Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Het lijkt erop dat mensen in de Westerse wereld steeds vaker \"boos\" zijn. In een aantal Europese landen komen populistische bewegingen op die stem geven aan die \"boosheid\". De woede richt zich voornamelijk op asielzoekers, moslims, de linkse kerk en \"de elite\". In Nederland is de PVV de duidelijkste exponent van dit denken.

In Amerika is er nu de zogenaamde \"Tea Party-movement\" van boze Amerikanen die zich richten tegen Obama die zij beschouwen als een linkse elitaire moslim. Als je hun toespraken bekijkt zou je denken dat je met een stel rabiate schuimbekkende maniakken te maken hebt en niet met een serieuze beweging. Helaas is niets minder waar en hebben de Republikeinen gisteren door hun verbondenheid met de Tea Party een verkiezingsoverwinning kunnen behalen.

Als je nuchter nadenkt leven we in een ongekend welvarende tijd waarin meer mensen dan ooit kunnen beschikken over comfort en ontwikkelingsmogelijkheden. Waarom is het dan dat zoveel mensen zo intens kwaad zijn op allerlei vage en onduidelijk gedefinieerde instellingen waar ze die woede op richten?

Daar zat ik wat over na te denken. Vandaar dit topic.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien te maken met een relatief achteruitgaande welvaart, of iig de indruk te hebben. (En idd vergeten hoe goed we het eigenlijk wel niet hebben.) Ik krijg de indruk dat onvrede vaak ontstaat in dergelijke perioden. Dan roert 'het volk' zich tegen de zittende machthebbers en zoekt men naar zondebokken. (Etnische minderheden, bankdirecteuren, buitenlanders, de leiders, etc.)

Ditmaal lijken het conservatieve xenofobische groepen te zijn die de opstand willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja, boos... Het is denk ik een soort van verontwaardiging over onrecht of onvrede over de gang van zaken en die zaken staan los van welvaart. Ook in alle luxe goederen kan je met de gebakken peren zitten in kwesties die desondanks de welvaart er ook toe doen en daar mag je verontwaardigt zijn denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je nuchter nadenkt leven we in een ongekend welvarende tijd waarin meer mensen dan ooit kunnen beschikken over comfort en ontwikkelingsmogelijkheden. Waarom is het dan dat zoveel mensen zo intens kwaad zijn op allerlei vage en onduidelijk gedefinieerde instellingen waar ze die woede op richten?

Welvaart is niet het enige wat er toe doet. Verder is het lang niet altijd een woede die zich richt tegen vage instellingen. Ik kan bijvoorbeeld heel duidelijk aangeven waarom ik problemen heb met de islam en dus ook met een fiks deel van de moslims.

Het is heel makkelijk om te zeggen dat ik vanwege de crisis problemen heb met moslims, maar uiteindelijk heb ik problemen met moslims omdat moslims vaak intolerante mensen zijn die hier eigenlijk niets te zoeken hebben. De normen en waarden van moslims (de achterlijke maagdelijkheidscultus, discriminatie van diverse groepen, afkeer van Westerse normen en waarden, het opdringen van respect voor de islam etc.) passen hier vaak niet en dat heeft verder niets met barre tijden te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Welvaart is niet het enige wat er toe doet. Verder is het lang niet altijd een woede die zich richt tegen vage instellingen. Ik kan bijvoorbeeld heel duidelijk aangeven waarom ik problemen heb met de islam en dus ook met een fiks deel van de moslims.

Het probleem is dat het wel vage groepen worden door het onduidelijke spreken van politic. Immigranten uit landen die voor ons als islamitisch bekend staan (Turkije, Marokko) worden door een bepaalde partij per definitie als potentiële terroristen gebrandmerkt.

Het gaat zelfs zover dat problemen die door leden van deze bevolkingsgroep worden veroorzaakt per definitie als een vorm van terrorisme worden beschouwd. Marokkaanse jochies die rondhangen op Kanaleneiland worden ineens "straatterroristen" terwijl er net zo goed Antilliaanse of autochtone jongeren zijn die exact hetzelfde doen (bijv. de happy slappers in Musselkanaal). Dat maakt het voor mij vage groepen.

Een georganiseerde vorm van Nederlands moslimfundamentalisme is volgens mij niet aan de orde.

Quote:
De normen en waarden van moslims (de achterlijke maagdelijkheidscultus, discriminatie van diverse groepen, afkeer van Westerse normen en waarden, het opdringen van respect voor de islam etc.) passen hier vaak niet en dat heeft verder niets met barre tijden te maken.

Er zijn aspecten van de moslimse cultuur waar ik ook niets in zie. Net zo goed als ik niks zie in bepaalde praktijken van bijvoorbeeld bepaalde manifestaties van de Nederlandse homobeweging of steng-gereformeerden. Zolang een groep echter niet georganiseerd probeert om zijn normen en waarden aan mij op te leggen kan het me verder echt niet schelen wat ze nu denken. Ik weet dat er vanuit die groepen in meer of mindere mate ook een afkeer bestaat tegenover mijn levensbeschouwing en mijn levensstaat.

Natuurlijk is het zo dat er Marokkaanse jongeren zijn die schelden of agressief worden als ze een homostel op straat zien lopen. Maar is dit een probleem dat voortkomt uit een poging om een bepaald waardensysteem op te leggen of gaat het om individuele baldadigheid? Ik denk het laatste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Natuurlijk is het zo dat er Marokkaanse jongeren zijn die schelden of agressief worden als ze een homostel op straat zien lopen. Maar is dit een probleem dat voortkomt uit een poging om een bepaald waardensysteem op te leggen of gaat het om individuele baldadigheid? Ik denk het laatste.

Moslims hebben gemiddeld een hekel aan homo's. Dit is goed te zien in islamitische landen waar vervolging van homoseksuelen een vrij normaal verschijnsel is. Natuurlijk kan er sprake zijn van "baldadigheid" als een moslim een homo in elkaar slaat, maar natuurlijk past homohaat ook prima in zowel de islamitische culturen als de islamitische religie. Het met geweld ontmoedigen van homoseksueel gedrag is een typisch islamitisch verschijnsel en mij verbaasd het niet dat het ook hier gebeurd.

Overigens kenmerkt de islamitische religie/cultuur zich door het opleggen van normen en waarden en niet alleen op het gebied van (homo)seksualiteit. Het is lastig voorspellen, maar in landen waar het aandeel moslims toeneemt zie je vaak ook een toenemende mate van dit opdringen. Het zou me niet verbazen als we hier ook steeds meer te maken krijgen met dat soort gedrag.

Overigens valt het met de boze westerlingen wel mee als je naar de boze moslims kijkt. Het is echt ongelooflijk als je ziet om wat voor redenen dat slag de kast op vliegt. Je kunt nog geen scheet verkeerd laten of er is wel een moslim gekwetst tot in het diepst van zijn ziel.

Hell has no fury like a moslim scorned

Vraag maar aan Theo van G. (Vergeet niet je Ouijabord mee te nemen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij moet je die boosheid zien in een breder kader, wat Nederland betreft dan. De 'Tea Party' kan ik niet verklaren (komt misschien voort uit antimodernisme?). Tijdens en na de kabinetten paars vervaagde de grens tussen de politieke 'velden', links en rechts. De Nederlander wist niet goed meer wat nu wat was, we waren op zoek naar onze identiteit. Het hele 'boosheid'-idee zie ik als afzetten tegen een bepaalde groep. Dingen als links bestempelen (bijv. multiculturalisme) en vervolgens afkeuren. Het is alsof 'rechts' even sliep, nu wakker wordt en probeert te herinneren wie hij ook al weer was - en wat voor zootje 'links' er van gemaakt heeft toen hij sliep.

Als ik meer tijd heb wil ik dit nog wel meer uitwerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Boosheid of irritatie lijkt wel een erg westerse ziekte te zijn. We vinden heel veel onrechtvaardig, "dat pik ik niet!". Die houding zie ik bij niet-westerlingen veel minder. Zij verbazen zich er vaak ook over dat wij dat zo ervaren.

Het is ook wel iets moderns misschien, een moderne ziekte. Als er een jong iemand overlijdt zegt men: "Het is oneerlijk" of "Het mág niet". Dan denk ik: hoezo oneerlijk, volgens welke norm, en van welke wet mag het dan niet? Als ik met (echt) oude mensen praat, zeggen ze vaak dat mensen dit soort dingen des levens vroeger minder onrechtvaardig vonden, omdat het ook aan de orde van de dag was.

Wat me vooral treft, is dat dit soort gevoelens eigenlijk niet adequaat zijn. Ze zetten niet aan tot een plan van aanpak of zoiets, het blijf vaak bij irritatie en wrok. Je maakt er jezelf alleen maar emotioneel kapot mee in het ergste geval. Maar waar het vandaan komt weet ik ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vermoedens:

Ik heb het idee dat in het westen veel mensen leven met het sprookje dat het leven grotendeels maakbaar is en dat je enkel maar de goede keuzes hoeft te maken en enkel maar hoeft te wíllen om gedaan te krijgen wat je wil. De managercultuur wordt her en der soms teveel meegenomen naar huis. Doelen halen, op jonge leeftijd al veel keuzes moeten maken, overal flexibel in zijn en afgestraft worden als je tóch faalt. Zeker omdat je tegenwoordig zoveel mogelijkheden lijkt te hebben om níét te falen.

In de supermarkt kun je kiezen uit tientallen merken tandpasta. Op school én op je werk maak je hele carriére- en ontwikkelingsplannen. Voor alle soorten problemen kun je je verzekeren of rechtsbijstand aanvragen. Je kunt het ziekenhuis kiezen waarin je behandeld wil worden voor welke ziekte ook. Er zijn enorm veel zelfhulpboeken en -tijdschriften die allerlei tegenstrijdige adviezen geven over hoe gelukkig te zijn. Op het gebied van spiritualiteit lijkt er oneindig veel keuze te zijn en kun je eruit pikken wat je bevalt. Middels zakcomputertjes en mobieltjes ben je overal en altijd bereikbaar.

Als er dan machten zijn die anders voor de individuele mens lijken te beslissen, van de dood tot de overheid, dan borrelen frustraties dus snel op. Want als alles blijkbaar zo maakbaar en zo ruim voorradig is, waarom zou je de dood, een nare ziekte, of een trager internet naast de deur, of een ineens wel érg strigente en vreemde godsdienst, of rimpels in je gezicht dan nog moeten dulden? Die natuur, zowel in als buiten de mens, past niet meer bij de mens. De natuur mag zich enkel nog manifesteren zoals de méns dat wil. In parken en puppy's dus.

Door al die vrijheden en (verplichte) keuzes lijkt er ook iets anders te ontstaan, namelijk behoefte aan duidelijkheid, aan overzichtelijkheid. Het is goed mogelijk dat veel mensen eigenlijk niet op al die keuzes zitten te wachten. En door al die complexiteit worden problemen ook veel onoverzichtelijker en ongrijpbaarder. Mensen zoeken dan sneller een zondebok om zo het verhaal eenvoudiger te maken. En daarop uiten ze dan al hun frustraties, die dan wellicht veel dieper liggen dan enkel de ergernis aan de "islamisering" of de economische crisis.

In andere landen, waar men véél minder luxe en keuzemogelijkheden heeft, kan men niet de illusie hebben dat het leven maakbaar zou zijn. Daar sterven kinderen aan in het westen onschuldige griepjes, daar wordt honger geleden en daar spoelen tsunami's hele dorpen weg. Zij zien haarscherp dat je maar beter je kunt verzoenen met het leven zoals het is en het als gelovige daardoor kunt heiligen in Christus, wie het Leven ís. Want ook als westerling heb je met het échte leven te maken, maar hindert die westerse sluier je misschien om dat leven ook écht te kunnen zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
“politieke partijen die hun eigen gedachtegoed verloochenen, intellectuelen die een gemakzuchtig nihilisme cultiveren, universiteiten die deze naam niet waardig zijn, de geldzucht van de zakenwereld en de massamedia die liever de buikspreker ván dan een kritische spiegel vóór het volk zijn. Dit zijn de gecorrumpeerde elites die de geestelijke leegte cultiveren waarin het fascisme weer groot kan worden

Een fascisme dat onlustgevoelens cultiveert.

hier vind je een linkje naar de uitzending van Nieuwsuur van gisteren waarin filosoof Rob Riemen hierover spreekt.

Maar, zei zijn opponent Arend Jan Boekestijn, denkt u dat het gewone volk dat op Geert Wilders gestemd heeft(want je kunt hem dus wel op goede gronden een fascist noemen, vindt Riemen) nog naar u zal luisteren als u hen beschuldigd op een fascist gestemd te hebben?

Maar dat wìsten ze niet, zegt Riemen. En ook geeft hij verder de schuld aan de andere grote partijen die geen verhaal meer hebben, zich elitair tegenover het volk hebben opgesteld en het volk geen instrumenten hebben gegeven om een menswaardig bestaan te verkrijgen omdat het alleen nog maar over economie gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pred. 1

9 Wat geweest is, dat zal er zijn, en wat gedaan is, dat zal gedaan worden; er is niets nieuws onder de zon. 10 Is er iets, waarvan men zegt: Ziehier, dat is nieuw – het was er al in verre tijden, die vóór ons waren. 11 Er is geen heugenis van de vorige tijden, en ook van de latere, die er zullen zijn, zal er geen heugenis wezen bij hen die nog later leven zullen.

Ex. 16

2 En in die woestijn morde de gehele vergadering der Israëlieten tegen Mozes en Aäron; 3 en de Israëlieten zeiden tot hen: Och, dat wij door de hand des HEREN in het land Egypte gestorven waren, toen wij bij de vleespotten zaten en volop brood aten; want gij hebt ons in deze woestijn geleid om deze gehele gemeente van honger te doen omkomen.

Heb 13,5

Laat uw wijze van doen onbaatzuchtig zijn, weest tevreden met wat gij hebt. Want Hij heeft gezegd: Ik zal u geenszins begeven, Ik zal u geenszins verlaten.

Het zijn menselijke zonden van alle tijden om bang, ongelovig en ontevreden te zijn en in opstand te komen tegen leiders.

De Bijbel roept op om tevreden te zijn en te geloven in Gods voorziening en om de overheid te gehoorzamen.

Nog ter aanvulling: er zijn 2 groepen mensen; de ene groep die van kwaad tot erger gaat en de andere die volhardt in het geloof.

Quote:
2 Tim. 3

1 Weet wel, dat er in de laatste dagen zware tijden zullen komen: 2 want de mensen zullen zelfzuchtig zijn, geldgierig, pochers, vermetel, kwaadsprekers, aan hun ouders ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig, 3 liefdeloos, trouweloos, lasteraars, onmatig, onhandelbaar, afkerig van het goede, 4 verraderlijk, roekeloos, opgeblazen, met meer liefde voor genot dan voor God, 5 die met een schijn van godsvrucht de kracht daarvan verloochend hebben; houd ook dezen op een afstand. 6 Want tot hen behoren zij, die zich in de huizen indringen en vrouwtjes weten in te palmen, die met zonden beladen zijn en gedreven worden door velerlei begeerten, 7 die zich te allen tijde laten leren, zonder ooit tot erkentenis der waarheid te kunnen komen. 8 Zoals Jannes en Jambres, de tegenstanders van Mozes, staan ook dezen de waarheid tegen; het zijn mensen, wier denken bedorven is, en wier geloof de toets niet kan doorstaan. 9 Maar zij zullen het niet veel verder brengen, want hun onzinnigheid zal aan allen overduidelijk worden, zoals ook bij genen het geval was.

10 Gij daarentegen hebt volle aandacht geschonken aan mijn onderricht, wijze van doen, bedoeling, geloof, lankmoedigheid, liefde, volharding, 11 vervolgingen en lijden, zoals mij getroffen hebben te Antiochië, te Ikonium en te Lystra. Al die vervolgingen heb ik doorstaan en de Here heeft mij uit alle gered. 12 Trouwens, allen, die in Christus Jezus godvruchtig willen leven, zullen vervolgd worden. 13 Maar slechte mensen en bedriegers zullen van kwaad tot erger komen; zij verleiden en worden verleid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nog ter aanvulling: er zijn 2 groepen mensen; de ene groep die van kwaad tot erger gaat en de andere die volhardt in het geloof.

Oftewel: iedereen die niet (genoeg) christelijk is zal zich steeds immoreler gaan gedragen? Is dat niet het meest moreel failliete idee wat het christendom ooit voortbracht?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid