Spring naar bijdragen

Familie spellen


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik ben opzoek naar ideeën voor leuke spellen (géén bordspellen, tenzij je het bord zelf kan tekenen ofzo) die je met minstens 7 man kan spelen.

Wij doen met sinterklaas altijd gewoon kado's kopen voor elkaar, en dan nog apart surprises. Maar de surprises doen we niet, en het dobbelkadospel vinden we niet leuk, dus willen we een leuk familie spel doen. (het hoeft niet perse iets met sinterklaas te maken te hebben.)

Nou heb ik een beetje op internet rondgekeken, en ik kan vrij weinig familie spellen vinden. Dus hebben jullie tips of ideeën?

De leeftijden liggen tussen de 17 en de 60 (als m'n oma ook meedoet is 83 de hoogste leeftijd). Zowel mannen als vrouwen, echt familie!

Ik hoop dat jullie wat leuke ideeën hebben big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ooit zelf een gigantisch sinterklaas bordspel gemaakt. Drie van die grote witte vellen papier aan elkaar geplakt, en daar een mengeling van monopolie, ladders & snakes en mens-erger-je-niet van gemaakt. Met vakjes met snoep erop (dat je een snoepje van iemand mocht pakken) en met een pakje erop (mag een pakje open maken) met muzieknoten erop (liedje zingen), etc.. En natuurlijk een dobbelsteen om vooruit te komen, en schuimpjes als pionnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi, wat wij succesvol hebben gedaan met verschillende groepen is Weerwolven van Wakkerdam. Dat is een groepsspel voor groepen vanaf 8. Over het spel is voldoende op internet te vinden dus ik ga het niet uitgebreid uitleggen (behalve als dat gewenst is natuurlijk knipoog_dicht.gif).

Wij deden dan dat degene die dood ging in het spel een cadeautje mocht pakken. Loyaliteitsconflicten dus: spel winnen of snel een cadeautje scoren.

Wat ook scheelt om dat soort groepsdingen met cadeautjes leuker te maken is om iedereen een hint op het cadeautje te laten plakken. Dat geeft echt hele leuke dingen want je gaat cadeautje uitzoeken omdat je nieuwsgierig wordt van de hint. Denk bijv aan 'periode in het filosofisch denken in de 18e eeuw' (= verlichting) op een bureaulampje of 'zoek je geluk tussen de sterren' voor een combi van een kerstster en een kraslot.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Komt 'ie dan:

"Woordenspel"

Je kiest een woord, bijv. 'Paraplu' en dan moeten mensen binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk woorden daaruit halen (zoals 'paar' en 'pulp'). Dan ga je de woorden die je hebt vergelijken. Voor een woord dat iedereen heeft, allemaal 1 punt, voor een woord dat één iemand niet heeft twee punten enzovoort.

Voordelen: gezellig, leuk, uitdagend.

Nadelen: stil, gemakkelijk ruzie over welke woorden wel en niet kunnen (namen, werkwoordsvormen). Tip: van tevoren afspreken.

"Woordenboekspel"

Iemand haalt van een site of uit het woordenboek een woord dat niemand kent. Hij leest het woord voor en vervolgens moet iedereen op een briefje een betekenis opschrijven en inleveren. Degene die het woord opgezocht heeft schrijft ook de juiste betekenis op een briefje. Vervolgens leest hij/zij alle briefjes voor en dan mogen de mensen stemmen.

Je krijgt:

1 punt als iemand op jouw onjuiste betekenis stemt

2 punten als je de juiste betekenis raadt

Als spelleider 2 punten als *niemand* de juiste betekenis raadt.

Voordelen: hilarisch, creatief

Nadelen: pen en papier nodig, soms lang zoeken naar een woord

Je hebt trouwens ook een lading kaartspelletjes voor maximaal, of meer dan zeven mensen:

* Macchiavelli

* BANG

* Weerwolven (v.a. 8)

* enz. enz.


Samengevoegd:

PARAPLU

P2

pa

pap

papa

paap

paar

pal

paal

pup

pul

praal

prul

pulp

A2

aap

al

ar

au

ara

aal

aar

aura

R

rul

rap

raap

ra

L

larp (widegrin.gif)

la

lap

U

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij deden altijd Triviant. Maar met iets andere 'regels': iedereen beantwoordt om de beurt een vraag en degene die het goed heeft mag een cadeautje uit de zak pakken (zonder te kijken voor wie het is). Is leuk voor alle leeftijden, behalve de kids, tenzij je Triviant hebt met vragen voor kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Bibliotheekspel:

Je neemt voor elke persoon een speelkaart (of maakt zelf kaarten). Eén speelkaart moet zwart zijn, de anderen rood. Je kunt ook die ene kaart een joker laten zijn, als het maar voldoende onderscheidend van de rest is. De kaarten leg je met de afbeelding naar beneden door elkaar op tafel. Op een stil teken trekt iedereen tegelijkertijd één kaart. En daarna draait iedereen tegelijkertijd de kaart om.

Degene die de zwarte kaart trekt, dient dan een grappige en flinke straf te krijgen, dus een opdracht die je echt niet wilt en waarvan je zeer opgelucht bent als je hem niet hoeft uit te voeren. De straffen dien je zelf te bedenken en de straf moet van tevoren bekend worden gemaakt op een kaart. Na de straf legt iedere deelnemer zijn kaart weer op de kop in het midden, ze worden weer gehusseld, een nieuwe straf wordt bekend gemaakt en wederom wordt voor deze straf volgens dezelfde regels weer door elke deelnemer een kaart getrokken. Oók door degene die zojuist een straf ontvangen heeft. Het kan dus best gebeuren dat iemand meerdere keren (achter elkaar) de zwarte kaart trekt...

Er is echter een heel belangrijke regel: er mag hoogstends op zacht fluisterniveau gesproken of gelachen worden, net zoals in een bibliotheek. Dit geldt dus ook bij het uitvoeren van welke straf ook, ook al zou je bijvoorbeeld gekieteld worden of enorm voor schut worden gezet. De straffen moeten dus ook zwijgend kunnen worden volbracht. Iemand die geluid maakt, dient een kleine doch zeer vervelende vaste straf te krijgen die in enkele tellen is verricht.

Uiteraard kun je dit spel ook zonder stilte doen, als je toch graag luidop wilt lachen en kletsen.

(Overigens deden wij dit thuis niet; ik heb het idee van internet gehaald, waar men in Japan dit spel met vrij extreme straffen speelt. Wij thuis doen altijd lootjes trekken met surprises en gedichten, en vaak ook het dobbelspel met kleinere cadeautjes die iedereen dan haalt, of een ander spel)

Link naar bericht
Deel via andere websites

The Great Dalmuti (De grote Dalmuti)

Kaartspel dat inherent oneerlijk is, maar waar de verliezer toch steeds weer de kans heeft om de volgende ronde de grote winnaar te zijn. Verder speelt het heel vlot, is makkelijk te leren en heel geschikt voor een grote groep. Dit spel is ook leuk voor mensen die 'niet van spelletjes houden' Je kunt het eventueel ook spelen met bestaande kaarten, maar leuker is het met zelfgemaakte (die je dan bv op standaard speelkaarten plakt) Zie: link

Je kunt dit denk ik ook wel een Sint tintje geven, bv de Grote Dalmuti is elke ronde Sinterklaas en mag kadootjes weggeven, de laagste rang is het sloofje die moet papier opruimen, chocolademelk maken,

Die Kutschfahrt zur Teufelsburg

Dectective spel voor 6 man, 7 werkt ook wel. Genre het hierboven al genoemde Weerwolven spel. link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Spellen die je met 7 man of meer kan spelen en ik zelf heb:

De grote Dalmuti (is al wat over gezegd))

Machiavelli (officieel speelbaar voor 2-7 spelers, maar eigenlijk beter met max 6 personen. Leuk spel, afwisselend doordat je steeds een ander karakter kan hebben. Kan je elkaar goed in zieken)

Franks Zoo (Lijkt wat op De grote Dalmuti, maar leuker, afwisselender en minder oneerlijk)

Ligretto (zenuwenspel dat je allemaal tegelijk speelt. Per verschillende kleur doosje kunnen er 4 spelers mee doen. Als je het groene, blauwe en rode doosje hebt zoals ik, kan je met zijn 12en spelen. Persoonlijk ben ik er geen fan van, maar mijn vrouw vind het leuk)

Saboteur: Mijnwerkers proberen het goud te bereiken en worden dwars gezeten door saboteurs. Maar wie is wie? Wie horen en bij je en wie spelen er tegen je? Grappig spel, met name voor de grotere groepen. Speelbaar voor 3-10 personen.

Heb zelf voor mijn ouders een keer een uitbreiding gemaakt die is geinspireerd door Machiavelli. Verschillende gezinsleden+aanhang gelden als karakters die een uniek voordeel opleveren.

De meeste andere spellen die ik heb zijn voor max 6 spelers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het Bibliotheekspel:

Je neemt voor elke persoon een speelkaart (of maakt zelf kaarten). Eén speelkaart moet zwart zijn, de anderen rood. Je kunt ook die ene kaart een joker laten zijn, als het maar voldoende onderscheidend van de rest is. De kaarten leg je met de afbeelding naar beneden door elkaar op tafel. Op een stil teken trekt iedereen tegelijkertijd één kaart. En daarna draait iedereen tegelijkertijd de kaart om.

Degene die de zwarte kaart trekt, dient dan een grappige en flinke straf te krijgen, dus een opdracht die je echt niet wilt en waarvan je zeer opgelucht bent als je hem niet hoeft uit te voeren. De straffen dien je zelf te bedenken en de straf moet van tevoren bekend worden gemaakt op een kaart. Na de straf legt iedere deelnemer zijn kaart weer op de kop in het midden, ze worden weer gehusseld, een nieuwe straf wordt bekend gemaakt en wederom wordt voor deze straf volgens dezelfde regels weer door elke deelnemer een kaart getrokken. Oók door degene die zojuist een straf ontvangen heeft. Het kan dus best gebeuren dat iemand meerdere keren (achter elkaar) de zwarte kaart trekt...

Er is echter een heel belangrijke regel: er mag hoogstends op zacht fluisterniveau gesproken of gelachen worden, net zoals in een bibliotheek. Dit geldt dus ook bij het uitvoeren van welke straf ook, ook al zou je bijvoorbeeld gekieteld worden of enorm voor schut worden gezet. De straffen moeten dus ook zwijgend kunnen worden volbracht. Iemand die geluid maakt, dient een kleine doch zeer vervelende vaste straf te krijgen die in enkele tellen is verricht.

Uiteraard kun je dit spel ook zonder stilte doen, als je toch graag luidop wilt lachen en kletsen.

(Overigens deden wij dit thuis niet; ik heb het idee van internet gehaald, waar men in Japan dit spel met vrij extreme straffen speelt. Wij thuis doen altijd lootjes trekken met surprises en gedichten, en vaak ook het dobbelspel met kleinere cadeautjes die iedereen dan haalt, of een ander spel)

Oftewel dit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel erg bedankt voor alle tips!

Ligretto hebben we idd, maar m'n oma is daar te oud voor puh2.gif

Ik denk dat ik een aantal van jullie voorbeelden ga combineren, en daar dan 'kleine' opdrachten van maak die ik in een bordspel verwerk. En schuimpjes als pionnen, dat vond ik wel een hele leuke tip!

En punten bijhouden met kruidnoten of chocolademunten. (weet nu al dat de kans dan groot is dat m'n broer en m'n oom gaan verliezen omdat die tijdens het spel hun punten al opeten widegrin.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid