Spring naar bijdragen

Zwartmaking Moderne Geloofsuitingen


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Beste mensen,

ik trof dit laatst aan op een site van de VPRO, een omroep waar ik altijd achter heb gestaan.

link

Hier heeft iemand een item gemaakt over zijn frustraties over de hedendaagse uitingen van geloofsovertuiging. Wat vinden jullie hier van? Hoe ga ik hier mee om?

ik merk dat ik enigzins geschrokken ben van het sarcasm en belachelijkmaking die er in zit, maar anderzijds het ook wel comish vind. Er zit een zeker kern van waarheid in in hoeverre men gaat met het uiten van hun relieuze voorkeur.

Graag jullie reactie en mening!

Met zeer vriendelijke groet,

Rickus

Link naar bericht
Deel via andere websites

Um, Iconie een moderne geloofsuiting noemen is een beetje vreemd. Iconen schilderen gebeurt al eeuwen en de kerk die er een belangrijke traditie in heeft (de Oosters-Orthodoxe kerk) is nou ook niet echt nieuw te noemen.

Daarbij moest ik de uitleg van de maker in de comments lezen om het te snappen en zie dan nog steeds niet echt het punt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarbij moest ik de uitleg van de maker in de comments lezen om het te snappen en zie dan nog steeds niet echt het punt...

typisch VPRO. je hoeft maar een keer Man Bijt Hond te kijken en dan zie je dat ze daar gewoonlijk inhoudsloos en saai kwaliteitsentertainment maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

VPRO ... breek me de bek niet open. Die hebben eerder dit jaar in Man Bijt Hond orthodox-gelovige katholieken tot op het bot toe beledigd. Nu dus mensen die hun geloof op een andee manier beleven, maar ... wél beleven. Daar zit 'm de pijn bij de VPRO volgens mij. De verlichte mens moet toch niet meer in 'meer tussen hemel en aarde' geloven. En dan mag dat natuurlijk best belachelijk gemaakt worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Top op het bot beledigd? :') Sorry, maar ik vind het meestal nogal triest als mensen zich beledigd voelen door een tv-programma, al helemaal als het om satire gaat. Ik vind het hartstikke grappig vaak - dit heb ik overigens zelf niet gezien - en lach me rot. En als atheïsten belachelijk worden gemaakt op grappige (!) wijze c.q. een wijze die ik grappig vind dan lach ik me ook rot. Like I care...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kurt, normaal gesproken geef ik je gelijk, ik vind grappen over geloof (ook en vooral over mijn eigen geloof) meestal om te gieren! Maar wat in Man Bijt Hond is gedaan, valt daar niet onder. Men is daar zeer onrespectvol met een Hostie omgegaan, en dat raakt de kern van mijn geloof. Dan is het niet grappig meer, maar puur respectloos en makkelijk scoren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Man Bijt Hond is toch van de NCRV, wateengedoe2?

Klopt dat is een NCRV programma.

Ik heb niet de indruk dat de VPRO zich nu echt pro-actief bezighoudt met het belasteren van het geloof. Wel vinden ze het leuk om een beetje in de zij van de gevestigde orde te prikken. Daar maakt de Kerk ook, steeds minder maar nog steeds, deel vanuit. Kan er niet echt een probleem mee hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, besmeurd, het is maar een snel in elkaar gestopt flash-dingetje op een website. Geslaagd vind ik 'm niet, maar reden om me eraan te storen zie ik nu ook niet meteen, laat mensen rustig flauwe "kritische kunst" maken.

Dit is gewoon een flash dingetje ja, en de volgende keer is het een onschuldig klik spelletje, die keer daarop is het een onschuldig zinnetje op tv of in de krant. Afijn deze uiting van kunst kan me weinig schelen, mar de algehele tendens bij de publieke omroep is toch wel dat mijn geloof zwaar achterhaald is en dat ik me eigenlijk dood moet schamen dat ik überhaupt nog geloof. Even overdreven dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit is gewoon een flash dingetje ja, en de volgende keer is het een onschuldig klik spelletje, die keer daarop is het een onschuldig zinnetje op tv of in de krant. Afijn deze uiting van kunst kan me weinig schelen, mar de algehele tendens bij de publieke omroep is toch wel dat mijn geloof zwaar achterhaald is en dat ik me eigenlijk dood moet schamen dat ik überhaupt nog geloof. Even overdreven dan.

Valt wel mee. Je hebt ook de EO en de RKK op tv. Zondagochtend is het alleen maar geloof wat de klok slaat. En s'avonds zijn er vaak programma's van de EO die christelijk geïnspireerd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Valt wel mee. Je hebt ook de EO en de RKK op tv. Zondagochtend is het alleen maar geloof wat de klok slaat. En s'avonds zijn er vaak programma's van de EO die christelijk geïnspireerd zijn.

Je zal wel gelijk hebben. Het zal best meevallen, maar negatieve dingen blijven ons/mij nou eenmaal beter bij op de een of andere manier.

Hoe dan ook, ik vind het een wat kortzichtige uiting van kunst. En ik zou de kunstenaar graag willen oproepen om zich eens te verdiepen in iconen en indien mogelijk om er eens zelf eentje te schilderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Man Bijt Hond is toch van de NCRV, wateengedoe2?

Oh haha, inderdaad, mijn leesvaardigheden zij nde laatste dagen niet echt wat ze moeten zijn! hamer.gifwidegrin.gif Mmm, bij dezen neem ik mijn oordeel over de VPRO terug! Het filmje over iconen kan ik hier (zeer langzaam internet) niet zien; misschien a.s. weekend bij mijn vriend.


Samengevoegd:

Quote:

VPRO vond ik altijd wel goed, die hadden immers Koot en Bie en zo, kwaliteitstv

Oh ja, die waren wel goed ja yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is geen filmpje, het is een stukje bewegend beeld.

En ik zal me er vast door beledigd in mijn geloof moeten voelen maar ik snap het echt niet...

@Iria: Ja, dat van die onbevlekte ontvangenis (of onbevlekte zwangerschap zoals de maker het placht te noemen clown.gif ) zei ik ook al in de comments.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Iria: Ja, dat van die onbevlekte ontvangenis (of onbevlekte zwangerschap zoals de maker het placht te noemen
clown.gif
) zei ik ook al in de comments.

Maar komen jullie dan wel eens mensen tegen (behalve op de christelijke fora dan knipoog_dicht.gif) die wél weten wat de onbevlekte ontvangenis is? Dat die te maken heeft met de seks die de HH. Anna en Joachim hebben gehad? rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Valt wel mee. Je hebt ook de EO en de RKK op tv. Zondagochtend is het alleen maar geloof wat de klok slaat. En s'avonds zijn er vaak programma's van de EO die christelijk geïnspireerd zijn.

Mwoah, ik vind de EO en RKK niet bijster inspirerend qua geloof..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar komen jullie dan wel eens mensen tegen (behalve op de christelijke fora dan
knipoog_dicht.gif
) die wél weten wat de onbevlekte ontvangenis is? Dat die te maken heeft met de
seks
die de HH. Anna en Joachim hebben gehad?
rofl.gif

Nouja, mijn man weet het nú... widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid