Spring naar bijdragen

heiligverklaring


Aanbevolen berichten

Quote:

De Engelse versie heb ik gevonden op de site van het Vaticaan, heb jij misschien een linkje naar een Nederlandse versie?

Engels:

Nee. Ik weet niet of die bestaat. Ik ben er ook niet echt in thuis aangezien mijn eigen heiligverklaring nog wel even op zich laat wachten. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

HEILIGVERKLARING

Waarom verklaart de Kerk iemand heilig? De Catechismus van de Katholieke Kerk (CKK) zegt er het volgende over (828):

Door sommige gelovigen heilig te verklaren, d.w.z. door plechtig af te kondigen dat deze gelovigen op heldhaftige wijze de deugden hebben beoefend en geleefd hebben in trouw aan Gods genade, erkent de kerk de kracht van de Geest van heiligheid die in haar is, en door hen als voorbeelden en voorsprekers te geven aan de gelovigen ondersteunt zij hun hoop. 'De mannelijke en vrouwelijke heiligen zijn altijd bron en oorsprong van vernieuwing geweest op de moeilijkste ogenblikken in de geschiedenis van de kerk'. Immers, 'de heiligheid is de geheime bron en de onfeilbare maatstaf van haar apostolische werkzaamheid en haar missionaire bezieling'.

Aan een heiligverklaring gaat een zeer langdurig proces vooraf waarbij allerlei bronnen en personen worden geraadpleegd. Er zitten meestal flink wat jaren tussen het overlijden van iemand en een heiligverklaring (normaliter minimaal 5 maar meestal veel meer). Het begint met een 'eerbiedwaardigheidsverklaring'. Als aan de voorspraak van die persoon een wonder kan worden toegeschreven (wat ook weer helemaal uitgezocht wordt, medisch, theologisch enz.) kan zo'n persoon zalig worden verklaard. Als na uitvoerig onderzoek een tweede wonder op voorspraak van die persoon wordt erkend, kan hij of zij heilig worden verklaard. Een 'zalige' heeft betekenis voor een bepaalde regio of een bepaald bisdom (bijv. Peerke Donders), een heilige voor de hele Wereldkerk.

Een parochie kan genoemd worden naar een heilige, de (patroon)heilige van de parochie kan worden genoemd in het eucharistisch gebed en je kunt een beeld van een heilige in een kerk neerzetten.

Voor de liefhebber nog wat uitvoeriger informatie over de procedure. Ik citeer stukken van een artikel uit NRC van 30/05/2007, bij gelegenheid van de heiligverklaring van pater Karel Houben:

"Elk verzoek komt in eerste instantie bij de bisschop terecht, die zich laat adviseren door een groep van twee theologen en twee historici. Zij gaan na of de persoon om wie het gaat inderdaad een voorbeeld van heldhaftige christelijke levenswandel is geweest. Ook controleren ze of hij of zij geen dingen heeft gezegd of geschreven die in strijd zijn met de leer van de Kerk.

Als het advies positief is, stelt de bisschop een kerkelijke rechtbank in. Die bekijkt of er gronden voor zalig- dan wel heiligverklaring van de betrokkene zijn. Daarvoor moet onomstotelijk worden vastgesteld dat iemand op voorspraak van de overledene genezen is, zonder dat daar een medische verklaring voor is. De instelling van de kerkelijke rechtbank moet publiek bekendgemaakt worden, zodat ook critici van een heilig- of zaligverklaring zich kunnen melden. De rechtbank telt een voorzitter, iemand die de procedures bewaakt, een medicus en één of twee notarissen die alle betrokken documenten op echtheid controleren. Alle leden worden door de bisschop beëdigd.

Het proces van de kerkelijke rechtbank gaat over de heiligheid van het leven van de betrokkene en over de medisch niet verklaarbare genezing. De rechtbank vraagt de postulator (de aanvrager van de heilig- of zaligverklaring) veertig personen voor te dragen die kunnen getuigen over het heldhaftigheid van het christelijk leven van de aspirant-heilige. Ook moeten vijftien getuigen kunnen vertellen over de onverklaarbare genezing in combinatie met het aanroepen van de aspirant-heilige. Onder die vijftien zijn in elk geval de artsen die bij de behandeling van de zieke waren betrokken. Ook zij worden onder ede gehoord. Hoogleraar Van Calster: 'Dat werk gebeurt heel grondig. Het onderzoek wordt later in Rome weer gecontroleerd. En het zou wel erg gênant zijn voor de bisschop als een aanvraag onvoldoende onderbouwd is.

Het verzoek gaat verzegeld via de pauselijke nuntius (ambassadeur) in Den Haag naar het Vaticaan. In Rome wordt de aanvraag opnieuw onderzocht. Daar wordt het verzoek beoordeeld door een raad van vijf artsen, waarna het via het college van theologen en daarna het college van kardinalen bij de paus terechtkomt.'"

(Gelukkig heb ik dit niet hoeven typen, had 'm al eens op Credible gezet. Wat de genezing betreft, luistert het nauw: die moet niet alleen onverklaarbaar zijn maar ook plotseling optreden en duurzaam zijn.)

Nog een toegift over wonderbaarlijke genezingen. Tekst is overgenomen uit een Volkskrant artikel van lang geleden, eveneens geschreven bij gelegenheid van de heiligverklaring van pater Karel Houben.

"

Lourdes

Ook in het Franse bedevaartsoord Lourdes worden strenge criteria voor wonderen aangelegd. Sinds de verschijning van de Maagd Maria aan het herderinnetje Bernadette Soubirous in 1858 zijn zevenduizend onverklaarbare genezingen gemeld, waarvan er slechts 67 als wonder zijn erkend.

Lourdes hanteert zeven criteria die in 1734 door kardinaal Prospero Lambertini, de latere paus Benedictus XIV, werden geformuleerd. Zo moet de ziekte ongeneeslijk of moeilijk te behandelen zijn. Het herstel moet plotseling en duurzaam zijn. Maar het lastigste punt: de zieke mag op het moment van zijn herstel geen geneesmiddelen gebruikt hebben of anderszins in behandeling zijn. Hiermee wilde Lambertini destijds elk dispuut over de ware verklaring van een miraculeus herstel voorkomen.

'Maar dat was in de 18de eeuw, toen er nog maar weinig geneesmiddelen waren. Door de ontwikkeling van de gezondheidszorg zijn tegenwoordig vrijwel alle zieken onder behandeling', zo zegt dr. Patrick Theiller, hoofd van het Medisch Bureau in Lourdes.

Het aantal erkende wonderen in Lourdes is dan ook flink teruggelopen. Gemiddeld werden er elke tien jaar 4,4 wonderen erkend, maar de laatste dertig jaar hebben slechts vier mirakelen de kerkrechtelijke eindstreep gehaald.

Geloofsdaad

Impliceert het teruglopend aantal wonderen niet dat er vroeger ook wonderen zijn erkend die tegenwoordig de toets van de medische wetenschap niet zouden doorstaan? 'Nee, vroeger was men ook heel voorzichtig. Er is nog nooit een wonder herroepen', zegt Theiller. Anesthesioloog Lelkens: 'Vroeger gingen mensen dood aan ziekten waar nu geneesmiddelen tegen bestaan. Maar in die tijd was de genezing onverklaarbaar. Er zijn ook genezingen die toen onverklaarbaar waren en dat nu nog zijn. Een carcinoom bijvoorbeeld dat na het bidden van een noveen verdwijnt, zoiets is en blijft onverklaarbaar.'

Maar hoe uitgebreid de toetsing ook moge zijn, het wonder berust in laatste instantie op geloof. De causale verklaring - de genezing is te danken aan goddelijke interventie - is een geloofsdaad. 'Wij proberen geloof en rede te verenigen' zegt Theiller. 'Maar wij kunnen uiteraard niet bewijzen dat God bestaat.'"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap het niet helemaal. Hoe kun je nou weten dat een wonder nou echt door de heilige is veroorzaakt?

Het lijkt me valse logica dat (A) het bidden tot de heilige voorafgaand aan het wonder (B) dan ook het wonder ook echt heeft veroorzaakt. Dat A vooraf gaat aan B betekent niet meteen dat A ook B veroorzaakt heeft. En zeker niet als er maar één mogelijkheid is om te bewijzen dat A wel degelijk B veroorzaakt: door middel van alle andere mogelijke verklaringen te ontkrachten. De processen binnen het menselijk lichaam zijn zo ontzettend complex, volgens mij lukt het nooit om er zeker van te zijn dat er geen andere verklaring is dan A. De kans lijkt me te groot dat er processen aan het werk zijn geweest, die we domweg nog niet kennen. Of desnoods een andere heilige die aan het werk is geweest zonder dat er is gebeden. Of maak ik nu een denkfout?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alle andere verklaringen probeert de Kerk dan ook zo goed als mogelijk uit te sluiten. Lukt dat niet, dan wordt de genezing niet als wonder erkend. Ook als blijkt dat de genezing onverklaarbaar is, maar niet per se gerelateerd aan de voorspraak van de kandidaat-heilige hoeft te zijn. Dan wordt de genezing simpelweg als onverklaarbaar bestempeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid