Spring naar bijdragen

Verstandelijk gehandicapte ouders


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Vast niet, net zomin als de ouders van die ettertjes die overlast veroorzaken in de bus, winkeldiefstallen plegen, stenen gooien bij demonstraties, drugs gebruiken, teveel drinken, zich misdragen in de klas, spijbelen en hun huiswerk niet maken.

Nou en?

Hoop niet dat je hier mee doelt op verstandelijke gehandicapten?


Samengevoegd:

Quote:

Ik denk dat er meer niet-verstandelijk gehandicapte ouders dat aan kunnen dan verstandelijk gehandicapte.

Mwoh ook die kunnen zulke jochies vaak niet aan hoor

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 64
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik denk dat er meer niet-verstandelijk gehandicapte ouders dat aan kunnen dan verstandelijk gehandicapte.

Ongetwijfeld, maar de vraag of ouders een bepaald kind aankunnen blijft iets wat je niet vantevoren kunt voorspellen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Hoop niet dat je hier mee doelt op verstandelijke gehandicapten?

Dat deed ik niet, al maken -vanzelfsprekend- ook verstandelijk gehandicapten zich hier ook schuldig aan.

Kan mij nog wel wat gevallen van fysiek geweld en treiteren herinneren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ongetwijfeld, maar de vraag of ouders een bepaald kind aankunnen blijft iets wat je niet vantevoren kunt voorspellen.

Nou, het lijkt me eigenlijk vrij logisch dat je daar best wat indicatoren voor kunt opstellen. Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen maar over het algemeen heb je gewoon een grotere kans dat het niet goed gaat bij bijvoorbeeld verstandelijk gehandicapte kinderen (om ontopic te blijven).

Overigens: ik begrijp dat het ethisch niet wenselijk is om mensen verplicht te steriliseren, maar als het mijn dochter betrof zou ik er toch echt alles aan doen om haar zover te krijgen anticonceptie te gebruiken. No way dat ik het oké zou vinden als mijn gehandicapte kind een kind zou krijgen en je vervolgens continue zelf bezig bent met alle lacunes in de opvoeding op te vullen. Net zoals ik overigens met psychisch heel instabiele nabije familieleden het gesprek zou aangaan en zou proberen om ze ervan te overtuigen dat ze beslist geen kinderen moeten krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat de rol die je als ouder hebt best te vergelijken is met de rol die je als begeleider hebt, het is niet zo zwart-wit.

eensch


Samengevoegd:

Quote:

Dat deed ik niet, al maken -vanzelfsprekend- ook verstandelijk gehandicapten zich hier ook schuldig aan.

Kan mij nog wel wat gevallen van fysiek geweld en treiteren herinneren.

Dat snap ik.. Alleen zijn die er zich niet altijd bewust van. (Ligt ook weer aan hun niveau)

Niet dat ze alles maar mogen doen, maar vond het een beetje kort door de bocht om iedereen maar over 1 kam te scheren

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat snap ik.. Alleen zijn die er zich niet altijd bewust van. (Ligt ook weer aan hun niveau)

Niet dat ze alles maar mogen doen, maar vond het een beetje kort door de bocht om iedereen maar over 1 kam te scheren

Dat doe ik ook niet, maar ik weiger eveneens verstandelijk gehandicapten (ongeacht niveau) te reduceren tot onschuldige en onwetende figuren zonder karakter. Het kunnen, ook op laag niveau, ontzettend gemene ettertjes zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat er niet zozeer om of een zwaarder verstandelijk gehandicapte een kind aan kan, maar of hij (en zij) het kind wel echt iets te bieden hebben. Als je als kind al heel snel slimmer en volwassener dan je ouders wordt, dan is dat zacht gezegd niet leuk. Er zijn al lang en breed zwaar verstandelijk gehandicapten die het niveau van een jong kind hebben, maar al wel pubers hebben doen opgroeien. Die pubers hebben dan gewoon géén veilige basis, géén thuis waar ze op kunnen terugvallen. Ze hebben geen ouders die ze kunnen vertrouwen, die goed omgaan met hun puberse buien, en op wie ze kunnen steunen bij moeilijke momenten.

Nog leuker is het wanneer zulke verstandelijk gehandicapten gaan scheiden of gewoon fikse ruzie maken. Juist door hun onvolwassenheid kunnen ze het kind flink tegen elkaar uitspelen. Ze schelden elkaar verrot waar het kind gewoon bij is en maken dus echt als kleine kinderen ruzie. Een béétje ouder weet dat je niet zomaar ruzie moet gaan maken waar het kind bij is en dat je dan ook moet benadrukken dat de ruzie níét de schuld van het kind is. Verstandelijk gehandicapten kunnen dat dus niet altijd. En het gaat er dan niet bij ze in dat ze iets verkeerd doen, omdat ze het niet snappen.

Wat ook moeilijk kan zijn, is wanneer een verstandelijk gehandicapte geen kind, maar wél een diepgewortelde kinderwens heeft en bij wie het op geen enkele manier aan het verstand is te krijgen dat hij écht geen kind moet willen krijgen, omdat het kind vrijwel gegarandeerd beschadigd zal worden door zijn "opvoeding." Wat doe je dan? Ik ben ook tegen gedwongen sterrilisatie of chemische castratie, maar wat doe je dán? Dat maakt deze materie zo complex, want je moet naar het welzijn van het héle eventueel toekomstige gezin kijken en niet enkel naar degenen met een kinderwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat doe ik ook niet, maar ik weiger eveneens verstandelijk gehandicapten (ongeacht niveau) te reduceren tot onschuldige en onwetende figuren zonder karakter. Het kunnen, ook op laag niveau, ontzettend gemene ettertjes zijn.

kloptwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag is ook wanneer ben je verstandelijk gehandicapt? Ik bedoel , dit is zo samenleving gerelateerd. Mijn schoonzus in west afrika is niet de allerslimste zeg maar, maar word zeker niet gezien al verstandelijk gehandicapt, en in nederland zou we wel dat predikaat krijgen denk ik. Er is een heel schemer gebied. En in nederland heb je best snel dat predikaat licht verstandelijk gehandicapt, simpelweg omdat de maatschappij zo nodeloos ingewikkeld is :-)

By the way een kennis van mij, is licht verst geh, getrouwd met een 'normaal' begaafde man, heb samen 3 kinderen, dat gaat helemaal goed. Zij heeft struktuur nodig, nou ja dat kun je grotendeels organiseren.Dit is een berst unieke situatie, trouwens ik denk dat er wel meer stellen zijn waarvan de ene "gewoon" lager beroepsonderwijs heeft gevolgd en de partner een of andere speciaal onderwijs vorm voor verst gehandicapten.

Kortom wat ik zeggen wil; nuance is gewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lent, je bent verstandelijk gehandicapt als je een psychische aandoening, stoornis of ziekte hebt. Alleen een bevoegde arts (de psychiater is ook een arts) kan je daartoe diagnosticeren, na uitgebreid onderzoek. Het woord "verstandelijke handicap" (of beperking) is dan ook een containerbegrip voor verschillende psychische aandoeningen, stoornissen of ziekte.

Je wordt hier dan ook echt niet zomaar als zodanig verklaard, daarvoor moet er echt wel meer aan de hand zijn dan enkel een lagere opleiding of iets meer behoefte aan structuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lent, je bent verstandelijk gehandicapt als je een psychische aandoening, stoornis of ziekte hebt. Alleen een bevoegde arts (de psychiater is ook een arts) kan je daartoe diagnosticeren, na uitgebreid onderzoek. Het woord "verstandelijke handicap" (of beperking) is dan ook een containerbegrip voor verschillende psychische aandoeningen, stoornissen of ziekte.

Je wordt hier dan ook echt niet zomaar als zodanig verklaard, daarvoor moet er echt wel meer aan de hand zijn dan enkel een lagere opleiding of iets meer behoefte aan structuur.

Ook een psychische stoornis is nog niet automatisch een verstandelijke beperking smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De vraag is ook wanneer ben je verstandelijk gehandicapt? Ik bedoel , dit is zo samenleving gerelateerd. Mijn schoonzus in west afrika is niet de allerslimste zeg maar, maar word zeker niet gezien al verstandelijk gehandicapt, en in nederland zou we wel dat predikaat krijgen denk ik. Er is een heel schemer gebied. En in nederland heb je best snel dat predikaat licht verstandelijk gehandicapt, simpelweg omdat de maatschappij zo nodeloos ingewikkeld is
:-)

By the way een kennis van mij, is licht verst geh, getrouwd met een 'normaal' begaafde man, heb samen 3 kinderen, dat gaat helemaal goed. Zij heeft struktuur nodig, nou ja dat kun je grotendeels organiseren.Dit is een berst unieke situatie, trouwens ik denk dat er wel meer stellen zijn waarvan de ene "gewoon" lager beroepsonderwijs heeft gevolgd en de partner een of andere speciaal onderwijs vorm voor verst gehandicapten.

Kortom wat ik zeggen wil; nuance is gewenst.

Wat RobertF zegt..

Er wordt niet 'zomaar' een sticker met VERSTANDELIJKE BEPERKING op iemand geplakt die een iets lagere opleiding gedaan heeft.

Hier volgens onderzoeken naar. Pas als een gecertificeerd iemand jou diagnosticeerd met een IQ dat lager ligt dan een vooraf vastgestelde grens, heb je een verstandelijke beperking.

Nothing more, nothing less


Samengevoegd:

Quote:

Een geestelijke handicap dan?

Is hetzelfde, alleen andere naam.

Iemand met een lichte vorm van borderline en een normaal IQ (normaal als in: gemiddeld) heeft geen verstandelijke beperking

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid