Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik vraag me af in hoeverre dat aan TMF te wijten is. Ik denk dat het vooral een probleem van die mensen zelf is. En als TMF er niet zou zijn, zouden ze wel wat anders gevonden hebben om zich negatief door te laten beïnvloeden. Sommige mensen hebben nu eenmaal behoefte aan een verstoord referentiekader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

En waarom zou je alleen TMF, MTV en BNN als schuldigen aanwijzen in zulke gevallen? Overal in onze maatschappij kom je dingen tegen die mensen beinvloeden. Films, muziek, reclames en mensen op straat.

We hebben geen maatschappij meer waarin iedereen dezelfde normen en waarden heeft. Daardoor raak je no matter what in aanraking met andere dingen. Gewenst of ongewenst. En invloed(even de mate ervan buiten beschouwing gehouden) heeft het sowieso.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En wiens mening doet er wel toe en wiens mening niet?

Met een aardige zelfreflectie kun je zelf een indruk krijgen op welke manier je beinvloed wordt en of je daar tevreden mee bent of niet. Dan hoeven anderen niets voor je te bepalen. En kun jij je met een gerust hart vasthouden aan je eigen normen en waarden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het ermee eens dat de invloed veel groter is dan alleen die tv-zenders.

Maar de invloed is sowieso ook veel groter en ook subtieler (en vaak ongemerkt). Het maakt nogal verschil of je met Gods woord bent opgevoed, of met de krant, tv, radio, computer, (verkeerde) vrienden, enz. .

Veel mensen hebben een mening over homoseksualiteit, trouwen, scheiden, samenwonen, relaties, overspel, muziek, enz., vanwege tv-programma's.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naja, qua invloed maakt het niet uit. Je geloof helpt je als het goed is bepalen wat je met die beinvloeding doet.

Jij bent zelf de baas over wat jij doet met invloeden van buiten af.

Even een voorbeeld aan de hand van een reclame. Iemand ziet een reclame en omdat er zo overdreven reclame wordt gemaakt voor een product besluit iemand daarom juist het product niet te kopen. Die persoon zegt niet beinvloed te worden, maar wordt dat dus wel, maar met een averechts effect. En een voor het bedrijf ongewenst effect.

En zo kan dat dus ook gaan met normen en waarden die beinvloed worden door signalen van buitenaf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@kurt..

Bedankt voor je reactie, ik ben het alleen niet met jou eens. Deze programma's hebben een slechte invloed op jongeren omdat alles maar geprobeerd moet worden, 80% van de jongeren kijkt wel eens naar dit soort programma's en gaan het als normaal bestempelen omdat ze niet beter weten vaak of omdat het 'stoer' is. Niet iedereen is christelijke opgevoed of met voldoende normen en waarden. Er word nooit in dit soort programma's laten zien dat het je leven stuk kan maken of dat van een ander punt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

TMF en MTV vind ik doorgaans walgelijk. BNN vind ik vrij vermakelijk. Ik heb nooit enige vorm van negatieve invloed ervaren bij het kijken naar welke film, welke serie en welk tv-programma dan ook. Mensen die zich er wel door laten beïnvloeden, moeten de fout vooral bij zichzelf zoeken en bij hun eigen zwakheid, niet bij de uiting van iemand anders. Als TMF, MTV, BNN en ga zo maar door niet zouden bestaan, zouden die mensen wel weer iets anders vinden om zich negatief door te laten beïnvloeden. Als ik naar TMF kijk, krijg ik niet opeens zin om vrouwen net zo te behandelen als in een hiphopvideoclip. Als ik op BNN naar
Spuiten & Slikken
kijk, krijg ik niet opeens zin om een naald in mijn arm te zetten of om seks te hebben met zoveel mogelijk vrouwen... Als je dat wel krijgt, ligt dat toch echt aan jezelf.

wel erg makkelijk gezegd. Beïnvloeding gaat doorgaans niet bewust, er is geen merkbaar punt waarop je zelf even kunt besluiten of je je laat beïnvloeden of niet. En zelfs al zou het je eigen zwakte zijn; ook zwakke mensen moeten beschermd worden, en zwakke mensen die dit soort denkbeelden overnemen zijn weer een last voor alle mensen.. dus lijkt het me de taak van de hele samenleving, van de regering, om hier wat aan te doen. Maar dat zie ik niet gebeuren..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de invloed van genoemde zenders wel meevalt. De meeste jongeren gaan redelijk tot behoorlijk serieus met relaties en seksualiteit om, al hanteren ze dan misschien niet dezelfde normen als veel christenen. De meesten zien ook wel dat die videoclips vooral een soort van (bijzonder) banale toneelstukjes zijn, die leuk en zinneprikkelend zijn, ook om na te doen op straat, maar niet méér dan dat. Er zijn dan ook bijzonder weinig meisjes die het zouden accepteren wanneer jongens ze echt zo zouden behandelen.

Zelf denk ik dat de invloed van "onschuldige" blaadjes als de Tina, de Margriet, de Happinez of de Yes! nog veel erger zijn. Daar worden vooral vrouwen veel onzekerder van, omdat zij het spel van mooi moeten zijn en precies moeten weten hoe seks werkt veel serieuzer nemen. Het begint al bij de Tina, die al op de eerste pagina een leuk uitziend meisje omtovert tot zo'n vlak en veel te volwassen ogend modelletje vol make-up en zogenaamd hippe kleding. Op de voorpagina's van zulke bladen staan ook altijd mooie, zelfbewust lachende vrouwen, nooit een "échte" vrouw.

De Happinez is daarbij ook nog een verhaal apart. Het wil een blad zijn voor de geestelijke ontwikkeling, maar staat boordevol reclame en tips voor dure spulletjes die je gelukkig zouden maken. Verschillende levensvisies worden gewoon naast elkaar geplaatst, ook als ze elkaar totaal tegenspreken, en als zelfbewuste lezer moet je vooral niet dit of dat doen en vooral wel dat en dat kopen of doen. Het is allemaal vrij oppervlakkig en komt toch weer neer op het mooi en slank moeten zijn, soms met de meest wanstaltige diëten, heel veel dingen moeten kunnen en willen (werken, vrienden, kinderen, reizen, etc.) en je huis vooral "persoonlijk" en "gastvrij" inrichten met dure rotzooi.

Ik zou me dus meer zorgen maken over die damesblaadjes (herenblaadjes over dat soort onderwerpen zijn er nauwelijks, die gaan vooral over auto's, hobby's, sport, actualiteiten en of mooie vrouwen), dan over nogal banale jongerenzenders op televisie of op de radio.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is er mis mee dat die vrouwenbladen voorzien in een behoefte van veel (jonge) vrouwen om er leuk uit te zien. Die bladen van mannen maken de lezers toch ook niet ongelukkig omdat ze die auto's niet hebben, niet zo goed kunnen voetballen of geen beschuitje kunnen eten met de pin-up van de maand? Als ik jouw moet geloven gaat heel vrouwelijk Nederland gebukt onder haar eigen lelijkheid.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er zijn dan ook bijzonder weinig meisjes die het zouden accepteren wanneer jongens ze echt zo zouden behandelen.

Helaas zijn er toch meisjes die slachtoffer worden van slecht gedrag van jongens die beïnvloed zijn.

Inderdaad dragen die negatieve bladen bij aan verkeerd gedrag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou, niet misschien heel vrouwelijk Nederland, maar ik denk dat de invloed van die bladen wel degelijk niet gering is. En je moet toch toegeven, vrouwen die zichzelf echt mooi vinden, of die zichzelf in elk geval niet dik vinden, zijn redelijk zeldzaam.
knipoog_dicht.gif

Weet niet. De meeste jonge vrouwen die ik ken komen me behoorlijk gelukkig en zelfverzekerd over. Maar goed: misschien zijn dat de uitzondering die de regel bevestigen.puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Nou, niet misschien heel vrouwelijk Nederland, maar ik denk dat de invloed van die bladen wel degelijk niet gering is. En je moet toch toegeven, vrouwen die zichzelf echt mooi vinden, of die zichzelf in elk geval niet dik vinden, zijn redelijk zeldzaam.
knipoog_dicht.gif

je moet niet alles geloven wat vrouwen zeggen. smile.gif De meeste vrouwen die zeggen 'ik ben lelijk' willen gewoon horen hoe mooi ze wel niet zijn, omdat ze dat echt wel weten..

ik vergelijk mezelf trouwens vaker met een vrouw die ik tegenkom op straat of vriendinnen dan die perfecte modellen in tijdschriften .. dan kun je jezelf tenminste nog lekker 'das toch maar gephotoshopt.. in het echt zijn ze spuuglelijk' aanpraten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De meest
knipoog_dicht.gif
e jongeren gaan redelijk tot behoorlijk serieus met relaties en seksualiteit om

Quote:

Er zijn dan ook bijzonder weinig meisjes die het zouden accepteren wanneer jongens ze echt zo zouden behandelen.

Sorry, maar dat is zo niet waar (helaas). Zeker die eerste niet. Was dat maar zo. Mischien dat dat per stad of provincie verschild maar hier zeker niet. Zo is het bijboorbeeld vreemd als je op je 14e nog maagd bent. Daarna wordt het alleen maar erger.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de werkelijkheid dan ook gewoon genuanceerder is dan wat jij of ik zien, kettingzaag. Je zult vast jongeren hebben die seksualiteit enkel als spel zien, maar ik heb toch het idee dat de meerderheid er (uiteindelijk) serieuzer mee omgaan naarmate ze ouder worden. Vergeet niet dat de puberteit vaak ook een tijd van experimenteren, van uitproberen is. Je lichaam doet immers rare dingen, dus ga je eens kijken wat daarmee nog meer te doen valt. Even kort door de bocht gezegd dan. Naarmate je volwassener wordt, maakt die behoefte plaats voor meer stabiliteit en richting. Tenminste, als het goed is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat wangedrag echter eerder voortkomt uit instabiele gezinnen door zwakke huwelijken of zelfs helemáál geen huwelijken, soms zelfs ook zonder vader, een te vrije opvoeding zonder discipline en absolute moraal en een onderwijssysteem waar presteren niet erg wordt beloond, zodat jongeren daarom het maar bij zesjes houden en zo weinig te doen hebben. En waar zachtmoedige jongeren moeten veranderen omwille van de harde treiteraars.

Er gaat gelukkig veel goed binnen Nederlandse gezinnen, gelukkig zelfs meer goed dan verkeerd, maar juist door die verkeerde dingen worden jongeren denk ik meer beïnvloed door BNN en TMF. Die zenders lijken mij eerder het gevolg van het (niet afkeuren van) wangedrag dan de oorzaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vinden jullie ook dat programma's als TMF,MTV en BNN (o.a. spuiten en slikken) verkeerde dingen bij jongeren te weeg brengen? (en wat is er aan te doen?)

Soms hebben ze wel mooie programma's. Heel soms... knipoog_dicht.gif

Meestal is het marginaal en pulp, maar ook daar kan ik best wel eens van genieten. Zo vind ik 'my super sweet sixteen' mateloos interessant. Iig vanuit antropologisch perspectief. puh2.gifwidegrin.gif En er zijn ook programma's die heerlijk zijn als je zin hebt in wat brain-dead hangtijd en je te lui bent voor youtube. widegrin.gif Daarnaast: MTV is wel het medium om je op te hoogte te houden van de nieuwe Lady Gaga video clip. En helaas ontvang ik geen MTV2, die zenden zelfs bands uit die ik uit een meer underground scene ken.

Of het kinderen op negatieve manier beïnvloed? Het schijnt. BNN vind ik voor 12 jarigen en 50+, die eerste groep valt daar dan onder. Maar ik vind niet dat die pulp me nou werkelijk zo enorm beïnvloed heeft. Het zal wel per persoon verschillen. En het zal mensen in het algemeen beïnvloeden. Maar ik denk dat die zenders evenzeer een product zijn van onze cultuur en het probleem daar eerder bij ligt. En die cultuur is realiteit. Ik zelf zou er dan in de opvoeding bijvoorbeeld meer voor zijn mijn kinderen te leren er mee om te gaan met die cultuur. Bijvoorbeeld, dat seks geen hyperconsumentisch product is, maar intermenselijk contact is dat een geheel vormt met liefde en in die holistische context verstaan moet worden. (En fail, in die woorden moet je dat niet uitleggen natuurlijk, widegrin.gif)

Euh, seks is geen artikel in de supermarkt, maar iets moois tussen geliefden. engel.gif

TMF is niet de as van het kwaad, TMF is slechts een product van onze cultuur. Waarbij het een wisselwerking heeft natuurlijk, het is immers communicatie, en dat is een vitaal aspect in een maatschappij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, het gaat dus toch nog over beïnvloeding.

Ik geloof dat mensen onvoldoende beseffen in hoeverre ze zijn beïnvloed door tv en andere media. Het grootste deel van het wereldbeeld en de maatschappij is daardoor bepaald. Het bepaalt wat je met z'n allen 'normaal' gaat vinden. Wat op tv te zien is, is absoluut niet normaal, maar mensen denken dat het normaal is. Kinderen en jongeren kopiëren het gedrag dat ze op tv en in films zien en blijven dat gedrag hun leven lang deels vertonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@kurt..

Bedankt voor je reactie, ik ben het alleen niet met jou eens. Deze programma's hebben een slechte invloed op jongeren omdat alles maar geprobeerd moet worden, 80% van de jongeren kijkt wel eens naar dit soort programma's en gaan het als normaal bestempelen omdat ze niet beter weten vaak of omdat het 'stoer' is. Niet iedereen is christelijke opgevoed of met voldoende normen en waarden. Er word nooit in dit soort programma's laten zien dat het je leven stuk kan maken of dat van een ander punt.

Ik ben met je eens dat tv/radio/muziek een invloed uitoefent. Het is alleen wel wat makkelijk om de verantwoordelijkheid bij een programma als Spuiten&slikken te leggen. Bij het maken van programma's wordt gekeken naar wat een doelgroep interessant vindt. Drugs en seks spelen al heel lang een rol in de westerse maatschappij ook al voor deze zenders en programma's bestonden. Het is slechts een reflectie van wat al speelde. Je hebt natuurlijk wel het recht dat verderfelijk te vindensmile.gif

Wat betreft de inhoud van Spuiten&slikken, ik vind juist dat ze een eerlijk en van meerdere kanten belicht beeld geven van drugs. Ik denk dat het voor veel jongeren een waarschuwende werking heeft..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat geloof ik dus ook. Al is het punt vn robert ook wel waar, een zender of wat dan ook merkt dat mensen bepalde dingen leuk vind en zou werelds gezien gek zijn als ze daar niet op eenspelen. Een soort kringentje wat maar rond blijft gaan en het, steeds erger worden.

Kijk naar 'new kids on the block' dat vind ik een vrij duidenlijk voorbeeld. In het begin denk je, zo dan ! Dat is nog best grof. Later schrikt niemand er meer van en gaan we gezellig mee lopen vloeken en schelden. Nou snap ik best dat dat ook als humor gezien wordt(heb het zelf ook gekeken ect.) Maar het gebeurd wel (het vloeken en schelden bedoel ik dan)

Ik wil er nog iets over/mee zeggen, maar kom er ff niet op hoe :S mischien later XD


Samengevoegd:

Ik weet btw dat dit niet op tmf of bnn is uitgezonden maar op comedey central. Maar ik vind het er wel een programma voor en ik denk dat ze er ook onwijs jaloers op zijn puh2.gif


Samengevoegd:

Mijn post was na die vn eulogia bedoeld. Had die vn jon nog niet gezien..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is het dat inderdaad wel.. een zichzelf versterkend effect:

De tv laat het slechtste van de maatschappij zien (natuurlijk niet alleen slechte dingen, maar wel veel slechte dingen) en jongeren (en ouderen!) voelen zich aangetrokken tot de slechte dingen en nemen slecht(e) gedrag en ideeën over. De ergste uitwassen van dit gedrag worden dan weer op tv getoond.

Op het nieuws wordt veel slecht nieuws getoond, in kranten wordt over veel slecht nieuws bericht en er worden veel slechte films en programma's uitgezonden. Dit heeft z'n weerslag op mensen.

Als goed nieuws wordt getoond en goede tv-programma's worden uitgezonden, gaan mensen zich over het algemeen beter gedragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid