Spring naar bijdragen

Verrezen op de derde dag


Aanbevolen berichten

Volgens mij staat er weinig beschreven hoe het er uit zag. Ik stel het een beetje voor als Morpho. Een lichaam in doeken gewikkeld en toen stond Jezus op. Maar er is wel meer aan de hand, omdat zijn lichaam enerzijds het zelfde was (kruiswonden), maar er anderzijds ook iets veranderd was, I guess.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'De oude man rees op uit zijn stoel'. Is verder ook niets meer dan 'opstaan', 'omhoog komen' o.i.d.

Daarnaast is Christus zoals Andere Jas al aangeeft 'nedergedaald ter helle'. Herrezen, Verrezen, zou dan wat meer met doden te maken hebben. Opstaan is meer een actieve daad. Zo zie je geloof ik ook in de Bijbel dat Christus is 'opgewekt uit de doden' en 'opgestaan uit de doden'. Opgewekt door de Vader, uit 'eigen kracht' opgestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich is het woord verrijzen archaïsch maar in die gevallen waar het voorkomt is het inderdaad iemand die vanuit liggende positie overeind komt.

De klassieke voorstelling is inderdaad dat zijn lichaam gewikkeld in doeken en bewerkt met allerlei specerijen en conserveringsmiddelen in het graf lag. Toen hij opstond met zijn verheerlijkt lichaam bleven de doeken achter in de vorm van zijn lichaam. Alleen de zweetdoek/hoofdoek werd netjes opgerold achter gelaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mij is vroeger altijd geleerd dat Jezus enkel geestelijk en dus niet lichamelijk verrezen was. Pas later begreep ik dat Jezus volgens de christelijke leer (ook) lichamelijk verrezen is. Dit veranderde mijn kijk op het verhaal, en het beeld dat ik me erbij vorm is al snel het beeld van iemand die opstaat op een manier zoals ik 's morgens ook opsta wanneer ik uit mijn bed stap. Maar goed, dat is dus enkel het beeld dat ik voor me zie, in werkelijkheid zal het allemaal wel helemaal anders zijn gegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid