Spring naar bijdragen

Exorcisme (R.K.)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ter aanvulling/verduidelijking nog een Bijbels voorbeeld waaruit ook is te zien dat een bezetenheid uiterlijke kenmerken kan hebben.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:38 En zie, een man uit de schare riep, zeggende: Meester, ik smeek U naar mijn zoon om te zien, want hij is mijn enige, 39 en zie, een geest grijpt hem en dan schreeuwt hij plotseling en hij doet hem stuiptrekken, dat hem het schuim op de mond staat, en als hij hem mishandelt, laat hij hem nauwelijks los.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ter aanvulling/verduidelijking nog een Bijbels voorbeeld waaruit ook is te zien dat een bezetenheid uiterlijke kenmerken kan hebben.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:38 En zie, een man uit de schare riep, zeggende: Meester, ik smeek U naar mijn zoon om te zien, want hij is mijn enige, 39 en zie, een geest grijpt hem en dan schreeuwt hij plotseling en hij doet hem stuiptrekken, dat hem het schuim op de mond staat, en als hij hem mishandelt, laat hij hem nauwelijks los.

Kan, jazeker. Dat wil niet zeggen dat iedereen waarvan lijkt dat hij uiterlijke kenmerken van bezetenheid vertoond het ook daadwerkelijk is. Vele aandoeningen zijn vanuit de psychologie te plaatsen en vele aandoeningen kunnen nagebootst worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hebben jullie die film gezien vorige week over Rose...

Blijkt nog waargebeurt te zijn ook.... wie durft opyou tube vind men enkele filmpjes over dit topic

Je bedoelt The Exorcism of Emily Rose? Het script is inderdaad gebaseerd op het verhaal van Anneliese Michel, een meisje dat epilepsie had maar niet de juiste zorg kreeg omdat haar familie dacht dat ze bezeten was. Maar of het nou helemaal 'waargebeurd' is, zou ik toch niet durven te zeggen. :#

Trouwens wel echt een aanrader inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ter aanvulling/verduidelijking nog een Bijbels voorbeeld waaruit ook is te zien dat een bezetenheid uiterlijke kenmerken kan hebben.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:38 En zie, een man uit de schare riep, zeggende: Meester, ik smeek U naar mijn zoon om te zien, want hij is mijn enige, 39 en zie, een geest grijpt hem en dan schreeuwt hij plotseling en hij doet hem stuiptrekken, dat hem het schuim op de mond staat, en als hij hem mishandelt, laat hij hem nauwelijks los.

Kan, jazeker. Dat wil niet zeggen dat iedereen waarvan lijkt dat hij uiterlijke kenmerken van bezetenheid vertoond het ook daadwerkelijk is. Vele aandoeningen zijn vanuit de psychologie te plaatsen en vele aandoeningen kunnen nagebootst worden.

Ik beweer ook niet dat elk schreeuwend persoon bezeten is. Dan zouden nogal wat bezetenen zich bevinden in voetbalstadions. (Ze zullen misschien wel 'bezeten' zijn van clubliefde, maar niet zo gauw door een demoon.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ter aanvulling/verduidelijking nog een Bijbels voorbeeld waaruit ook is te zien dat een bezetenheid uiterlijke kenmerken kan hebben.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:38 En zie, een man uit de schare riep, zeggende: Meester, ik smeek U naar mijn zoon om te zien, want hij is mijn enige, 39 en zie, een geest grijpt hem en dan schreeuwt hij plotseling en hij doet hem stuiptrekken, dat hem het schuim op de mond staat, en als hij hem mishandelt, laat hij hem nauwelijks los.

Kan, jazeker. Dat wil niet zeggen dat iedereen waarvan lijkt dat hij uiterlijke kenmerken van bezetenheid vertoond het ook daadwerkelijk is. Vele aandoeningen zijn vanuit de psychologie te plaatsen en vele aandoeningen kunnen nagebootst worden.

Ik beweer ook niet dat elk schreeuwend persoon bezeten is. Dan zouden nogal wat bezetenen zich bevinden in voetbalstadions. (Ze zullen misschien wel 'bezeten' zijn van clubliefde, maar niet zo gauw door een demoon.)

Hoe kom je er achter dan dat die vrouw uit je voorbeeld die weggevoerd is daadwerkelijk bezeten was. Wat voor een gedegen onderzoek is daaraan vooraf gegaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er bestaat geen wetenschappelijke methode om bezetenheid vast te stellen. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat bezetenheid bestaat.

Dan zijn er wat mij betreft twee posities mogelijk:

-Je volgt het empirisme en zegt dat bezetenheid (waarschijnlijk) niet bestaat.

-Je volgt het geloofsstandpunt en zegt dat bezetenheid wel bestaat. Dit doet onder meer de katholieke Kerk.

Je zult in het laatste geval wel moeten accepteren dat je nooit zal kunnen bewijzen dat iemand daadwerkelijk bezeten is. Het blijft altijd een geloofsuitspraak die door mensen die je geloof niet delen nooit bevestigd kan worden. Daarom is het vragen naar bewijzen t.o.v. Eulogia niet erg eerlijk omdat dat bewijs op basis van het wetenschappelijk paradigma nooit te geven is. De vragen die Thorgrem aan Eulogia stelt zouden ook niet beantwoord kunnen worden door een rooms-katholieke exorcist.

Net als de vraag naar God nooit beantwoord kan worden binnen dat paradigma.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Thorgrem: Hetzelfde onderzoek als Jezus deed. Jezus wist wanneer Hij met een onreine geest te maken had doordat de Heilige Geest Hem dat openbaarde. (Zo wist Jezus ook wanneer mensen Hem in een valsstrik probeerden te leiden en wanneer hun motieven onzuiver waren, of Hij wist dingen over iemand wat betreft het verleden of de toekomst. Door de Heilige Geest wist Hij over de geestelijke wereld zoals Hij ook wist over de 'gewone', de natuurlijke, wereld.)

Edit: Na de post van Bonaventura gelezen te hebben, sluit ik me daarbij aan wat betreft het onmogelijk kunnen bewijzen aan anderen wanneer sprake is van bezetenheid. Het is iets wat gelovigen kunnen weten, maar niet kunnen bewijzen aan anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De vragen die Thorgrem aan Eulogia stelt zouden ook niet beantwoord kunnen worden door een rooms-katholieke exorcist.

Toch zal een exorcist goed kunnen onderbouwen waarom hij van mening is dat een persoon bezeten is. Exorcisme wordt namelijk niet te kust en te keur uit de kast getrokken. En men gaat in eerste instantie wel degelijk op zoek of het geen verklaarbare aandoening kan zijn.

Slechts het gegeven dat iemand in de war is, meegevoerd wordt en even later opgelucht weer de zaal binnenkomt wil niet zeggen dat er sprake is geweest van exorcisme/uitdrijving van een demon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De vragen die Thorgrem aan Eulogia stelt zouden ook niet beantwoord kunnen worden door een rooms-katholieke exorcist.

Toch zal een exorcist goed kunnen onderbouwen waarom hij van mening is dat een persoon bezeten is. Exorcisme wordt namelijk niet te kust en te keur uit de kast getrokken. En men gaat in eerste instantie wel degelijk op zoek of het geen verklaarbare aandoening kan zijn.

Slechts het gegeven dat iemand in de war is, meegevoerd wordt en even later opgelucht weer de zaal binnenkomt wil niet zeggen dat er sprake is geweest van exorcisme/uitdrijving van een demon.

Een heidense koning zonder geestelijk inzicht had niet door dat David krankzinnigheid fakete en had kunnen concluderen dat hij bezeten was.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 Daarom stelde hij zich in hun tegenwoordigheid aan als een waanzinnige en gedroeg zich bij hen als een razende; hij bekrabbelde de deurvleugels van de poort en liet het speeksel in zijn baard lopen. 14 Toen zeide Akis tot zijn dienaren: Zie, gij merkt toch, dat de man krankzinnig is? 15 Waarom brengt gij hem bij mij? Heb ik gebrek aan krankzinnigen, dat gij mij deze gebracht hebt om bij mij uit te razen? Moet zo iemand in mijn huis komen?

Alleen met geestelijk inzicht kun je zien of iemand faked of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De vragen die Thorgrem aan Eulogia stelt zouden ook niet beantwoord kunnen worden door een rooms-katholieke exorcist.

Toch zal een exorcist goed kunnen onderbouwen waarom hij van mening is dat een persoon bezeten is. Exorcisme wordt namelijk niet te kust en te keur uit de kast getrokken. En men gaat in eerste instantie wel degelijk op zoek of het geen verklaarbare aandoening kan zijn.

Dat zegt men. Dit heb ik nog nooit kunnen verifiëren aan de hand van medische verslagen etc. Ik ontken niet dat het zo is maar het verhaal over de mysterieuze en uitgebreide onderzoeken van de Kerk lijken me soms ook wat too good to be true. Uiteindelijk blijft het altijd een geloofsuitspraak of iemand bezeten is. Evenals de uitspraak dat de demon in kwestie uitgedreven zou zijn. Je kunt daar simpelweg niets over zeggen vanuit de empirie. Enkel vanuit het geloof, of zoals Eulogia terecht zegt, in de Geest.
Link naar bericht
Deel via andere websites
De vragen die Thorgrem aan Eulogia stelt zouden ook niet beantwoord kunnen worden door een rooms-katholieke exorcist.

Toch zal een exorcist goed kunnen onderbouwen waarom hij van mening is dat een persoon bezeten is. Exorcisme wordt namelijk niet te kust en te keur uit de kast getrokken. En men gaat in eerste instantie wel degelijk op zoek of het geen verklaarbare aandoening kan zijn.

Dat zegt men. Dit heb ik nog nooit kunnen verifiëren aan de hand van medische verslagen etc. Ik ontken niet dat het zo is maar het verhaal over de mysterieuze en uitgebreide onderzoeken van de Kerk lijken me soms ook wat too good to be true. Uiteindelijk blijft het altijd een geloofsuitspraak of iemand bezeten is. Evenals de uitspraak dat de demon in kwestie uitgedreven zou zijn. Je kunt daar simpelweg niets over zeggen vanuit de empirie. Enkel vanuit het geloof, of zoals Eulogia terecht zegt, in de Geest.

Maar natuurlijk komt er geloof bij kijken, dat heb ik ook nooit ontkend.

In bepaalde kringen echter ben je al bezeten als er een scheet dwars zit, bij wijze van spreke dan. Men maakt er mooi toneel omheen om het maar zo veel als mogelijk ruchtbaarheid aan te geven. Het doet mij denken aan een verhaal uit de tijd van de reformatie waarin demonen werden uitgedreven uit een vrouw in de kerk met behulp van de Hostie. Dat proces duurde, naar verslagen van ooggetuigen heel lang, zo lang dat mensen op reis gingen om het te zien (ze was overigens volgens de massaal toegestroomde menigte echt bezeten daar ledematen kanten opdraaiden die niet konden, waarbij botten braken en ze zweefde boven het altaar) . Het lijkt me dat we die tijd wel achter ons hebben gelaten en dat exorcisme niet in het openbaar hoeft te gebeuren maar beter (voor persoon in kwestie) onder vakkundige begeleiding kan plaatsvinden zonder sensatie zoekend publiek.

Volgens mij zijn ontzettend veel mensen die zogenaamd bevrijd worden van demonen helemaal niet bezeten en wordt er tamelijk misbruik gemaakt van uitdrijving/exorcisme voor propaganda doeleinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar natuurlijk komt er geloof bij kijken, dat heb ik ook nooit ontkend.

In bepaalde kringen echter ben je al bezeten als er een scheet dwars zit, bij wijze van spreke dan. Men maakt er mooi toneel omheen om het maar zo veel als mogelijk ruchtbaarheid aan te geven. Het doet mij denken aan een verhaal uit de tijd van de reformatie waarin demonen werden uitgedreven uit een vrouw in de kerk met behulp van de Hostie. Dat proces duurde, naar verslagen van ooggetuigen heel lang, zo lang dat mensen op reis gingen om het te zien (ze was overigens volgens de massaal toegestroomde menigte echt bezeten daar ledematen kanten opdraaiden die niet konden, waarbij botten braken en ze zweefde boven het altaar) . Het lijkt me dat we die tijd wel achter ons hebben gelaten en dat exorcisme niet in het openbaar hoeft te gebeuren maar beter (voor persoon in kwestie) onder vakkundige begeleiding kan plaatsvinden zonder sensatie zoekend publiek.

Volgens mij zijn ontzettend veel mensen die zogenaamd bevrijd worden van demonen helemaal niet bezeten en wordt er tamelijk misbruik gemaakt van uitdrijving/exorcisme voor propaganda doeleinden.

Exorcisme is er alleen maar omdat God van mensen houdt en Hij mensen graag vrij wil hebben. Ook kan exorcisme vrij snel plaatsvinden. Jezus zei ook 'Ga' en de boze geest ging weg.

De reden dat een exorcisme soms openbaar is, is dat het -hoe raar de reden misschien ook kan lijken- ook een educatief karakter kan hebben. Jezus nam met opzet altijd 12 discipelen met Zich mee zodat ze alles konden volgen en meemaken, omdat ze later dezelfde dingen moesten doen. Zo kunnen gelovigen nu ook zien hoe exorcismen gaan, zodat ze later zelf ook in Jezus' naam demonen kunnen uitdrijven.

Ik zou wel meer kunnen vertellen over de 3 exorcismen die ik heb gezien, maar vanwege privacy doen ik dat toch maar niet. Ik wil niet dat iemand zijn/haar eigen verhaal hier op internet kan teruglezen. Ik wil ook geen moeite doen om dingen te bewijzen of mensen te overtuigen. Ik vertel alleen dat ik er zelf getuige van ben geweest en mensen kunnen dat aannemen of verwerpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hebben jullie die film gezien vorige week over Rose...

Blijkt nog waargebeurt te zijn ook.... wie durft opyou tube vind men enkele filmpjes over dit topic

Je bedoelt The Exorcism of Emily Rose? Het script is inderdaad gebaseerd op het verhaal van Anneliese Michel, een meisje dat epilepsie had maar niet de juiste zorg kreeg omdat haar familie dacht dat ze bezeten was. Maar of het nou helemaal 'waargebeurd' is, zou ik toch niet durven te zeggen. :#

Trouwens wel echt een aanrader inderdaad.

Nou ik lees toch wat anders, alleen al op wikipedia:"

Op haar zestiende werd Michel opgenomen in het ziekenhuis na een aantal black-outs en werd door medici epilepsie als diagnose gesteld. Na een tijdje begon ze depressief en vreemd gedrag te vertonen, waaronder het vermijden van afbeeldingen van Christus. In de jaren daarop ging haar toestand sterk achteruit. Daarbij begon ze demonische schepselen waar te nemen. Na een periode weigerde ze al het voedsel dat haar werd voorgezet. In plaats daarvan dronk ze haar eigen urine en begon ze vliegen en spinnen te eten. Uiteindelijk stierf ze aan een longontsteking, in combinatie met ernstige ondervoeding en uitdroging.

Nadat alle medische hulp die was ingeroepen niet bleek te werken, werd de hulp van twee priesters ingeroepen voor een exorcisme als laatste toevlucht, maar dit mocht ook niet baten. Haar ouders en de priesters werden veroordeeld tot nalatigheid en kregen zes maanden gevangenisstraf en drie jaar voorwaardelijk.

en als ik deze fot's zp zie;'

http://www.google.nl/search?sourceid=na ... ese+Michel

Het is wel vaker geweest dat mensen beweren dat bezetenen epilepsie hebben... Weterschappers beweren ook dat de mensen die Jezus genas ook aan epilepsie leden.

Wie te geloven??? Jezus of weterschappers? Ik denk ook niet dat het Vaticaan een opleiding hiervoor zou hebben als het niet zou bestaan.. Ik heb ooit eens een boek gelezen over een Pater in Rome die zich hier mee bezig hield. Ben alleen zijn naam vergeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid