Spring naar bijdragen

Al-Qaida bedreigt christenen


Aanbevolen berichten

Mijn oog viel op onderstaande artikel. Het moet toch niet gekker worden. Hoe meer waanzinnig kunnen die mensen nog worden. Ik kon geen open actueel Islam-topic meer vinden heb ik maar een nieuw gemaakt.

Al Qaida verklaart christenen de oorlog

De Irakese tak van de terreurorganisatie Al Qaida heeft via een internetboodschap de christenen de oorlog verklaard, meldt AsiaNews. De terroristische groep met de naam Islamitische Staat Irak (ISI) is verantwoordelijk voor het bloedbad dat afgelopen zondag in een christelijke kerk in Bagdad werd aangericht. Daarbij vonden 58 mensen de dood.

In de boodschap stelt ISI: Het ultimatum dat twee dagen geleden aan de Kerk van Egypte is gesteld om twee gevangen gehouden moslimvrouwen vrij te laten is verstreken. Wij hebben geen antwoord gekregen en nu zijn jullie allemaal betrokken bij de oorlog tegen de islam, wees dus voorzichtig met de zielen van jullie volgelingen.

De genoemde Egyptische vrouwen zijn Camilia Cheh en Wafa Constantine die, hoewel beiden gehuwd met een Koptische priester, zich tot de islam zouden hebben bekeerd en daarom gevangen zouden worden gehouden.

Die bekering wordt door alle islamitische autoriteiten in Egypte tegengesproken. De Egyptische Moslimbroederschap heeft het bloedbad in Bagdad zelfs in zeer scherpe bewoordingen veroordeeld.

Al Qaida heeft zich inmiddels achter haar Irakese tak geschaard en bevestigde dat zij vanaf nu alle christenen en hun kerken als legitieme doelwitten beschouwt en daarom in gevaar verkeren.

De boodschap van ISI maakt daarbij zelfs een expliciete verwijzing naar het Vaticaan.

Hoewel ISI het verlangen uitspreekt christenen aan te willen vallen, zegt zij rooms-katholieken nog een kans te willen geven.

Het oorlogsdepartement van ISI verklaart dat vanaf vandaag alle kerken en christelijke organisaties en hun leiders legitieme doelwitten vormen voor de mujahedien. De politici en hun bazen in het Vaticaan dienen te weten dat het zwaard hun volgelingen niet zal treffen indien zij verklaren onschuldig te zijn en zichzelf distantiëren van wat de Egyptische Kerk heeft gedaan.

Al Qaida roept alle katholieken op de mujahedien duidelijk te laten zien dat zij zich hebben ingespannen om druk uit te oefenen op de Egyptische Kerk om vrijlating te verkrijgen van de twee gevangen vrouwen.

bron: katholiek nieuwsblad

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die zoeken ook weer een stok om mee te slaan...

Dat denk ik ook. Zoals gebruikelijk hebben de extremisten de antwoorden al klaar (Christenen moeten allemaal dood) en daar wordt dan selectief de motivatie bij gezocht. Dat het compleet van de pot gerukt is om 2,2 miljard christenen te veroordelen op een geïsoleerde misstand maakt niet zo veel uit als je De Waerheydt in pacht heb.

Overigens is het gewoon een compliment als dat slag geen vriendjes met je wil zijn.


Samengevoegd:

Quote:

Waarom alleen de katholieken? Zijn er geen andere christenen dan?

Ik zou mijn hoofd niet breken over het "waarom". Extemisten staan niet bekend om hun vermogen tot nuance en sowieso zijn moslims voor zo ver ik kan nagaan in het gemeen niet erg op de hoogte van andere religies.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat denk ik ook. Zoals gebruikelijk hebben de extremisten de antwoorden al klaar (Christenen moeten allemaal dood) en daar wordt dan selectief de motivatie bij gezocht. Dat het compleet van de pot gerukt is om 2,2 miljard christenen te veroordelen op een geïsoleerde misstand maakt niet zo veel uit als je De Waerheydt in pacht heb.

Overigens is het gewoon een compliment als dat slag geen vriendjes met je wil zijn.


Samengevoegd:

[...]

Ik zou mijn hoofd niet breken over het "waarom". Extemisten staan niet bekend om hun vermogen tot nuance en sowieso zijn moslims voor zo ver ik kan nagaan in het gemeen niet erg op de hoogte van andere religies.

+1

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja, de eindtijd moet er toch een keer van komen, niet?

Wat wel schrijnend is dat onze broeders en zusters in het Midden-Oosten (nog meer) de dupe zijn. Normaliter was de reactie al: 'Amerika doet iets stoms = wij steken een kerk in de fik'. Christenen worden maar al te vaak gekoppeld aan 'het westen'. Als de bevolking dan (soms best begrijpelijke, zie bijv. de wikileaks-zaak) woede wil uiten, zijn de christenen het haasje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

grappig dat westerlingen er meteen als de kippen bij zijn om de arabische christenen en de arabische moslims uit elkaar te drijven..

een alliantie tussen christenen en moslims?? nee, mag niet. hoewel wij westerlingen totaal geen verstand hebben van de regio weten wij wel wat goed voor de mensen daar.

wat christenen in baghdad is overkomen is verschrikkelijk , maar bedenk wel dat de slachtpartij het resultaat is van de amerikaanse invasie van 2003. sindsdien staan alle groeperingen lijn recht tegenover elkaar.

neem het geval tariq aziz, de grootste handlanger van saddam hussein. HIJ IS EEN CHRISTEN en werd BESCHERMD door de Baath partij.

met wie je een alliantie aangaat, moslims of joden, ligt aan de plek op de wereld waar je leeft, is mij opgevallen. in het westen wordt ons die smerige leugen wijsgemaakt dat joden en christenen een alliantie moeten vormen tegen de islam. maar in landen als libanon, jordanie, syrie, Palestina en irak (traditioneel) vormden christenen en moslims met elkaar een alliantie tegen de joden. kijk naar libanon, een christelijk land dat in oorlog is met israel. de libanezen zitten midden in de regio en zelfs zij zijn israel zat. als nederland een buurland was van israel dan was nederland ook in oorlog met israel want ieder land voelt bedreigd als ze israel als buurman hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu ja, tijdens de invasie van Israël in Libanon nu enkele tientallen jaren geleden, vochten de christelijke milities samen met Israël tegen Hezbollah.

Maar wat je aanhaalt over Irak: Het is een beetje flauw om Amerika de schuld te geven van de misdaden die de Moslims daar zelf gewoon begaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

grappig dat westerlingen er meteen als de kippen bij zijn om de arabische christenen en de arabische moslims uit elkaar te drijven..

een alliantie tussen christenen en moslims?? nee, mag niet. hoewel wij westerlingen totaal geen verstand hebben van de regio weten wij wel wat goed voor de mensen daar.

Ik ben niet kapot van een alliantie (een alliantie tegen wie?) tussen christenen en moslims, maar het lijkt mij ook voor christenen niet zo handig. Het is tamelijk gebruikelijk dat christenen een tweederangs positie innemen in de islamitische wereld. Verder zijn er ook genoeg moslims die e.e.a. niet zien zitten, waaronder A.Q.

Tenslotte geeft de combinatie christenen/moslims al eeuwen gedonder en m.i. is dat nog niet voorbij.

Quote:
wat christenen in Bagdad is overkomen is verschrikkelijk , maar bedenk wel dat de slachtpartij het resultaat is van de Amerikaanse invasie van 2003. sindsdien staan alle groeperingen lijn recht tegenover elkaar.

Het is de schuld van Amerika? Sorry hoor, in mijn wereld kijk ik eerst of het de fout van degene is die de trekker heeft overgehaald. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de hoofdschuldigen andere mensen waren dan de daders.

Quote:
in het westen wordt ons die smerige leugen wijsgemaakt dat joden en christenen een alliantie moeten vormen tegen de islam.

Ah, het is allemaal een Westers complot? Volgens mij mag je gewoon je eigenste mening hebben over de zaak en wordt je niets opgedrongen. Moslims liggen onder vuur in het westen, maar er is niet echt een instantie die ons verteld hoe je partij moet trekken.

Quote:
kijk naar libanon, een christelijk land

met 60% moslims...

Quote:
als nederland een buurland was van israel dan was nederland ook in oorlog met israel want ieder land voelt bedreigd als ze israel als buurman hebben.

Is dat zo?

Link naar bericht
Deel via andere websites

God vrezende, wat ik je nu ga vertellen klinkt voor jou misschien heel schokkend, maar ik ga het toch doen. Je gelooft het misschien niet, maar het is absoluut niet verplicht om willekeurige mensen in een kerk af te slachten door een bomaanslag, omdat een ander land jou pijn gedaan zou hebben. Je mag als Irakees er ook voor kiezen om op andere wijzen duidelijk te maken dat je niet gediend bent van Amerika's handelen in je land. Zelfs als je lijnrecht tegenover het christendom staat.

Sterker nog: zelfs in een oorlog mag je je beperken tot het doden van hen die daadwerkelijk millitair meevechten in de oorlog. Je mag de burgers die gewoon in hun stad wonen zomaar met rust laten, zonder dat God je er om zou veroordelen. Die vrijheid heb je ook als Irakees gekregen, zélfs als je moslim bent. En als dat al niet verbazingwekkend genoeg is: Jezus beveelt het kwaad niet met kwaad bestrijden zelfs van harte aan in bijvoorbeeld de bergrede. Zeg nu zelf, is dat niet heel erg aardig van God? Ik vind het zelf bijzónder aardig van God.

Kortweg gezegd ben dus je zélf verantwoordelijk voor de daden die je welbewust en met je volle geweten doet en niemand anders. Als je eenmaal voor de Rechter staat, is er geen enkele mogelijkheid meer om naar de ander te wijzen als reden voor jouw daden. Zelfs als iemand je een klap geeft, kun je er altijd nog voor kiezen om weg te vluchten en je te beheersen, in plaats van terug te meppen. Dus helaas voor die terroristen, maar Amerika is geen excuus voor hun laffe daad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Robert F en Marinus copy: ongelofelijk wat een hypocriete, wereldvreemde types jullie toch zijn. komen jullie ook weleens uit die bijbelgordel?? het is niet te merken.

ik constateer dingen die niet in jullie straatje passen en wat doen jullie?: jullie draaien erom heen, negeren mijn constateringen die jullie niet uitkomen compleet en komen met open deur intrappende opmerkingen om te pogen mij in verwarring te brengen.

ongelofelijk zijn jullie.

christendom is een religie uit het Midden-Oosten dus jullie zijn IN FEITE ALLOCHTONE christenen; buitenlanders, van buiten die niet eens de taal van jullie geloof spreken laat staan begrijpen. een christen uit Beiroet, Nazareth, Bethlehem, Damascus, Cairo en Baghdad heeft echt wel een 1,000,000x meer verstand van het christendom dan zo'n wereldvreemde kwiep uit staphorst, amersfoort of rijssen die de bijbel weleens in het engels leest om zichzelf de illusie te geven dat dat boek ooit in die taal voor het eerst is opgeschreven...


Samengevoegd:

"wat christenen in baghdad is overkomen is verschrikkelijk" zei ik in het begin van mijn bericht. Een Arabische christen is zoveel authentieker, oprechter, nederiger dan jullie. ik kom weleens in een eettent waar een christen uit Irak in de keuken werkt. we spreken Arabisch, lachen wat, weten elkaar in een paar minuten 25x te begroeten. omdat ik weet dat die mensen een traditie hebben. ik heb respect voor die mensen, hebben ervaring in de omgang met hun moslim mede-broeders. totdat amerika de wapenindustrie even een duw in de rug wilde geven... wat er toen gebeurde.. soennieten en sjieten tegenover elkaar, de koerden die afscheiden, christenen die hun beschermde positie als sneeuw voor de zon zien verdwijnen. en dat allemaal voor wat olie.

onvoorstelbaar ook dat jullie je voor het karretje van de zionisten laten spannen die Jezus en Maria (vrede zij met hen beide) vervloeken en voor hoer uitmaken.. en jullie je niet bekommeren om 350,000 Palestijnse geloofsgenoten, maar wel om 450,000 zionistische terroristen in de West Bank, uit New York, Amsterdam, LA en Moskou die geen zier geven om Jezus en zijn moeder (vrede zij met hen beide) en mensen die er al generaties lang hun leventjes leiden terroriseren, treiteren, pesten, uitschelden, hen het leven zuur maken en tot wanhoop drijven. dat allemaal geligitimeerd omdat dat dat land door God zo zijn gegeven, betekent dat dus dat God toestemming heeft gegeven om weerloze Palestijnse burgers te mogen terroriseren???. hoe ziek kan een ideologie zijn...


Samengevoegd:

weleens die documentaire over de joodse kolonisten van Hebron gezien? ongelofelijk wat een haat die mensen uitademen tegenover alles wat Arabisch en Palestijns is. "Arabieren aan het gas" en "Arabieren zijn zandnegers" is het enige wat ze kunnen roepen. die mensen worden gedreven door haat tegenover alles wat niet-joods is.

en weet je wat mij opvalt bij de Palestijnen van Hebron?: de berusting, de kalmte, de gelatenheid, de acceptatie van hun lot, gewend aan het getreiter en terrorisme van die religieuze fanatici uit Amerika en Europa. een doodonschuldige Palestijn staat 10 meter van zijn EIGEN huis, maar moet een halve kilometer omlopen om bij zijn eigen voordeur te kunnen. om veiligheidsredenen zogenaamd. "En dat allemaal om een groepje mensen, dat per se in het centrum wil wonen", zegt hij.

Ik weet zo zeker dat de christenen die zich voor het karretje van de zionisten laten spannen achter hun rug om zo worden uitgelachten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

God vrezende, het christendom is een wereldreligie en daar ik gewoon in Nederland geboren ben, ben ik hier dus een autochtone christen. En de reden dat er zoveel haat is, is juist omdat men niet naar dat "wereldvreemde" Evangelie luistert, maar vergelding op vergelding wil laten volgen. Jij doet mij kwaad, zodat ik jou véél meer kwaad doe en jij daarop mij nóg meer kwaad doe.

Maar het zal nooit genoeg zijn, nooit zal één der partijen concluderen dat het weer gelijk staat, dat de ander terecht hem vergolden heeft, zodat hij zich nu ten ruste kan leggen. Zal Al Qaida ooit zeggen: "Nu is Amerika voldoende vergolden, nu zullen we staken met de strijd en hier verder gaan tot de orde van de dag." Of zal ze ooit zeggen: "Nu Amerika onze kwade daad vergolden heeft, staan we nu gelijk en gaan we over tot de orde van de dag."

Op de rest van je aantijgingen jegens mij zal ik niet ingaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het moet inderdaad alsjeblieft niet gekker worden.

Quote:

God vrezende, wat ik je nu ga vertellen klinkt voor jou misschien heel schokkend, maar ik ga het toch doen.

Haha. Ik begreep deze zin niet, tot ik zag dat 'God vrezende' een user is. Ik ging al aan mezelf twijfelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ God vrezende

Waarom moeten die Joden er toch steeds weer bijgehaald worden? Die hebben toch überhaupt niets te maken met wat er ik Irak gebeurde?

dat antwoord is heel eenvoudig, eens in de zoveel tijd komt hier weer een moslim, alleen of met hulp, om ons hier te vertellen hoe verkeerd we het allemaal doen, hoe slecht de Joden zijn en hoe verdorven het westen is, hoe noemen we zoiets?

Juist, propaganda, het beste is dan ook om dergelijke figuren gewoon te negeren big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Propaganda, misinformatie kan helemaal waar zijn maar de Palestijnen zitten wel tussen twee vuren zonder er uit te kunnen komen. Irak's landsbestuur is volledig in elkaar geklapt omdat de Amerikanen het nodig vonden om het hele regeringsapparaat te ontmantelen met een totale anarchie en terreur als gevolg. Al met al kun je niet zeggen dat "het Westen" het zo goed gedaan heeft. En aangezien de gemiddelde moslim het Westen verward met christenen en omgekeerd de gemiddelde westerling de moslim met terroristen heb je toch een probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Propaganda, misinformatie kan helemaal waar zijn maar de Palestijnen zitten wel tussen twee vuren zonder er uit te kunnen komen.

misschien helpt het wel een beetje als ze eens stoppen met raketten richting Israel te schieten en proberen op een beschaafde manier tot een oplossing te komen.

uiteraard zullen er genoeg burgers zijn die graag anders zien, echter net als in ieder land, zijn de burgers overgeleverd aan de grillen van de leiders.

Quote:
Irak's landsbestuur is volledig in elkaar geklapt omdat de Amerikanen het nodig vonden om het hele regeringsapparaat te ontmantelen met een totale anarchie en terreur als gevolg.

dat was inderdaad Amerika, ook andere landen die zich voor het karretje lieten spannen, maar het geeft anderen niet het recht om maar terrorist te worden, immers 9 van de 10 keer zijn burgers het doelwit van terroristen, mensen die er zelf vaak van walgen wat er door overheden geflikt wordt, maar dat maakt niks uit, het zijn toch maar verdorven apen en zwijnen...

Quote:
Al met al kun je niet zeggen dat "het Westen" het zo goed gedaan heeft. En aangezien de gemiddelde moslim het Westen verward met christenen en omgekeerd de gemiddelde westerling de moslim met terroristen heb je toch een probleem.

uiteraard is niet elke moslim een terrorist, maar een aanzienlijk deel, is het wel eens met terreurdaden, kijk eens voor de lol op marokko.nl en de reacties die men daar geeft, er was een topic over Theo van Gogh, lees en zie het bewijs van hoe de gemiddelde moslim denkt...

geweld heeft binnen de islam een belangrijke positie, men mag geweld gebruiken ten gunste van hun profeet, men mag ook liegen tegen ongelovigen ten gunste van de islam, noem maar op...

en die terroristen verklaren nu alle christenen de oorlog vanwege 2 mensen in Egypte?? ik ken die twee mensen niet, ik heb ook geen behoefte om ze te leren kennen, maar ik ben wel een doelwit als ik in de kerk zit... vervolgens vindt men het vreemd als men nogal wantrouwend reageert op mensen met een lichte tint, wat overigens ook weer niet eerlijk is, maar dit wordt wel veroorzaakt door dergelijke oorlogsverklaringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Robert F en Marinus copy: ongelofelijk wat een hypocriete, wereldvreemde types jullie toch zijn.komen jullie ook weleens uit die bijbelgordel?? het is niet te merken.

Goh, wat komt dat hard aan zeg, Jemig, zoiets zou je maar gezegd worden door een antisemitische abrahamiet. Ik denk dat ik daar de hele nacht van wakker lig en zo. Oh, en ik ben trouwens erg openlijk ongelovig, dus mensenkennis heb je ook al niet.

Quote:
ik constateer dingen die niet in jullie straatje passen en wat doen jullie?: jullie draaien erom heen, negeren mijn constateringen die jullie niet uitkomen compleet en komen met open deur intrappende opmerkingen om te pogen mij in verwarring te brengen.

We zijn het niet met je eens dus we deugen niet? Ben je moslim of zo?

Quote:
ongelofelijk zijn jullie.

Onder welke steen kom jij vandaan? Zo spectaculair is onze mening over de zaak niet hoor.

Quote:
christendom is een religie uit het Midden-Oosten dus jullie zijn IN FEITE ALLOCHTONE christenen;

De term allochtoon is van betrekking op geografie, niet op religie. Daarbij ben ik sowieso al geen christen en is mijn variant van het atheisme een Europees product.

Quote:
buitenlanders, van buiten die niet eens de taal van jullie geloof spreken laat staan begrijpen. een christen uit Beiroet, Nazareth, Bethlehem, Damascus, Cairo en Baghdad heeft echt wel een 1,000,000x meer verstand van het christendom dan zo'n wereldvreemde kwiep uit staphorst, amersfoort of rijssen die de bijbel weleens in het engels leest om zichzelf de illusie te geven dat dat boek ooit in die taal voor het eerst is opgeschreven...

Dit soort dom geblaat verdient sowieso al geen reactie en daarnaast is het ook nog eens totaal irrelevant, maar goed...

Je laat duidelijk zien dat jij i.i.g. geen flauw idee hebt van de kerkgeschiedenis, anders had je wel ingezien dat het vrij belachelijk is om te beweren dat het Christendom een exotische religie is. Natuurlijk is het ontstaan in het Midden-Oosten, maar het is voor het grootste deel groot geworden en gevormd door Europeanen.

Quote:
"wat christenen in baghdad is overkomen is verschrikkelijk" zei ik in het begin van mijn bericht. Een Arabische christen is zoveel authentieker, oprechter, nederiger dan jullie. ik kom weleens in een eettent waar een christen uit Irak in de keuken werkt. we spreken Arabisch, lachen wat, weten elkaar in een paar minuten 25x te begroeten. omdat ik weet dat die mensen een traditie hebben. ik heb respect voor die mensen, hebben ervaring in de omgang met hun moslim mede-broeders. totdat amerika de wapenindustrie even een duw in de rug wilde geven... wat er toen gebeurde.. soennieten en sjieten tegenover elkaar, de koerden die afscheiden, christenen die hun beschermde positie als sneeuw voor de zon zien verdwijnen. en dat allemaal voor wat olie.

Ja, en dus? Door dit alles zijn alle Irakezen ontoerekeningsvatbaar geworden en moeten we niet moeilijk doen als ze een keer een paar dozijn onschuldigen omleggen?

Quote:
onvoorstelbaar ook dat jullie je voor het karretje van de zionisten laten spannen..... [[[KNIP (Dit paranoide antisemitische geblaat verdient sowieso geen herhaling)]]] .......achter hun rug om zo worden uitgelachten...

Tja, ik wordt i.i.g. niet uitgelachen door die mensen die suikersprookjes en andere lulverhaaltjes verkondigen over de vreedzame en tolerante islam. Deze aanslag/oorlogsverklaring past prima in de lijn van de discriminatie, achterstelling en vervolging die christenen in grote delen van de islamitische wereld ten deel valt. Discriminatie, achterstelling en vervolging zijn sowieso solide islamitische tradities dus heel verrassend is het allemaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pure waanzin wat er momenteel gebeurd. En ondertussen hangen we Tariq Azziz op omdat hij dergelijke figuren onder de duim hield.

Paniek slaat toe onder christenen in Bagdad

De angst onder christenen in de Iraakse hoofdstad Bagdad is de afgelopen dagen hand over hand toegenomen. Gisteren kwamen zeker vijf christenen om het leven en raakten circa 24 mensen gewond door aanslagen op woningen van christenen. "Nergens in Bagdad zijn we veilig. We worden de stad uitgejaagd en niemand helpt ons", reageerde een medewerker van Open Doors, een stichting die opkomt voor de belangen van christenen in onderdrukking.

Terroristen weten waar christenen wonen

"De mensen in Bagdad zijn totaal in paniek'', licht woordvoerder Jan Vermeer toe. "Velen willen niet wijken voor geweld. Maar de mensen zijn bang." Voor de christelijke minderheid in Bagdad zijn er volgens Vermeer weinig andere mogelijkheden dan vluchten. "Het heeft geen nut om binnen te blijven, want de terroristen weten waar de christenen wonen", aldus Vermeer.

Publiciteit in het Westen

Vermeer oppert een reden waarom de terroristen het op christenen voorzien hebben: "Dit soort aanslagen genereert veel publiciteit in het Westen. Dat maakt de Iraakse overheid minder stabiel: precies wat de terroristen willen bereiken." Tevens associëren de terroristen christenen vaak met het door hun zo gehate Westen, aldus Vermeer.

Gijzeling in kerk

De nieuwe golf van geweld tegen christenen begon eind oktober, toen extremisten van al-Qaeda een groep christenen gijzelde in een kerk in Bagdad. Veiligheidstroepen bestormden de kerk om een einde te maken aan het drama. Er vielen meer dan vijftig doden en zestig gewonden. Al-Qaeda liet kort daarna weten de aanvallen op de christelijke minderheid te gaan verhevigen.

Eén voor één afgeslacht

Een vooraanstaande orthodoxe christen uit Irak, bisschop Athanasios Dawood, riep daarop vanuit Londen alle christenen op om Irak te verlaten. Hij zei dat ze anders één voor één door al-Qaeda zullen worden afgeslacht. De Iraakse premier Nuri al-Maliki hoopt echter dat de christenen blijven, omdat zij deel uitmaken van de samenleving. Het christendom is al sinds de eerste eeuw na Christus in Irak aanwezig.

Vaticaan

Het Vaticaan hoopt dat Irak meer gaat doen om de christenen in Bagdad te beschermen. "Dit soort geweld is echter moeilijk te bestrijden voor de overheid'', aldus Vermeer. Daarnaast zit Irak al maanden zonder regering. Even leek het erop dat de gesprekken tot resultaat zouden leiden, maar dinsdag trokken enkele sleutelfiguren zich terug uit de onderhandelingen.

Veiligheidsraad

Ook de Verenigde Naties veroordeelden het geweld: de Veiligheidsraad noemde de aanslagen "ontstellend". "Dit is een opzettelijke poging om de christelijke gemeenschap te vernietigen'', aldus de Franse ambassadeur bij de VN Gerard Araud. Frankrijk haalde maandag 57 slachtoffers van het gijzelingsdrama op in Irak voor medische behandeling. De komende weken mogen nog eens 93 Iraakse christenen naar Frankrijk. De verwachting is dat al deze vluchtelingen een tijdelijke verblijfsvergunning krijgen.

Honderdduizenden gevlucht

Momenteel leven volgens schattingen ongeveer 500.000 christenen in Irak, waarvan 150.000 in Bagdad. Voor de inval van de Amerikaans-Britse troepenmacht in 2003 lag het aantal nog op ruim 800.000. Voor het daaropvolgende sektarische geweld zijn honderdduizenden Iraakse christenen gevlucht.

Bron: katholieknederland.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid