, zou je het overwegen of doe je het bewust niet, en waarom dan niet?

(wist geen beter forum, maar 't is wel een serieus topic natuurlijk!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb wel ervaring met proefpersoon zijn bij psychologische experimenten en dat valt me eigenlijk prima mee. Het gaat dan om korte experimenten waar je pakweg een uurtje aan kwijt bent, het is ook niks engs ofzo, gewoon vragenlijstjes invullen over wat voor persoon je bent en wat voor keuzes je zou maken in verschillende situaties. Het betaalt niet fantastisch, maar ook niet slecht en het is lekker handig omdat je niet met vast in te plannen werktijden zit maar gewoon meedoet wanneer het je goed uitkomt.

Als het gaat om grotere experimenten die wat meer risico met zich meedragen is het wel wat moeilijker, daar zou ik toch eens goed over moeten nadenken, maar als de vergoeding goed genoeg is in verhouding tot het risico en de tijd die je er mee kwijt bent zou ik het denk ik wel doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het meedoen aan medische proeven is niet zonder risico op lichamelijke schade, ook blijvende schade. Daarnaast ken ik één geval van een Hepatitis A infectie maar dat zou je nog als een bedrijfsongeval kunnen typeren. Maar imo moet je heel wanhopig zijn als je daar aan mee wil doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het wel eens overwogen. Uiteindelijk niet gedaan maar dat kwam niet omdat er tegen zou zijn.

Testen heeft een risico, maar vooraf zijn er wel enorm veel test geweest. De menselijke test is de laatste. Ik zie de risico´s wel, maar tests zijn wel belangrijk, je redt er uiteindelijk levens mee en om die reden vind ik het wel moreel juist. Anderzijds snap ik ook best dat mensen geen zin hebben om proefdier te spelen, zeker als je volledig gezond bent. Als ik het weer zou overwegen te doen, dan zou ik vermoedelijk ook nog eerst een tijdje twijfelen of ik het wel wil doen of niet en of ik er mijn naasten er te bezorgd mee zou maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Iria: oh, cool, wist niet dat dat bestond. Kan alleen wat vinden in Leiden, das wat ver voor mij in verhouding tot de vergoedingen.
knipoog_dicht.gif
Maar ik ga er wel op doorzoeken.
yes.gif

Op de VU weet ik dat er ook van die pscyhologische testen bestaan. Ik heb er wel eens aan mee gedaan. Ik zie ook wel eens flyers in de mensa liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die psychologische testen hadden ze ook aan de UU, er hingen vaak briefjes in de hal van dat grote gebouw op de Uithof (ben de naam even kwijt... Academisch Centrum ofzo?) maar dat was dan wel met steeds maar een vergoeding van 5 euro of een tegoedbon ofzo. Weet niet of dat echt de moeite waard is qua reizen en tijd die je erin steekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die tests waar ik me wel eens voor opgegeven heb hadden telkens een vergoeding van tussen de 5 en de 10 euro voor een uurtje. Als je toch vlakbij de campus woont is het mooi meegenomen om af en toe tussen je colleges door zo'n onderzoekje in te plannen, maar het is niet van die aard dat het de moeite is om ervoor te gaan reizen ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Groningen zit een centrum waar je medicijnen testen kan doen. Ik heb daar ooit eens naar gekeken, maar na het lezen van de verklaring die je moet ondertekenen vanaf gezien. Waar het op neer kwam is dat het bedrijf nooit aansprakelijk zou zijn voor iets wat er met je gebeurd, het is een test. De vergoedingen bij dergelijke testen zijn aanzienlijk, maar wegen in mijn ogen niet op tegen het risico dat je ermee loopt.

Zoals Dingo al zei, je moet heel wanhopig zijn wil je daaraan mee gaan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij tests van medicijnen mag je als vrouw in de vruchtbare periode heel vaak sowieso niet mee doen. Want stel dat er wat met je eicellen gebeurt ben je de rest van je leven onvruchtbaar. Als man mag dat wel want de voorraad zaadcellen wordt elke drie maanden volledig vernieuwd.

Ik heb het dus wel overwogen, maar ik voldoe nooit aan de criteria.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dit is dan wel weer het vervelende aan meedoen aan experimenten. Als Leidse student kan je je gewoon registreren op een site waar dan allerlei kleine experimenten op komen te staan met daarbij de voorwaarden voor deelname. Je kan, als je aan die voorwaarden voldoet, gewoon jezelf inschrijven en dan moet je er gewoon heen op het tijdstip waarop je ingeschreven bent. Ik had me ingeschreven voor een best aardig betaald experiment (12 euro voor ruim een uur, daar zeg ik geen nee tegen) en dan krijg ik kort voor ik zou vertrekken een mail waarin even vermeld wordt dat er, naast de criteria die op de site stonden, stiekem ook nog wat andere criteria zijn. Ja, ik voldoe dus niet, balen. Aaargh, daar kan ik me rot aan ergeren, reken je op dat geld en plan je je dag zo dat je vrij bent voor dat experiment, en dan komen ze daarmee op de proppen. Dusseuh, ja, moraal van het verhaal, altijd eerst even checken of je wérkelijk aan alle voorwaarden voldoet. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Echt helemaal nieuwe medicijnen testen zou ik niet durven. Maar er zit wel een verschil in het onderzoek 'doet stofje x hetzelfde bij mensen als bij dieren?' en het onderzoek 'medicijn y is bijna uitontwikkeld, jij hebt ziekte z en wij denken dat medicijn y je kan helpen, meedoen?'. In dat laatste geval zou ik het waarschijnlijk wel zien zitten. De meeste risico's zijn dan toch al uitgesloten.

En deze risico's zijn de reden dat in de meeste medicijnbijsluiters staat 'niet gebruiken tijdens zwangerschap en borstvoedingsperiode', want vrouwen vinden die risico's met hun kiddo's willen lopen. Gek he? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

heel gek puh2.gif

ik heb nu een advertentie voor medicijnenonderzoek in huis liggen. Levert véél geld op maar ik durf niet clown.gif en niet eens vanwege de risico's, maar omdat ik al dat gedoe met spuiten en pillen enzo maar eng vind..

Andersoortig onderzoek vind ik wel oké. Een vriendin van mij heeft bijvoorbeeld meegedaan aan een onderzoek naar slaap, voor 400 euro. Ze moest daarvoor een paar nachten in een centrum slapen, en verder moest ze speeksel afnemen bij zichzelf, af en toe bepaalde tijden in de schemer zitten (zonnebril op en gordijnen driekwart dicht) en op bepaalde tijden naar bed en er weer uit. Is ook vrij makkelijk verdiend en lijkt me stukken makkelijker dan medisch onderzoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou zoiets nooit doen. God heeft genoeg voorziening aan Zijn kinderen gegeven om zoiets niet te hoeven doen.

God heeft hersenen en onderzoeksmogelijkheden aan mensen gegeven om die te gebruiken en er goed mee te doen..

Ben jij tegen gebruik van medicijnen? tegen operaties? of zie jij t, net als ik, als gaven van God aan mensen die zij mogen gebruiken?

OT: ik zou er erg huiverig voor zijn.. vooral als toekomst-gevolgen nog erg onduidelijk zijn..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat mij erom dat je niet iets hóeft te doen. Een mens hoeft nooit door dwang (zoals door geldgebrek) iets te doen. Maar een mens mág wel dingen doen. De mens heeft zelf een eigen wil en een gezond verstand om iets wel of niet te doen. Als de TS dat wil doen, kan en mag dat.

1 Kor 6,12       

Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is mij geoorloofd, maar ik zal mij door niets laten knechten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat mij erom dat je niet iets hóeft te doen. Een mens hoeft nooit door dwang (zoals door geldgebrek) iets te doen. Maar een mens mág wel dingen doen. De mens heeft zelf een eigen wil en een gezond verstand om iets wel of niet te doen. Als de TS dat wil doen, kan en mag dat.

1 Kor 6,12       

Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is mij geoorloofd, maar ik zal mij door niets laten knechten.

in Nederland hoeft dat misschien niet nee, omdat wij een sociaal stelsel hebben waar we opgevangen kunnen worden als we echt in problemen komen..

Maar hoe zie je dat dan in Afrika? God wil niet dat we op onze kont blijven zitten en maar bidden/wachten tot er eten op tafel komt.. Veel mensen zullen er gewoon keihard voor moeten werken.. en zelfs dan nog zie je dat er in arme landen kinderen aan ondervoeding omkomen.. Ik snap best dat mensen dan een medische experimenten meedoen.. gewoon omdat ze voor hun gezin willen zorgen. Kun je best zeggen dat God ook voor die mensen zorgt als ze dat niet doen, maar praktijk wijst anders uit..

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid