Spring naar bijdragen

Wat geloven christenen over Jezus?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 126
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Dat mag. Maar het gebeurt telkens als ik schrijf over de Drie-Eenheid of een onderwerp dat dat raakt. Terwijl ik gereformeerd ben opgevoed en later geen andere opvatting over de Drie-Eenheid heb gekregen (hooguit een bredere kijk daar op). Maar dat terzijde.

Waarschijnlijk omdat ik het vaak niet met je eens ben he. idea8.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Naar mijn weten geloven velen Christenen niet dat Jezus goddelijk is, maar geloven ze alleen dat hij de zoon is toch, die bestaan ook zat toch.

Naar die ben ik eigenlijk opzoek want als ik natuurlijk aan jou vraag van in welke opzicht is Jezus dan anders dan zeg jij dus van ja hij is god. Maar toch bedankt voor je antwoord.

Zijn er hier ook Christenen die geloven dat Jezus niet God is, maar alleen de zoon. En die mij dan uit kunnen leggen wat het verschil in zoonschap van adam tenopzichte van jezus is.

Een christen gelooft dat Jezus God is. Dat is de hele kern van het christendom. Geloof je dat niet, dan ben je geen christen.


Samengevoegd:

Quote:

Ik kom er niet uit, is er geen duidelijke uitleg voor waardoor ik het een klein beetje ga begrijpen wat het Christendom nou precies inhoud.

Misschien stel je de verkeerde vraag flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarschijnlijk omdat ik het vaak niet met je eens ben he.
idea8.gif

Nee, omdat je selectief leest. Je leest alleen over de daden van Jezus, terwijl ik ook over de geboorte schreef. Er zijn meer kenmerken van Jezus als Zoon van God, dan alleen de geboorte.

@Barbara: vóór de zondeval had Adam ook een hele nauwe band met God en christenen kunnen nu ook een hele nauwe band met God hebben. De verschillen moeten daarom ook niet te groot worden gemaakt. Jezus heeft de allerhoogste positie bij God, maar God wil de gelovigen ook naar Hem toehalen op een hoge geestelijke positie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ondanks dat het belangrijk is dat Barberar goed geinformeerd wordt, ben ik van mening dat dit beter op een andere manier kan. Zodat we haar met haar vraag kunnen helpen.

Barbera: Adam is niet alleen een mens maar adam betekent ook mensheid.

Jezus is voor de mensheid gestorven, je kan hem Vader van de mensen noemen, Hij wordt ook de Mensenzoon genoemd, naast dat Hij zoveel meer namen heeft. Dat komt omdat Hij voor de mensheid is gestorven en weer is opgestaan. Dat onze zonden daarin zijn meegegaan en dat wij omdat wij geloven in Jezus als zoon van God als mens en goddelijkheid bij de genade Gods mogen horen, dus eigenlijk onderdeel uit mogen maken van Gods volk.

De kern van het Christendom is Jezus, als je geloofd dat Hij de zoon van God is en dat Hij voor ons is gestorven aan het kruis, zal je hart gevuld worden met vruchten wil je alleen maar meer weten van Jezus. Ik zou zeggen bid tot de Heer of Hij zich wil openbaren en dat je zo verlangd naar waar het om gaat in het geloof. Hij zal je ongemerkt of gemerkt laten weten wat Hij met je voorheeft.

Het is iets prachtigs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nee, omdat je selectief leest. Je leest alleen over de daden van Jezus, terwijl ik ook over de geboorte schreef. Er zijn meer kenmerken van Jezus als Zoon van God, dan alleen de geboorte.

Als ik het niet met je eens ben lees ik verkeerd? Ergo: je hebt altijd gelijk en als mensen dat niet vinden begrijpen ze je niet? Mijn excuses beste Eulogia maar ik meen toch echt dat ik het niet met je eens ben.smile.gif

Je kunt niet uitleggen dat Jezus de Zoon van God is. Je kunt niet bewijzen dat Jezus de Zoon van God is. Je kunt het enkel geloven. Je neemt aan door geloof dat het zo is.

Niets meer en niets minder.

Quote:
Jezus heeft de allerhoogste positie bij God, maar God wil de gelovigen ook naar Hem toehalen op een hoge geestelijke positie.

Hoge geestelijke posities? Wat zijn dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

JoostG. Als ik het goed begrijp, geloof jij dus in de 3-eenheid?

Correct?

Naar mijn weten geloven velen Christenen niet dat Jezus goddelijk is, maar geloven ze alleen dat hij de zoon is toch, die bestaan ook zat toch.

Naar die ben ik eigenlijk opzoek want als ik natuurlijk aan jou vraag van in welke opzicht is Jezus dan anders dan zeg jij dus van ja hij is god. Maar toch bedankt voor je antwoord.

Zijn er hier ook Christenen die geloven dat Jezus niet God is, maar alleen de zoon. En die mij dan uit kunnen leggen wat het verschil in zoonschap van adam tenopzichte van jezus is.

Alle christenen (christenen zijnde alle mensen die de Twaalf Artikelen onderschrijven) geloven in de 3-eenheid, en dus in het God zijn van Jezus.

Quote:
Samengevoegd:

[...]

Ja maar waarom wordt er een uitzondering gemaakt bij Jezus, Jezus wordt de zoon van God genoemd, maar adam ook waarom wordt er een andere uitleg bij gegeven bij Jezus, in welk opzicht verschilt Jezus van Adam, waarom krijgt het woord zoon niet dezelfde betekenis. Wat is de betekenis van het woord zoon dan in verband met Jezus. Is hij dan anders dan de andere zonen die in de bijbel genoemd worden en zo jah in welke opzicht en waarom.

Of is er geen verschil en is Jezus net als Adam alleen gewoon een zoon?

(maar dan valt denkik het Christendom weg of niet als ik de reacties goed begrepen heb?)

Ik heb je het verschil net uitgelegd. Jezus is inderdaad anders dan de andere zonen van God, omdat Jezus óók God is. Omdat Jezus zonder zonde is, en de straf voor al onze zonden heeft gedragen. Jezus was en is het volmaakte offer.

En inderdaad, als er geen verschil zou zijn tussen Jezus en Adam zou een fundamenteel gedeelte van het christendom wegvallen.

Quote:

[...]

Ja kijk ik begrijp je punt. Maar en nu komt er een maar want eerlijk gezegd begrijp ik het nog niet. Nogmaals volgens het Christendom was jezus uit de hemel en zonde loos en deed alles wat God wou. Maar dan komt me punt nogmaals, waarom word dan aan Jezus het zelfde woord gegeven namelijk Zoon, en datzelfde woord wordt gegeven aan Adam. Dan zijn er dus 2 verschillende betekenissen voor het woord zoon. En dat begrijp ik niet. Adam is de figuurlijke zoon,zoals alle kinderen zonen worden genoemd. En op welke manier is jezus dan een zoon, waarom wordt Jezus dan zoon genoemd dan stel je hem toch gelijk aan adam die wordt ook Zoon genoemd. Dan is er dus geen verschil toch tussen hun. Snapje me punt?

Adam is een Zoon, Jezus is een Zoon. So What's the point. Zoon=Zoon niet meer of minder dan toch. Waarom krijgt Jezus die uitzonderlijke positie. Wat is jezus nou precies? Waarom worden ze allebei zoon genoemd. Maar wordt er onderscheid gemaakt. Dus jullie zien Jezus als de enige zoon, terwijl adam ook zoon wordt genoemd? Ik snap er echt totaal niks van i'm sorry.

Geloven jullie dat hij de ECHTE zoon is (letterlijk) en alle andere mensen/profeten Zonen zijn maar (figuurlijk?

Ik kom er niet uit, is er geen duidelijke uitleg voor waardoor ik het een klein beetje ga begrijpen wat het Christendom nou precies inhoud.

Elke keer als je een vraag stelt, geef je zelf al de helft van het antwoord. Adam en wij zijn figuurlijke zonen van God. God heeft ons gemaakt, zoals een pottenbakker een pot bakt zeg maar. Een beetje oneerbiedig gezegd, zijn wij gewoon een soort legopakketjes die God in elkaar heeft gezet. Jezus daarentegen is de letterlijke Zoon van God. De Heilige Geest (ook God) heeft Jezus verwekt bij Maria. Zo is het mogelijk geworden dat Jezus én mens én God was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik denk dat het onderscheid tussen 'zoon' met een hoofdletter en met een kleine letter door mensen bedacht is om onderscheid te maken en uit eerbied. Bijvoorbeeld in de Griekse grondtekst bestaan geen hoofdletters.
Ik weet niet hoe het in andere grondteksten is.

In het Hebreeuws en het Aramees, de grondteksten van het Oude Testament, zijn er ook geen hoofdletters.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik denk dat het onderscheid tussen 'zoon' met een hoofdletter en met een kleine letter door mensen bedacht is om onderscheid te maken en uit eerbied. Bijvoorbeeld in de Griekse grondtekst bestaan geen hoofdletters. Ik weet niet hoe het in andere grondteksten is.

Natuurlijk is het door mensen bedacht. Taal is door mensen bedacht. Alles dat we kunnen zeggen over over de realiteit, over de wereld om ons heen, over God is menselijk. Taal is mensenwerken. De bijbeltekst is mensenwerk.

We spreken in de geloofsbelijdenis over Jezus als eniggeboren Zoon van de Vader. Jezus is de eniggeboren Zoon van God en is dus uniek. Het schrijven van Zoon met een hoofdletter accentueert die geloofswaarheid. Of je dat leuk vindt of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik het niet met je eens ben lees ik verkeerd? Ergo: je hebt altijd gelijk en als mensen dat niet vinden begrijpen ze je niet? Mijn excuses beste Eulogia maar ik meen toch echt dat ik het niet met je eens ben.
smile.gif

1. Ik zeg niet dat wanneer je het niet met me eens bent, dat je het dan verkeerd leest.

2. Ik zeg niet dat ik altijd gelijk heb en als mensen dat niet vinden, ze me dan niet begrijpen.

3. Je hebt al geschreven dat je het niet met me eens bent en ik heb al geschreven dat je het niet met me eens hoeft te zijn.

(Het lijkt trouwens op wat je zelf wel eens schrijft als ik het niet met je eens ben: dan schrijf je wel eens dat ik iets niet begrijp c.q. dat ik ergens te weinig kennis over heb.)

Quote:
Je kunt
niet
uitleggen dat Jezus de Zoon van God is. Je kunt
niet
bewijzen dat Jezus de Zoon van God is. Je kunt het enkel geloven. Je neemt aan door geloof dat het zo is.

Niets meer en niets minder.

Heb ik het tegendeel beweert?

Quote:
Hoge geestelijke posities? Wat zijn dat?

Misschien gaat dat het in deze discussie even te ver om dat uit te leggen. Misschien als de discussie er om vraagt, dat ik daar dan nog op terug kom.

Quote:

In het Hebreeuws en het Aramees, de grondteksten van het Oude Testament, zijn er ook geen hoofdletters.

Bedankt.

Quote:

Natuurlijk is het door mensen bedacht. Taal is door mensen bedacht. Alles dat we kunnen zeggen over over de realiteit, over de wereld om ons heen, over God is menselijk. Taal is mensenwerken. De bijbeltekst is mensenwerk.

Dat komt dus overeen met wat ik schrijf.

Quote:
We spreken in de geloofsbelijdenis over Jezus als
eniggeboren
Zoon van de Vader. Jezus is de eniggeboren Zoon van God en is dus uniek. Het schrijven van Zoon met een hoofdletter accentueert die geloofswaarheid. Of je dat leuk vindt of niet.

Dat komt overeen met wat ik schrijf en geloof.

@Barbara, Aan de tekst hieronder kun je wat afleiden van de bijzondere positie van Jezus.

Matth. 17

1 En zes dagen later nam Jezus Petrus en Jakobus en zijn broeder Johannes mede en Hij leidde hen een hoge berg op, in de eenzaamheid. 2 En zijn gedaante veranderde voor hun ogen en zijn gelaat straalde gelijk de zon en zijn klederen werden wit als het licht. 3 En zie, hun verschenen Mozes en Elia, die met Hem spraken. 4 Petrus antwoordde en zeide tot Jezus: Here, het is goed, dat wij hier zijn; indien Gij het wilt, zal ik hier drie tenten opslaan, voor U een, en voor Mozes een, en voor Elia een. 5 Terwijl hij nog sprak, zie, daar overschaduwde hen een lichtende wolk, en zie, een stem uit de wolk zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb; hoort naar Hem! 6 Toen de discipelen dit hoorden, wierpen zij zich op hun aangezicht ter aarde en werden zeer bevreesd. 7 En Jezus kwam bij hen, raakte hen aan en zeide: Staat op en weest niet bevreesd. 8 Toen zij hun ogen opsloegen, zagen zij niemand dan Jezus alleen.

Zoon van God zijn, houdt in dat je deel bent van de familie van God. Adam hoorde bij God; hij had een hele intieme band met God, totdat de zondeval kwam. Toch spreekt God nog vaker over 'zoon van God' als gelovigen een intieme/sterke band met Hem hebben. Jezus had/heeft een volmaakte band met God en kon/kan bij uitstek zoon/Zoon van God worden genoemd. Na Hem zijn er meer (mensen/gelovigen) die tot de familie van God konden behoren en dus zonen en dochters van Hem konden worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heb ik het tegendeel beweert?

Volgens mij wel ja.

Quote:
Misschien gaat dat het in deze discussie even te ver om dat uit te leggen. Misschien als de discussie er om vraagt, dat ik daar dan nog op terug kom.

Gebruik geen begrijpen die je niet uit wilt leggen. Als iedereen zijn eigen begrippen invoert kun je geen discussie voeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gebruik geen begrijpen die je niet uit wilt leggen. Als iedereen zijn eigen begrippen invoert kun je geen discussie voeren.

Ik legde het niet uit om ontopic te blijven. Het begrip is onder meer gebaseerd op de volgende tekst.

Ef. 2

1 Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden, 2 waarin gij vroeger gewandeld hebt overeenkomstig de loop dezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid, 3 - trouwens, ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd, in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten, en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderen des toorns -, 4 God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, 5 ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt met Christus, - door genade zijt gij behouden -, 6 en heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus, 7 om in de komende eeuwen de overweldigende rijkdom zijner genade te tonen naar (zijn) goedertierenheid over ons in Christus Jezus.

Overigens, dat Jezus zondeloos is en daardoor een bijzondere positie heeft, staat gewoon in de Bijbel. Het is jammer als je de Bijbel (op dat punt) ter discussie stelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik legde het niet uit om ontopic te blijven. Het begrip is onder meer gebaseerd op de volgende tekst.

Een tekst die je op driehonderd manieren kan interpreteren. Je hebt nog steeds niet uitgelegd wat die term "hoge posities" nu precies betekent. Het heeft blijkbaar iets te maken met hemelse gewesten. Maar dan weten we toch nog niks?

Quote:
Overigens, dat Jezus zondeloos is en daardoor een bijzondere positie heeft, staat gewoon in de Bijbel. Het is jammer als je de Bijbel (op dat punt) ter discussie stelt.

Wie stelt dat ter discussie? Ik heb het daar helemaal niet over gehad man.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een tekst die je op driehonderd manieren kan interpreteren. Je hebt nog steeds niet uitgelegd wat die term "hoge posities" nu precies betekent. Het heeft blijkbaar iets te maken met hemelse gewesten. Maar dan weten we toch nog niks?

Het lijkt mij dat dat hier veel te ver gaat om over te discussiëren, maar het komt er heel kort om neer dat de gelovige heel veel voorrechten in Christus heeft en ook heel veel plichten heeft, zoals het genezen van zieken, uitdrijven van demonen, opwekken van doden, beschermd zijn, gezond zijn, voorspoedig zijn enz. . Door de positie kan een christen de werken van Jezus doen (Joh. 14:12) en de werken van de duivel verbreken en teniet doen. Ook kunnen gelovigen rechtsteeks naar God gaan (de troon der genade, Heb. 4:16). Efeze 1 gaat daar ook over (de positie van Christus en de positie van de gemeente / de gelovigen, de positie boven alles.

Quote:
20 die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem uit de doden op te wekken en Hem te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten, 21 boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam, die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw. 22 En Hij heeft alles onder zijn voeten gesteld en Hem als hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente, 23 die zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt.

Quote:
Wie stelt dat ter discussie? Ik heb het daar helemaal niet over gehad man.

O.k. man smile.gif Dat niet dan. Maar dat was mijn punt in mijn post en jij vatte mijn post anders op dan wat ik schreef.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens, dat Jezus zondeloos is en daardoor een bijzondere positie heeft, staat gewoon in de Bijbel. Het is jammer als je de Bijbel (op dat punt) ter discussie stelt.

Volgens mij haal je oorzaak en gevolg door elkaar. Christus heeft naar zijn Wezen, volledig God en volledig mens, een bijzondere positie en daaruit vloeit voort dat hij zondeloos is, niet vice versa.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alles hangt met elkaar samen. Christus is God en mens en heeft een bijzondere positie. Daarom deed Hij geen zonden, maar Hij moest er wel ook bewust voor kiezen om geen zonden te doen. Hij werd verzocht door de duivel en had net als de eerste Adam verkeerd kunnen kiezen, maar Hij deed dat niet. Dit zijn dingen die ik al eerder aangaf.

Fil. 2

5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises. 9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken

Eerst was Hij op een hoge plaats bij God (en was Hij aan God gelijk), daarna nam Hij een lage plaats in en werd daarna verhoogd.

Heb 4,15

Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen.

De tekst in Ef. 1 laat ook het verschil en de overeenkomst zien tussen Jezus en gelovigen. Christus is het hoofd en onder Hem is de gemeente. De gemeente is aan Hem verbonden en deelt in Zijn glorie, maar Hij is het hoofd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat het christendom leerstelling precies inhoudt is een complexe vraag. Er is namelijk niet één christendom. Binnen deze religie heb je verschillende stromingen, ideeën en leefwijzen. Grofweg bestaat ze uit de katholieke Kerk, de oosters-orthodoxe Kerk en de protestantse kerken. Op theologisch gebied zijn de leerstellige verschillen vrij groot, maar zijn er ook veel overeenkomsten.

De Geloofsbelijdenis van Henriëtte is hier al genoemd als kernachtige samenvatting van wat alle christelijke kerken en stromingen in elk geval geloven. Daarbij belijden Christus dat de éne God bestaat uit drie Personen: de Vader, de Zoon, die Jezus Christus heet, en de heilige Geest. En dat Jezus dus zowel volledig God als volledig mens was en is. Meer is er eigenlijk ook niet van te maken.

Door Christus kwam God als mens op aarde, betrad Hij onze geschiedenis. Hij leerde de mensen om Hem heen hoe ze met God en elkaar gelukkig konden leven en door zijn dood en verrijzenis werd de liefdesrelatie tussen God en de mens weer hersteld, die van nature verbroken is. Hoe en waarom dat precies gebeurde, daarover bestaan dus de meest uiteenlopende opvattingen, vaak ook omschreven in soms ingewikkelde jargon als "zonde," "genade," "de wet," "het Offer," et cetera. Waarbij elke stroming deze woorden weer soms geheel eigen betekenissen lijkt te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarbij belijden Christus dat de éne God bestaat uit drie Personen: de Vader, de Zoon, die Jezus Christus heet, en de heilige Geest.

Volgens mij tikte jij mij nog een keer op de vingers door te schrijven dat God niet bestáát uit drie Personen, maar dat Hij het ís; de Vader, Zoon en de geest. Zo zijn er elke keer weer mensen die opmerkingen maken over de wijze van formuleren als het over de Drie-Eenheid gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Volgens mij tikte jij mij nog een keer op de vingers door te schrijven dat God niet bestáát uit drie Personen, maar dat Hij het ís; de Vader, Zoon en de geest. Zo zijn er elke keer weer mensen die opmerkingen maken over de wijze van formuleren als het over de Drie-Eenheid gaat.

Dat mensen wijzigingen maken zegt niets. Je kunt gewoon die concilieteksten opzoeken en het nalezen. Misschien eens interessant om te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, ik vind dat niet interessant. Aan de Bijbel heb ik genoeg. (Als ik iemand iets over de Drie-Eenheid uitleg, bijvoorbeeld aan de hand van het voorbeeld van water: vast, vloeibaar en gasvormig, hoeft iemand anders dat niet af te kraken als dat niet binnen zijn/haar theologische beeld past. Als ik bijvoorbeeld iets uitleg aan een moslim, doe ik dat weer anders dan aan een atheïst of kind enz. . Dan is het niet nodig om vanuit de theologie daar kritiek op te leveren. Als Jezus zegt: 'Het koninkrijk van God is als...' dan hoeven de farizeeërs daar geen kritiek op te geven.) Nogmaals, ik zeg en geloof niets anders over de Drie-Eenheid dan christenen in het algemeen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(Als ik iemand iets over de Drie-Eenheid uitleg, bijvoorbeeld aan de hand van het voorbeeld van water: vast, vloeibaar en gasvormig, hoeft iemand anders dat niet af te kraken als dat niet binnen zijn/haar theologische beeld past. Als ik bijvoorbeeld iets uitleg aan een moslim, doe ik dat weer anders dan aan een atheïst of kind enz. . Dan is het niet nodig om vanuit de theologie daar kritiek op te leveren.

Dat is het weldegelijk. Als wij door het geloof behouden worden, belijden wij daarmee niet dat je door het geloof in Pietje Bel, Marswezentjes, Wodan of Allah behouden wordt, maar door het geloof in Christus, de tweede persoon van de Drie-enig God. En als daarin gedwaald wordt is het onze dure plicht om daarop te wijzen vanuit de kennis die wij door God geopenbaard hebben gekregen in de Schrift. De Godsleer dus, theo logos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid