Spring naar bijdragen

Leviticus 13,9-13


Aanbevolen berichten

Ach, ik zit inmiddels al zo vaak op "de verkeerde weghelft" dat ik bijna niet anders gewend ben. Nadeeltje is wel dat ik soms de ander (altijd maar weer) gewoon maar moet vertrouwen als hij zegt dat die weg doodloopt terwijl ik een doorlopende weg zie. Is niet erg hoor, ontvang mijn wajongetjes ook niet voor de lol, maar frustrerend is het wel. nosmile.gif

Nou ja, kijk maar wat jullie met mijn schrijfsels hier willen doen.

(overigens de eerste alinea uit het bewuste bericht maar verwijderd)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat je vaak nuttige/ware dingen zegt. De conclusies die je nu trok, zie ik ook niet als totaal verkeerd. Vaak vind ik dat je ware dingen zegt, alleen zie ik het vaak zo dat de waarheid veel ruimer is. Naar mijn mening zeg je dus vaak dingen die waar zijn, alleen komt het er naar mijn mening vaak op neer dat er veel meer is. Vaak denk ik: 'het goede begin is er'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Robert: ik ben van mening dat je in persoonlijke omgang met de H. Schrift heel ver mag gaan, zelfs in het uit zijn verband rukken (volgens onze moderne maatstaven). Zoals Bonaventura ook al ergens in dit topic zei, deden de kerkvaderen dit ook regelmatig. Zolang je de conclusies ervan maar niet oplegt aan anderen (en dat doe jij m.i. ook niet). Het mooie van de Bijbel is, dat de teksten tot verschillende personen op verschillende manier kunnen spreken, en zelfs op verschillende manieren tot dezelfde persoon in verschillende fases van zijn/haar leven.


Samengevoegd:

Quote:

Ik ruik een nieuwe bijnaam; Klaas Vaak.
widegrin.gif

widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een mooi voorbeeld van een interpretatie van de kerkvaders:

Lucas 17:37:

Daarop zeiden ze: ‘Waar, Heer?’ Maar Hij zei hun: ‘Waar het lijk ligt, daar verzamelen zich de gieren.’

In het Latijn:

qui dixit eis ubicumque fuerit corpus illuc congregabuntur aquilae

Volgens de kerkvader Ambrosius duidt het woord corpus niet alleen op de oppervlakkige betekenis lijk maar ook op de diepere betekenis van het corpus van de Eucharistie. De aquilae, in het Latijn eigenlijk adelaars, heeft dan betrekking op de engelen die samenkomen rond deze Eucharistie. Zijn conclusie: waar Eucharistie wordt gevierd zijn de engelen aanwezig.

knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

stomme vraag misschien maar, wat gebeurt er met iemand die onrein was?

Die moest zich wassen en moest bij anderen uit de buurt blijven totdat hij weer rein was. Hoelang dat duurde verschilde per ziekte geloof ik.

In erge gevallen soms ook uit de gemeenschap verstoten (toen al helemaal een dikke ramp) totdat ze weer rein werden; that is; als ze genazen uit zichzelf en weer rein werden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In erge gevallen soms ook uit de gemeenschap verstoten (toen al helemaal een dikke ramp) totdat ze weer rein werden; that is; als ze genazen uit zichzelf en weer rein werden.

Veel zieken werden natuurlijk helemaal nooit beter. Overigens is het natuurlijk een dikke ramp als je in de woestijn moet leven terwijl je ook nog te lijden hebt onder een slopende ziekte.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

????

Met de Pokémon afgoderij een meest heilige bijbeltekst ontwijden?!?! puh2.gif

Serieus; snap niet waar het plaatje goed voor is.

En ja, alleen in de woestijn met een ziekte is het uit de gemeenschap stoten grote kans op dood. Maar aan de andere kant als je ze het gezelschap en hulp van mensen geeft raken er meer mensen besmet en dat lijkt me ook niet zo'n goed idee....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En ja, alleen in de woestijn met een ziekte is het uit de gemeenschap stoten grote kans op dood. Maar aan de andere kant als je ze het gezelschap en hulp van mensen geeft raken er meer mensen besmet en dat lijkt me ook niet zo'n goed idee....

In een aantal gevallen is dat zeker zo. Maar hoe dan ook is het niet de meest humane oplossingen.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me trouwens af of die mensen wel ziek bleven omdat het volgende in Exodus staat:

Ex 15,26

terwijl hij zeide: Indien gij aandachtig luistert naar de stem van de HERE, uw God, en doet wat recht is in zijn ogen, en uw oor neigt tot zijn geboden en al zijn inzettingen onderhoudt, zal Ik u geen enkele van de kwalen opleggen, die Ik de Egyptenaren opgelegd heb; want Ik, de HERE, ben uw Heelmeester.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vraag me trouwens af of die mensen wel ziek bleven omdat het volgende in Exodus staat:

Ex 15,26

terwijl hij zeide: Indien gij aandachtig luistert naar de stem van de HERE, uw God, en doet wat recht is in zijn ogen, en uw oor neigt tot zijn geboden en al zijn inzettingen onderhoudt, zal Ik u geen enkele van de kwalen opleggen, die Ik de Egyptenaren opgelegd heb; want Ik, de HERE, ben uw Heelmeester.

Ik denk het wel eerlijk gezegd. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Die moest zich wassen en moest bij anderen uit de buurt blijven totdat hij weer rein was. Hoelang dat duurde verschilde per ziekte geloof ik.

In erge gevallen soms ook uit de gemeenschap verstoten (toen al helemaal een dikke ramp) totdat ze weer rein werden;
that is; als ze genazen uit zichzelf en weer rein werden.

Maar, dan is die persoon ten dode opgeschreven........

nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid