Gast Anon_phpbb Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Beste mensen, ik trof dit laatst aan op een site van de VPRO, een omroep waar ik altijd achter heb gestaan. link Hier heeft iemand een item gemaakt over zijn frustraties over de hedendaagse uitingen van geloofsovertuiging. Wat vinden jullie hier van? Hoe ga ik hier mee om? ik merk dat ik enigzins geschrokken ben van het sarcasm en belachelijkmaking die er in zit, maar anderzijds het ook wel comish vind. Er zit een zeker kern van waarheid in in hoeverre men gaat met het uiten van hun relieuze voorkeur. Graag jullie reactie en mening! Met zeer vriendelijke groet, Rickus Link naar bericht Deel via andere websites
Dagmar 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Um, Iconie een moderne geloofsuiting noemen is een beetje vreemd. Iconen schilderen gebeurt al eeuwen en de kerk die er een belangrijke traditie in heeft (de Oosters-Orthodoxe kerk) is nou ook niet echt nieuw te noemen. Daarbij moest ik de uitleg van de maker in de comments lezen om het te snappen en zie dan nog steeds niet echt het punt... Link naar bericht Deel via andere websites
MarinusCopy 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Quote: Op donderdag 12 augustus 2010 16:39:45 schreef Dagmar het volgende: Daarbij moest ik de uitleg van de maker in de comments lezen om het te snappen en zie dan nog steeds niet echt het punt... typisch VPRO. je hoeft maar een keer Man Bijt Hond te kijken en dan zie je dat ze daar gewoonlijk inhoudsloos en saai kwaliteitsentertainment maken. Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Dit topic is teveel eer voor zo'n simpel flashje. Link naar bericht Deel via andere websites
mark33 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 ik vind 'm ook écht niet grappig... Inderdaad man bijt hond is om te huilen... Ik zou me er niet druk om maken als ik jou was Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 VPRO ... breek me de bek niet open. Die hebben eerder dit jaar in Man Bijt Hond orthodox-gelovige katholieken tot op het bot toe beledigd. Nu dus mensen die hun geloof op een andee manier beleven, maar ... wél beleven. Daar zit 'm de pijn bij de VPRO volgens mij. De verlichte mens moet toch niet meer in 'meer tussen hemel en aarde' geloven. En dan mag dat natuurlijk best belachelijk gemaakt worden. Link naar bericht Deel via andere websites
Kurt 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Top op het bot beledigd? :') Sorry, maar ik vind het meestal nogal triest als mensen zich beledigd voelen door een tv-programma, al helemaal als het om satire gaat. Ik vind het hartstikke grappig vaak - dit heb ik overigens zelf niet gezien - en lach me rot. En als atheïsten belachelijk worden gemaakt op grappige (!) wijze c.q. een wijze die ik grappig vind dan lach ik me ook rot. Like I care... Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Kurt, normaal gesproken geef ik je gelijk, ik vind grappen over geloof (ook en vooral over mijn eigen geloof) meestal om te gieren! Maar wat in Man Bijt Hond is gedaan, valt daar niet onder. Men is daar zeer onrespectvol met een Hostie omgegaan, en dat raakt de kern van mijn geloof. Dan is het niet grappig meer, maar puur respectloos en makkelijk scoren. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 maar stoord het je dan niet dat iemand dit zo onnozel doet? Referenties die schijn baar niet kloppen etc en dat men dit toch zo laat plaatsen en staan? Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Ik snap 'm niet denk ik. Ik krijg trouwens ook het idee dat de maker weinig snapt van iconen en nog minder van de onbevlekte ontvangenis. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Man Bijt Hond is toch van de NCRV, wateengedoe2? Link naar bericht Deel via andere websites
Dubito 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 VPRO vond ik altijd wel goed, die hadden immers Koot en Bie en zo, kwaliteitstv Man bijt hond is in elk geval ZEKER niet van de VPRO Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Quote: Op donderdag 12 augustus 2010 19:47:21 schreef RobertF het volgende: Man Bijt Hond is toch van de NCRV, wateengedoe2? Klopt dat is een NCRV programma. Ik heb niet de indruk dat de VPRO zich nu echt pro-actief bezighoudt met het belasteren van het geloof. Wel vinden ze het leuk om een beetje in de zij van de gevestigde orde te prikken. Daar maakt de Kerk ook, steeds minder maar nog steeds, deel vanuit. Kan er niet echt een probleem mee hebben. Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Toch altijd leuk om te zien dat van mijn belastinggeld mijn geloof wordt besmeurd door een of andere klaploper die zich beroept op moderne kunst. Ik heb overigens een een cursus icoonschilderen (volgens Grieks-Orthodoxe wijze) gedaan. 4 avonden en het was zeer inspirerend. Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Ach, besmeurd, het is maar een snel in elkaar gestopt flash-dingetje op een website. Geslaagd vind ik 'm niet, maar reden om me eraan te storen zie ik nu ook niet meteen, laat mensen rustig flauwe "kritische kunst" maken. Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Quote: Op donderdag 12 augustus 2010 20:32:51 schreef Iriacynthe het volgende: Ach, besmeurd, het is maar een snel in elkaar gestopt flash-dingetje op een website. Geslaagd vind ik 'm niet, maar reden om me eraan te storen zie ik nu ook niet meteen, laat mensen rustig flauwe "kritische kunst" maken. Dit is gewoon een flash dingetje ja, en de volgende keer is het een onschuldig klik spelletje, die keer daarop is het een onschuldig zinnetje op tv of in de krant. Afijn deze uiting van kunst kan me weinig schelen, mar de algehele tendens bij de publieke omroep is toch wel dat mijn geloof zwaar achterhaald is en dat ik me eigenlijk dood moet schamen dat ik überhaupt nog geloof. Even overdreven dan. Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Quote: Op donderdag 12 augustus 2010 20:39:47 schreef Thorgrem het volgende: [...] Dit is gewoon een flash dingetje ja, en de volgende keer is het een onschuldig klik spelletje, die keer daarop is het een onschuldig zinnetje op tv of in de krant. Afijn deze uiting van kunst kan me weinig schelen, mar de algehele tendens bij de publieke omroep is toch wel dat mijn geloof zwaar achterhaald is en dat ik me eigenlijk dood moet schamen dat ik überhaupt nog geloof. Even overdreven dan. Valt wel mee. Je hebt ook de EO en de RKK op tv. Zondagochtend is het alleen maar geloof wat de klok slaat. En s'avonds zijn er vaak programma's van de EO die christelijk geïnspireerd zijn. Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Quote: Op donderdag 12 augustus 2010 20:42:27 schreef Bonaventura het volgende: [...]Valt wel mee. Je hebt ook de EO en de RKK op tv. Zondagochtend is het alleen maar geloof wat de klok slaat. En s'avonds zijn er vaak programma's van de EO die christelijk geïnspireerd zijn. Je zal wel gelijk hebben. Het zal best meevallen, maar negatieve dingen blijven ons/mij nou eenmaal beter bij op de een of andere manier. Hoe dan ook, ik vind het een wat kortzichtige uiting van kunst. En ik zou de kunstenaar graag willen oproepen om zich eens te verdiepen in iconen en indien mogelijk om er eens zelf eentje te schilderen. Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Quote: Op donderdag 12 augustus 2010 19:47:21 schreef RobertF het volgende: Man Bijt Hond is toch van de NCRV, wateengedoe2? Oh haha, inderdaad, mijn leesvaardigheden zij nde laatste dagen niet echt wat ze moeten zijn! Mmm, bij dezen neem ik mijn oordeel over de VPRO terug! Het filmje over iconen kan ik hier (zeer langzaam internet) niet zien; misschien a.s. weekend bij mijn vriend. Samengevoegd: Quote: Op donderdag 12 augustus 2010 19:51:39 schreef Dubito het volgende: VPRO vond ik altijd wel goed, die hadden immers Koot en Bie en zo, kwaliteitstv Oh ja, die waren wel goed ja Link naar bericht Deel via andere websites
Dagmar 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Het is geen filmpje, het is een stukje bewegend beeld. En ik zal me er vast door beledigd in mijn geloof moeten voelen maar ik snap het echt niet... @Iria: Ja, dat van die onbevlekte ontvangenis (of onbevlekte zwangerschap zoals de maker het placht te noemen ) zei ik ook al in de comments. Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Ik las het ja. Ach, zijn we toch met twee die het niet snappen. Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Quote: Op donderdag 12 augustus 2010 21:55:24 schreef Dagmar het volgende: @Iria: Ja, dat van die onbevlekte ontvangenis (of onbevlekte zwangerschap zoals de maker het placht te noemen ) zei ik ook al in de comments. Maar komen jullie dan wel eens mensen tegen (behalve op de christelijke fora dan ) die wél weten wat de onbevlekte ontvangenis is? Dat die te maken heeft met de seks die de HH. Anna en Joachim hebben gehad? Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Quote: Op donderdag 12 augustus 2010 20:42:27 schreef Bonaventura het volgende: Valt wel mee. Je hebt ook de EO en de RKK op tv. Zondagochtend is het alleen maar geloof wat de klok slaat. En s'avonds zijn er vaak programma's van de EO die christelijk geïnspireerd zijn. Mwoah, ik vind de EO en RKK niet bijster inspirerend qua geloof.. Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Quote: Op donderdag 12 augustus 2010 22:28:55 schreef EulogÃa het volgende: [...]Mwoah, ik vind de EO en RKK niet bijster inspirerend qua geloof.. Nou ja ... wel inspirerender dan de VPRO en de NCRV, toch? Link naar bericht Deel via andere websites
Dagmar 0 Geplaatst 12 augustus 2010 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2010 Quote: Op donderdag 12 augustus 2010 22:25:45 schreef wateengedoe2 het volgende: [...] Maar komen jullie dan wel eens mensen tegen (behalve op de christelijke fora dan ) die wél weten wat de onbevlekte ontvangenis is? Dat die te maken heeft met de seks die de HH. Anna en Joachim hebben gehad? Nouja, mijn man weet het nú... Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten